De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12445
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Geert » Di 18 Aug 2015, 22:59

Ardan schreef:betriebsplattform

Dienstperron?

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 18 Aug 2015, 23:01

Dank :) Ik speel teveel Trainz denk ik. Daar leg ik die perrons aan, die de naam 'Berliner S-Bahn Betriebsplattform' hebben :@
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2001
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 19 Aug 2015, 12:17

reisthijs schreef:Veel wollig taalgebruik, maar ze zeggen er wel meteen bij dat het niet te duur mag worden. Nou, dan verwacht ik er dus niet al te veel van. Een likje verf en een nieuw stofje op de stoelen hooguit.

We komen er vanzelf achter.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10896
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Wo 19 Aug 2015, 22:50

Ik mag toch hopen dat het GVB slim genoeg is om bij die kritische kering op het enkelspoor gebruik te maken van een wisselmachinist. Of zijn de voertuigen daar niet voor ingericht?

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Wo 19 Aug 2015, 23:04

Waarom zou een voertuig dat niet kunnen? Ik denk overigens niet dat dat gaat gebeuren, anders had dat dienstperronnetje er niet gelegen.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2001
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 20 Aug 2015, 08:11

Wat zou de meerwaarde van een wisselmachinist zijn op dat punt?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Do 20 Aug 2015, 08:21

Kan je korter keren
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 20 Aug 2015, 08:38

Met een minimale treinopvolging van iedere 5 minuten moet het toch wel mogelijk zijn dezelfde machinist de trein te laten keren? Zo'n M5 loop je via het dienstperron in max. 2 minuten wel om. Geef een halve minuut om de boel aan de ene kant af te sluiten en een halve minuut om aan de andere kant op te starten, en 1 minuut om het spoor vrij te maken voor de volgende M5, en dan houd je nog 1 minuut speling.

Zo'n machinistenwissel zoals eerder omschreven is alleen interessant bij heel hoge frequenties. 12x per uur is dat zeker niet.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

dennistd
Berichten: 2135
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor dennistd » Do 20 Aug 2015, 08:39

Maar hou ook rekening met vertragingen (of komen die niet voor bij de metro in Amsterdam?). Als je dan een wisselbestuurder hebt kun je dus 2 minuten korter keren, om zo weer wat in te lopen.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 20 Aug 2015, 08:53

Vertragingen komen zeker voor, maar ik denk dat bij Zuid meer het enkelspoor de bottleneck gaat zijn dan de wijze waarop machinisten worden ingezet om de trein te keren.

En het valt toch te hopen dat op een spiksplinternieuwe metrolijn een dienstregeling kan worden uitgevoerd met een zeer hoge betrouwbaarheid? Er wordt immers niet doorgereden over het gelijkvloerse tracé van de Amstelveenlijn...
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10896
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Do 20 Aug 2015, 22:17

Alargule schreef:Met een minimale treinopvolging van iedere 5 minuten moet het toch wel mogelijk zijn dezelfde machinist de trein te laten keren? Zo'n M5 loop je via het dienstperron in max. 2 minuten wel om. Geef een halve minuut om de boel aan de ene kant af te sluiten en een halve minuut om aan de andere kant op te starten, en 1 minuut om het spoor vrij te maken voor de volgende M5, en dan houd je nog 1 minuut speling.
Die ene minuut heb je ruimschoots nodig voor de volgende trein om langs het perron te komen, dus tijd over heb je zeker niet. Sterker: ik verwacht zelfs dat je dat niet redt.
Van het inzetten van een wisselmachinist wordt je dienstregeling alleen maar betrouwbaarder.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 20 Aug 2015, 22:46

Hoe wordt het nu op CS bij de Oostlijn gedaan? Daar gelden in de spits immers dezelfde frequenties per spoor.

Als het daar zonder machinistenwissel kan, moet dat straks bij Zuid ook kunnen.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Thom91 » Do 20 Aug 2015, 23:18

Daar heb je 100% meer perronspoor..
Komt wel goed schatje.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 21 Aug 2015, 07:25

Alargule schreef:dezelfde frequenties per spoor.

Lezen Thommie.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 21 Aug 2015, 07:56

Uit mijn eigen anekdotische waarnemingen leid ik overigens af dat er geen wissel plaatsvindt, en dezelfde machinist, nota bene over het reizigersperron, naar de andere kant van de trein loopt. Kweetniet of dat ook voor de lange M5'en geldt.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 21 Aug 2015, 08:17

Ook dan loopt de machinist om.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2001
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 21 Aug 2015, 10:44

In de M5 lopen machinisten vaak door de metro zelf door vanaf het begin tot het einde. Is me paar keer opgevallen. Het perron was leeg maar binnen moest ie allemaal reizigers trotseren. Lekkâh praktisch! :P

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 21 Aug 2015, 10:48

Standvastig trotseerde de moedige bestuurder de woelige reizigersstromen.

Zoiets?
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2001
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 21 Aug 2015, 12:27

Zoiets:

Afbeelding

_O-

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 21 Aug 2015, 18:34

2x CAF op de 54. Soms vraag je je echt af hoe GVB z'n materieelinzet bepaalt.

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 389
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Vr 21 Aug 2015, 20:04

JWM schreef:2x CAF op de 54. Soms vraag je je echt af hoe GVB z'n materieelinzet bepaalt.


Vanochtend al 1x CAF gezien op de 51, gevolgd door 3x CAF op de 54. Nu missen we alleen nog de 4x CAF :') 2x CAF is ook echt net de helft van een M5.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 21 Aug 2015, 20:13

Er worden wel 3 Zilvermeeuwen ingezet, maar voor 4x CAF lijkt men alergisch. Toch zou dat goed tot z'n recht komen op de 50 in de spits en na 19u makkelijk te splitsen in 2x2.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 21 Aug 2015, 21:47

Toch is het redelijk recent nog gesignaleerd.. heb ik dat nou zelf gezien of meldde iemand het hier?
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JWM » Vr 21 Aug 2015, 22:56

Toen de 50 was gekortwiekt tot Zuid reden ze in de eerste werkzaamhedenweek volgensmij met setjes van vier inderdaad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34979
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 21 Aug 2015, 22:58

Totdat er steeds meer stellen uitvielen vanwege schade ontstaan door de dagelijkse dienst (die dingen verslinden nog steeds tandraderen alsof het koekjes zijn) :')
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten