Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Hoewel ook ik altijd wel in ben voor een goed complot - vooral als er GVB'ers bij betrokken zijn - denk ik dat zich dat in dit geval toch vooral in jouw hoofd afspeelt, n-evo ;)
Complot klinkt wel heel zwaar. :wink: Zo'n beetje ieder trambedrijf is er inmiddels van af gestapt, alleen Amsterdam niet. Feit is dat tot op heden telkens weer bestellingen worden geplaatst waarbij die lijnkleuren worden meegenomen. Standaard trams zoals de Siemens Combino en CAF Urbos worden er zelfs specifiek op aangepast. Iemand bij GVB die telkens weer die opdracht geeft toch? En anderen die daarmee akkoord gaan. En zo wordt dat systeem al sinds begin vorige eeuw in stand gehouden. Vraag is waarom als niemand - inclusief GVB zelf - er behoefte aan zou hebben. Kennelijk wil iemand of een groep binnen het bedrijf graag die ouderwetse kleuren houden. Anders gebeurt het simpelweg niet en was het systeem gesneuveld.

Verder is het afwachten of het volledige display van de 15G kleur is of dat deze in tweeën is gesplitst. Dus kleurendisplay links en enkele kleur voor het cijfer rechts.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Constateren dat in iedere bestelling een scherm wordt meegenomen dat lijnkleuren kan tonen is toch wat anders dan concluderen dat binnen GVB een sterke lobby aanwezig zou zijn die die lijnkleuren koste wat kost wil behouden. Ik denk eerder dat men, bij gebrek aan andere ideeën, gewoon maar vasthoudt aan wat al bestaat. Dat is altijd makkelijker dan een koersverandering, en dat is iets wat veel grote bedrijven eigen is en niet specifiek GVB. Want ja, dan moet iemand zich eigenaar gaan voelen van het probleem. Eng.

Maar dat ik opnieuw een 'beken kleur'-oproep doe aan GVB (de eerste deed ik in 2016) is natuurlijk niet voor niets. Ook mij is het een doorn in het oog dat er nog steeds geen consistentie aan kleurgebruik is in het tramnet. Dat het wél kan - ook binnen GVB - wordt aangetoond door het kleurgebruik in het metronet. Maar ook dat heeft een lange incubatieperiode gehad. De plattegrond met het huidige kleurgebruik verscheen in 1997. De eerste Zilvermeeuwen met overeenkomstige kleurrollen verschenen volgens mij in 2000. De eerste statische borden waarop de lijnen met kleuren werden aangegeven zagen volgens mij het licht in 2003 op Ganzenhoef, in het kader van de renovatie van dat station, maar het zou nog tot 2009-2010 duren voor ze op andere stations te bewonderen waren. De eerste 'railkaart' waarop de metrolijnen hun eigen kleur kregen stamt volgens mij uit 2014 (tot dan toe werden ze met hetzelfde rood-witte blokpatroon weergegeven als op de eeuwige lijnennetkaart). Pas met de recente 'Mijksenaar makeover' van de bebording zie je de lijnkleuren op alle borden en lijnstrips op de stations terug, en we hebben tot begin dit jaar moeten wachten voor de lijnkleuren ook op de digitale panelen werden getoond (en dan nog niet eens met de juiste kleurcodering). De CAF's rijden ondertussen nog steeds met de 'oude' lijnkleuren rond, en op de website worden de metrokleuren ook nog niet gebruikt.

Dat op de nieuwe railkaart voor het eerst een logisch kleurenpalet voor het tramnet wordt gebruikt stemt mij een beetje hoopvol, zeker in combinatie met het gebruik van datzelfde palet op de nieuwe kaart van Carto Studio die op wijnemenjemee staat. Dus is mijn blogpost een duwtje in de goede richting, maar hoop op een snelle transitie heb ik echt niet.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach, zo hebben we elk een andere theorie over wat gaande is. Als het simpelweg inspiratieloosheid is en er weinig waarde aan gehecht werd waren we denk ik al lang richting reguliere displays gegaan zoals in Den Haag en Rotterdam. Het valt mij in ieder geval op dat ze bij GVB iedere keer weer wat raars moeten uithalen:

- Tramkleuren op metro's (CAF)
- Specifiek standaard trams laten aanpassen met tramkleuren
- Koersrollen op moderne metro's
- De oudste metro's voorzien van nieuwe metrokleuren maar moderner materieel niet rechttrekken
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is heel gebruikelijk dat trams en metro's voor specifieke steden worden aangepast aan de wensen en eisen van de vervoerder. Amsterdam/GVB vormt daarop geen uitzondering.

Dat men de zaken bij het oude houdt zal wel duiden op onwil tot verandering, maar ook daarin staat GVB weer niet alleen in de wereld. En dat is nog altijd wat anders dan een lobby die de zaken koste wat kost bij het oude wil laten. Dat impliceert namelijk actieve tegenwerking. Ik denk dat de soep in werkelijkheid niet zo heet gegeten wordt, en de vermeende tegenwerking meer het resultaat is van passieve onwil. "Ja, het klinkt allemaal wel leuk om een consistent kleurenschema aan te gaan houden, Henk. Ga jij het doen?" -"Euh, nee, eigenlijk niet, want geen tijd voor." En dan blijft het liggen.

Maar als jij mij bijvoorbeeld eens een interne memo zou kunnen overleggen waarin glashard is afgesproken dat de huidige lijnkleuren tot in de eeuwigheid gebruikt dienen te worden, dan ben ik best bereid met je lobbyverhaal mee te gaan. ;)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Die interne memo's zitten natuurlijk allemaal in de doofpot! :Y

Dat snap je zelluf toch ook wel? -o-
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Waarom is het nodig je in werkelijk elke post zo vreselijk over de tramkleuren op te winden, n-evo? Je plaat blijft tot vervelens toe hangen.
En ja, ik zou ook graag een eenduidig palet zien (tram wel blokjes, metro niet en laat dat vooral dan overal zien).
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zo is het niet bedoel hoor. Overigens was ik nu niet degene die over het onderwerp begon Ardan. Maar excuus als het zo overkomt!
Alargule schreef:Dat men de zaken bij het oude houdt zal wel duiden op onwil tot verandering, maar ook daarin staat GVB weer niet alleen in de wereld. En dat is nog altijd wat anders dan een lobby die de zaken koste wat kost bij het oude wil laten. Dat impliceert namelijk actieve tegenwerking. Ik denk dat de soep in werkelijkheid niet zo heet gegeten wordt, en de vermeende tegenwerking meer het resultaat is van passieve onwil. "Ja, het klinkt allemaal wel leuk om een consistent kleurenschema aan te gaan houden, Henk. Ga jij het doen?" -"Euh, nee, eigenlijk niet, want geen tijd voor." En dan blijft het liggen.
Haha dat zou ook heel goed kunnen. :D
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Die interne memo's zitten natuurlijk allemaal in de doofpot! :Y
Ik voel tot in mijn vezels dat dit klopt.
🍉
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

Is een utrechts systeem niet iets voor amsterdam? Gewoon een kleur per windriching? Is lekker makkelijk, als je ze eenmaal kent kun je aan elk voertuig zienbwaar hij grofweg heen gaat zonder alle lijnen uit je hoofd te kennen en het lijkt me niet zo bizar moeilijk te implementeren.

Ik weet ook wel dat het natuurlijk niet uitgevoerd gaat worden, want gvb, maar in principe zou dit prima moeten kunnen toch?
Bij twijfel altijd klagen
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik heb dat systeem nooit gesnapt.. je kunt inderdaad ‘grofweg’ zien welke kant de bus op gaat, maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om ‘grofweg’ een bepaalde kant op te gaan. Ik ben meestal op weg naar een specifieke bestemming.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dnmw2705 »

Het is meer dat er zoveel bussen op haltes stoppen met een totaal andere bestemming. Door kleuren toe te passen, hoef je in eerste instantie alleen op de kleur te letten en als je je kleur ziet, let je pas op het lijn nummer.
Als je naar paars moet en een oranje ziet aankomen, kan je weer lekker op je OVinfo app refreshen waarom die paarse er nog niet is (of iets anders doen op je telefoon)

Het is best handig, zeker op drukke haltes.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mdk schreef:Is een utrechts systeem niet iets voor amsterdam? Gewoon een kleur per windriching? Is lekker makkelijk, als je ze eenmaal kent kun je aan elk voertuig zienbwaar hij grofweg heen gaat zonder alle lijnen uit je hoofd te kennen en het lijkt me niet zo bizar moeilijk te implementeren.

Ik weet ook wel dat het natuurlijk niet uitgevoerd gaat worden, want gvb, maar in principe zou dit prima moeten kunnen toch?
Ik denk dat ieder kleurensysteem waarbij je moet nadenken over een achterliggend idee, en dit vervolgens moet gaan leren, al z'n doel voorbij schiet. Helemaal in een stad als Amsterdam waar je erg veel bezoekers hebt. De kleuren moeten gewoon puur voor snelle herkenbaarheid zorgen op alle uitingen (trams, kaarten, borden, etc.). Een soort direct herkenbare huisstijl voor die desbetreffende lijn. Hou het zo simpel mogelijk. Het huidige systeem van symbolen is al te complex. Het Utrechtse system - hoewel leuk bedacht - naar mijn mening ook.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Weet iemand of de halte Plantage Lepellaan recentelijk in beide richtingen opgeheven is geweest of dat die halte richting CS en Sloterpark altijd is blijven bestaan?
Op de Wiki staat namelijk dat de altijd "tijdelijk" is opgeheven, maar in noordwestelijke richting staat hij op dit moment gewoon in de dienstregeling (en hij staat ook in de dienstregeling van de nieuwe lijn 14).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De halte is in 2016 tijdelijk opgeheven voor een periode van minimaal een jaar wegens de verbouwing van St. Jacob. Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat de halte toch weer is teruggekeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen richting Alexanderplein was en is nog steeds opgeheven. Richting centrum is nooit opgeheven geweest.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

IC140 schreef:Ik heb dat systeem nooit gesnapt.. je kunt inderdaad ‘grofweg’ zien welke kant de bus op gaat, maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om ‘grofweg’ een bepaalde kant op te gaan. Ik ben meestal op weg naar een specifieke bestemming.
precies wat dmnw2705 zegt. Laten we station Overvecht als voorbeeld nemen, hier stoppen de volgende lijnen:

1. Hoograven via utrecht CS (rood)
1. Vechtsebanen (lichtblauw)
6. Utrecht CS via overvecht zuid (rood)
11. Leidsche rijn via Zuilen NS (donkerblauw)
30. De Uithof WKZ via Rijnsweerd (oranje)
35. Maarssen dorp via Maarsenveen (lichtblauw)
122. noordwest-loosdrecht via westbroek (lichtblauw)

met behulp van de lijnkleuren kan ik in veel gevallen meteen zien of ik de bus kan pakken, of dat ik lekker ovnl door kan blijven scrollen.
Wil ik dieper overvecht in hooef ik alleen te letten op de bussen met lichtblauwe bestemmingskleur.
wil ik naar de uithof, hoef ik alleen te kijken naar de bus met de oranje bestemmingskleur.
Wil ik met de bus naar Centraal of de binnenstad, dan hoef ik alleen te letten op bussen met een rode bestemmingskleur.
Bussen met een donkerblauwe bestemmingskleur kan iedereen negeren, want ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit naar Leidsche RIjn zou willen gaan.

al met al vind ik het systeem erg prettig werken, op drukke knooppunten zoals ns stations, de uithof e.d. kan je snel zien of de aanrijdende bus je aandacht vereist en op rustige haltes kan je aan de lijnkleur meestal precies zien of het de bus is die je moet hebben, of de nadere lijn die daar ook stopt.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat men een systeem kan ontwerpen welke je zonder enige voorkennis kunt gebruiken, tenzij je de bestemmingen volledig in dezelfde kleuren schildert. Maarja, dan krijg je weer een geel/rood rijksmuseum o.i.d. :')
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Kreeg net een email van de VRA over besluiten m.b.t. OV aangelegenheden:

Tijdelijke Buitengebruikname project Amstelveenseweg: Koninginneweg

Het dagelijks bestuur besluit de spoorinfrastructuur op de Koninginneweg en Willemsparkweg tussen de Amstelveenseweg en de Van Baerlestraat voor een periode van drie weken in de zomervakantie van 2018 buiten gebruik te nemen in verband met werkzaamheden. Lijn 2 zal gedurende deze buitendiensstelling omrijden via De Lairessestraat.

Tijdelijke Buitengebruikname Vijzelstraat

Het dagelijks bestuur besluit om de traminfrastructuur op de Vijzelstraat vanaf 6 januari 2020 gedurende 15 maanden buiten gebruik te nemen. Buiten gebruik nemen is nodig, om vervanging van de bruggen in de Vijzelstraat mogelijk te maken. Dit heeft tot gevolg dat tramlijn 24 gedurende deze periode niet rijdt tussen het Weteringcircuit en het Centraal Station. Lijn 24 rijdt tijdens de werkzaamheden naar het Frederiksplein. Reizigers kunnen gebruik maken van de Noord/Zuidlijn als alternatief. Een uitvoeringsmethode van de werkzaamheden waarbij de tram in exploitatie blijft, kost ruim 2 miljoen euro meer en zorgt daarbij voor meer hinder voor de omgeving in de nachtelijke uren.

Tijdelijke Buitengebruikname Westtangent: Meer en Vaart

Het dagelijks bestuur besluit tot het tijdelijk buiten gebruik nemen van het tramspoor op en rond de kruising Meer en Vaart/ Cornelis Lelylaan tussen 4 en 17 augustus 2018. Dit is noodzakelijk in verband met werkzaamheden ten behoeve van de Westtangent, de nieuwe hoogwaardige busverbinding tussen Amsterdam Nieuw-West en Schiphol. Als gevolg van de werkzaamheden rijdt ljn 1 niet tussen Surinameplein en De Aker van 4 tot en met 8 augustus 2018. Lijn 17 rijdt niet tussen Surinameplein en Dijkgraafplein tussen 4 en 17 augustus 2018. De beide tramlijnen worden op het vervallen traject vervangen door een pendelbus. Met dit besluit is getracht de hinder voor reizigers en omgeving zoveel mogelijk te beperken.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@trolly: TBGN Tijdelijke Buiten Gebruik Name....... :shock:

https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicd ... =100083064
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Babs is je vriendin? (A) :')
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, dat is mijn babs, niet die van jou....... :lol:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Het dagelijks bestuur besluit de spoorinfrastructuur op de Koninginneweg en Willemsparkweg tussen de Amstelveenseweg en de Van Baerlestraat voor een periode van drie weken in de zomervakantie van 2018 buiten gebruik te nemen in verband met werkzaamheden. Lijn 2 zal gedurende deze buitendiensstelling omrijden via De Lairessestraat.
Moet het spoor op de Willemsparkweg nu alweer op de schop? :o
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Het leuke van die TBGN documenten die te downloaden zijn bij de vergaderstukken van het DB van de Vervoerregio is dat je er nu openbaar kunt zien hoe veel een DRU van het GVB kost. Voor de tram 177 ex BTW. Gevoelsmatig best een hoop geld. Alhoewel we geen vergelijking hebben. Voor de (gelede) bus 147. Ook een aardige duit centen. Er zijn concessies waar het voor minder moet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Ja, dat is mijn babs, niet die van jou....... :lol:
Bestuurlijke Activiteiten BewakingsSysteem
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nu we aan de vooravond staan van grote veranderingen in het tramnetwerk in Amsterdam.....hoe was het in 1914? :shock:

Afbeelding
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Over lijnkleuren gesproken, hier is de officiële netkaart van de GTA uit datzelfde jaar (1914). Op de full size versie (https://a.uguu.se/ldDMqu8AjPke_netkaart1914.JPG) is goed te zien dat de lijnen in blokjes van de lijnkleur werden weergegeven, accuraat tot aan horizontaal/diagonaal aan toe :lol: Of het duidelijk is is de vraag, maar consistent is het zeker!

De lijnkleurendiscussie begint inmiddels erg te lijken op dat andere kleurgerelateerde conflict, de zwartepietendiscussie: een kleine groep die een vernieuwing wil doorvoeren volgens een hedendaagse ideologie vs een grotere groep die het in historisch perspectief ziet en alles liever laat zoals het is :lol: Ik denk alleen dat er voor een 'lijnkleurenrevolutie' nog veel minder steun te vinden is. Hoewel niet perfect systematisch, worden de huidige kleuren wel gwn gebruikt door mensen. Sta je op het Museumplein en komt er ter hoogte van de Kinkerstraat een tram aan, dan kijken veel mensen of ze een gelige gloed zien (lijn 3) of een oranjige (rood/geel van lijn 12), en het GVB wil dit soort bekendheid juist zo min mogelijk doorbreken. Daarbij staat "aan de lijnkleuren zitten" traditioneel op het zelfde lijstje van onuitgesproken taboes as lijn 8 en gekoppelde trams door de stad, niemand wil z'n vingers er aan branden. Het "Systeem Alargule" invoeren op een voorheen onoverzichtelijke railkaart zat er gelukkig nog wel in, maar een legendarisch Amsterdams systeem op de schop gooien: never gonna happen.

Afbeelding
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten