Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door fred1954 »

Gisteren dan eindelijk voor het eerst in een nieuwe (volle) M5, treinstel 111 gezeten (nou ja, gestaan) op lijn 54 in de middagspits van Waterlooplein naar Spaklerweg onderweg naar Buitenveldert. (Ja, de overstap op Spaklerweg, lijn 51 was perfekt) Ik stond vooraan vlakbij de bestuurdersbinnendeur. Als je goed kijkt, kun je door de donkere deur de verlichte beeldschermen in de bestuurderscabine zien. Wat mij opviel was, dat het probleem met de perron-monitor in de M5 bij lange na niet opgelost is. Bij het binnenlopen van station Weesperplein strak gekleurd beeld, maar op het moment dat de M5 langs het perron begon te halteren, begon het beeld in de bestuurderscabine te bibberen, viel weg, kwam weer terug in zwart/wit, zwaar vervormd. Daar was geen soep van te koken. Ik zag de bestuurster heel goed turen op de monitor voordat ze de deuren sloot. Het was heel slecht te zien op de monitor wat er op het perron gebeurde. Bij de andere stations vrijwel hetzelfde beeld, maar bij het Weesperplein was het beeld wel heel slecht.
Blijkbaar kan men dit probleem nog niet tackelen. Voor de rest, prachtige metro, door de zitplaatsopstelling kunnen er veeeeel mensen mee, staand weliswaar. De kleuren langs de deuren vind ik wel wat hebben, groen bij uitstappen, rood bij sluiten van deuren. Het ziet er wel gelikt uit. Mij benieuwen hoe lang deze metro's netjes blijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Over welke monitor heb je het? de M5 heeft namelijk 2 op dit moment.
Eentje helemaal links: dat is de oorspronkelijke monitor. Daar kan de bestuurder ook camerabeelden in de wagen bekijken of bijvoorbeeld achteruit. Alleen de perrontv-beelden zijn erg onscherp. Vergelijkbaar met een foto met hele slechte resolutie of te veel is vergroot.
Recht voor hem ook 2 schermen. De linker is de MMI (boordcomputer) en de rechter is het oude scherm van de zilvermeeuw. Die werkt gewoon goed en is een stuk scherper.
Als je dus gewoon gewoon op het ZM-scherm hebt gekeken dan lag het niet aan de M5 maar aan de antenne in het spoor en zou het bij alle metro's moeten gebeuren.

Leuk is ook dat de M5-scherm gebruik maakt van beide ontvangers onder de wagen. Dus langer beeld bij het wegrijden (als de voorste ontvanger geen signaal meer ontvangt maar de achterste wel, blijft ie beeld uitzenden. De ZM-scherm valt meteen uit als de voorste ontvanger geen signaal meer ontvangt (vergelijkbaar met de ZM en CAF).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Over welke monitor heb je het? de M5 heeft namelijk 2 op dit moment.
Eentje helemaal links: dat is de oorspronkelijke monitor. Daar kan de bestuurder ook camerabeelden in de wagen bekijken of bijvoorbeeld achteruit. Alleen de perrontv-beelden zijn erg onscherp. Vergelijkbaar met een foto met hele slechte resolutie of te veel is vergroot.
Recht voor hem ook 2 schermen. De linker is de MMI (boordcomputer) en de rechter is het oude scherm van de zilvermeeuw. Die werkt gewoon goed en is een stuk scherper.
Als je dus gewoon gewoon op het ZM-scherm hebt gekeken dan lag het niet aan de M5 maar aan de antenne in het spoor en zou het bij alle metro's moeten gebeuren.

Leuk is ook dat de M5-scherm gebruik maakt van beide ontvangers onder de wagen. Dus langer beeld bij het wegrijden (als de voorste ontvanger geen signaal meer ontvangt maar de achterste wel, blijft ie beeld uitzenden. De ZM-scherm valt meteen uit als de voorste ontvanger geen signaal meer ontvangt (vergelijkbaar met de ZM en CAF).
Wat ik gezien heb, is de boordcomputer, wat jij noemt de MMI. Een soort Windows-achtig scherm met mappen/iconen, waar de bestuurster af en toe op drukte en ze kreeg dan tekst op haar scherm. (kon natuurlijk niks lezen). Links kon ik niet kijken, want daar zat de bestuurster in de weg, maar ik heb het over het rechterscherm. Inderdaad hetzelfde scherm als in de Zilvermeeuwen. Het scherm waar je 2x het perron en de zijkant van de metro ziet. Half/half op het scherm om het maar zo te zeggen. DIT scherm had de kuren, die ik in mijn vorige bericht noemde. De bestuurster keek van heel dichtbij naar het scherm, voorovergebogen, omdat bijna niet te zien was wat er op het perron gebeurde, door de vervorming.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door VIRM »

De MMI is een soort Windowsshcherm?
Dus bij een eindpunt kun je dan Start -> Afsluiten intikken, en dan selecteren of je de metro wilt Afsluiten, Opnieuw Opstarten, Opnieuw Opstarten met Updates of in Slaapstand wilt zetten? :D
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef:De MMI is een soort Windowsshcherm?
Dus bij een eindpunt kun je dan Start -> Afsluiten intikken, en dan selecteren of je de metro wilt Afsluiten, Opnieuw Opstarten, Opnieuw Opstarten met Updates of in Slaapstand wilt zetten? :D
Maak maar weer gekheid met me. Het LEEK op een soort van Windows-structuur. Goed kon ik het ook niet zien, door die donkere deur. Het was in ieder geval een computerscherm, laten we het daar maar op houden. Die forse bestuurster zat er gedeeltelijk voor :-)
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door FLJ »

GVB meldt op Twitter:

"Een losrakend onderdeel aan 1 van onze nieuwe metro's maakt dat we ze alle 3 moeten nakijken. Daardoor kunnen metro's uitvallen. Excuus."

Gevolgd door:

"Het losrakend onderdeel betrof een klep boven een deur. Niets essentieels, maar het mag gewoon niet loszitten. Voorzorg."
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Alargule »

Alle metro's direct buiten dienst stellen, de vervolgorder bij de fabrikant annuleren en kijken in hoeverre je alternatieve verbindingen met trams kunt faciliteren.

Zie ook Fyra.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Alle 3? Zijn er toch meer dacht ik zo.

En overigens... wordt het niet een beetje afgezaagd om alles met de fyra te vergelijken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Suus »

Er vielen vanochtend inderdaad een hoop metro's uit op lijn 54, ik vroeg mij al af waarom nu weer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Graaf_Panto »

Van www.hierzijnwij.nu

"Zoals vaker gebeurt met een nieuwe trein of metro, zijn er in het begin af en toe kinderziektes te bespeuren. Zo ook bij onze nieuwe M5 metro (alias Metropolis), waarbij vandaag een klep boven een deur is losgetrild, die vervolgens van de trein is afgevallen.

Onderzoeken
Uit voorzorg heeft GVB alle Metropolis-stellen naar de kant gehaald om het lostrillen van de klep te onderzoeken. Vervelend voor de metropassagiers, want er reden al vier stellen van de nieuwe metro rond in de dienstregeling.

Zodra wij meer weten geven we uiteraard een update."
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door VIRM »

Relax mensen. Het andeel van communicatie over bijvoorbeeld het forum is dat je geen gezichtsuitdrukkingen en intonatie ziet/hoort. Dus de zurigheid van Hauptbahnhof valt ook best wel mee hoor. ;)

Gisteren weer feest bij de metro. Op de Boelelaan/VU waren twee CiCo's buiten werking, dus heb ik het inchecken maar achterwege gelaten.
Toen ik de trap bij het noorderperron van Zuid opkwam, reed er net een 51 weg. Dit werd even later gevolgd door nog een 51... daarna nog een 51'je en, voor de afwisseling, kwam er nog een 51 aan! Pas daarna kwam er weer een 50'je aan, wat lekker proppen was. Daardoor kwam de bestuurder enkele malen persoonlijke uit de bestuurderscabine om te checken of alles wel goed ging in de haring-CAF en duurde de halteringen wat langer. Al met al schoot het dus niet echt op.
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door FLJ »

Vandaag geen M5 op de baan, GVB hoopt (aldus de woordvoerder via AT5) dat ze vanaf maandag weer ingezet kunnen worden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef: Gisteren weer feest bij de metro. Op de Boelelaan/VU waren twee CiCo's buiten werking, dus heb ik het inchecken maar achterwege gelaten.
Moest wel even opzoeken op internet wat CiCo's waren, lees die term nu voor het eerst. Weer wat geleerd! :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Wubbo »

Een aantal berichten verwijderd. We hebben het hier over het GVB, niet over elkaar.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door OVAMS »

Ik zag vandaag rond 18:30 nog een M5 op lijn 50 naar Isolatorweg, bij station de vlughtlaan. :X
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Thom91 »

Kan prima, er zijn er weer twee in dienst: https://twitter.com/NoordZuidlijn/statu ... 1275091969
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door VIRM »

Het is een CiCo-uitvalestafette op De Boelelaan/VU! Vandaag deed mijn vaste CiCo op her perron richting Westwijk het niet, dus heb ik maar op de terugweg uitgecheckt en weer ingecheckt. Dus heb ik er volgens het reisoverzicht op de heenweg bijna 3 uur over Station Zuid naar De Boelelaan/VU gedaan. :D
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Vanaf vandaag de uitstapzijde in de afroepen in de M5. Meteen gezien dat dat star is want door een defecte metro kwamen we op Van der Madeweg op spoor 3 i.p.v. 1 dus uitstapzijde was rechts i.p.v. links. Overigens ook een overstapmogelijkheid op metro 53 aldaar.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Vanaf vandaag de uitstapzijde in de afroepen in de M5. Meteen gezien dat dat star is want door een defecte metro kwamen we op Van der Madeweg op spoor 3 i.p.v. 1 dus uitstapzijde was rechts i.p.v. links. Overigens ook een overstapmogelijkheid op metro 53 aldaar.
Weet je zeker dat je niet aan het dagdromen was, over die uitstapzijde-omroep? Wel vreemd dat het star is: als ze bij de deur voor en tijdens de haltering een hele disco aan verlichting kunnen vertonen, dan moet zo'n omroep toch wel flexibel kunnen zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door JWM »

Wat zouden ze dan oproepen op de eindstations, waar juist flexibel gebruik wordt gemaakt van de perrons?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Ardan »

Gewoon, net zoals op Schiphol :D 'Uitstap links of rechts' :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door FLJ »

Ik heb het ook gehoord, zat gister in hetzelfde stijl en toen zat de feature er nog niet in. Het is wel een heel ratjetoe aan omroepen, het volume van de uitstapzijde is een stuk lager, en de zin "deze metro gaat richting centraal/gein" is dan weer van een andere stem.
iwasd
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 nov 2013, 22:17
Locatie: Amsterdam Zuidoost

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door iwasd »

Dag. Ondergetekende is nieuw hier en leest al een tijdje mee. Nu toch maar een account aangemaakt, wellicht kan ik wat bijdragen :)

Voor degenen die het niet dagelijks horen: de omroep mét uitstaprichting (https://dl.dropboxusercontent.com/u/111 ... drecht.mp3). Ik hoor dit al zeker twee dagen. (En inderdaad, volumeverschil tussen uitstaprichting-deel en de rest is duidelijk hoorbaar.) Vinden jullie dit een aanvulling? Ik eigenlijk wel, in Duitse treinen en metro's hoor je het altijd. Als je daar niet zo goed op de hoogte bent, is het - vind ik - toch wel fijne informatie. Als je elke dag met deze metro reist (zoals >90% van de reizigers??) heb je er vrij weinig aan.

En als de deuren open staan hoor je: https://dl.dropboxusercontent.com/u/111 ... emetro.mp3. Geen idee waarom hier voor een andere stem is gekozen. Ook heb ik geen idee wie het is, het klinkt een beetje als een moderne Philip Bloemendal :') : http://www.peterjager.net/gvb/halteafro ... %20gpp.wav

Overigens zag ik gisteren dit: een halte-aanwijzer in de nieuwe metro zónder bestickering https://dl.dropboxusercontent.com/u/111 ... G_0430.JPG. Met meer lampjes zichtbaar dan wanneer er wel een sticker overheen zit. Voorbereiding op Noord-Zuidlijn? Vooral dat boven Isolatorweg en naar RAI verrast me.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door FLJ »

Dat is inderdaad ter voorbereiding op de noord/zuidlijn (waar een deel van het M5-park naartoe zal verhuizen) en zelfs voor een eventuele doortrekking van de ringlijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten