Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Leesvoer: http://over.gvb.nl/over-gvb/gvb-dient-p ... euw-ov-net

PDF met alle details staat onderaan de pagina.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

:pos:

Wat mij betreft maken we er even een nieuw topic van. Kan ik later op de avond even mijn uitgebreide mening daar neer kwakken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Je wordt tegenwoordig wel doodgegooid met Jip-en-Janneke-animatiefilmpjes he. Grappig om te zien maar wat heb ik er voor nieuws uit geleerd? Ehm..

Straks dat document eens lezen. Mag inderdaad wel een eigen topic worden, goed idee.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Wat betreft de nieuwe metrobestelling: in dit topic is bij de indienststelling van de M5 al opgemerkt dat de M5 toch wel een beetje overkill is qua capaciteit buiten de spits en dat driebaksmetro's die je kunt koppelen wellicht een goed idee zou zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Suus schreef:Leesvoer: http://over.gvb.nl/over-gvb/gvb-dient-p ... euw-ov-net

PDF met alle details staat onderaan de pagina.
Copyrightschending van het design van de DRIMs in de video :mrgreen:
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

VIRM schreef:Wat betreft de nieuwe metrobestelling: in dit topic is bij de indienststelling van de M5 al opgemerkt dat de M5 toch wel een beetje overkill is qua capaciteit buiten de spits en dat driebaksmetro's die je kunt koppelen wellicht een goed idee zou zijn.
Met de huidige dienstregeling is een M5 echt geen overkill buiten de spits, een driebaksmetro is gwn handiger om mee te werken. Ik dacht altijd dat het idee was bij de ontvlechting van de metro om alle lijnen een gelijke frequentie te bieden, maar dan te spelen met de treinlengtes.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Waarschijnlijk komt er een net waarbij op de Ringlijn de frequentie fors omhoog gaat. Dan zijn kleinere eenheden wel zo efficiënt. De M5 komt dan goed van pas op de Geinlijn en de N/Z lijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Toch een lastig dilemma, drie of vierbaks. Vier is (nog) niet gekoppeld te rijden op het amsterdamse net, maar dat is ook niet zo snel nodig, terwijl twee drietjes prima passen, maar de vraag is dan al snel of ze ooit nog los gaan rijden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:[...] maar de vraag is dan al snel of ze ooit nog los gaan rijden.
Met die gedachte zit ik vooral. Wat is dan nog de meerwaarde van 2 kleinere metro's die dan gecombineerd nóg langer zijn dan een M5?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De gedachtegang daarachter is terug te vinden in dit (lijvige) document. Ook interessant als je meer inzicht wilt in hoe het lijnennet er na het schrappen van de AVL uit zou kunnen komen te zien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik zie 2012 als datum. De inzichten in Amsterdam veranderen zo snel dat dit document vast niet meer relevant is.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je bent bij pagina 1 gestopt met lezen en hebt je mening gevormd. Prima.

De rest kan even verder scrollen en komt dan op een onderzoek uit mei 2014 uit. Ook niet heel recent (maar voorzover mij bekend wel het meest recente), maar de processen die naar besluitvorming over dit soort onderwerpen leiden duren nu eenmaal lang. Je koopt zo'n metrotoestel immers niet voor een paar jaar, en dan ook nog eens in bulk. De bevindingen uit dit rapport lijken mij daarom ook nu nog relevant.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Oke terechte kritiek :)

Maargoed, natuurlijk is het goed een weloverwogen beslissing te nemen maar wat mij betreft maakt men eerst een beslissing hoe het net er uit moet gaan zien en koopt men daar het materieel op in i.p.v. wat kopen wat in de meeste scenario's wel van pas kan gaan komen. Dat gevoel krijg ik ook heel erg bij M5.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, kom daar eens om bij de politiek. Ook over het tramnet heeft men héél lang nagedacht - de eerste plannetjes voor het tramnet post-Noord/Zuidlijn die ik ken stamden alweer van eind jaren '90...en ook bij het metronet - dat nota bene veel eenvoudiger in elkaar zit - lijkt men te willen wachten tot het laatste moment om een definitieve keuze te maken. De Metronetstudie met een volledig ontvlochten netwerkvariant is inmiddels ook alweer 9 jaar oud...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

n-evo schreef:
trolly schreef:[...] maar de vraag is dan al snel of ze ooit nog los gaan rijden.
Met die gedachte zit ik vooral. Wat is dan nog de meerwaarde van 2 kleinere metro's die dan gecombineerd nóg langer zijn dan een M5?
Je weet dat die extra lengte vooral naar de koppeling tussen de twee treinstellen gaat? :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

In Het Parool wordt een onderzoek naar lightrail rond hoofdstad aangekondigd. Is dat nou goed nieuws, want er gebeurt teminste wel iets, of slecht nieuws, want waarom niet gewoon metro in plaats van metro-achtig? Vragen, vragen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door evos »

Lijkt mij goed nieuws. Het nut van de NZL zal aanzienlijk vergroot worden als die wordt doorgetrokken naar diverse regionale bestemmingen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Is er nog iets gedaan met die metronet studie vorig jaar waar de sluiting van de Ring als kansrijk naar voren werd geschoven? In een la gestopt en het college kon weer iets afvinken?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

^^Vermoedelijk was dat een Amsterdams feestje, en gaat de Stadsregio het nu nog eens dunnetjes overdoen. Het is te hopen dat we geen zweeftrams, peoplemovers, baanbussen en dat soort ellende langs krijgen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Eigenlijk wil de gemeente Amsterdam alleen de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doortrekken, het is ondertussen bijna een fascinatie aan het worden.

Ik neem aan dat dit budget deels zal worden gebruikt voor de Uithoornlijn en mogelijk voor een aftakking daarvan vanaf Amstelveen Centrum naar Schiphol en Hoofddorp?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Eigenlijk wil de gemeente Amsterdam alleen de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doortrekken, het is ondertussen bijna een fascinatie aan het worden.
Die indruk had ik nou weer niet. Ik hoor daar voornamelijk de Schiphollobby over, en recent Prorail. Dat laatste geeft me wel het idee dat ze proberen hun marktaandeel te vergroten.
Suus schreef:Ik neem aan dat dit budget deels zal worden gebruikt voor de Uithoornlijn en mogelijk voor een aftakking daarvan vanaf Amstelveen Centrum naar Schiphol en Hoofddorp?
Het Parool linkt naar een eigen artikel dat stijf staat van het ZOAB :(
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Meer asfalt = meer plek voor bussen. Nu blij?

Kom maar door met die wegverbredingen, ik moet daar in de toekomst misschien elke dag langs.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ha, daar is onze petrolhead *O*
Nope, ik wordt niet blij van bussen, ik wil graag serieus OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

200 miljoen naar onderzoek voor 'een metro-achtig iets'? Afbeelding Please besteed dat geld aan iets echt nuttigs.. of geef het aan mij..
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Ardan schreef:of geef het aan mij..
Dan komt er zeker een metronetwerk in Deventer? *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten