Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Vanaf hier weer zuidtangent.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op onderstaand blog een interessante uiteenzetting van een regelmatige bezoeker (Alain) van Amstelveenlijn.nl over welk lijnnummer de Uithoornlijn zou moeten/kunnen krijgen.

https://railsinamsterdam.wordpress.com/ ... hoornlijn/

Overigens, morgenmiddag 25 april, wordt bekend gemaakt welke naam de AVL/UTH lijn zal krijgen. Zoals bekend was er keuze uit 5 namen.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

300-reeks wordt het sowieso écht niet. De nieuwe 69 blijft ook gewoon 69, ook als R-NET-forumule dus die optie kan al gelijk het raam uit. De metro 50-reeks wordt het ook niet anders was het wel de 51-gebleven en had de lijn Isolatorweg - Zuid - CS wel iets anders gekregen. Mogelijk krijgen de metro's dus een letter.

Vervolgens kom je dan een beetje uit op dat trams alleen 1 t/m 30 filmen. Houden we lijn 6, 9, 10, 16, 20, 23, 25, 27, 28 en 29 over.

De 8 is een no-go.

Gevoelsmatig denk ik dat GVB de lijnen 20, 27 en 29 al voor andere routes gereserveerd heeft zoals we in het verleden zagen, al is tram 19 wel weer een vrij opmerkelijke keuze. De 16 maakt mogelijk ooit nog eens een comeback, die deur wordt infrastructureel opgehouden. 9 en 10 te recentelijk als tram opgeheven.

Kijkend naar lijn 19 is de 23 een eventuele wildcard. 28 als ze op de toer van lijn 26 gaan.

Dan past vervolgens 6 of 25 het mooiste bij de bestaande lijn 5. Al lijkt het er niet op dat GVB daar veel waarde aan hecht.

Maar ja, wat gaat het echt worden? :wink:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Eens dat dit de beste combinaties zijn op dat traject, 5/6 of 5/25.ik zeg doen! :D. Alhoewel de redenatie van deze Alain over 55 ook wel enige logica heeft. 5/55 zou ik ook nog wel voor zijn. Weliswaar is het geen metro, maar wel een soort metrotram.

Maar ja, het GVB hè........... die zullen wel met iets aparts en/of onlogisch komen tegen die tijd.

EDIT: ben benieuwd naar de naam morgen.......de 5 keuzes die we voorgeschoteld kregen vond ik geen van allen hoogvliegers.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Ik heb op Facebook diverse foto's en berichten voorbij zien komen van de ex-Connexxion 3962 en 3977 in GVB-kleuren die t.z.t. in dienst komen bij GVB. Als het goed is volgen er nog een stuk of acht van deze bussen zodat er plusminus 16 ex-Connexxion Citaro's bij het GVB rijden. De bussen zullen dan verdeeld worden over West en Noord omdat de buslijnen binnen Amsterdam-Noord straks met standaard materieel worden gereden; mogelijk zullen er op die manier enkele oudere Mercedes-Benz Citaro G's het veld ruimen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

fred1954 schreef:Eens dat dit de beste combinaties zijn op dat traject, 5/6 of 5/25.ik zeg doen! :D. Alhoewel de redenatie van deze Alain over 55 ook wel enige logica heeft. 5/55 zou ik ook nog wel voor zijn. Weliswaar is het geen metro, maar wel een soort metrotram.
Breng Uithoorn dichterbij de geciviliseerde wereld. Stort uw bijdrage op giro Reis eens met tram 555.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik zal niet de enige zijn die bij die lijn apocalyptische visioenen heeft. Pak lijn 666!

:twisted:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op de nieuwe lijnennetkaart van het GVB zie ik 9ok een lijn 267 staan tussen de Riekerpolder en de (R-net)halte Anderlechtlaan.
Weet iemand toevallig meer over deze lijn?

En wat wordt nou de geplande materieelinzet op de tramlijnen per 22 juli?
11G op lijn 5, 12G op lijn 19 en 24 en Combino's op de overige lijnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat de materieelinzet betreft, dit klopt. Er gaan een aantal 12G wagens naar lijn 19.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ah, wat discussie over mijn voorstellen voor lijnnummers voor de Amstelveenlijn* ;)

* (naam aan te passen alnaargelang de ontwikkelingen van vandaag)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik heb Amstellandtram gekozen, was m.i. nog een van de betere uit het slechte lijstje. Ik gok dat het deze wordt, of Amsteltram, ook niet zo een sterke maar in ieder geval allebei beter dan die andere 3.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vermoed dat die hele 'verkiezing' gewoon een opzetje is geweest om de burger het gevoel te geven bij de besluitvorming betrokken te zijn, en dat het marketingbureau erachter allang een dikke factuur heeft gestuurd voor het bedenken en verder uitwerken van de meest markety klinkende naam: ViaVeenlijn.

Is het iemand overigens al opgevallen dat er uit vijf namen kon worden gekozen, er vijf cadeaubonnen twv 75 euro en vijf vrijkaartjes voor de eerste rit worden verloot? Het lijnnummer wordt dus gewoon 55.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef: ......wat discussie over mijn voorstellen voor lijnnummers voor de Amstelveenlijn* ;)
Hm......Alain, c’est toi?

Viaveenlijn, de slechtste uit het lijstje.. :(
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Geen zorgen hoor. Niemand is verplicht die naam te gebruiken, en geen hond die het gaat doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Meltrain schreef:Op de nieuwe lijnennetkaart van het GVB zie ik 9ok een lijn 267 staan tussen de Riekerpolder en de (R-net)halte Anderlechtlaan.
Weet iemand toevallig meer over deze lijn?
Ja, dat was in december besloten, samen met het overnemen van de Rieker Circle Line als lijn 68. Het hele plan van GVB over deze lijn is hier te vinden. Deze lijn zal in de spits 4x/uur rijden zodat er op Anderlechtlaan kan overgestapt worden op een van de vele bussen naar Schiphol. GVB heeft onderzocht dat er ongeveer 56 (OV-)reizigers per dag zijn voor wie dit een snellere optie is dan via Henk Sneevlietweg en men hoopt in een jaar minimaal 50 reizigers in de ochtendspits te vervoeren.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Is het iemand overigens al opgevallen dat er uit vijf namen kon worden gekozen, er vijf cadeaubonnen twv 75 euro en vijf vrijkaartjes voor de eerste rit worden verloot? Het lijnnummer wordt dus gewoon 55.
_O_ GVB kijkt qua dingen wel vaker naar Berlijn. Zij een U55 wij een tram 55? Ook al gaat het hele metronet naar letters. Dat zou wel lelijk zijn.
DingeZ schreef:en men hoopt in een jaar minimaal 50 reizigers in de ochtendspits te vervoeren.
Zo, zo 50 reizigers per jaar in de ochtendspits. :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Lijn 267 en lijn 68 combineren ging uiteraard niet :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Alargule schreef:Ik vermoed dat die hele 'verkiezing' gewoon een opzetje is geweest om de burger het gevoel te geven bij de besluitvorming betrokken te zijn, en dat het marketingbureau erachter allang een dikke factuur heeft gestuurd voor het bedenken en verder uitwerken van de meest markety klinkende naam: ViaVeenlijn.[...]
...maar ik kreeg ongelijk en fred1954 kan opgelucht zijn. Het wordt: Amsteltram.

https://twitter.com/amstelveen/status/9 ... 7161699330
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Jeej, daar heb ik op gestemd. *O*
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Amsteltram is wel een leuke :) Ik hoop maar dat ze 'm ook een normaal nummertje geven zoals 25 ofzoiets, en niet een eng R-netterig geval.

Snap die hele wens eigenlijk niet om de lijn in AML onder te brengen. Regionaal of niet, de lijn is onderdeel van het stedelijk railnetwerk van Amsterdam & omstreken, en als er nou iets is dat een samenhangend netwerk uit elkaar trekt en inefficiënt maakt is het opdelen onder meerdere vervoerders. Zelfs bij de nieuwe chinese metrosteden, waar de stroomlijning vanuit de staat een stuk verder gaat dan een R-netstickertje, is er een merkbaar kwaliteitsverschil tussen de steden die (in de haast tot uitbreiding) hun regionale metrolijnen door een apart bedrijf hebben laten bouwen en exploiteren, en de metronetwerken die meer tijd hebben gehad en daardoor in hun geheel door 1 bedrijf geëxploiteerd worden.

Ook zie ik ze niet zomaar een aparte sporenbouwwerkplaats en HWT bouwen speciaal voor 1 lijntje, dus het onderhoud aan baan en materieel zou dan door de AML-exploitant weer moeten worden uitbesteed aan de stadsvervoerder... allemaal erg omslachtig en ingewikkeld.

Lijkt me handiger om het stadsvervoer in Amstelveen en de as Marnixtraat - Zuid - Amstelveen - Uithoorn/Aalsmeer bij de concessie stadsvervoer Amsterdam te voegen. Het op Amsterdam gerichte vervoer kan dan fatsoenlijk geïntegreerd worden in het stadsnet (GVB-kaarten geldig, minder kannibalisering met de sneltram, stadsbussen centreren om een tramhalte ipv A'veen busstation) terwijl het echte langereafstandsvervoer van de Zuidtangent etc gewoon 1 geheel blijft in AML.
We kunnen er niet meer Onderuit
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat ik wel hoop is dat deze naam snel gebruikt zal gaan worden - dus ook in de plaats van de namen 'Amstelveenlijn' en 'Uithoornlijn'. Het lijkt er een beetje op dat de naam 'Amsteltram' pas echt in gebruik zal worden genomen bij voltooiing van de Uithoornlijn, en dat duurt nog wel even. De namen Amstelveenlijn en Uithoornlijn blijven als projectnamen gewoon bestaan.

Hernoem die projecten gewoon - 'Amsteltram - ombouw (of vernieuwing) in Amstelveen' en 'Amsteltram - verlenging naar Uithoorn'. Is meteen duidelijk dat het om dezelfde lijn gaat én kan de naam alvast inburgeren.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

trolly schreef:Lijn 267 en lijn 68 combineren ging uiteraard niet :')
Lijkt me beetje lastig aangezien ze allebei een lus rijden. Bovendien zijn de voordelen van combineren er nauwelijks voor de reiziger. De verbinding Anderlechtlaan - Henksneevlietweg is niet echt interessant, aangezien beide haltes voornamelijk voor de overstap zijn en vanaf Anderlechtlaan kun je al rechtstreeks naar Amstelveenseweg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Er zou natuurlijk in de drukste richting over de Riekerpolder gereden kunnen worden, waarna de rijrichting rond het middaguur verandert. Hetzelfde als nu gebeurt met lijn 68, maar dan met twee keerpunten in plaats van een.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op station Spaklerweg is het perron richting CS weer gewoon direct vanuit de stationshal te bereiken.
De afgelopen tijd moest je namelijk omlopen via het verkeerde perron en een loopbrug over de sporen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

DingeZ schreef:
trolly schreef:Lijn 267 en lijn 68 combineren ging uiteraard niet :')
Lijkt me beetje lastig aangezien ze allebei een lus rijden. Bovendien zijn de voordelen van combineren er nauwelijks voor de reiziger. De verbinding Anderlechtlaan - Henksneevlietweg is niet echt interessant, aangezien beide haltes voornamelijk voor de overstap zijn en vanaf Anderlechtlaan kun je al rechtstreeks naar Amstelveenseweg.
Voor de reizigers zijn er wellicht geen grote voordelen, maar misschien kan het de kosten wat drukken. Hoe die lusjes gereden worden maakt nauwelijks uit, het is allemaal op spuugafstand. Je loopt dus vijf minuten, of je blijft vijf minuten langer in de bus zitten, want dan kom je vanzelf langs de halte waar je wezen wilde. Ik begrijp dat deze lijnen betaald worden door de bedrijven in de Riekerpolder, maar een klein beetje efficiëntie kan geen kwaad. Zeker in vergelijking tot de stroomlijning die elders in de stad plaatsvindt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten