Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Geert »

Bee schreef:Afgelopen nacht deed het GVB een wereldrecordpoging mensen in één bus vervoeren: http://www.at5.nl/artikelen/130959/gvb- ... -bus-video
Wat een aanstellerij, dat gebeurt dagelijks in Utrecht (lijn 12)... Wel suf dat er te weinig capaciteit is natuurlijk.
n-evo schreef:Ik heb gewoon saldo, verder geen GVB abo of zo, maar wel 20% landelijke korting op metro, tram en bus. Moet ik dan nou wel of niet inchecken bij NS? Als ik niet incheck rij ik effectief gratis tussen Zuid en Bijlmer ArenA. Vind het nogal onduidelijk wat de bedoeling is. :P
In- en uitchecken bij GVB-poortjes dan?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Bee schreef:Afgelopen nacht deed het GVB een wereldrecordpoging mensen in één bus vervoeren: http://www.at5.nl/artikelen/130959/gvb- ... -bus-video
Uit datzelfde stukje:
Omdat de meeste verkeerslichten rond drukke wegen als de Stadhouderskade en Overtoom al uit stonden, was het een behoorlijke chaos.
Geen idee hoe dat in Amsterdam wordt geregeld (of niet wordt geregeld), maar bij de meeste gemeentes zijn de belangrijkste kruisingen van een afstandje met een computer in te stellen. Dan had je de eindtijd toch even tot 01h00 (ofzo) kunnen verzetten?
Het is een spectrum.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Geert schreef:In- en uitchecken bij GVB-poortjes dan?
Hoe kom je bij aankomst aan de binnenkant van een metropoortje dan om uit te checken? :P

PS Weet iemand wat die gigantische bruine blokken zijn die nu op abri's geplaatst worden in de stad? Halte Nieuwezijds Klok richting CS heeft er zelfs drie (op iedere abri 1). Geen porum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Daarin zit de antenne die gebruikt zal worden voor de panelen met actuele vertrektijden die in de haltes geïnstalleerd zullen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

:shock: Goh, hadden ze dat niet iets charmanter kunnen uitvoeren? *naar iPhone kijk* En dan ook nog eens drie bij één halte. Zelfs NS diplays hebben een klein grijze antennetje boven het scherm. Maar thnx voor de uitleg!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:Er wordt door een bureaucraat achter de computer iets bedacht wat in de praktijk nergens op slaat. Vraag me af diegene ooit één keer zelf de vergelijking heeft getrokken met de metro en het feit dat het daar niet nodig is. Niet in Amsterdam, niet in Rotterdam. In de metro mag je zelfs fietsen meenemen, dus ook daar is de tram niet anders. :P
Nee hoor, er is altijd wel één iemand die roept:
DIT KOST MENSENLEVENS. U LAAT UW DOCHTER VAN 12 TOCH OOK NIET VERVOEREN DOOR KANNIBALISTISCHE MONSTERS. DAAROM NU STOPPEN VOOR HET TE LAAT IS.
en dan krijgen mensen een beetje de zenuwen, vooral als er net weer een vuurwerkfabriek ontploft is, of een vliegtuig neergestort. Dan mag ineens niets meer dat het riscio op iets heel ergs theoretisch met een paar cijfers achter de komma zou kunnen verhogen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

OP DE BARRICADEEEEEES!!!!!!!!!!111!!!!1!!!!!!EINZ!!!11!!!!

Had even zin om te schreeuwen xD
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Daarin zit de antenne die gebruikt zal worden voor de panelen met actuele vertrektijden die in de haltes geïnstalleerd zullen worden.
Nee nee. Dat zijn GSM-"masten". Vooral bedoeld voor 4G maar kunnen ook een wifi-signaal produceren.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ow ja n-evo. Je reist op saldo dus gewoon inchecken bij de trein. Alleen GVB-vervoersbewijzen/producten (die niet incheckbaar zijn bij de NS reis je mee op zicht).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Daar is GVB zelf niet helemaal helder in:
Uw GVB vervoerbewijs is op deze NS-trajecten van 6 tot en met 25 juli geldig. Let op: hiermee niet in- en uitchecken bij NS! U hoeft dus geen ingecheckte OV-chipkaart in de trein te hebben. U mag met elke kaartsoort die in de metro geldig is met de trein (anonieme OV-chipkaart, uurskaartje GVB, abonnement GVB, persoonlijke chipkaart enz.)
Je hoeft dus niet in te checken als je strikt leest, wat voor kaart je ook hebt met wat dan ook erop, al hebben ze het twee zinnen eerder over 'alleen GVB-vervoersbewijzen'. De zinnen spreken elkaar tegen, al is de essentie voor mij wel duidelijk :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef:Daarin zit de antenne die gebruikt zal worden voor de panelen met actuele vertrektijden die in de haltes geïnstalleerd zullen worden.
Nee nee. Dat zijn GSM-"masten". Vooral bedoeld voor 4G maar kunnen ook een wifi-signaal produceren.
In normaal Nederlands noemen we dat antennes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Oké dus die bruine blokken zijn dus zendmasten om 4G-bereik in de stad te versterken? Maar heeft iedere abri nou echt z'n eigen zendmast nodig? :P
Ardan schreef:Je hoeft dus niet in te checken als je strikt leest, wat voor kaart je ook hebt met wat dan ook erop, al hebben ze het twee zinnen eerder over 'alleen GVB-vervoersbewijzen'. De zinnen spreken elkaar tegen, al is de essentie voor mij wel duidelijk :)
Uiteindelijk heb ik niet ingecheckt. Toen er controle kwam heb 'm idd die tekst laten lezen. Zelf kwamen ze er ook niet uit wat er nou bedoeld wordt. :') Wel lekker dat je alsnog moet inchecken in de trein. De rit is én duurder dan de metro én m'n 20% korting is niet geldig bij NS. -o-
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

n-evo schreef:Oké dus die bruine blokken zijn dus zendmasten om 4G-bereik in de stad te versterken? Maar heeft iedere abri nou echt z'n eigen zendmast nodig? :P
Nee, en daarom heeft ook niet iedere abri een antenne. Enkel locaties met een slechter 4G bereik hebben een dergelijke kast op het dak gekregen. Het is overigens een project van Vodafone, dit alles stond in een artikel in het Parool (eind juni). Er stond ook iets over het toevoegen van wifi antennes maar heb het artikel niet bij de hand dus dat zal ik later even opzoeken.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

FLJ schreef:Nee, en daarom heeft ook niet iedere abri een antenne.
Op het Spui en Nieuwezijds Kolk richting CS dus wel: respectievelijk 2 en 3 abri's naast elkaar met elk zo'n gigantische unit boven op het dak. Lees: respectievelijk 2 en 3 kasten op 1 halte. Geloof Bilderdijkstraat richting Centrum zelfde verhaal: 2 abri's, 2 kasten.

Testje van Vodafone dus. Oké heb ik gemist! Idee is goed, uitvoering een stuk minder.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Jeetje. Wat is er nou slecht aan de uitvoering? Kan mij het rotten hoeveel antennes ze nodig hebben op die locaties? Misschien is 1 antenne niet genoeg op bepaalde plekken.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Vanuit estetisch oogpunt had het wel mooier uitgevoerd mogen worden dan zo'n huge blok op een grotendeels transparante abri. Ze hadden die dingen speciaal voor Amsterdam ontworpen om mooi op te gaan in de omgeving toch? Met van die mooie slanke informatiebordjes op het dak. Knal je er vervolgens zo'n lelijk ding op. Beetje zonde dan als daar zoveel geld en effort in is gestoken. Ze staan er amper een jaar en het originele design wordt nu al op deze manier om zeep geholpen. Dat moet anders kunnen. Verder is dat mijn mening, jij kan dat uiteraard anders zien. :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

Heeft er niemand foto's? Ik ben nu wel erg benieuwd hoe lelijk het echt is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Met een beetje mazzel kom ik straks na werk langs de Nieuwezijds Kolk, wil dan best een foto maken. Durf je niks te beloven.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Als je op mijn Flickr kijkt (zie handtekening) kom je een foto tegen van een abri met een dergelijke antenne op het dak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Karl schreef:
Bee schreef:Afgelopen nacht deed het GVB een wereldrecordpoging mensen in één bus vervoeren: http://www.at5.nl/artikelen/130959/gvb- ... -bus-video
Uit datzelfde stukje:
Omdat de meeste verkeerslichten rond drukke wegen als de Stadhouderskade en Overtoom al uit stonden, was het een behoorlijke chaos.
Geen idee hoe dat in Amsterdam wordt geregeld (of niet wordt geregeld), maar bij de meeste gemeentes zijn de belangrijkste kruisingen van een afstandje met een computer in te stellen. Dan had je de eindtijd toch even tot 01h00 (ofzo) kunnen verzetten?
GVB doet een mea culpa: ze hadden nooit verwacht dat Oranje zou verliezen. http://www.at5.nl/artikelen/130980/gvb- ... -verliezen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

OMG, die Rob Hageman! Is dat diezelfde dude die reacties geeft op hierzijnwij.nu?

Dat je zo'n statement dúrft te geven. Whoa.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Hainje »

Bee schreef:GVB doet een mea culpa: ze hadden nooit verwacht dat Oranje zou verliezen. http://www.at5.nl/artikelen/130980/gvb- ... -verliezen
Dat je die hele stroom mensen niet in één keer kunt verwerken snap ik best, maar het is wel erg naïef om te denken dat Nederland hoe dan ook door zal gaan in de competitie.
🍉
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Achteraf moet je toch iets zeggen... Dit kwam gewoon het beste uit. Misschien hadden ze het ook wel echt niet verwacht; als je nergens bij nadenkt, valt er ook weinig te verwachten. ;-)
Het is een spectrum.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Een voetbalwedstrijd als deze heeft doorgaans twee uitkomsten: je wint of verliest. Best ernstig als je als bedrijf zijnde niet in staat bent met beide situaties rekening te houden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Ik deel de scepsis van Karl trouwens wel. Het is natuurlijk ook wel een makkelijke, sympathie-opwekkende, verklaring om de gemoederen te sussen. Mensen lachen er even om en zijn het vergeten. Maar misschien was het wel net zo'n puinhoop geweest als NL wel gewonnen had.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten