Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dat zou je wel willen.... :D Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt is AFSLAG Weesp op de A9......ri. Provinciale weg Driemond/Weesp.... of te wel Metrostation Gaasperplas.
Wie dit ingetekend heeft? Weesp ligt wel wat verder dan 3 km vanaf Ikea gerekend.. :D
Maar ik begrijp dat Weesp binnenkort deel van Amsterdam is, dus wel een woonwijk van bijna 20.000 mensen er in één klap bij, dat dan weer wel.
Ik vraag me af wat de annexatie van Weesp voor de 49 gaat betekenen. Als Weesp deel van het concessiegebied wordt, wordt het toch een stuk moeilijker die mensen af te bonjouren met een flexdingetje.
Ik ben niet zo goed op de hoogte van het ov in die contreien, dus heb het even moeten nakijken hoe dat zit met lijn 49, maar ik begrijp dat deze lijn alleen op ma t/m vr rijdt en dan nog alleen overdag. Dus inderdaad geen flexlijn, maar ook niet een 100% volwaardige buslijn.....misschien bedoelde caffer dat.
Dank voor de link regenmaker....ik lees dit voor het eerst. Ook van lijn 30/31 wist ik niks. Wordt dus uitgevoerd door RMC, één van de AOV uitbaters in deze regio. Weer wat geleerd. :D
Dankje regenmaker, had het inderdaad over mokumflex. In een studiedingetje van de gemeente Amsterdam van een paar jaar terug werd een buurtbus expliciet als alternatief genoemd voor de 49 die 'ook als buslijn met beperkte dienstregeling niet meer te behouden was' dus ik ging er eigenlijk zonder meer vanuit dat de aanvullende weesp-flex een voorbode is van de volledige vervanging van de 49. Maar weet nu ik er over nadenk niet zeker of dat ook ergens staat :')
De annexatie zou dat best nog wel 's kunnen veranderen. Weesp is al sinds 2012 boos dat hun bus is afgepakt en als deel van de stad hebben ze daar natuurlijk wel iets meer over in te brengen. Tijdens een toch al omstreden inlijving is de enige busverbinding met de stad opheffen wel érge slechte PR
Kleine correctie op de gehanteerde terminologie: "annexatie" en "inlijving" zijn termen die betrekking hebben op een onvrijwillig afgedwongen samensmelting van een (kleiner) bestuursgebied met een grote buur. Omdat Weesp zelf kiest voor het opgaan in een grotere buurgemeente is hier echter sprake van een fusie.
Hainje schreef:Je kunt op je klompen aanvoelen dat lijn 49 in de komende tien jaar bij 'De Vaart Der Volkeren' geofferd gaat worden.
Ik zou me juist kunnen voorstellen, dat je de 49 uitbreidt, zeker omdat de Schiphol-sprinters uit Almere / Gooi tegenwoordig op Weesp nogal lang blijven stilstaan.
Wanneer je een (snel)bus vanaf Weesp naar Holendrecht / AMC en naar de werkgebieden rond de spoorlijn bij Bijlmer zou rijden, die in Weesp goed aansluit op de sprinters van/naar Almere / Gooi, zou die bus weleens aantrekkelijk kunnen zijn voor grotere groepen reizigers.
Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.
Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
DingeZ schreef:Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.
Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
Voor mensen uit Weesp niet, maar voor Gooiers die rond het AMC werken misschien wel?
Ik snap eigenlijk niet waarom het GVB niet in elke garage een paar iets luxere sprintertjes heeft staan die 's avonds op de rustiger lijnen rijden en daar buiten gewoon geschikt zijn voor gehandicaptenvervoer, POD, etc. Zeker bij een meer verbindende dan onsluitende lijn als de 49 heeft een beperkte dienstregeling het effect dat mensen om de verbinding heen gaan denken en je alleen maar meer verlies lijdt. Een taxibusje om het half uur krijg je nog wel vol in de stille uren, en is een stuk aantrekkelijker en simpeler dan een heel apart flexnet er bij.
trolly schreef:Kleine correctie op de gehanteerde terminologie: "annexatie" en "inlijving" zijn termen die betrekking hebben op een onvrijwillig afgedwongen samensmelting van een (kleiner) bestuursgebied met een grote buur. Omdat Weesp zelf kiest voor het opgaan in een grotere buurgemeente is hier echter sprake van een fusie.
Niet per se:
Wikipedia schreef:Het woord heeft een nare bijklank omdat het onder andere gebruikt wordt voor de vijandelijke overname door een grotere of machtigere staat van een deel of heel de buurstaat. Ook bijvoorbeeld de aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging. Annexatie kan echter ook een logisch gevolg zijn van wederzijds gemaakte afspraken. Het hoeft dus geen negatief mechanisme te zijn. Vanwege de negatieve klank van het woord 'annexatie' wordt in dit soort gevallen meestal de term 'aansluiting' of 'grenscorrectie' gebruikt.
Maar goed ik zal stoppen met mierenneuken voor ik Thieme op m'n dak krijg
DingeZ schreef:Die lange stop maakt toch geen klap uit voor de Weespers? Die kunnen juist al lekker gaan zitten als ze aan de vroege kant zijn.
Uit eigen observatie kan ik zeggen dat lijn 49 in de spits genoeg bezet is om een standaardbus te rechtvaardigen, al weet ik niet hoeveel daarvan van buiten de Bijlmer komt. Buiten de spits is de bezetting laag, maar een frequentie van 2x/uur maakt 'm natuurlijk ook niet erg aantrekkelijk.
Voor mensen uit Weesp niet, maar voor Gooiers die rond het AMC werken misschien wel?
Wikipedia schreef:Het woord heeft een nare bijklank omdat het onder andere gebruikt wordt voor de vijandelijke overname door een grotere of machtigere staat van een deel of heel de buurstaat. Ook bijvoorbeeld de aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging. Annexatie kan echter ook een logisch gevolg zijn van wederzijds gemaakte afspraken. Het hoeft dus geen negatief mechanisme te zijn.
Ach ja, Wikipedia... De taalkundige autoriteit van een auteur die een regel daarvoor een tekst als "van een deel of heel de buurstaat" uit z'n toetsenbord heeft weten te krijgen lijkt me aanvechtbaar. In de echte wereld wordt alleen over annexatie gesproken als er verzet is bij de te annexen partij. Als het slachtoffer het eigen hoofd op het hakblok legt, spreken we van een fusie.