Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat mij opvalt aan lijn 5 is dat de trams vaak tot vlak voor vertrek met de deuren vrijgegeven op het eindpunt klaarstaan terwijl de bestuurder fijn elders zit te schaften. Het is geen excuus hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat dat er toe leidt dat veel mensen instappen zonder in te checken. De deuren vergrendelen is (zeker met slecht weer) ook niet erg klantvriendelijk, maar ja.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het is toch vrij instappen op lijn 5, dus het heeft ook niet zo heel veel zin om de tram af te sluiten want je bewerkstelligt geen enkel effect ermee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik denk dat veel meer mensen zich bezwaard voelen om zwart te rijden als ze zien dat er een GVB-werknemer aanwezig is dan wanneer dat niet zo is. Dus dat het wel degelijk verschil maakt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Een poortje openduwen om zwart te rijden is dan ook gewoon diefstal. Oppakken deze fraudeurs, een aantekening op het strafblad en minimaal een weekje tot bezinning komen achter tralies. Nederland is veel te soft voor een bepaald soort volk...hauptbahnhof schreef:Is vanaf het begin de trend. Men trapt de eerste de beste poortje in, of het een noodpoortje is of niet. Kan me nog herrineren dat in de begintijd ze bij Reigersbos dacht ik een noodpoortje hebben opengetrapt waardoor het station een paar dagen stroomloos was en in-/uitchecken niet mogelijk was.Bee schreef:De nieuwste trend is om de nooduitgang te gebruiken inderdaad, elke keer als ik hem open zie staan doe ik hem maar dicht...
Bij het metrostation hier is het tegenwoordig ook supermakkelijk om het noodpoortje te openen. Een simpele lichte duw opent hem. Ik deed hem in het begin ook dicht maar jah, onbegonnen werk enzo... Laat maar gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
marlies schreef:Wat mij opvalt aan lijn 5 is dat de trams vaak tot vlak voor vertrek met de deuren vrijgegeven op het eindpunt klaarstaan terwijl de bestuurder fijn elders zit te schaften. Het is geen excuus hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat dat er toe leidt dat veel mensen instappen zonder in te checken. De deuren vergrendelen is (zeker met slecht weer) ook niet erg klantvriendelijk, maar ja.
De regel is eigenlijk dat de tram afgesloten moet worden, net als alle andere tramlijnen. Tot redelijk recent stonden de trams van lijn 2,4,5,10,12 en 25 gewoon open op het eindpunt. Maar om eventuele vandalisme en en vooral het zwartrijden tegen te gaan is besloten de trams af te sluiten. Alleen met lijn 5 (trapwagen) is dat een beetje irritant.marlies schreef:Ik denk dat veel meer mensen zich bezwaard voelen om zwart te rijden als ze zien dat er een GVB-werknemer aanwezig is dan wanneer dat niet zo is. Dus dat het wel degelijk verschil maakt.
De bestuurder moet namelijk wachten tot iedereen is uitgestapt, dan deuren vergrendelen, stuurstroom uit, cabine uit en afsluiten, naar de andere kant lopen, cabine open en dan via deur 1 eruit. Kost heel veel tijd. En het zwartrijden wordt toch niet tegengegaan.
Maar zoals ik eerder zei: het maakt de zwartrijders NIKS uit of de trambestuurder ze ziet instappen zonder in te checken. Ze stappen als het kan ook gewoon via de eerste deur in en lopen gewoon door.
Overigens ben ik het niet eens met je zin over het vergrendelen van de deuren, dat het zeker met slecht weer, niet klantvriendelijk is. Namelijk: de passagiers die op het eindpunt staan hebben die trams waar ze dan in kunnen schuilen. Éen halte verder staat er geen tram te bufferen dus die passagiers staan dan alsnog in de abri op de halte, in weer en wind. Snap je wat ik bedoel? Tegenwoordig wordt alles als klantonvriendelijk beschouwd terwijl dat helemaal niet zo is.
Wat ik begreep was dat GVB die zwartrijders beschuldigde van vandalisme (naast het zwartrijden) maar een rechter heeft besloten dat dat niet zo is, tenzij er echt schade isVinny schreef:Een poortje openduwen om zwart te rijden is dan ook gewoon diefstal. Oppakken deze fraudeurs, een aantekening op het strafblad en minimaal een weekje tot bezinning komen achter tralies. Nederland is veel te soft voor een bepaald soort volk...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Deze week is M5 stel 119/120 als vijfde stel in dienst gekomen (helaas nu al voor een deel ondergesmeurd met graffiti). Op dit moment zijn in ieder geval de 107/108 - 113/114, 119/120 voor de dienst beschikbaar. Daarnaast zijn ook de stellen 115/116 en 121/122 aanwezig, waarbij de 115/116 al sinds juli jl. in Amsterdam aanwezig is maar tot op heden nog niet in dienst is gekomen. Stel 117/118 bevindt zich nog niet in Amsterdam, waarom dit stel is overgeslagen is mij echter onbekend.
Edit:
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat de afroep in de 119/120 is gewijzigd. Voorheen werd door een andere stem dan onze vertrouwde Marc Klardie (sinds de introductie van de Combino in 2002 de vaste afroepstem in tram, metro en bus) waarbij vooral de tekst "deze metro gaat richting Centraal" erg raar in de oren klonk. Nu is dit aangepast door een omroep van Marc Klardie: "Deze trein gaat richting Centraal Station". Dit wordt omgeroepen (net zoals in de oude situatie) wanneer de deuren worden vrijgegeven.
Edit:
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat de afroep in de 119/120 is gewijzigd. Voorheen werd door een andere stem dan onze vertrouwde Marc Klardie (sinds de introductie van de Combino in 2002 de vaste afroepstem in tram, metro en bus) waarbij vooral de tekst "deze metro gaat richting Centraal" erg raar in de oren klonk. Nu is dit aangepast door een omroep van Marc Klardie: "Deze trein gaat richting Centraal Station". Dit wordt omgeroepen (net zoals in de oude situatie) wanneer de deuren worden vrijgegeven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik heb er dinsdag drie in dienst gezien, twee als LM en nog twee op de werkplaats. Oftewel, ik tel er zeven in Amsterdam.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als ik het goed heb, is tram 5 vaak ontzettend druk. Dus of het nu bij het beginpunt of ergens op de route is, genoeg gelegenheid voor zwartrijders.
Datzelfde artikel meldt overigens ook dat er bij een telling 10% van de metroreizigers in Zuidoost zwart reist. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om bij een onbemand station achter iemand aan door de poortjes te lopen: die beginnen dan alleen wat geluidssignalen af te geven, zonder enig verder gevolg.
Datzelfde artikel meldt overigens ook dat er bij een telling 10% van de metroreizigers in Zuidoost zwart reist. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om bij een onbemand station achter iemand aan door de poortjes te lopen: die beginnen dan alleen wat geluidssignalen af te geven, zonder enig verder gevolg.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat klopt: 107/108 - 115/116, 119/120, 121/122 = 7 stellen :)Thom91 schreef:Ik heb er dinsdag drie in dienst gezien, twee als LM en nog twee op de werkplaats. Oftewel, ik tel er zeven in Amsterdam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.
Overigens is daarin ook het RIS een klein beetje anders, daar staat er gewoon 'Volgend station: Amstel' in plaats van het rare 'Volgend station: Amstel Station'.
Overigens is daarin ook het RIS een klein beetje anders, daar staat er gewoon 'Volgend station: Amstel' in plaats van het rare 'Volgend station: Amstel Station'.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Weet iemand waarom de GVB-bussen op Holendrecht het verst weg van het station staat en EBS en Connexxion het dichtste bij?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Omdat de bussen dan zo dicht mogelijk bij het koffiehonk staan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Volgens mij is het busstation ook op lijnnummer ingedeeld. Lijn 45 halte 1, lijn 47 halte twee etc..
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat klopt bijna, volgens het GVB overzicht. http://www.gvb.nl/reisinformatie/platte ... recht.aspx
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
+1JWM schreef:Omdat de bussen dan zo dicht mogelijk bij het koffiehonk staan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Buiten wordt het al op het perron omgeroepen.Ardan schreef:Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Is dat zo? *kuch* Station Zuid *kuch*hauptbahnhof schreef:Buiten wordt het al op het perron omgeroepen.Ardan schreef:Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3932
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dan weet je maar 1x niet waar die metro naar toe gaat of je denkt logisch na en weet dat een M5 alleen richting Isolatorweg gaat ;-)
(Je kunt ook op alle slakken zout leggen).
(Je kunt ook op alle slakken zout leggen).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het zou wel leuk zijn als ze Klardie ook de stations laten omroepen, oftewel dezelfde omroep als in de M5 nu. Al moet ik zeggen dat ik "trein" wel wat gek vindt klinken aangezien er overal over een metro wordt gesproken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vandaag rijdt ook stel 121/122 in dienst, en wel op lijn 53/54. Hiermee is ook het nieuwste stel, afgeleverd in november/december 2013, in dienst gesteld en wacht alleen de 115/116 nog op in gebruik name (van de tot op heden afgeleverde wagens).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als ik het zo snel zie lijkt het me op frequentie ingedeeld, met de meest frequente lijn het dichtst bij het koffiehonk en de minst frequente lijn het verste weg. Zou me niks verbazen als dit echt zo is.Bee schreef:Volgens mij is het busstation ook op lijnnummer ingedeeld. Lijn 45 halte 1, lijn 47 halte twee etc..
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het goede antwoord is al gegeven.
Inderdaad, zodat de bussen het dichtst bij de 'eindpuntvoorziening' (lees: koffiehok) staan.
Inderdaad, zodat de bussen het dichtst bij de 'eindpuntvoorziening' (lees: koffiehok) staan.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Op deze slak leg ik met alle liefde zout. Dat wist je toch al?hauptbahnhof schreef:Dan weet je maar 1x niet waar die metro naar toe gaat of je denkt logisch na en weet dat een M5 alleen richting Isolatorweg gaat ;-)
(Je kunt ook op alle slakken zout leggen).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nu er een bushalte vrij is op het busstation van Amsterdam Amstel, is het niet een idee om lijn 62 daar neer te zetten, zodat alleen lijn 65 richting Zuid nog beneden een instaphalte heeft?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De halte van lijn 62 boven is nu ook al gewoon een instaphalte. Dat de bus ook beneden stopt richting Lelylaan is wel zo praktisch omdat daar ook tram 12 en bus 65 naar de Rivierenbuurt stoppen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten