Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Twintig had inderdaad wel een einde. Vrij vlot zelfs.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JHPart »

Je zou zelfs een tramlijn kunnen invoeren in een dubbele lus en die 8 noemen. In Brussel hebben ze ongeveer in dezelfde periode tijdens de kerst- en oudejaarsfeesten een buslijn in de vorm van een 8 laten rijden. Dus een dubbele lus vanaf het Centraal Station. Deze lijn heette dan ook 8.
Er zijn ook steden die een tram 0 laten rijden. In het Poolse Poznan is dit de museumtramlijn die met oud materieel wordt gereden en die een circelvormige traject volgt.

Ik las net ook het voorstel over de trein door de N/Z-lijn naar Schiphol. Kan er ook een tramlijn naar Schiphol aangelegd worden? Toen ze de Zuidtangent opstartten, werd gezegd dat die een sneltram zou kunnen worden, als er te veel passagiers zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

De Zuidtangentbusbaan is inderdaad zó aangelegd dat daar gemakkelijk een trambaan van gemaakt kan worden. Volgens mij was het alleen een kwestie van tramrails erin leggen, de fundering is erop berekend.
Ik doe ook maar wat
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

*knip* en opgelost. Gaan ze met de AVL immers ook doen.

Tsja, dan kan dit bericht ook wel weg.
Laatst gewijzigd door Alargule op di 25 okt 2016, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Enkele berichten weggehaald, nadat het bericht waarop gereageerd werd is leeggehaald. Laten we het hier weer gewoon over Amsterdam hebben.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober:
http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-pont-o ... 31-oktober

Afgelopen weekend is IJveer 60 naar Amsterdam gevaren. Daarnaast is IJveer 61 nu definitief besteld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

paolie schreef:Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.
Je zou dan natuurlijk het tracé kunnen verleggen en vanuit Schiphol niet naar Amstelveen afbuigen, maar naar Amsterdam en daar aantakken op het bestaande tramnet. In exploitatie laat je dan buslijn R310 uit Nieuw-Vennep via Schiphol Plaza naar Amstelveen en Amsterdam Bijlmer rijden.

Maar goed, dit hoort meer thuis in concessie Amstelland-Meerlanden: De Toekomst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wievank schreef:Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober:
http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-pont-o ... 31-oktober

Afgelopen weekend is IJveer 60 naar Amsterdam gevaren. Daarnaast is IJveer 61 nu definitief besteld.
Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Defecte bovenleiding op het Leidseplein. Zie afbeelding voor de omleidingen.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Ik zou niet eens een begin van lezen maken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Als ze eens alinea's gingen gebruiken, dan zou dat al een hoop schelen.
🍉
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Iets zegt mij dat dit een automatisch gegenereerd bericht is.

En jammer dat GVB zo slecht gebruik maakt van het potentieel van hun plattegrond. Daar zou je haltes die niet aangedaan worden met een indicatie kunnen aangeven. Evenals de route van omgeleide lijnen.

Jammer.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Ardan schreef: Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt :P
Elk voertuig is speelgoed, zolang degene achter het stuur maar kinderachtig genoeg is. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Quote van de week *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Die nieuwe pont moet nog wel ingevaren worden :')
Ik stond op de NDSM-pont op CS toen de nieuwe in kwam varen. Hij schoot alleen uit en stootte (op een of andere manier) tegen onze pont. Bij ons stond iedereen nog, op de nieuwe moesten wel wat fietsen en mensen omhoog geholpen worden. Dat was een klap zeg pffff! :o
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

http://www.at5.nl/artikelen/162082/man- ... je-in-west

Afbeelding

Het is maar goed dat die straks over de hoofdweg gaat rijden. Die bocht is met fietsers en auto's altijd een probleem. Al snap ik niet goed hoe iemand dit voor elkaar kon krijgen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Skills. Vette.

En misschien gewoon vet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vandaag is bekend geworden wie de inschrijvers zijn van de concessie AML. Opvallendste nieuws is dat de Stadsregio overweegt om de Uithoornlijn niet onder het GVB te laten vallen, maar misschien door de nieuwe concessiehouder van AML de exploitatie te laten doen en dus ook deel uit te laten maken van die concessie Amstelland Meerlanden. http://Www.ovmagazine.nl
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ardan schreef:Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.
Ja,je hebt gelijk, maar ik denk dat dit nog stamt uit de Maarse & Kroon tijd. Overigens grenst Aalsmeer weer aan Amstelveen, dus dan zou Aalsmeer ook bij de concessie Amsterdam moeten horen en zo kan ik nog even doorgaan. Op zich functioneert AML goed binnen het grootstedelijk gebied Amsterdam, dus waarom veranderen? Zolang men elkaar gedoogd in de wederzijdse concessies is er niks aan de hand.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar dit thuishoort. Maar de gemeenteraad heeft zich weer eens laten piepelen door Wiebes cq heeft weer eens zitten slapen. Halflange metro's worden nu in ieder geval te elfder ure ter discussie gesteld.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?

Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen. Typisch. Bij het contract met Alstom was er binnen de optie ruimte om nog meer metro's te bestellen, waarom hebben ze die niet in alle volledigheid benut? Uit de optie zijn maar een handje vol gekocht.
Suus schreef:Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.
In Zuidoost of Zuid én Oost? :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?
Overdag moeten ze natuurlijk gekoppeld rijden, maar in de rustige uren ('s avonds en op zondagochtend) zijn losse stellen wellicht voldoende, wat weer kan schelen in de stroom- en afschrijvingskosten. In Rotterdam gebeurt dit ook, al nam men daar het begrip "stille uren" tot zeer recent wel iets té ruim. :X
En wat ook in het eerder (in dit of het andere topic) geplaatste bericht over de bestelling van kortere metro's staat: als er één stel kapot is, kan er gewoon doorgereden worden (weliswaar met een gehalveerde capaciteit totdat er een vervangend stel vanaf de remise wordt gehaald), terwijl al;s de helft van een M5 defect is, de hele M5 aan de kant moet.
Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen.
Waarom zou de bestelling van kortere metro's de ambitie doorkruisen om van de metro dé ruggengraat van het hoofdstedelijk OV te maken? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten