Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Hainje schreef:Als ze in 010 al lijnletters hebben op de metro dan kan 020 dat natuurlijk niet kopiëren hé Fred?! :6
Maar ja, Hainje, Amsterdam wil graag een wereldstad zijn enne....New York heeft het ook, ik bedoel maar...ook een wereldstad. :D

M1, M2 etc, zou voor mij ook prima zijn. Dan kunnen we over een aantal jaren de 50-nummerserie weer gebruiken voor tram- en buslijnen indíen nodig.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Even iets anders: ik kreeg vanmorgen een email met info en een QR code voor één van de testritten van de NZL volgende week. Er staat dat de QR code 24 uur geldig is vanaf moment van eerste incheck tijdens de testdag. Na het testen kan ik de QR code dan nog gebruiken in trams/bussen/metro’s tot de 24 uur voorbij zijn.

Maar....hoe kun je dan bijvoorbeeld bij een cico in de tram inchecken met een QR code? :?:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Michael »

Wellicht hoef je niet in te checken maar kan bij een eventuele controle gezien worden of ie wel of niet geldig is.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Nu kan er ook al een M-perfix gefilmd worden die het interne GVB-computersysteem kennelijk niet aan kan. Als je in het systeem 50 (computer) = M50 (metro / displays) kan programmeren moet het toch ook mogelijk zijn om in het systeem 50 (computer) = B (metro / displays) in te stellen?

Intern hou je dan gewoon de 50-reeks aan die in werkelijkheid vertaalt naar een letter. Hetzelfde hoe in de werkelijkheid 50 naar M50 vertaald wordt. Met de koersrollen maakt het al helemaal niks uit. Je geeft dan de geprogrammeerde 50 simpelweg op rol weer als "B".

Het zal niet de eerste keer zijn dat een interne benoeming afwijkt van wat er extern wordt gecommuniceerd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

fred1954 schreef:Even iets anders: ik kreeg vanmorgen een email met info en een QR code voor één van de testritten van de NZL volgende week. Er staat dat de QR code 24 uur geldig is vanaf moment van eerste incheck tijdens de testdag. Na het testen kan ik de QR code dan nog gebruiken in trams/bussen/metro’s tot de 24 uur voorbij zijn.

Maar....hoe kun je dan bijvoorbeeld bij een cico in de tram inchecken met een QR code? :?:
Je krijgt gewoon een wegwerp chipkaart, die QR code is alleen voor toegang tot de testrit zelf.
Lunchpakket en OV-dagkaart
Je ontvangt een lunchpakket en een OV-dagkaart die je kunt gebruiken voor de testrit. Gebruik je eigen OV-chipkaart niet tijdens deze rit, want dan worden er kosten afgeschreven.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dank, voor je bericht, in de testvoorwaarden staat iets anders, vandaar mijn vraag hierover:

(..........)
Artikel 5 – Deelname
5.1 Bij de email met nadere informatie die ongeveer een week voor aanvang van de betreffende Testdag naar u wordt verstuurd ontvangt u een QR -code die u tijdens de Testperiode dient te gebruiken voor het in- en uitchecken. Deze QR-code is 24 uur geldig na eerste check-in en kan na afloop van uw deelname aan de Testperiode door u in alle vervoersmiddelen van GVB gebruikt worden totdat de geldigheidsduur van 24 uur is verstreken. (.........)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Er lijken nu weer twee stellen S3 op lijn 51 te rijden. Ik zag ze net op de opstelsporen ten noorden van Spaklerweg staan met "51" op de lijnfilm.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Check van de 73 op de rit die om 17:25 aankomt in Westwijk (via OVinfoApp).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanmorgen vroeg twitterde het GVB al dat lijn 51 het met minder voertuigen moest doen, dus waarschijnlijk geen overbodige luxe om die S3 in te zetten op deze lijn.

Overigens: rijden alle CAF’s nu in een R-net bestickering?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

hauptbahnhof schreef:
Meltrain schreef:Dat de trams van lijn 5 en de S1/S2 en S3 stellen die schrikstrepen hebben, was me al bekend, maar de vraag was of de M4 metro's ze ook hebben.
Zijn de S3 en M4 stellen uiterlijk van elkaar te onderscheiden?
Het zijn idd de S3-stellen die nu op lijn 54 (2 stuks) en 50 (1 stuk) nu worden ingezet. Van een afstand te herkennen aan de schrikstrepen maar ook aan de spiegels aan de cabinedeuren. Plus dat er maar 1 witblauwe M4 over is, de 74.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Aha, dank :D
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanavond tussen 19.00-22.00 uur zullen de eerste testen plaatsvinden met passagiers op de NZL.

http://www.at5.nl/artikelen/181061/vana ... rdzuidlijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Eerste avond NZL testritten goed verlopen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1944066 ... d-zuidlijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
Suus schreef:Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Nu kan er ook al een M-perfix gefilmd worden die het interne GVB-computersysteem kennelijk niet aan kan. Als je in het systeem 50 (computer) = M50 (metro / displays) kan programmeren moet het toch ook mogelijk zijn om in het systeem 50 (computer) = B (metro / displays) in te stellen?

Intern hou je dan gewoon de 50-reeks aan die in werkelijkheid vertaalt naar een letter. Hetzelfde hoe in de werkelijkheid 50 naar M50 vertaald wordt. Met de koersrollen maakt het al helemaal niks uit. Je geeft dan de geprogrammeerde 50 simpelweg op rol weer als "B".

Het zal niet de eerste keer zijn dat een interne benoeming afwijkt van wat er extern wordt gecommuniceerd.
Ik ben daar geen voorstander van. Het zal niet de eerste keer zijn dat de informatiebronnen een interne benoeming gebruiken die niemand extern begrijpt omdat voorheen altijd iets anders werd gecommuniceerd. Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen. Mocht om een of andere manier de prefix vergeten worden of niet doorkomen dan weet je als reiziger nog steeds dat het de betreffende lijn is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen.
Naar mijn weten hebben we geen andere lijn A, B, C, D of E. Ik heb het ook nog niet zien gebeuren dat displays opeens een lijnnummer zonder M-perfix weergaven ondanks het feit dat het GVB-systeem alleen het nummer kan hanteren. Ik vind je angst om die reden niet heel erg terecht.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Helaas, n-evo. In 010 hebben ze al een lijn A, B, C, D, en E. Nou kan je natuurlijk een beetje gaan lopen beweren dat dat niks uitmaakt, omdat Rotjeknor niks met Mokum van doen heeft en zo'n beetje op een ander continent ligt, maar dat is uiteraard niet waar: die metrolijnen zijn ook deel van dezelfde glorieuze R-net formule, dus daar zou eventueel de grootst mogelijke ellende van kunnen komen. Stel je nou bijvoorbeeld eens voor dat iemand probeert een M5 onder de Nieuwe Maas door te persen: tunnel lek, rivier leeg, haven weg.

-o-

Moet je niet willen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik moet er niet aan denken dat er een SG3 onder het IJ doorgaat. Heeft Amsterdam ineens een goed metronetwerk.

Dat moet je ook niet willen. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Nee, daar moet je inderdaad niet aan denken. Die dingetjes hebben zo'n laag vloertje, dat je je benen zou breken bij het uitstappen _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen.
Naar mijn weten hebben we geen andere lijn A, B, C, D of E. Ik heb het ook nog niet zien gebeuren dat displays opeens een lijnnummer zonder M-perfix weergaven ondanks het feit dat het GVB-systeem alleen het nummer kan hanteren. Ik vind je angst om die reden niet heel erg terecht.
Ik bedoel het dan ook andersom. Wat mij betreft is het prima om een metrolijn M3 te nummeren, alleen als door technische of organisatorische problemen de M wegvalt doubleurt het nummer met tramlijn 3 en dat is wel verwarrend natuurlijk, zeker omdat het metrosysteem in Amsterdam hybride is. Er rijden ook sneltrams. Nu vervalt dat argument vanaf komende zomer, maar als de Uithoorn-lijn in dienst komt ontstaat het probleem weer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik weet iets, nu we toch Rotterdamse inspiratie op doen. we gaan een project TramPlus in het leven roepen. We huren dure consultants in om te adviseren dat we de trams een ander kleurtje moeten geven en alle nummers verhogen met 20. Dan zijn de nummers 1 tm 5 helemaal vrij voor de metro.

Zonder gekheid: als we toch nummers gaan omgooien staat niets (behalve misschien wat Amsterdam conservatisme) in de weg om alle nummers opnieuw in te delen:

M1 t/m M9 gereserveerd voor metro.
T10 t/m T29 gereserveerd voor tram.
30 t/m 999 gereserveerd voor bus, pont, kabelbaan, riksja of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Alleen bestaan de M1 - M5 lijnnummers in 036 al. Als die in 020 gaan invoeren ontstaat er een doublure.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Ik corrigeer je lichtjes. In Almere rijden ook nog een M6 en M7. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

En dan heb je in mijdrecht ook nog de M1 en M2. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

IC140 schreef: Zonder gekheid: als we toch nummers gaan omgooien staat niets (behalve misschien wat Amsterdam conservatisme) in de weg om alle nummers opnieuw in te delen:
Dat had dus mooi gekund op 22/7.....er komen zoveel veranderingen aan, dat die gelegenheid aangegrepen had kunnen worden om de lijnnummering van de trams wat te “stroomlijnen”.

Nee, het GVB besluit lage nummers (bijv. 9,10) te laten vervallen en voert lijn 19 in......zo wordt het nooit wat, met dat stroomlijnen. :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten