Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Op tram 5, 16 en 24 wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd, een tijdje zelfs door controleurs in burger. Kennelijk maakt dat niet indruk genoeg.
Tja. Volgens de meest recente cijfers die ik kon vinden is het percentage zwartrijders op de lijnen zonder conducteur 3,7%. Op de lijnen met 0,4%. Dat klinkt ten opzichte van elkaar natuurlijk al een flink verschil, maar op het totaal genomen vind ik het niet schokkend, zeker als je bedenkt dat (aldus Wikipedia) dat percentage in de jaren negentig op 20% lag. Ik verwacht ook niet dat het percentage zwartrijders met het afschaffen van de vaste conducteur naar die 3,7% zal 'schieten'. Deels zal het hogere percentage namelijk uit lokale gewenning te verklaren zijn: de vaste reizigers langs deze lijnen weten nu eenmaal uit ervaring dat de pakkans lager is op deze lijnen en nemen het risico. Introduceer het open instapregime op alle overige tramlijnen, en je hebt met een cliëntele te maken die jaren van een gesloten regime gewend is geweest. Ongetwijfeld zitten daar een aantal rekenaars tussen, maar de goegemeente zal gewoon braaf inchecken. Conditionering, zoals dat heet.

Maar goed, een beetje lood om oud ijzer. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de cijfers uit de recente proeven, met name lijn 2.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik denk persoonlijk dat de cijfers van tram 2 niet echt representatief zijn. Er zat tijdens het open instapregime gewoon een oplettende conducteur achterin de tram die vaak genoeg mensen aansprak. Heb ook telkens gehad tijdens de pilot dat ik de deuren in het midden niet zelf kon open maken van buiten af en alsnog voorin of achterin moest instappen. Dus tja, wat is de test dan precies?

Mensen wennen uiteindelijk ook weer aan dat er nergens meer controleurs zijn. :wink:
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Oh, vast. Kijk maar naar de cijfers van de metro, opvallend genoeg hoger dan die van tram en bus, ondanks de poortjes. Glippers en trappers zullen hier wel een groot deel verklaren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Gekke vraag hoor, maar hoe komen ze eigenlijk bij die percentages? Er lopen daar niet van die roodjassen zoals die in de trein een 'reizigersonderzoek' doen :P
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Bij sommige controles worden ook het totaal aantal passagiers in het voertuig geteld.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zitten in sommige trams ook niet infraroodsensoren boven de deuren? Je kan dan zo zien hoeveel man er uitstapt t.o.v. aantal uitcheckers.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

JWM schreef:Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?
Binnenkort komt er een proef op lijn 1 & 2 met een servicebalie voor de conducteur.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat moet ik me daarbij voorstellen...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Open instap met een servicebalie met kaartverkoop die niet altijd bemand is zou ik best een goede oplossing vinden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Je weet wat we hadden afgesproken :N ?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zeg, ga die fitty anders per PM uitvechten in plaats van alle topics ermee te vervuilen.

Svp.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Open instap met een servicebalie met kaartverkoop die niet altijd bemand is zou ik best een goede oplossing vinden.
Het handige aan "die niet altijd bemand is" zie ik niet helemaal in. Dan zit je met een lege balie met ruimte die wel beter benut kan worden in de al krappe trams.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik vraag mij af of die servicebalie echt door zal gaan. Het personeel wil niet "bloot" zitten en de demobalie die men heeft gebouwd is nog groter dan een conducteurshokje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo schreef: Het handige aan "die niet altijd bemand is" zie ik niet helemaal in. Dan zit je met een lege balie met ruimte die wel beter benut kan worden in de al krappe trams.
Er zijn ritten waar een conducteur / servicemedewerker niet echt nuttig is qua service en verkoop. Een doorsnee ochtendspits in februari bijvoorbeeld.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik weet niet heel erg goed hoe je daar bij komt eerlijk gezegd. Weren toeristen of mensen die hun ov-chipkaart kwijt zijn (ik noem maar wat) de spits?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Moet er voor elke toerist een aparte servicemedewerker in een hokje zitten of kan de bestuurder die mensen ook voort helpen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

de_clercq schreef:
JWM schreef:Maar in deze nieuwe dubbelkoppen komt geen conducteursruimte toch? Wat is eigenlijk het toekomstbeeld voor deze medewerker?
Binnenkort komt er een proef op lijn 1 & 2 met een servicebalie voor de conducteur.
Dit is die proef blijkbaar:
Afbeelding
Bron: https://www.facebook.com/GVBverbindt/ph ... 72/?type=3

*duikt weg*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Moet GVB aan iets of iemand laten zien dat ze de rol van de conducteur willen herzien of nemen ze dit zelf wel heel serieus?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ze weten me altijd weer te verrassen :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Moet er voor elke toerist een aparte servicemedewerker in een hokje zitten of kan de bestuurder die mensen ook voort helpen?
Elke toerist een aparte servicemedewerker? Dat wordt een hoop extra personeel inzetten dan.

Mijn vraag aan jou is waarom het volgens jou niet nuttig zou zijn om een controleur op bepaalde momenten te hebben t.o.v. de rest van de dag.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 05 okt 2016, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Omdat loonkosten nogal fors zijn. Middelen die vast beter ingezet kunnen worden. Ik neem aan dat de medewerker achter deze state-of-the-art servicebalie namelijk geen controlerende taak meer heeft.
Laatst gewijzigd door JWM op wo 05 okt 2016, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Laat maar.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Formuleer je vraag eens 1 keer duidelijk, krijg je van mij een duidelijk antwoord oke? :)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zie na je laatste edit waar onze miscommunicatie zit. Jij gaat er van uit dat die persoon achterin puur servicegericht wordt en zijn/haar taak als controleur verliest. Ik ging van dat laatste niet uit. Als jouw vermoeden klopt zie ik compleet geen nut meer in die bak achterin en mogen ze hele boel wel opdoeken. Personeel mag omgeschoold worden tot "vliegende" contrleurs en gewoon de hoeveelheid kaartverkoopautomaten uitbreiden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Je wil als stad natuurlijk ook iets van gastvrijheid uitstralen in plaats van mensen die niet weten hoe het systeem precies werkt maar wel bereid zijn een kaartje te kopen meteen op de bon te slingeren. Zo'n medewerker in de tram maakt het voor veel toeristen laagdrempelig om in te stappen. Of het de kosten waard zijn laat ik dan maar even in het midden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten