Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik heb een hekel aan M7, maar dat heeft te maken met.de grijpstangen die op 1m95 hoogte hangen, ik ben al.een keer bijna knock-outngegaan toen ik met mijn 1m98 iets te vlug opstond.
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Er is een algemene reisinformatiestoring bij GVB, alle bussen tonen "Geen Dienst", trams GVB exploitatie en alles is "unknown checkin/checkout".
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: ma 15 apr 2024, 11:02 Ik heb een hekel aan M7, maar dat heeft te maken met.de grijpstangen die op 1m95 hoogte hangen, ik ben al.een keer bijna knock-outngegaan toen ik met mijn 1m98 iets te vlug opstond.
Meer bukken... ga je niet dood van.
Maar je hebt wel erg snel ergens een hekel aan, als het maar om 1 klein dingetje gaat..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

:Y

En denk ook eens aan de medemens die een doodsmak maakt omdat die 1,95 m een ongrijpbare hoogte is. Het leven is geen lolletje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ik ben geen 1,95 (en vroeger zeker niet) maar man, wat heb ik mijn hoofd vaak aan deze stangen gestoten. En toch mis ik ze. :Y
Afbeelding
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: ma 15 apr 2024, 22:14
IIVQ schreef: ma 15 apr 2024, 11:02 Ik heb een hekel aan M7, maar dat heeft te maken met.de grijpstangen die op 1m95 hoogte hangen, ik ben al.een keer bijna knock-outngegaan toen ik met mijn 1m98 iets te vlug opstond.
Meer bukken... ga je niet dood van.
Maar je hebt wel erg snel ergens een hekel aan, als het maar om 1 klein dingetje gaat..
De ellende is dat als je opstaat, ze kats boven je hoofd zitten. De stangen die jij toont zijn veel meer naar buiten. Horizontaal je hoofd stoten is niet zo erg.
En voor de kleine medemens zijn er in M7 zat verticale stangen.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

Aan de comments kan ik precies zien wie door z’n lengte wel/niet ooit tegen zo een stang aan is geknald. Probleem is hierin de tunnelvisie van het GVB. Ben ooit bij de testdag geweest voor de 15G en toen kon er gestemd worden tussen stangen op een hoogte van 1.85 en 1.95. Als suggestie werd er gedaan om stangen te nemen met handgrepen, zodat zowel lange mensen zich minder snel zouden stoten als mensen met kortere armen zich alsnog vast konden houden, maar deze simpele oplossing is blijkbaar een brug te ver. Overigens zijn er als je klein bent ook nog altijd de pilaren om je aan vast te houden.
Dionysusnu
Berichten: 556
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Zulke handgrepen zijn gelukkig niet pijnlijk, maar alsnog een beetje irritant om op hoofdhoogte te hangen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik heb daar met mijn 1 meter 55 gelukkig allemaal niet zo'n last van.
🗣
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

De stangen in de M7 zijn wel echt gevaarlijk, en dat is iets dat je nooit op zult vallen als je zelf niet lang genoeg bent om er last van te hebben. De plaatsing precies in het 'pad van opstaan' is erg vervelend, maar wat ik daadwerkelijk gevaarlijk vind zijn de uiteindes van de stangen. Voor mij hangen ze precies op ooghoogte. De stangen zijn zilvergrijs uitgevoerd en vallen bij het doorlopen van de metro best makkelijk weg in het zicht. Daarbij zitten de uiteindes precies op een punt waar je bij het instappen met je hoofd langskomt, maar vooral bij het doorlopen van de metro, wanneer je een bocht om de verticale palen bij de deuren moet maken terecht komt. De stangen zijn niet afgebogen naar de muur, zoals meestal de norm is, maar eindigen gewoon in een afgeronde zilverstalen punt. Het aantal keren dat ik nét geen punt van zo'n stalen grijpstang in mijn oog heb gehad zijn ondertussen niet meer op twee handen te tellen, hoewel ik eigenlijk maar zeer zelden in de Amsterdamse Metro zit.
De stangen zijn dus slecht te zien, zitten precies in de loop en zijn zo vormgegeven dat ze best makkelijk tot verwondingen kunnen leiden, wat mij betreft echt het slechtste onderdeel van het ontwerp van die metrostellen.

Edit: na even dubbelchecken bedoel ik dus de M5/6, de Alstom metrostellen die wél lang genoeg zijn. Zo te zien zijn is bij de m7 Cafjes het uiteinde van de stangen tenminste naar boven afgebogen, maar t lijkt alsof de plaatsing nog steeds even bagger is, hoewel ik dit niet op persoonlijke ervaring kan baseren. Het kleurcontrast is er ook niet beter op geworden.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nog een M7 op M54.

En een dubbele M7 op M51.

Je maakt wat mee op station Wibautstraat.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

En? Heb je het overleefd?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nauwelijks. Van de hier zo veelvervloekte stangen evenwel geen last gehad.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Godzijdank. Daar zat ik 'm namelijk enorm voor te knijpen, zoals je je vast wel kan vooorstellen. Evengoed: chapeau.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Gister nog gespot:

Afbeelding
🗣
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ardan vindt dit een waarlijk schoone afbeelding
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

umbusko sluit zich daar bij aan en vraagt zich af of deze foto mogelijk wel eens de juiste verhoudingen voor de banner zou kunnen hebben
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3238
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Dank voor de complimenten en de suggestie. Daniel heeft mail ;)
🗣
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

er rijden volgens busposities opmerkelijk veel witte e-geledes op de 369:
2260
2273
2276
VIRM
Berichten: 7631
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Is het Berlijnse pendelbusje de oplossing voor defecte liften bij Amsterdamse stations?
Het GVB gaat een proef starten met pendelbusjes tussen metrostations waar liften niet werken, om reizigers met beperkte mobiliteit toch op de plaats van bestemming te krijgen. In Berlijn bestaat een vergelijkbare dienst al sinds 2022. Hoe werkt het en wat kan Amsterdam daarvan leren? ‘In theorie een goed idee, maar in de praktijk wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt.

Bron en meer: Het Parool
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5655
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Durashift »

Snap ik wel dat er haast geen gebruik van wordt gemaakt. Pendelen tussen metrostations waar geen werkende lift is, maakt het lastig om op of van het perron te komen, vanaf straatzijde.

Pendelen van metrostations mét werkende lift naar een volgend metrostation mét werkende lift zal wel de bedoeling zijn.. maar hé, als je dan tóch al met de rolstoel in het busje zit..is rijden naar de eindbestemming misschien net zo makkelijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

NS doet toch hetzelfde bij stations waar de liften (langdurig) buiten gebruik zijn?
Ik zag op Rlb namelijk eens een poster hangen waar zo'n dienst werd aangeboden toen de liften gerenoveerd werden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De gemiddelde stationsafstand is bij NS doorgaans wat groter dan bij GVB. In de stad heb je meestal ook wel een alternatief voor de metro in de vorm van een tram en/of bus. De vraag is dan hoeveel meerwaarde zo’n busje heeft en hoe veel tijd/moeite het kost om ’m te bestellen t.o.v. normale ov alternatieven. De praktische issues met deze “oplossing” staan ook in Het Parool-artikel beschreven.
IIVQ
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Zo'n oplossing is er niet om de reiziger, maar om de VRA tevreden te stellen.
Hensepens
Berichten: 110
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hensepens »

Vraag.. door het binnenkort starten de dienstregeling van tramlijn 25 (Amsterdam/Amstelveen) naar Uithoorn zat ik te lezen over de niet-zo-tijdelijke eindhalte van de deze lijn bij Station Zuid.

Ipv een ander tijdelijke halte langs de A10 binnenring wordt nu gesproken over een nieuwe eindhalte op de Parnassusweg, met keerspoor.

Maar daar rijdt hij tussen het overige verkeer.. is daar eindelijk wel ruimte voor?
Laatst gewijzigd door Hensepens op za 27 apr 2024, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten