Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bijwyks schreef:
Ik heb dit filmpje wel eens eerder gezien. Opvallend is dat Pieter Jan reist met bus 38 (die in Noord nogal om rijdt), het Buiksloterwegveer, loopt door het CS en dan met lijn 16 of 24 naar het Weteringcircuit reist en dan (vermoedelijk lopend) naar de RAI en daarna met lijn 51 naar Zuid en hier 55 minuten over zou doen tegen 15 minuten in 2005 met de NZL. In 1996 was het al (net als nu) mogelijk in 32 minuten met lijn 33 en 51 van het Buikslotermeerplein naar Zuid te reizen (9292).~~~~
Ik denk dat de gedachte achter dat (NB: promotie-)filmpje was, dat men zoveel mogelijk het tracé wilde volgen van de toekomstige NZL. En dan kom je dus op 55 minuten, op deze manier kon je in 1996 de nietsvermoedende potentiële reiziger van de NZL wijs maken, dat je met de NZL bijna 4 x zo snel op je bestemming op station Zuid was. Let wel: in juni 1997 (het jaar daarop) zat het referendum er aan te komen, waarbij de Amsterdammer zich mochten uitspreken voor of tegen de aanleg van de NZL..... :@

Ik was één van de tegenstemmers overigens...... :N
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Ik was één van de tegenstemmers overigens...... :N
Moedig wel, om hier met de billen bloot te gaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:
fred1954 schreef:Ik was één van de tegenstemmers overigens...... :N
Moedig wel, om hier met de billen bloot te gaan.
Ja en ik schaam er niet voor. Ik was toentertijd van mening, dat dat NZL project, als toen voorgesteld te kostbaar was (op basis van 1,5 miljard gulden) en teveel overhoop zou halen, alleen voor een lijn van Noord naar Zuid. Ik vond dat met 1,5 miljard gulden er ook bovengronds het een en ander verbeterd kon worden aan de rail infrastructuur in de stad. Ik had toen niet kunnen bevroeden, dat e.e.a. 13 jaar later dan gepland opgeleverd zou worden en dan ook nog eens 5 x zo duur zou worden. :x
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Nou, en ik heb natuurlijk vóór gestemd, want ik zag direct dat die 1,5 miljard gulden een koopje was -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Sukkel.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hoe zit het trouwens met de opening van de NZL en eventuele aanpassingen aan het nachtbusnet? Ik had ooit eens ergens gelezen dat het de bedoeling was dat na opening van de Noord/Zuidlijn de metro's 24/7 zouden moeten gaan rijden. Als dat het geval is, neem ik aan dat dat dan wat gevolgen zou hebben voor het busnet 's nachts.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Reken er maar niet op dat dat gaat gebeuren... -o-
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Sukkel.
En jij ook bedankt voor je weloverwogen reactie :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Hoe zit het trouwens met de opening van de NZL en eventuele aanpassingen aan het nachtbusnet? Ik had ooit eens ergens gelezen dat het de bedoeling was dat na opening van de Noord/Zuidlijn de metro's 24/7 zouden moeten gaan rijden. Als dat het geval is, neem ik aan dat dat dan wat gevolgen zou hebben voor het busnet 's nachts.
Weer zo'n prachtig inhoudsloos ding wat door GVB de media in is geholpen en waar je vervolgens nooit meer wat van hoort. GVB kan kennelijk 's nachts geen metro's laten rijden omdat er dan onderhoud plaatsvindt:

http://wijnemenjemee.nl/nieuws/met-bijn ... rdzuidlijn

Dat wisten ze in 2013 natuurlijk nog niet. :')
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Er is nooit door het GVB gezegd dat ze daadwerkelijk 's nachts zouden gaan rijden met de metro. Wel hebben ze gezegd dat ze het opnieuw zouden overwegen als de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen zou worden.

Maar de kans dat de metro structureel in het nachtnet opgenomen gaat worden acht ik niet erg groot. Het is namelijk erg duur in uitvoering (grote voertuigen, veel overcapaciteit 's nachts, veel personeel nodig: op stations, bestuurders voor de voertuigen, de verkeersleiding, enz.), terwijl dit wel grote gevolgen heeft voor het dagelijks onderhoud. Doordat het nachtnet in Amsterdam 7 dagen in de week gelijk is (op de frequentie na), blijft er geen enkele nacht over het onderhoud. In Rotterdam valt het daarom eerder te overwegen. Het nachtnet rijdt maar een paar nachten per week, waardoor het onderhoud mogelijk ook in de overige nachten zou kunnen.
Een ander nadeel van metro's t.o.v. nachtbussen is de grotere afstanden tussen de halte en de bestemming. 's Nachts is dit bezwaar nog groter dan overdag, bovendien rijden de aansluitende lijnen niet.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVB wekt publiekelijk de indruk dat ze er serieus naar kijken, wat eigenlijk onzin is. In 2013 was ook al bekend welk wagenpark ze in 2017 zouden hebben, hoe dat qua onderhoud zou gaan en hadden ze wat dat betreft alle informatie die er vandaag ook beschikbaar is. We horen nu stilletjes dat een nachtmetro 'm niet gaat worden omdat er 's nachts onderhoudt gepleegd wordt. Alsof die situatie nieuw is t.o.v. toen het verhaal uitgebracht werd.

Laten we het beestje bij de naam noemen: pure media-aandachtrekkerij. :Y
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Onderhoud is een aandachtspunt bij de overweging, maar de enorme kosten ten opzichte van de beperkte opbrengsten zullen eerder de doorslag gaan geven. Voor het rijden van een metro is heel veel meer personeel nodig dan het rijden van een bus.

Ik weet zeker dat er serieus naar gekeken zal worden, maar ook dat de kans dat het financieel voordeliger zal zijn om 's nachts een metro te laten rijden t.o.v. de huidige nachtbussen vrijwel nihil zal zijn.

Tegelijkertijd moet ik er heel hard bij zeggen dat alles wat ik zeg mijn eigen observaties en meningen zijn. Ik werk niet bij het GVB, en spreek dus ook niet namens het GVB. Wel hoor ik her en der eens wat (ook van vervoerkundigen), en door de logica van het GVB te volgen valt er veel te beredeneren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat denk ik ook, het is alleen niet wat er nu als reden wordt gegeven. Dat zou het onderhoud zijn. Al lijkt het mij het stug dat alle metro's tegelijk in de shop staan en er geen halfuursdienst gedraaid kan worden. :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Dat denk ik ook, het is alleen niet wat er nu als reden wordt gegeven. Dat zou het onderhoud zijn. Al lijkt het mij het stug dat alle metro's tegelijk in de shop staan en er geen halfuursdienst gedraaid kan worden. :P
Het kan ook te maken hebben met onderhoud aan het baanvak, wissels, seinen....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Wievank schreef:Maar de kans dat de metro structureel in het nachtnet opgenomen gaat worden acht ik niet erg groot. Het is namelijk erg duur in uitvoering (grote voertuigen, veel overcapaciteit 's nachts, veel personeel nodig: op stations, bestuurders voor de voertuigen, de verkeersleiding, enz.), terwijl dit wel grote gevolgen heeft voor het dagelijks onderhoud. Doordat het nachtnet in Amsterdam 7 dagen in de week gelijk is (op de frequentie na), blijft er geen enkele nacht over het onderhoud.
Je kunt ook nog altijd de metro alleen in de weekendnachten laten rijden en de metro tijdens de doordeweekse nachten vervangen door bussen.
Hetzelfde gebeurt in Berlijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

En dan gewoon een halfuursdienst met losse Caffies, een Metropolis is natuurlijk wel erg overdreven. Noord-Sloterdijk en CS-Gein, zoiets.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Het kan ook te maken hebben met onderhoud aan het baanvak, wissels, seinen....
Dus iedere nacht van de week is dusdanig veel aan onderhoud toe waardoor niet eens in de weekenden een halfuursdienst gedraaid kan worden? Is het netwerk en materieel er zo slecht aan toe? En kennelijk is die situatie opeens tussen publicatie van het artikel en nu ontstaan.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:En dan gewoon een halfuursdienst met losse Caffies, een Metropolis is natuurlijk wel erg overdreven. Noord-Sloterdijk en CS-Gein, zoiets.


Ik zou dan aanvullend Zuid-Gaasperplas erbij doen, zo houd je West ook nog 's nachts bereikbaar met Zuidoost.
Ik geloof er ook oprecht in dat een nachtmetro op Vrijdag/Zaterdagavond echt kan lukken, al helemaal als de NZ-lijn geopend is.
Om de kosten te besparen kan je ook uurlijks een M5 op pad sturen. (A)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hadden we deze al gezien trouwens, op het linkerscherm van een TB21 op het Amstel Station?
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mooie en broodnodige toevoeging! :pos:

Grafisch wel een misser dat ze witte tekst op een extreem lichtblauwe achtergrond zetten (spoor 1). Hoe is het mogelijk dat dit door de kwaliteitscontrole komt vraag ik me wel eens af. En tram als vertreksymbool. :')
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat heet natuurlijk voorsorteren op de toekomst van lijn 51. En wavvortijdscontrole?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bij nader inzien: volgens mij hebben ze dit expres gedaan zodat de NS (rechts) er niet zo schraal tegen af steekt qua uitval. (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Natorious schreef:Om de kosten te besparen kan je ook uurlijks een M5 op pad sturen.
Je bedoelt "één M5" neem ik aan? Die kan dan rustig het hele net afsukkelen, en dronken passagiers kunnen gewoon blijven zitten, want overstappen op CS heeft toch geen zin. En eigenlijk maakt het ook weinig uit of dat nou precies een uurfrequentie oplevert, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op Europaplein staat het scherm nu ook aan:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten