Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Dan is 66 de uitzondering...?
Die is opgericht toen alle lijnnummers in de 40-reeks nog bezet waren:

40: Amstel - Muiderpoort
41: Holendrecht - KNSM-Eiland
42: CS - KNSM-Eiland
43: CS - Borneo Eiland
44: Bijlmer ArenA - Diemen Noord
45: Bijlmer ArenA - AMC
46: Bijlmer ArenA - Buikslotermeerplein
47: Bijlmer ArenA - AMC
48: CS - Sloterdijk
49: Bijlmer ArenA - Weesp

En dan sloot 66 wel mooi aan op het nummer 26 ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3386
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Weet Het Parool iets wat wij nog niet weten?

Afbeelding
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat zou je wel willen.... :D Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt is AFSLAG Weesp op de A9......ri. Provinciale weg Driemond/Weesp.... of te wel Metrostation Gaasperplas.

Wie dit ingetekend heeft? Weesp ligt wel wat verder dan 3 km vanaf Ikea gerekend.. :D

Maar ik begrijp dat Weesp binnenkort deel van Amsterdam is, dus wel een woonwijk van bijna 20.000 mensen er in één klap bij, dat dan weer wel.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik vraag me af wat de annexatie van Weesp voor de 49 gaat betekenen. Als Weesp deel van het concessiegebied wordt, wordt het toch een stuk moeilijker die mensen af te bonjouren met een flexdingetje.
We kunnen er niet meer Onderuit
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Wat weet jij meer dan dat ik weet?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat bedoel je?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Weesp heeft vorige week woensdag in een referendum bij meerderheid van stemmen besloten dat de gemeente bij voorkeur met Amsterdam gaat fuseren.

Hoe dat uitpakt met de concessiegrenzen is nog koffiedik kijken. Weesp is nu ook geen lid van de Vervoerregio.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Lijn 300 weer doortrekken naar Weesp. *O* Als je dat een beetje goed doet kan dat misschien best nog wat reizigers schelen op Amsterdam Centraal.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

fred1954 schreef:Wat bedoel je?
Bedoelde het tegen caffer, sinds wanneer zou lijn 49 een flexlijn zijn?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik ben niet zo goed op de hoogte van het ov in die contreien, dus heb het even moeten nakijken hoe dat zit met lijn 49, maar ik begrijp dat deze lijn alleen op ma t/m vr rijdt en dan nog alleen overdag. Dus inderdaad geen flexlijn, maar ook niet een 100% volwaardige buslijn.....misschien bedoelde caffer dat.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Het schijnt dat het in het weekend een flexverbinding is geworden. Maar dan nog is dat alleen in het weekend en is het niet primair flex.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dank voor de link regenmaker....ik lees dit voor het eerst. Ook van lijn 30/31 wist ik niks. Wordt dus uitgevoerd door RMC, één van de AOV uitbaters in deze regio. Weer wat geleerd. :D
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

In dit geval is de flex een aanvulling, niet een vervanging. Lijn 49 rijdt al sinds 2012 niet in de avonden en weekenden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21395
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Wel opmerkelijk dat een dochterbedrijf van de RET lijnen van het GVB exploiteert. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Dankje regenmaker, had het inderdaad over mokumflex. In een studiedingetje van de gemeente Amsterdam van een paar jaar terug werd een buurtbus expliciet als alternatief genoemd voor de 49 die 'ook als buslijn met beperkte dienstregeling niet meer te behouden was' dus ik ging er eigenlijk zonder meer vanuit dat de aanvullende weesp-flex een voorbode is van de volledige vervanging van de 49. Maar weet nu ik er over nadenk niet zeker of dat ook ergens staat :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12836
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Je kunt op je klompen aanvoelen dat lijn 49 in de komende tien jaar bij 'De Vaart Der Volkeren' geofferd gaat worden.
🍉
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De annexatie zou dat best nog wel 's kunnen veranderen. Weesp is al sinds 2012 boos dat hun bus is afgepakt en als deel van de stad hebben ze daar natuurlijk wel iets meer over in te brengen. Tijdens een toch al omstreden inlijving is de enige busverbinding met de stad opheffen wel érge slechte PR :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10607
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kleine correctie op de gehanteerde terminologie: "annexatie" en "inlijving" zijn termen die betrekking hebben op een onvrijwillig afgedwongen samensmelting van een (kleiner) bestuursgebied met een grote buur. Omdat Weesp zelf kiest voor het opgaan in een grotere buurgemeente is hier echter sprake van een fusie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Hainje schreef:Je kunt op je klompen aanvoelen dat lijn 49 in de komende tien jaar bij 'De Vaart Der Volkeren' geofferd gaat worden.
Ik zou me juist kunnen voorstellen, dat je de 49 uitbreidt, zeker omdat de Schiphol-sprinters uit Almere / Gooi tegenwoordig op Weesp nogal lang blijven stilstaan.
Wanneer je een (snel)bus vanaf Weesp naar Holendrecht / AMC en naar de werkgebieden rond de spoorlijn bij Bijlmer zou rijden, die in Weesp goed aansluit op de sprinters van/naar Almere / Gooi, zou die bus weleens aantrekkelijk kunnen zijn voor grotere groepen reizigers.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.

Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

DingeZ schreef:Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.

Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
Voor mensen uit Weesp niet, maar voor Gooiers die rond het AMC werken misschien wel?
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik snap eigenlijk niet waarom het GVB niet in elke garage een paar iets luxere sprintertjes heeft staan die 's avonds op de rustiger lijnen rijden en daar buiten gewoon geschikt zijn voor gehandicaptenvervoer, POD, etc. Zeker bij een meer verbindende dan onsluitende lijn als de 49 heeft een beperkte dienstregeling het effect dat mensen om de verbinding heen gaan denken en je alleen maar meer verlies lijdt. Een taxibusje om het half uur krijg je nog wel vol in de stille uren, en is een stuk aantrekkelijker en simpeler dan een heel apart flexnet er bij.

trolly schreef:Kleine correctie op de gehanteerde terminologie: "annexatie" en "inlijving" zijn termen die betrekking hebben op een onvrijwillig afgedwongen samensmelting van een (kleiner) bestuursgebied met een grote buur. Omdat Weesp zelf kiest voor het opgaan in een grotere buurgemeente is hier echter sprake van een fusie.
Niet per se:
Wikipedia schreef:Het woord heeft een nare bijklank omdat het onder andere gebruikt wordt voor de vijandelijke overname door een grotere of machtigere staat van een deel of heel de buurstaat. Ook bijvoorbeeld de aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging. Annexatie kan echter ook een logisch gevolg zijn van wederzijds gemaakte afspraken. Het hoeft dus geen negatief mechanisme te zijn. Vanwege de negatieve klank van het woord 'annexatie' wordt in dit soort gevallen meestal de term 'aansluiting' of 'grenscorrectie' gebruikt.
Maar goed ik zal stoppen met mierenneuken voor ik Thieme op m'n dak krijg :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Roeland schreef:
DingeZ schreef:Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.

Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
Voor mensen uit Weesp niet, maar voor Gooiers die rond het AMC werken misschien wel?
Vast, maar dat heeft niks met lijn 49 te maken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10607
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Caffer schreef:Niet per se:
Wikipedia schreef:Het woord heeft een nare bijklank omdat het onder andere gebruikt wordt voor de vijandelijke overname door een grotere of machtigere staat van een deel of heel de buurstaat. Ook bijvoorbeeld de aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging. Annexatie kan echter ook een logisch gevolg zijn van wederzijds gemaakte afspraken. Het hoeft dus geen negatief mechanisme te zijn.
Ach ja, Wikipedia... De taalkundige autoriteit van een auteur die een regel daarvoor een tekst als "van een deel of heel de buurstaat" uit z'n toetsenbord heeft weten te krijgen lijkt me aanvechtbaar. In de echte wereld wordt alleen over annexatie gesproken als er verzet is bij de te annexen partij. Als het slachtoffer het eigen hoofd op het hakblok legt, spreken we van een fusie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten