Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

trolly schreef:"Kuttram" is kort en krachtig, en iedereen weet direct waar het over gaat.
Eigenlijk niet, want dan kan het nog steeds over elke tramlijn gaan.
Bovendien ligt spraakverwarring met Kusttram op de loer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

"I Kust a tram and i liked it"? *O*

Al mis ik met Kroatische eilanden en een belgentrammetje ondertussen wel de link met Damsco (A)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Bovendien ligt spraakverwarring met Kusttram op de loer.
Alsof de gemiddelde Amsterdammer bekend is met de Vlaamse miniatuurmeterspoorwegen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja dat is toch die tram naar de Panne? Hé misschien wel een leuke naam voor de huidige lijn 51: de Panne-tram. :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:
Meltrain schreef:Bovendien ligt spraakverwarring met Kusttram op de loer.
Alsof de gemiddelde Amsterdammer bekend is met de Vlaamse miniatuurmeterspoorwegen.
Alsof de gemiddelde Amsterdammer gebruik gaat maken van de kuttram.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door TheAgedGamerYt »

Wie heeft zich aangescreven voor de prijs?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Alsof de gemiddelde Amsterdammer gebruik gaat maken van de kuttram.
Die kuttram is universeel inzetbaar. Het zal wel niet lang duren voordat ze her en der op de de rest van net opduiken.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Voor als iemand zich nog afvroeg: ‘Moesten er niet ooit R-Net stickers op de M5’s komen?’ Het moment is zover, althans, in ieder geval heeft stel 145/146 ze nu.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Alle gekheid op een stokje, maar waarom niet gewoon 'Zuidtram'? Het ding begint (eindigt) bij station Zuid aan de Zuidas, wat de belangrijkste halte zal worden. Rijdt vanaf daar in zuidelijke richting en bedient het zuidelijke deel van de agglomeratie en regio. Kruist de Zuidtangent in Amstelveen. De naam is kort en sluit goed aan op de namen van andere projecten/lijnen: Noord/Zuidlijn, Oostlijn, Zuidtangent, Westtangent, IJtram...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Zuidtram, Zuidtangent, NoordZUIDlijn, nee, dat gaat hem niet worden, denk ik. Veel te verwarrend. Waarom niet gewoon de Amstelveentram/-lijn, of Uithoornlijn/-tram? Dat dekt de lading toch? Ik maak me sterk dat die tramlijn in de volksmond in de toekomst ook zo genoemd gaat worden. De naam opties van de VRA vind ik niet echt overtuigend in ieder geval. ViaVeenlijn? Serieus? :D

Kijk, als de UTH lijn uiteindelijk deel gaat uit maken van de concessie AML, kan ik me er nog wat bij voorstellen.....euhhh.....In dit kader noem ik dan als voorbeeld de Valleilijn (trein) van Connexxion.

Misschien dat dat ook uiteindelijk de bedoeling is, dat de UTH lijn deel van AML wordt, zeker gezien het feit dat de VRA benadrukt dat dit de eerste REGIOtram is. (Wat eigenlijk niet waar is)

Edit: zou me in dit kader ook niet verbazen als de UTH lijn een regiolijnnummer krijgt, uiteraard R-net en dan in de 3xx serie. CXX heeft nog wel een paar nummers over :lol:
Laatst gewijzigd door fred1954 op wo 14 mar 2018, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Voor als iemand zich nog afvroeg: ‘Moesten er niet ooit R-Net stickers op de M5’s komen?’ Het moment is zover, althans, in ieder geval heeft stel 145/146 ze nu.
Kwam 'm net tegen. Wel zo prettig dat de M5 nu over een lengte van 116 meter op ieder grijs vlak een logo heeft. Stel je voor als het niet zo was. Zie ook hoe mooi het R-NET-logo met het GVB-logo is uitgelijnd. Prachtig. Prachtig. :D

Foto voor de liefhebber:
Afbeelding
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Schitterend. Wat is dat voor vlak helemaal links op je foto?
fred1954 schreef:Zuidtram, Zuidtangent, NoordZUIDlijn, nee, dat gaat hem niet worden, denk ik. Veel te verwarrend. [...]
Mwah, daar is het lijnnummer altijd nog voor. Dat zal uiteindelijk in de communicatie naar de reizigers moeten worden gebruikt en ook op de borden komen te staan. Net zo goed als de Noord/Zuidlijn straks door het leven gaat als lijn 52, en de Zuidtangent door meerdere buslijnen, waaronder de 'oorspronkelijke Zuidtangent' 300. Die naam is vooral marketinggericht; ik verwacht dat je deze eerder terug zult gaan zien als beplakkingen op trams en haltes, zoals dat nu ook al het geval is bij de Zuidtangent.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Daar staat: "Reizen met de zekerheid van R-NET, door GVB."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Voor het geval dat R-NET én grote GVB-logo verwarring laat bestaan is die tekst wel even een goede toevoeging. Ook weer inclusief logo’s natuurlijk.

Wat voor extra zekerheid biedt R-NET ons eigenlijk nu die metro’s dat keurmerk dragen? M’n metro had vanochtend nog 15+ minuten vertraging... ...Oh ja dom! Dat was nog een gewone GVB M5 zonder zekerheid van R-NET. :D
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Alargule schreef:Schitterend. Wat is dat voor vlak helemaal links op je foto?
Mwah, daar is het lijnnummer altijd nog voor. Dat zal uiteindelijk in de communicatie naar de reizigers moeten worden gebruikt en ook op de borden komen te staan. Net zo goed als de Noord/Zuidlijn straks door het leven gaat als lijn 52, en de Zuidtangent door meerdere buslijnen, waaronder de 'oorspronkelijke Zuidtangent' 300. Die naam is vooral marketinggericht; ik verwacht dat je deze eerder terug zult gaan zien als beplakkingen op trams en haltes, zoals dat nu ook al het geval is bij de Zuidtangent.
Lijnnummer? Ik woon nu 17 jaar in Amsterdam, reis met regelmaat met de metro, maar ik heb echt geen idee welk nummer bij 'ringlijn' of 'amstelveenlijn' hoort. Die dingen hebben toch niet voor niets een naam? 50-en-een-beetje, dat weet ik nog net.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dus ga je nooit met de metro? Anders zou je nummers moeten weten. De namen Oostlijn. Ringlijn of Amstelveenlijn staan immers niet op de metro’s vermeld?
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door katvis »

Pooh schreef: Lijnnummer? Ik woon nu 17 jaar in Amsterdam, reis met regelmaat met de metro, maar ik heb echt geen idee welk nummer bij 'ringlijn' of 'amstelveenlijn' hoort. Die dingen hebben toch niet voor niets een naam? 50-en-een-beetje, dat weet ik nog net.
Dan hoop ik dat je nooit met de bus moet, want buslijnen hebben zelden een naam. _O-
PSA: Links gaan, rechts staan
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Van de meeste trams weet ik het nummer, en hoe ze rijden. De bus pak ik niet zo vaak, lijn 15 weet ik uit mijn hoofd, de rest komt uit de reisplanner en vergeet ik nadat ik hem genomen heb.

Ik ga wekelijks met de ringlijn, en minstens 1 keer per maand zit ik in Amstelveenlijn of Oostlijn. Heb echt nog nooit me druk gemaakt om de nummers, het einstation is toch altijd vermeld? Je staat op station zuid, en je moet de metro naar CS, naar Gein of naar Isolatorweg hebben. Weet ik veel wat voor nummer dat is. Voor mijn part hebben ze elk moment van de dag een ander nummer.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, lekker makkelijk, lijn 15 ken ik ook, dat is de Sloterdijklijn. :D
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef:Hoe moet de Amstelveen/Uithoornlijn straks gaan heten?
  • Amstellandtram
  • Legmeerlijn
  • Poldertram
  • ViaVeenlijn
  • Amsteltram
Ik vind het allemaal even knudde, maar omdat de Amstelveenlijn een echte polderoplossing is, heb ik mijn keuze wel gemaakt.
Jammer dat je niet zelf namen kunt aandragen. Een naam als Veenboemeltje past misschien wel beter voor een tot tram gedegradeerde ex-metrolijn dan die 5 waaruit je nu kunt kiezen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het stuk in Amstelveen is alleen geen metrolijn en is dat ook nooit geweest. Zo'n 15G-tram kan net zo hard gassen als de huidige sneltrams.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Wat is er mis met de naam Amstelveenlijn, of gewoon Uithoornlijn? Dekt de lading, en het klinkt beter dan de opties die de VRA voorlegt. Van die opties klinkt Amsteltram nog het minst slecht.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Bij Amsteltram denk ik eerder aan tram 4 van het GVB, die (een paar straten verderop) parallel aan de Amstel rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Wat is er mis met de naam Amstelveenlijn, of gewoon Uithoornlijn? Dekt de lading, en het klinkt beter dan de opties die de VRA voorlegt. Van die opties klinkt Amsteltram nog het minst slecht.
Amsteltram klinkt zo hobbelpaardachtig. Bovendien bekt het niet zo goed, net als de kat van de Petteflat: je spreekt het uit als Flettekat en je schrijft flattekat en je denkt fletteket :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Het zijn maar drie lettergrepen die goed op elkaar aansluiten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten