Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Lijn 5 heeft nu toch ook aan een kant een keerlus? Maar ik kan mij goed voorstellen dat men op lijn 26 een nieuw eindpunt op een van de nieuwe eilanden als kopeindpunt bouwt.
In wat info over Centrumeiland las ik nog dat tram 26 pas wordt doorgetrokken als Middeneiland wordt opgeleverd omdat op Centrumeiland geen ruimte is voor een (tijdelijke) keerlus. Ik neem aan dat een overloopwissel altijd wel inpasbaar is.

We gaan het zien in ieder geval. Misschien dat alle Combino's van de 26 het reguliere net op gaan en de 15G trams allemaal richting de AVL en IJtram verdwijnen, of grotendeels. Al staat me er iets van bij dat maar een handjevol 15G-trams het tunnelbeveiligingssysteem direct ingebouwd krijgen. Maar ik kan me vergissen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Toevallig ook vanochtend gespot. Voor de liefhebber een fotootje:

Afbeelding

Wat wel weer opvalt is dat GVB geen kaas heeft gegeten van kleuren consequent doorvoeren. Op ieder type kaart, koersrol of display wordt weer een andere tint gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon een tint te kiezen en die kleurcode vast te leggen in de huisstijl?
Poging tot verbetering - knutselwerkje in Paint, want het gaat me vooral om het idee:

Afbeelding

Ik heb het scherm (verhouding is obv bovenstaande foto zo te zien 4:1) opgedeeld in 6 kolommen bij 3 regels. De eerste kolom is voor het lijnnummer, dat enigszins van de kantlijn af wordt getoond, zodat er een witruimte overblijft. De kolommen 2 t/m 5 tonen de bestemming; de 6e kolom de (verwachte) relatieve aankomsttijd.

Alle drie de regels worden gebruikt; om de eerstvolgende trein extra te benadrukken zou je deze regel met een zwart lettertype kunnen accentueren en de overige regels met grijs kunnen weergeven (hetzelfde zou je met de lijnnummers kunnen doen door de kleurverzadiging wat lager in te stellen - niet op bovenstaand knutselwerkje getoond).

Geen alternerende kleurenbanden (zo Office 2007), maar een egale grijze achtergrond met dunne grijze randen om de regels visueel van elkaar te onderscheiden. Gebruik maken van het Profilelettertype dat ook op alle overige borden op de stations al wordt gebruikt.

Op het bord op de foto hierboven wordt bij aankomst de treinlengte weergegeven. Met de huidige M5's wellicht wat misleidend, omdat die vrijwel het hele perron dekken. Misschien dat het informatiever is om aan te geven of een trein langs het hele perron gaat stoppen of slechts op een deel daarvan, en in het laatste geval waar de trein dan zal stoppen. Bij voorkeur wordt dat dan 2 minuten voor aankomst al aangegeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Grijze letters -> Nope, te weinig contrast.

Liefst zwarte of donkerblauwe letters op witte achtergrond of witte letters op donkerblauwe of zwarte achtergrond.

Lijntjes zijn overbodig gefrutsel. Kleuren misschien ook wel, helpen voor de leesbaarheid niet.

Zie hier hoe Rotterdam het doet:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Komt nou metro C of B als eerste binnen?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Oei, da's wel erg zwart. Maar een andere kleurstelling dan grijs is natuurlijk altijd een optie. Je zou zelfs kunnen overwegen om dezelfde donkerblauwe achtergrondkleur aan te houden als op de statische metroborden wordt gebruikt. Dan breng je statische en dynamische informatie al wat dichter bij elkaar. Het accentueren van de eerstvolgende trein kan ook op andere manieren, bijvoorbeeld door een groter lettertype te gebruiken. Een vergelijkbare layout past men nu volgens mij ook al toe op de displays in de M5's, waar stations met steeds kleinere bolletjes worden aangegeven naarmate ze nog verder weg liggen.

Afbeelding

Het gebruik van lijnkleuren vind ik toch echt wel een pre. De lijn is er directer mee te identificeren dan het nummer en de eindbestemming alleen. Ook zie je dat er in het Amsterdamse metronet al steeds meer gebruik van wordt gemaakt: de lijnkleuren verschijnen op en in de treinen, staan op de bebording in de stations en worden op de plattegrond gebruikt.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Poging tot verbetering - knutselwerkje in Paint, want het gaat me vooral om het idee:
Ik vind de wit/blauw alternerende achtergrond van de huidige displays beter. macOS doet het zo ook al vele jaren in o.a. de Finder en iTunes en oogt gewoon erg prettig. Zo'n dun lijntje verdwijnt veelal op digitale displays en al helemaal op afstand. Een alternerende achtergrondkleur heeft dat probleem niet. Ik vind de lichtbeige achtergrondkleur die je gebruikt een beetje viezig en ouderwets ogen. Verder is je spatiëring en lettertypegebruik natuurlijk hoe het zou moeten zijn.

Ik vraag me af waarom het zo moeilijk is om een huisstijl te ontwikkelen en die consistent door te voeren. Zo lastig is het toch niet om overal hetzelfde lettertype te gebruiken? Zie TfL. Profile zou overal gebruikt moeten worden: borden, stickers, displays op de stations en in de metro's. De enige uitzondering zou de LED-strips moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

paolie schreef:Komt nou metro C of B als eerste binnen?
B, maar C is ook al vertrokken van het voorgaande station. Dat heb je bij lange afstanden tussen stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De consequente toepassing van Johnston in Londen zal ook niet overnight gebeurd zijn. En qua uniformering van het lettertype voor gebruik in de metro heeft men daar natuurlijk 114 jaar langer de tijd gehad dan in Amsterdam ;)

Geef het wat tijd; het wordt in Amsterdam ook vast nog wel wat. De resultaten die nu zichtbaar beginnen te worden op de gerenoveerde Oostlijnstations zijn veelbelovend; de ontwerptaal die GroupA heeft bedacht voor deze stations toont in ieder geval aan dat men in het Amsterdamse weer wat meer belang aan een duidelijke vormentaal begint te hechten. We gaan de goede kant op.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Suus schreef:
paolie schreef:Komt nou metro C of B als eerste binnen?
B, maar C is ook al vertrokken van het voorgaande station. Dat heb je bij lange afstanden tussen stations.
In Amsterdam ben ik gewend dat alleen voor de eerstaankomende metro de perronpostie van het metrostel aangegeven wordt. Vandaar.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Oh, dus de afbeelding van zo'n voertuig beeld dus de positie aan het perron uit.. :?:

Nooit geweten. :idea:

Ik interpreteerde zo'n afbeelding altijd dat de metro onderweg was tussen mijn halte en de halte ervoor. .
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Durashift schreef:Oh, dus de afbeelding van zo'n voertuig beeld dus de positie aan het perron uit.. :?:
Yep. In dit Rotterdamse voorbeeld rijdt metro C met drie metrostellen en zal niet tot helemaal vooraan doorrijden langs het perron.
Vroeger werd in Amsterdam op de derde rail met kleur aangegeven waar een "korte trein" stopte.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Let er maar eens op als er een M51 aankomt: __/]/] betekent twee treintjes, stopt achteraan.

Ik vind Alargules plan voor de schermen top, al vraag ik me af of Profile wel zo'n geschikte letter is om van afstand te kunnen lezen ten opzichte van Frutiger.
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:
Durashift schreef:Oh, dus de afbeelding van zo'n voertuig beeld dus de positie aan het perron uit.. :?:
Yep. In dit Rotterdamse voorbeeld rijdt metro C met drie metrostellen en zal niet tot helemaal vooraan doorrijden langs het perron.
Vroeger werd in Amsterdam op de derde rail met kleur aangegeven waar een "korte trein" stopte.
Mwah, je kunt nog steeds zien waar de metrostellen precies stoppen in Amsterdam, aan de hand van de blauwe bordjes tussen de rails, met een 1, 2 of 3. Weliswaar is dit voor de bestuurder bedoeld, maar ook handig voor de passagiers......mits ze weten waarvoor deze bordjes dienen.

Edit: ik realiseer me dat met de komst van de M5 metrostellen dit ook niet meer uitmaakt, omdat die een vaste lengte hebben, dus geldt alleen nog voor CAF materieel en lijn 51.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 22 aug 2017, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:knutselwerkje
Ach ja... GVB... vormgeving... :X

De blauwe versie lijkt me wel wat. Corpsje groter voor de eerstvolgende trein geeft precies genoeg attentiewaarde, zonder schreeuwerig te zijn. Enne... is het een ideetje om de minuten vooraan te zetten? Iets als

3min Gein M54

Maar met een beetje wit (in de zin van spatiëring) zou ik al best blij zijn...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat mij betreft mag het GVB Alargule inhuren om de vormgeving op orde te krijgen, ziet er goed uit :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

@Trolly: er is in Nederland een soort standaard vastgelegd voor halteschermen van bus/tram/metro waarin staat dat vertrektijd/vertrekminuten altijd rechts zijn uitgelijnd.

Dat is een logische volgorde, want dat is ook hoe je het uitspreekt: Lijn X naar Y vertrekt over Z minuten/om ZZ:ZZ

Voor overzichtsschermen bij een busstation is het een ander verhaal, maar ook daar zou ik lijnnummer voor de bestemming zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Soort standaard? Kan je die nog even toelichten?

Ik snap je gedachtengang, maar door de minuten eerst te plaatsen, weet je direct dat het een "aftelbord" is, zonder dat je eerst de rest van de informatie hoeft door te prakken. Volgorde van bestemming en lijnnummer maakt me niet veel uit, maar omdat de kleur van het lijnnummer direct opvalt, kan dat prima aan het eind van de regel.

En wat zou er mis zijn met "over Z minuten kan je naar Y met lijn X", nietwaar?
Laatst gewijzigd door trolly op di 22 aug 2017, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Bij alle haltes voor bus en tram en metrostations is het scherm altijd ingedeeld volgens LIJN BESTEMMING TIJD, zodat je, ook als je slechtziend bent of het Nederlands niet goed machtig, weet hoe je het scherm moet lezen. Idealiter zit er ook nog een spraakfunctie in die het in deze volgorde opsomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:En dat is iets dat na 27 jaar opeens speelt?
Nee, het speelt al wat langer. Het wordt steeds lastiger om keerlussen aan te leggen voor de gemeente omdat er steeds allerlei NIMBY figuren lopen te mekkeren over het leefgebied van de stadsmuis of iets dergelijks en in plaats van dat dit soort klagers dringend wordt geadviseerd om te verhuizen naar een hutje op de hei krijgen ze nog gelijk ook :')

Lange tijd werd twee-richtingsmaterieel afgehouden omdat het capaciteit kost en duurder is, maar omdat er meer lijnen zonder keerlus bijkomen wil het GVB dus nu maar in zijn geheel over. Het lijkt mij verstandig dat het conducteurshok er gewoon uitgaat. De conducteur kan wel plaatsnemen in de nevencabine lijkt me. Dan hou je weer wat ruimte voor reizigers over.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Over welke tramlijnen die erbij gaan komen heb je het?

Lijn 5 en 51 rijden al sinds 1990 met twee richtingsmaterieel rond en dat blijft ná 2020 gewoon hetzelfde.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Lijn 26 bij verlenging op IJburg II
Lijn 15 bij vertramming op station Zuid
Lijn 24 bij een verlenging naar station Zuid
Daarnaast kan het diverse alternatieven geven bij werkzaamheden rond eindpunten, doordat dan de lijn ingekort kan worden met tijdelijke wissels.

Eerder was het wenselijk geweest op lijn 7 t.h.v. metrostation De Vlugtlaan. Nadat de keerlus op het Bos en Lommerplein verdween wilde het GVB lijn 7 bij het metrostation laten keren, maar het stadsdeel vond een keerlus hier niet mogelijk/wenselijk. Het enige alternatief was de keerlus bij het Sloterpark, maar had wel tot gevolg dat er in een onnodig hoge frequentie gereden werd (en dat is duur).
Uiteindelijk wordt nu dus de conclusie dat één van de twee tramlijnen volledig wordt opgeheven, waarbij direct de vraag opkomt: wat als...

En ja: as is verbrande turf
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Voor zover ik kan herinneren is er op nieuwere tekeningen gewoon een keerlus te zien bij het nieuwe Station Zuid. Beetje jammer dat ik het plaatje niet kan terugvinden. We gaan het meemaken. :-)


Er zijn nieuwe omroepberichten op de metrostations van de Ringlijn. Een uiterst nette dame die me erg moet denken aan de stem in de metro's van de RET. Vooral de opgewekte intonatie bij het lijnnummer (-letter bij de RET).

"De eerstvolgende metro is lijn 50 richting Isolatorweg en vertrekt over 5 minuten"
[bij 5 minuten op de displays]
&
"De eerstvolgende metro is lijn 50 richting Isolatorweg"
[als de metro nadert]

Bij de laatste hoor je de oude stem er onderdoor.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Misschien goed om te weten, maar na 22/07/18 gaan lijn 5 (duh), 24 (logisch) en 19(!) zonder conducteur rijden.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waarom lijn 19?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik heb zo een vermoeden dat dit met het materieel te maken heeft, op lijn 19 worden misschien de trapwagens ingezet, die straks over zijn, groot deel van het ex-lijn 16 materieel rijdt nu een hoge frequentie op lijn 24, maar dat zal na 22/7 anders worden, denk ik. Het materieel wat over is zal misschien naar lijn 19 gaan, dus zonder conducteurshok. Dat is de enige verklaring, die ik zo gauw kan bedenken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten