Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Mooie kleur toch die aangepast R-net kleuren. :')
Ik ben benieuwd wanneer de HTM gaat miepen want die zijn absoluut niet blij met de huidige R-net kleuren op hun trams.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

De vervoersbedrijven bepalen toch zelf hun (aangepaste) kleurstellingen (of heb ik iets gemist)?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik zou je eens inlezen in het R-net concept. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach, daar is inmiddels ook weinig van over.

Blijf het leuk vinden hoe ze meerdere malen beweerden dat de M5 in R-NET-kleurstelling besteld is. In plaats van dat de Amsterdam metrohuisstijl (zilver met rode deuren) vanuit praktische overwegingen maar is opgenomen in de R-NET-huisstijl. Kwam RET ook mooi uit.

En zo hebben we straks Amsterdamse trams in een Amsterdams metrojasje met R-NET-stickers.

Ik ben benieuwd wat voor kleuren de bussen op lijn 69 straks krijgen: GVB, R-NET of Amsterdamse metrostylo.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

n-evo schreef:Een gesproken niet-instappenmelding heb ik nog nooit gehoord. :o
fred1954 schreef:Ja, die is er wel, maar niet consequent. Ik heb ‘m ook gehoord NL/ENG, maar vreemd genoeg niet op alle stations/metro’s.
In de nieuwste aflevering van Op de rit is op 06:01 een menu te zien met wat lijken op omroepberichten. Blijkbaar is het aan de bestuurder zelf om deze meldingen af te laten spelen.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

n-evo schreef: Ik ben benieuwd wat voor kleuren de bussen op lijn 69 straks krijgen: GVB, R-NET of Amsterdamse metrostylo.
Ik mag toch hopen op dezelfde als de Citaro’s van Connexxion? Net zoals het GVB vroeger bussen in de Schiphol Sternet huisstijl had. Anders wordt het een nog groter zooitje.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovVeluwe »

Zou me niet eens verbazen als ze oude Citaro's van Connexxion overnemen of geledes van EBS (aangezien zij toch elektrische bussen krijgen) :')
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Misschien dat de de ex Connexxion NHN Citaro's gaan gebruiken voor de 69?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

KM46 schreef:De vervoersbedrijven bepalen toch zelf hun (aangepaste) kleurstellingen (of heb ik iets gemist)?
Steeds meer schrijft de concessieverlener een bepaalde huisstijl voor. Ik ben zelf van mening dat dat vaak overdreven is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Ik ben van mening dat het soms een goed idee is maar in het geval van R-net niet. Zeker als elke vervoerder blijkbaar zijn eigen R-net-huisstijl mag verzinnen, dat slaat echt nergens op. :X Doe het dan gewoon maar helemaal niet.
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 16 aug 2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Mwah, zoals je het nu zegt begin ik eigenlijk wel een voorstander van R-net te worden, zo lang ze de naam maar weg doen. Het idee dat een bus die haltes over slaat overal in Nederland ‘iets met rood en grijs’ heeft is best aansprekend.

Dat betekent dus ook dat een metro gewoon ‘Metro’ heet in de huisstijl van de vervoerder en een tram altijd gewoon ‘tram’ in de huisstijl van de vervoerder. Zijn we van dat gezeik ook af.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVBeestje schreef:Ik mag toch hopen op dezelfde als de Citaro’s van Connexxion? Net zoals het GVB vroeger bussen in de Schiphol Sternet huisstijl had. Anders wordt het een nog groter zooitje.
Ach ze houden zich ook al niet aan de 3XX-nummering voor de lijnen. De 69 blijft gewoon de 69. Afwijkende kleurtjes kunnen er dan ook nog wel bij.
Vinny schreef:Steeds meer schrijft de concessieverlener een bepaalde huisstijl voor. Ik ben zelf van mening dat dat vaak overdreven is.
Ik vind de stijlen vaak zo druk. Verschillende kleuren, overkill aan stickers, etc.

Gewoon een (grotendeels) effen kleur zoals ze in Londen en Berlijn hebben vind ik vaak een strakkere, meer herkenbare en tijdloze uitstraling hebben dan zo'n hele poppenkast.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Dennenboom »

Gele bussen in de regio en rode in de stadsgewesten? En dan voor HOV busvervoer een oceaanblauwe variant?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

n-evo schreef: Ik vind de stijlen vaak zo druk. Verschillende kleuren, overkill aan stickers, etc.

Gewoon een (grotendeels) effen kleur zoals ze in Londen en Berlijn hebben vind ik vaak een strakkere, meer herkenbare en tijdloze uitstraling hebben dan zo'n hele poppenkast.
Ik ben het eens met de mening dat de R-net-kleuren wat druk zijn door al die lijnen en stippen, maar meerdere verschillende kleuren hoeven voor mijn part geen probleem te zijn in een huisstijl, mits de kleuren niet heel fel zijn en/of tegen elkaar wegvallen.
Ik vind zelf deze zelfbedachte huisstijl redelijk rustig, en de tinten zijn, behalve het wit niet de felste van hun kleur. (stuur aub een PB'tje voor de exacte RGB-codes).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dennenboom schreef:Gele bussen in de regio en rode in de stadsgewesten? En dan voor HOV busvervoer een oceaanblauwe variant?
Wat is het fundamentele verschil tussen een GVB-stadsbus die naar Weesp rijdt of een Connexxion-streekbus naar Amstelveen behalve dat het een ander bedrijf is? Beiden rijden deels in de stad en deels in de streek. En het probleem is dat "HOV" concepten op termijn verwateren: te veel lijnen willen toevoegen die maar ten dele of zelfs amper aan de eisen voldoen. Uiteindelijk verliest het betekenis.

Maak geen onderscheid en ontwikkel gewoon 1 rustige maar direct herkenbare huisstijl en pas die op alles toe.
ArrivaBas schreef:Ik vind zelf deze zelfbedachte huisstijl redelijk rustig, en de tinten zijn, behalve het wit niet de felste van hun kleur. (stuur aub een PB'tje voor de exacte RGB-codes).
Ik vind al die verschillende kleuren nogal 90s ogen. Weinig tijdloos. Lijkt ook veel op Arriva. Ik ben erg fan van zoiets:

https://i1.wp.com/railcolornews.com/wp- ... jpg?w=1600

Strak, simpel, direct herkenbaar voor de stad. Misschien voor Amsterdam weer donkerblauw als knipoog naar het verleden. Maar hoeft niet. Ik snap er de ballen van waarom iedere M5 metro ongeveer 500 logo's moet hebben overal. Is die profilering zo belangrijk? Het is niet alsof we nog 12 andere opties hebben die allemaal op dezelfde lijn concurreren met elkaar waardoor je bedrijfsnaam en logo moet opvallen. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het is belangrijk dat je als reiziger weet wat je kunt verwachten. Ik ben dan nog eerder een voorstander van de kleurstelling in de jaren '80, waarin streekvervoer en sprinters geel waren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Sprinters hadden in de jaren '80 anders diverse kleuren hoor, stoptreinen daarentegen waren wel geel.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

In de jaren '80 was de sprinter een materieeltype, en geel. De vlaflip is van later.

En voor wie op zoek is naar een kleur voor het OV: ook geel. Strak plan van Teldesign vijftig jaar terug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Oh ja, die dingen in Zoetâhmeâh heetten ook al Sprinter. Was ik vergeten! [/Vergeetachtige Jan]
🍉
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Het is belangrijk dat je als reiziger weet wat je kunt verwachten. Ik ben dan nog eerder een voorstander van de kleurstelling in de jaren '80, waarin streekvervoer en sprinters geel waren.
Behalve dan dat de stadstrams nagenoeg dezelfde kleurstelling hadden als streekbussen... Maar ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.

Afbeelding
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
In provinciale steden reden gewoon geel gekleurde bussen op de stadsdiensten, d8 ik.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Behalve dan dat de stadstrams nagenoeg dezelfde kleurstelling hadden als streekbussen... Maar ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.

Afbeelding
En om je punt kracht bij te zetten: uiterst rechts het poepgeel van de ENHABO-streekbus :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
In provinciale steden reden gewoon geel gekleurde bussen op de stadsdiensten, d8 ik.
Die rode kleur was de standaard kleur van de CSA's zo'n beetje, echter hebben die dingen lang niet alleen in de echt grote steden gereden maar ook op stadsdiensten in steden als Breda, Tilburg, Enschede en Groningen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef:In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
Alleen de buslijnen; de trams waren, zoals gezegd, geel, al haalden de Rotterdamse trams een okergele kleur.
Ik geloof dat de HTM, met de komst van de GTL's, als eerste weer brak met de gele kleur voor de trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

...precies op het moment dat in Rotterdam de ZGT's in dienst kwamen in heldergeel :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten