Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

bartjemestrom schreef:Heeft GVB toch ook niet op haar andere bussen?
Vandaar dus ook dat het opmerkelijk was dat de impressies opeens een dubbele deur voor lieten zien.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Terugkomend op de eerdere "discussie" over tram 24: op de zuilen voor CS is de eindbestemming wel in alle volledigheid zichtbaar:

Afbeelding
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

n-evo schreef:Op de impressies stonden ze opeens met dubbele deur voor, maar dat klopte dus niet.
Ik vind het wel opvallend dat de voordeur naar binnen draaiend is uitgevoerd. Ik dacht juist dat een dergelijke constructie voor enkelbladsdeuren waar mogelijk vermeden werd vanwege letselgevaar? Die Ambassador waarin een buschauffeur in 2002(?) die bekneld raakte tussen de voordeur had ook zo'n enkelblads naar binnen draaiende deur.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Volgens mij was dat een dubbelblads voordeur (2 kleine deuren) die na dat ongeluk zijn vervangen door een grote enkelbladsdeur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Per 1 januari 2020 verdwijnen de meeste gele GVB oplaad- en ophaalautomaten uit Amsterdam.
https://www.gvb.nl/nieuws/afscheid-van- ... lautomaten

Het is mij niet helemaal duidelijk waar ik straks m'n reisproduct zoals abonnement op m'n kaart moet zetten.

Edit: nm, kennelijk zijn er gele automaten in eigendom van GVB. Alleen die verdwijnen. Van andere partijen blijven gewoon.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Als ik het kaartje zo bekijk (gelinkt onder aan het artikel) komen er toch wel een hoop supermarkten en sigarenboeren zonder oplaadautomaat te zitten. Misschien cliché om dan te beginnen over oude omaatjes die 5 blokken extra moeten lopen met hun rollator, maar er moeten straks dus wel oude omaatjes 5 blokken extra lopen... met hun rollator.
We kunnen er niet meer Onderuit
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Het kaartje van het GVB laat niet alle automaten zien. Die bij de Albert Heijn bijvoorbeeld zijn landelijk gecontracteerd, en staan wel op de kaart van TLS, maar niet op die van het GVB; en staan dus ook niet op het punt van verdwijnen.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Top 4 infra-projecten in de regio Amsterdam tot 2030: Airportsprinter naar Schiphol, Oost/Westlijn naar Schiphol, Noordzuidlijn naar Schiphol, en Schiphol sluiten *O*

@diederickx Ik weet het, dat kaartje toont alleen de GVB-automaten. Maar in veel wijken is dat best een aanzienlijk deel van de automaten. Als die allemaal worden opgeheven kan je dus niet meer even willekeurig een supermarkt of sigarenboer binnenlopen om je kaart op te waarderen. Ik hoop dat een andere partij de automaten wil overnemen / nieuwe wil plaatsen.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Caffer schreef:Top 4 infra-projecten in de regio Amsterdam tot 2030: Airportsprinter naar Schiphol, Oost/Westlijn naar Schiphol, Noordzuidlijn naar Schiphol, en Schiphol sluiten *O*
Mwah.......tot 2030.....Airportsprinter: ja, gaat tot stand komen, O/W-lijn: nee, komt misschien ooit, ver na 2030, NZL lijn naar Schiphol/Hoofddorp: ja, gaat er zeker komen. Schiphol sluiten: nee, kansloos, gigantische kapitaalvernietiging. Misschien ooit een extra hub op zee, ja op lange termijn kansrijk.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Station Sloterdijk is op dit moment afgesloten door de politie. Meer informatie is er nog niet echt bekend volgens mij.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Verdachte situatie, een man aangehouden en geblinddoekt weggevoerd:

https://www.at5.nl/artikelen/198860/sta ... angehouden
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

fred1954 schreef:
Caffer schreef:Top 4 infra-projecten in de regio Amsterdam tot 2030: Airportsprinter naar Schiphol, Oost/Westlijn naar Schiphol, Noordzuidlijn naar Schiphol, en Schiphol sluiten *O*
Mwah.......tot 2030.....Airportsprinter: ja, gaat tot stand komen, O/W-lijn: nee, komt misschien ooit, ver na 2030, NZL lijn naar Schiphol/Hoofddorp: ja, gaat er zeker komen. Schiphol sluiten: nee, kansloos, gigantische kapitaalvernietiging. Misschien ooit een extra hub op zee, ja op lange termijn kansrijk.
Maar gaat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn ook voor 2030 lukken? En is het capaciteitsprobleem tussen Amsterdam Zuid en Schiphol echt zo groot dat de metro moet worden doorgetrokken?

Edit: oh, zag pas na het posten van dit bericht dat er een apart topic is aangemaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik meen dat er volgend jaar al miljarden worden vrijgemaakt voor grote infra-projecten. Daar zal zeker geld tussen zitten voor de NZL naar Schiphol. Aangezien de doortrekking grotendeels bovengronds gaat, hoeft het niet tig jaren te duren om zo een project te realiseren. De overheden moeten dan wel zo snel mogelijk beginnen met plannen maken.

Er is geen groot capaciteitsgebrek bij de NS, maar de spoortunnel is wel vaak gestremd door allerlei oorzaken. Plus dat je een snelle verbinding hebt van Schiphol dwars door het centrum van Amsterdam, zonder overstappen. Kun je de drukke lijn 397 ook opheffen. Ik zie wel voordelen.

EDIT: zie het andere topic nu ook.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dodelijk aanrijding op station Rokin legt lijn 52 plat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Wel slecht dat er door een aanrijding bij Rokin ook geen verkeer vanaf centraal naar noord plaats kan vinden...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik las dat de stroom uitgeschakeld is geweest na het incident, misschien dat daarom de hele lijn stil stond.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

In de praktijk is er vrijwel niets gewijzigd met die lijnnummers en bestemmingen, de helft van de nachtbusssen toont nog een 200 nummer, bus N87 nog Bijlmermeer, tram 24 nog VU medisch centrum, etc.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wie kan mij vertellen wat de huidige situatie op lijn 5/6 is? Gvb.nl geeft conflicterende informatie: de Railkaart vermeldt dat halte De Boelelaan/VU is opgeheven en Zonnestein niet; het interactieve lijnenoverzicht vermeldt dat De Boelelaan/VU nog bestaat maar Zonnestein is opgeheven (dwz deze halte wordt niet vermeld).

Wat is nu juist?
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Bij mijn beste weten blijft de halte De Boelelaan/VU in gebruik tot juli 2020.
Halte Zonnestein komt maart/april 2020 weer in gebruik, vlak na Kronenburg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Het was op 2e kerstdag knus verlicht in sneltram-stel 63, in beide bakken slechts 6 van de 20 TL-buizen aan, tevens geen verlichting achter de lijn- en bestemmingsfilm.
Ik neem aan dat een van de TL-armaturen kortsluiting heeft veroorzaakt en daardoor een van de twee zekeringgroepen is uitgevallen.
De nog functionerende verlichtingsgroep is als het goed is de groep die niet alleen via de bovenleiding en 3e rail kan worden gevoed maar bij uitval van de hoogspanning ook via de accu, vandaar dat er veel minder TL-buizen op zijn aangesloten dan bij de uitgevallen groep.

Afbeelding

Dat zwakke schijnsel bij een van die TL-buizen is gezichtsbedrog (weerspiegeling in de ruit van een andere TL-buis), was in werkelijkheid ook volledig uit.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Verlichting wordt altijd vanuit de accu gevoed anders heb je (zoals vroeger bij bijv de 9Gtrams) dat bij elke onderbreking van de stroom de verlichting even uitvalt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Ja klopt maar er zal timer-relais in het voertuig aanwezig zijn die bijvoorbeeld vijf minuten na het wegvallen van de hoogspanning de accuvoeding naar de grote verlichtingsgroep onderbreekt, anders zou de accuvoeding bij een calamiteit wel erg snel uitgeput raken, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
Als zo'n spaarmodus-schakeling er niet op zou zitten had men vast en zeker de lampen met gelijke aantallen over beide groepen verdeeld.

Die ex-Connexxion Mercedes Citaro bussen (te herkennen aan de Schiphol Sternet i.p.v. GVB stoelbekleding) lijken minder aandacht te krijgen wat betreft vervanging van defecte lampen dan de andere Citaro's. Met name wagen 1803 heeft bijna geen werkende interieurverlichting meer, tijdens het rijden welgeteld 1 TL-buis in de hele bus, bij geopende deuren zie je wat meer omdat dan in het voorste gedeelte de TL-verlichting aan is.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

STF schreef:In de praktijk is er vrijwel niets gewijzigd met die lijnnummers en bestemmingen, de helft van de nachtbusssen toont nog een 200 nummer, bus N87 nog Bijlmermeer, tram 24 nog VU medisch centrum, etc.
Volgens GVB was de oude situatie soms verwarrend. Daarom heeft tram 24 nu drie verschillende namen voor het eindpunt VU medisch centrum/VUmc/Amsterdam UMC (VUmc) in plaats van 1.

Alsjeblieft. Doe er je voordeel mee. _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

...terwijl het eindpunt niet bij het medisch centrum, maar bij de Vrije Universiteit ligt :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten