Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt.

Ben wel nog steeds blij dat er mensen zoals hij zijn die vraagtekens zetten bij wat GVB presenteert. Of ik het nou met 'm eens ben of niet. De gemeente/VRA doet het in ieder geval amper of niet. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als je vindt dat de opdrachtgevers/budgethouders van het GVB meer kritische filmpjes over op te heffen lijnen op youtube moeten plaatsen, is het misschien een idee je verwachtingspatroon eens tegen het licht te houden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Eerst het GVB de opdracht geven op basis van een door de VRA zelf opgestelde lijnennetvisie met een concrete invulling te komen, om die invulling - die heel behoorlijk de visie tegemoetkomt - vervolgens publiekelijk te gaan bekritiseren, zou de verhoudingen wel op scherp zetten ja. Misschien is dat goed, misschien ook niet. Maar openlijke kritiek is uiteindelijk toch vooral iets dat van de buitenwacht moet komen - oppositiepartijen of belangenorganisaties. Die hebben kennelijk al die jaren een beetje zitten slapen, want dat er forse veranderingen in het lijnennet zaten aan te komen was al in 2013 bekend (Plan22).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Misschien heb je gelijk. Wat ik vooral interessant vind is dat de VRA een aantal kanttekeningen bij de plannen van GVB had waar je vervolgens niks meer wat van hoort. GVB mag vervolgens het plan gewoon zoals het is uitvoeren. Ik weet niet in hoeverre het gebruikelijk is dat zo'n groot plan direct zonder aanpassingen uitgevoerd mag worden.
trolly schreef:Als je vindt dat de opdrachtgevers/budgethouders van het GVB meer kritische filmpjes over op te heffen lijnen op youtube moeten plaatsen, is het misschien een idee je verwachtingspatroon eens tegen het licht te houden.
Ga je lekker?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Kanttekeningen zijn natuurlijk wat anders dan fundamentele bezwaren. Wat er naar mijn herinnering vooral uit naar voren is gekomen is het verzoek aan GVB om 'extra goed op dit te letten' of 'dat extra goed in de gaten te houden' - allemaal zaken die dus pas na 22 juli zullen gaan spelen.

Daarnaast moet het plan natuurlijk nog verder uitgewerkt worden: dienstregelingen, inroosteringen e.d. Daar valt natuurlijk ook nog het nodige mee te schuiven. Als je weet dat de bereikbaarheid van Bos en Lommer onder druk staat vanwege het wegvallen lijn 14 bijvoorbeeld, kun je de frequenties van de overgebleven lijnen (7, 13, 21) ter compensatie wat verhogen, met name op de piekmomenten.

Tot slot las ik vorig jaar een nieuwsbericht dat er een uitgebreid onderzoek gaat komen naar de reizigersstromen na ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Ongetwijfeld gaat dat ook heel veel interessante datapunten opleveren. Het is vervolgens aan de politiek om daar wat mee te doen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat laatste wist ik niet. Thnx voor de info. Al met al wordt het nieuwe lijnennet een interessant experiment.

De chaos die in het filmpje genoemd wordt valt hopelijk mee zolang de N/Z-lijn niet gebukt gaat onder technische problemen. :)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Voor welk systeem geldt dat niet? Zie de NS, als de treinen van en naar Schiphol weer eens niet rijden.

Er wordt gedaan alsof het hele tramnet radicaal verandert, er geen lijn naar het centrum meer overblijft en iedere OV-gebruiker in Amsterdam straks per se verplicht minimaal een keer met de Noord/Zuidlijn mee moet, maar per saldo zijn de veranderingen eigenlijk relatief klein. Voor de radiale lijnen 13, 17, 2, 24, 4 en 26 verandert er helemaal niets. Voor de radiale lijnen 1, 5, (1)9 en 14 verandert er wel wat, maar de verbindingen met de belangrijkste knooppunten (resp. Leidseplein, Alexanderplein, Dam) blijven intact, en er worden nieuwe directe relaties voor in de plaats aangeboden. Op de tangentiële lijnen zijn de veranderingen relatief gezien een stuk groter: alleen de lijnen 3 en 7 blijven grotendeels de huidige route rijden. Lijn 10 verdwijnt, lijn 12 wordt een semitangentiële-radiale verbinding en er komen drie nieuwe tangentiële lijnen bij: de omgeleide 1 en 5 en de 'nieuwe' 19.

En ja, er valt helaas ook wat om: het westelijk deel van lijn 14 en de hele lijn 16. Bij de eerste kan ik me nog wel iets voorstellen bij de kritiek. Ik heb op mijn blog onlangs een compromisvoorstel gedaan, dat echter pas uitvoerbaar zal zijn na instroom van het 15G-materieel en een investering in de sporen bij station De Vlugtlaan. Het opheffen van lijn 16 is op zich te rechtvaardigen vanwege de doublure met de Noord/Zuidlijn en lijn 24, maar ook omdat het traject van lijn 2 dichtbij ligt. Alleen het Duivelseiland vist hiermee achter het net; liever had ik dan ook gezien dat men die 'omleidingsboog' voor lijn 24 gewoon had laten liggen en die lijn via deze route had gestuurd. Had je het stukje FeBo tussen Albert Cuyp en Ceintuurbaan als een mooi verblijfsgebied kunnen inrichten.

Maar op heel veel ritten zal er eigenlijk niet iets wezenlijks veranderen. In de binnenstad is het straks vooral even goed opletten op de lijnnummertjes, vooral als je de Leidsestraat in wilt. Voor bestemmingen langs de Rode Loper ligt straks het gebruik van de Noord/Zuidlijn voor de hand. Op vrijwel alle trajecten blijven gewoon trams rijden.

De verontwaardiging van de filmpjesmaker is dan ook wat overdreven en selectief bovendien: reizigers uit Noord en Waterland zijn degenen die straks een verplichte overstap op de Noord/Zuidlijn gaan maken om verder de stad in te komen. Maar volgens mij heeft hij het daar in zijn filmpje niet over. Wat ook wel een beetje tekenend is voor alle protestgroepen tegen het nieuwe lijnennet: ze preken vooral voor eigen parochie en zich verenigen in één front ho maar. Tja, dan weet een politicus ook niet met wie hij/zij nou het gesprek aan moet gaan en krijg je dus ook moeilijk een voet tussen de deur.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Naar aanleiding hiervan een vraagje: Stel dat je station Sixhaven wil bouwen, hoeveel hinder gaat de Noord-Zuidlijn daarvan ondervinden? Kan dat 's nachts en in de weekenden, of ligt straks de aorta van het Amsterdamse OV er minstens 6 maanden uit?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk dat je dit artikel wel interessant zult vinden. :)
“De belangrijkste uitdaging wordt om het station met zo min mogelijk hinder voor de reiziger te bouwen. We voorzien op dit moment dat de Noord/Zuidlijn tijdens de bouw van station Sixhaven het hele jaar gewoon kan blijven rijden, met uitzondering van de zomervakanties. Tijdens deze zomerperiodes is het idee om de Noord/Zuidlijn op 1 spoor te laten pendelen tussen Noord en Centraal. We voorzien nu dat er 4 van deze zomers nodig zijn voor de bouw van station Sixhaven. Maar wellicht dat een aannemer iets slims kan bedenken, waardoor het korter kan.“
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/het-laat ... n-sixhaven
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:De chaos die in het filmpje genoemd wordt valt hopelijk mee zolang de N/Z-lijn niet gebukt gaat onder technische problemen. :)
Met het nieuwe vervoersplan verdwijnt tram 14 uit de straat waar dhr. S.G. Collins, de maker van het filmpje, woont. Hij vindt dat geen goed idee. Het filmpje is daar een protest tegen, waarvoor hij meer en minder valide argumenten op een hoop veegt. Onder meer de gevolgtrekking dat die bezuiniging wel aan (de kosten van-) de Noord-Zuidlijn zal liggen, dat het nieuwe lijnennet een recept voor chaos is, dat Amsterdammers niet om verandering vragen, en dat het visgraatmodel ten koste van omleidingsroutes gaat.

Nu heeft de heer Collins dertig jaar professionele ervaring in het maken van overtuigende video's voor bedrijven en organisaties, en die ervaring is aan het filmpje af te zien. Alle argumenten worden overtuigend gebracht. Enkelen zijn controleerbaar juist, anderen controleerbaar onjuist (het visgraatmodel tast de omleidingsmogelijkheden niet aan) en een aantal zijn eenvoudigweg oncontroleerbaar (zoals de voorspelde chaos)

Dat volstaat, want zoals Collins weet is het doel van een protest niet om een afgewogen beeld te schetsen van de veranderingen, maar om bij een breder publiek (waaronder politici) zodanige twijfel teweeg te brengen dat het plan wordt heroverwogen.

Prima filmje dus, maar de gemaakte afwegingen zijn niet de mijne, en voor vervoerskundige voorspellingen ga ik liever elders te rade.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:Denk dat je dit artikel wel interessant zult vinden. :)

http://wijnemenjemee.nl/nieuws/het-laat ... n-sixhaven
4 zomers is dus uiteindelijk ook 6 maanden. Maar gelukkig denken ze dat er 1 spoor beschikbaar kan blijven, al moet dan de frequentie waarschijnlijk flink omlaag.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat op zich geen probleem hoeft te zijn tijdens de zomervakantie.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:Wat op zich geen probleem hoeft te zijn tijdens de zomervakantie.
Misschien wel, misschien niet. De spits is een stuk minder heftig in de zomer, maar de rest van de dag is het vaak juist drukker. Zijn er ergens goede cijfers over de drukte op de huidige tramlijnen door het centrum in de zomer?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze hebben het over op 1 spoor pendelen tussen Noord en Centraal. Kunnen ze niet normaal of redelijk normaal blijven rijden tussen Centraal en Zuid? Je krijgt dan een tijdelijke knip in de exploitatie. Geen idee of de keersporen dat bij CS toelaten verder.

Ging daar eigenlijk van uit toen ik m'n reactie schreef. Als het hele deel CS - Zuid eruit gaat tijdens die zomers is de overlast inderdaad een stuk groter.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, n-evo, de bedoeling is inderdaad dat er een knip komt op het CS voor de NZ lijn, in bepaalde periodes tijdens de bouw van Sixhaven. Zuid - CS wordt dan een normale (vakantiedienstregeling?) exploitatie en CS - Noord een pendeldienst over 1 spoor. Hele NZ lijn stilleggen is geen optie lijkt me.

Kreeg vandaag overigens een mailing, over o.a. de aanbesteding van de elektrische bussen. Dat er nu voor OC gekozen is, wil niet zeggen, dat dit de standaard wordt in Amsterdam. Dat wordt iedere keer, als er een aantal bussen worden besteld opnieuw bekeken, welke methode (OC/IMC) inpasbaar is op dat moment.
https://www.gvb.nl/nieuws/gvb-start-aan ... -amsterdam

Wat betreft tram/buslijnennet m.i.v. van 22 juli was m.i. het verstandiger geweest om het lijnennet vooralsnog grotendeels intact te laten tot begin 2019, om er zeker van te zijn dat alle kinderziektes uit de NZL zijn. Nu ga je een deel van het lijnennet ophangen aan een NZL waarvan je niet eens weet of alles wel zo gaat lopen als het zou moeten lopen. Geldt ook voor CXX in Zuid/Noord en EBS in Noord. 2019 wordt toch pas het jaar dat er echt geteld gaat worden, hoe de reizigersstromen zich bewegen, omdat dat het eerste volledige exploitatiejaar wordt na opening.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

GVB, Connexxion en EBS willen de boel ook liever pas op een later moment omgooien, maar mogen dat niet vanuit de VRA. Maar dit roepen ze liever niet te hard in het openbaar, omdat ze hun opdrachtgever liever niet tegen de haren in strijken.

Andersom kan de VRA moeilijk nee zeggen tegen een ingediend vervoerplan, als het GVB daarmee wel aan alle gestelde eisen van de concessie blijft voldoen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Weet iemand waarom de Rijksoverheid nog zo hard snijdt in de ov-subsidies in de grote steden? Ik had aanvankelijk het idee dat het een noodzakelijk kwaad was door de crisis. Inmiddels trekt de economie weer aan, groeit Amsterdam qua inwoners en wordt er weer in rap tempo gebouwd.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Sinds 2014 wordt landelijk de BDU (Brede Doel Uitkering, o.a. voor het OV) door het Rijk niet meer geïndexeerd. Hierdoor hebben VRA, MDRA en de provincies jaarlijks effectief minder geld beschikbaar. Doordat andere uitgaven die ook vanuit de BDU moeten gebeuren wel blijven oplopen en waar niet op te bezuinigen valt, blijft al gauw het OV over om de subsidie van terug te schroeven.
Er zal dus bij het Rijk aangeklopt moeten worden om deze negatieve spiraal te doorbreken, maar met het huidige kabinet valt daar weinig van te verwachten (alleen CU is pro OV).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is toch eigenlijk te gek voor woorden en staat haaks op de ambitie om Amsterdam nog een beetje relevant te houden op het wereldtoneel. De stad moet groeien maar ondertussen is er steeds minder geld voor vervoer.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gelukkig is er de fiets nog.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Helft fietspaden Amsterdam te druk

Amsterdam heeft te veel fietsers voor te weinig ruimte. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
https://www.parool.nl/amsterdam/helft-f ... ~a4220270/

:mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dan wordt 't dus Christen Unie stemmen, en bidden voor beter OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, maar voor fietsers geldt in Amsterdam hetzelfde als voor varkens in Brabant.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Huh? Die Brabantse varkens stemmen toch CDA?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Dat was vroeger. Tegenwoordig stemmen ze partij voor de varkens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten