Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat denk ik ook want hoe dan ook, ze zouden altijd wel een piekmoment hebben gehad omdat veel mensen na de wedstrijd naar huis gaan en niet iedereen direct mee kon. Denk niet dat dat met bussen kon worden vervoerd. Het eigen personeel laten doorrijden met de tramlijnen kan ook niet zomaar. Daar moeten diensten voor worden aangepast. Dus zit er wel een ruime planning aan vooraf.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

marlies schreef:Het is natuurlijk ook wel een makkelijke, sympathie-opwekkende, verklaring om de gemoederen te sussen.
Meer dan dat is het natuurlijk ook niet. Pure damage control.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Globetrotter »

Ik ben gister weer eens bij de Ij- veren gaan kijken, omdat ik wel benieuwd was naar de drie veren die in de spits tussen CS en de Buiksloterweg voeren. Wat mij opviel was dat wanneer er drie veren in dienst waren, er telkens maar een boot de oversteek maakte en er dus altijd aan weerszijden van ''t Ij een boot wachtte. Was dit gewoon toeval of zit hier een reden achter?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ruben »

In principe staat er dan altijd een boot klaar om op te rijden en krijg je geen ophopingen van mensen op de kade meer?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Waar de zomerwerkzaamheden van de metro vorig jaar iets te goed waren georganiseerd, is het dit jaar toch wel enigszins treurig gesteld met dit hele gebeuren.

Laten we beginnen met de informatie op de stations en in de voertuigen. Ik mis namelijk informatie op de stations. Waar normaal op het perron een bord is met huisregels, dienstregeling en een netwerkkaart, is nu de netwerkkaart verdwenen en geen poster aanwezig over het aangepaste metronet. In de nieuwe metro's is blijkbaar tot voor kort ook nog nooit stilgestaan over het ophangen van postertjes met informatie, want die liggen nu een beetje verkreukeld achter de glazen deurtjes van de meterkasten. Ook opvallend: nergens een postertje met Engelstalige informatie te bekennen. Ook de omroepen zijn niet aangepast, de overstappen op lijn 50 en 51 worden gewoon omgeroepen, ook in de nieuwe metro's. Vorig jaar was alles aangepast, nu helemaal niets.

Ook is er geen op de een of andere manier geen enkele moeite in de dienstregeling gestoken, want lijn 53 en lijn 54 rijden een scheve dienstregeling in de tunnel. Tussen lijn 53 en 54 zit drie minuten, gevolgd door een gat van zeven minuten voordat lijn 53 weer langskomt. Het gevolg daarvan is dat de metro's van lijn 53 in de tunnel onevenredig gevuld zijn en vertraging oplopen. In de praktijk blijkt de dienstregeling dan ook eerder een 8-2 of zelfs een 9-1-dienstregeling te zijn. Had 53 twee minuutjes eerder gereden of lijn 54 twee minuutjes later, dan was het al een stuk beter geweest.

En een laatste punt wat ik totaal niet begrijp, is dat gedurende de werkzaamheden lijn 53 en lijn 54 nog de winterdienstregeling rijden met de normale frequenties, maar lijn 55 in de avonduren wel terugvalt op een kwartierdienst. Een zinnige aansluiting op het Amstelstation kan je op die manier ook wel vergeten natuurlijk.

Van dit alles krijg ik een beetje een viezige smaak in mijn mond, alsof iemand op kantoor zat te mokken dat zijn poging een ontvlechte dienstregeling in te voeren werd gedwarsboomd door de wethouder en nu de reizigers maar opscheept met de slechtste oplossing die voorhanden was: niets doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Hebben ze voor lijn 53 en 54 niet gewoon de tijden hetzelfde gehouden waardoor er nu dus een gat op het tunneltraject ontstaat dat de 51 laat vallen?

Informatievoorziening is inderdaad niet op orde. Op Station Zuid is bijvoorbeeld niets aangepast qua bebording en staan er twee verveelde jongens in een geel hesje op hun telefoon te pielen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Er stond vanavond ook (voor het eerst!) een meisje met een hesje GVB Reisinfo te ijsberen op Amsterdam Amstel. Ondertussen heeft men een van de borden die de route moeten wijzen naar lijn 55 tussen een paal en een kaartautomaat geplaatst, op een onleesbare plek dus :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Van dit alles krijg ik een beetje een viezige smaak in mijn mond, alsof iemand op kantoor zat te mokken dat zijn poging een ontvlechte dienstregeling in te voeren werd gedwarsboomd door de wethouder en nu de reizigers maar opscheept met de slechtste oplossing die voorhanden was: niets doen.
Precies ja. En dat vorig jaar al die extensieve aanpassingen aan de reisinformatie met het oog op een permanente ontvlechting gedaan zijn.

Op Station Zuid net zo. Op dag 1 zag ik daar een servicemedewerker bij de poortjes naar het perron waarvandaan de metro's naar Westwijk en Isolatorweg vertrekken staan. Deze verwees de reizigers die naar Isolatorweg wilden door naar het andere perron, vanwaar normaal de metro naar Gein vertrekt. De borden zijn hierop niet aangepast. Laat dan de metro's keren op het 'goede' perron of pas wel de borden aan, zou ik zeggen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

En nog eentje in de categorie raar: de bestemming van bus 58 bij Duivendrecht is Joan Muyskensweg. Overamstel had mij logischer geleken.

En speciaal voor JWM: na aankomst rijdt de bus het parkeerterrein onder spoor 1 op, rijdt daarna een stukje achteruit en daarna naar voren naar de vertrekhalte toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door tgv2 »

Het zou heel klantvriendelijk zijn geweest als het GVB het mogelijk had gemaakt gratis met de de 300 te kunnen reizen, tussen Amstelveen en de Bijlmer. De vervangende bus 55 is niet voor iedereen het beste/snelste alternatief.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Hoezo moet dat dan gratis? Dat is bus 55 toch ook niet?

En ik heb het idee dat de reiziger ook nu al bus 300 goed weet te vinden, al zou de route in Amstelveen via Gas & Water (weet even de nieuwe naam van de halte niet) praktischer zijn geweest omdat je dan ook een overstap op lijn 5 zou hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:En nog eentje in de categorie raar: de bestemming van bus 58 bij Duivendrecht is Joan Muyskensweg. Overamstel had mij logischer geleken.

En speciaal voor JWM: na aankomst rijdt de bus het parkeerterrein onder spoor 1 op, rijdt daarna een stukje achteruit en daarna naar voren naar de vertrekhalte toe.
Grrr, ik word zó boos van die belachelijke vervangende bus ! :evil:

Ten eerste, waarom rijdt deze niet tussen RAI en Duivendrecht (via deze route)?? Vanuit heel veel richtingen (metro vanuit isolatorweg, alle treinen vanuit richting Schiphol) moet je nu helemaal omreizen via Duivendrecht. Dit is niet alleen verder maar ook duurder. Als je vanaf Sloterdijk komt, mag je met de metro naar Zuid (duurt een eeuwigheid), dan met de trein naar Duivendrecht en dan met die pendelbus terug naar overamstel :')

Ten tweede, deze bus rijdt een gek rondje. Op de heenweg stopt deze mooi voor de 'deur' bij Overamstel, op de terugweg gaat hij helemaal naar Joan Muyskenweg, wacht daar een tijdje en rijdt dan via een heel andere route terug naar Duivendrecht. Bij Duivendrecht stonden ook eens allemaal auto's de busroute te blokkeren wat vertraging opleverde (er vertrok net een tourbus met scholieren e.d.).

En daar moet je dan nog geld voor betalen ook... -o-
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Het is totaal droevig en eigenlijk ook gewoon niet acceptabel inderdaad.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Bee schreef: En ik heb het idee dat de reiziger ook nu al bus 300 goed weet te vinden, al zou de route in Amstelveen via Gas & Water (weet even de nieuwe naam van de halte niet) praktischer zijn geweest omdat je dan ook een overstap op lijn 5 zou hebben.
Éen van de raarste route-wijzigingen volgens mij.
Maarja, nu zitten de 171 en 175 nog redelijk gevuld tot Oranjebaan :P

**TIP** Bus 171 doet er nog 4 minuten langer over om langs 1 halte in Ouderkerk a/d Amstel aan te doen! Heel leuk voor in de zomer wanneer de airco het niet doet!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De enige reden dat bus 58 rijdt is voor de buschauffeurs van het GVB en een paar mensen die in die omgeving moeten zijn en moeilijk ter been zijn. Veel andere reizigers zijn allang zo verstandig geweest even iets verder te lopen of te fietsen naar Spaklerweg of Van der Madeweg. En ja, ik weet dat daar een Mercure Hotel in de omgeving zit, maar heeft er ooit iemand mensen met koffers gezien op Overamstel voor dat hotel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

^ Dat is onzin. Metrohalte Overamstel bestaat niet voor niets en er zijn diverse bedrijven en instellingen in de nabije omgeving. Zo'n halte hoort gewoon fatsoenlijk ontsloten te worden door een vervangende bus als de metro uitvalt.

Metrohalte Spaklerweg is enigszins in de buurt (net als van der Madeweg en station duivendrecht) maar je moet al gauw denken aan een kwartier tot 20 minuten extra lopen. En fietsen is niet voor iedereen een optie. Daarnaast zijn Spaklerweg en van der Madeweg net zo onbereikbaar vanuit de richting Den haag/schiphol als metro Overamstel met deze werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Hoezo? Intercity Den Haag - Schiphol - Duivendrecht - Groningen/Leeuwarden en dan vanaf Duivendrecht metro 54 nemen. Dat is niet eens heel erg om in vergelijking met vanaf Amsterdam Zuid metro 50 of 51 nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Moet bus 55 volgens jou vanaf RAI naar overamstel en dan naar duivendrecht en ook naar amstel? Meen je dit echt serieus? Really?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

De hoeveelheid passagiers die daadwerkelijk bij station Overamstel moeten zijn is behoorlijk laag. Van die mensen is ook nog een groot gedeelte mensen voor busgarage Zuid of voor Logistiek Centrum Metro.
Ik vind dat je daarvoor echt niet een bus een omweg kunt laten maken via Overamstel naar Duivendrecht. De passagiersstromen gaan vooral richting Amstel. Voor de stromen richting Duivendrecht is de trein er.

Met zo'n omweg benadeel je de meeste passagiers en je komt ermee in de knel met je materieel. Dus een aparte bus naar Overamstel is denk ik de enige mogelijkheid.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Men had ook een lijn Duivendrecht - Overamstel - Zuid - RAI kunnen aanbieden. Materieel is het probleem niet (zomerdienst) en de pendel wordt altijd volledig aan een uitzendbureau uitbesteed. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan, dat zullen ze er gewoon niet voor over hebben.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Hoezo? Intercity Den Haag - Schiphol - Duivendrecht - Groningen/Leeuwarden en dan vanaf Duivendrecht metro 54 nemen. Dat is niet eens heel erg om in vergelijking met vanaf Amsterdam Zuid metro 50 of 51 nemen.
Dat is natuurlijk veel langer dan gewoon met die vreselijke pendelbus. Tenzij je echt precies bij Spaklerweg/van der Madeweg moet zijn maar dat is niet relevant voor deze discussie.
Moet bus 55 volgens jou vanaf RAI naar overamstel en dan naar duivendrecht en ook naar amstel? Meen je dit echt serieus? Really?
Je zou natuurlijk ook eerst goed kunnen lezen voor je reageert.
Niemand heeft het hier over Amstel of bus 55 gehad. Bus 58 gaat niet naar Amstel, dit is volledig irrelevant voor de discussie. Ik stel een bus voor via de route die ik had gelinkt (RAI-S110-Overamstel-Duivendrechtstation).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Je zou ook duidelijk met lijnnummer kunnen reageren...
Zelfde als waar Bee op reageert, je hebt het over richting Den Haag. Dus zegt hij ga gewoon naar Dvd ipv Asdz. Maar kennelijk bedoelde je dat niet?

Ik zie op de kaart een bus vanaf RAI dus dan denk ik automatisch aan bus 55 die naar Amstel gaat.

Maar goed, zoals ik al eerder zei, het is een kwestie van geld. De gemeente werkt aan de NZ-lijn, GVB kan geen metro rijden dus komen ze met de goedkoopste optie om het te vervangen. Goedkoopst als in extra buschauffeurs inhuren, zorgen dat er genoeg bussen zijn om de normale buslijnen maar ook de pendelbussen te kunnen rijden. Dan lijkt het mij, hoe lastig het is voor die paar passagiers die bij Overamstel moeten wezen, logisch dat er voor de huidige oplossing wordt gekozen.

OV heeft allang geen maatschappelijk functie meer dus waar er geld verdiend kan worden, daar wordt er ingezet.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

De bus naar Overamstel zit anders toch aardig vol elke keer en rijdt ook 4 keer per uur. Zoals ik zei zitten er bij Overamstel diverse bedrijven en instellingen, het is lang zo onbelangrijk niet al is het natuurlijk zeker niet de belangrijkste metrohalte ter wereld.

Ook heel leuk: je hebt precies 1 minuut overstaptijd van de intercity vanuit den haag cs op duivendrecht naar die bus naar overamstel :') Rénnen dus, en vaak haal je het dan nog niet.
benza

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door benza »

Vandaag zijn alle metro 50 treinstellen 2*CAF (geen 3*CAF en geen M5).
Het geeft dit week niet zoveel uit omdat veel reizigers het trein nemen; want het rijt geen metro verder dan Zuid...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

M5 kan sowieso niet op lijn 50 rijden nu aangezien deze niet over nevensporen met passagiers mag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten