Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Je ziet nu al zoveel mensen die GRAAG een lijn naar West willen. De originele plannen van het Stadsspoor waren vanaf CS via Surinameplein naar Osdorp (en misschien dan nog door naar Schiphol?) en vanaf Gaasperplas bij de HWR rechtdoor, onder de Middenweg, paar bochtjes via Muiderpoort, Weesperplein, naar Leidseplein en Geuzenveld. Zoals we allemaal wel weten ligt er onder Weesperplein al een half ruwbouwstation ter voorbereiding.
Op dit moment staat een Oost-Westlijn wel op de lange termijnplanning, maar welk traject precies is nog onduidelijk.
Op dit moment staat een Oost-Westlijn wel op de lange termijnplanning, maar welk traject precies is nog onduidelijk.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Het voordeel van een metro is ook dat het op zich veel sneller is dan een tramverbinding: ongelijkvloers en de haltes liggen wat verder uit elkaar. :)
Wat ik mij wel afvraag: als je het metronet gaat uitbreiden, welke tramlijnen haal je er dan uit? Als je Oost-West gaat aanleggen, ga je dan in feite de 1 en de 17 eruit gooien? Als je de Oost-Westlijn doortrekt, ga je dan niet bus 69 (Sloterdijk-Schiphol) eruit gooien?
Wat betreft Geuzenveld: wellicht wordt de 21 eerst vertramd? Lijkt mij veel realistischer dan een metro die kant op. ;)
Wat ik mij wel afvraag: als je het metronet gaat uitbreiden, welke tramlijnen haal je er dan uit? Als je Oost-West gaat aanleggen, ga je dan in feite de 1 en de 17 eruit gooien? Als je de Oost-Westlijn doortrekt, ga je dan niet bus 69 (Sloterdijk-Schiphol) eruit gooien?
Wat betreft Geuzenveld: wellicht wordt de 21 eerst vertramd? Lijkt mij veel realistischer dan een metro die kant op. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Een metro naar Osdorp is helemaal niet nodig, het is een hele dure oplossing voor een lijn die slechts een probleem heeft: De Leidsestraat. Schop één lijn uit de Leidsestraat, bestel trams die langer zijn dan de nu gebruikelijke 30 meter en je bent van een hoop gedonder af.
@VIRM: lijn 21 vertrammen? Ik verwacht niet dat het ooit gaat gebeuren, je zal beweegbare bruggen moeten gaan verbouwen en ik denk niet dat dat men er voor over heeft. En dan is er nog steeds de discussie over 21 weghalen uit de Staatsliedenbuurt, wat voorlopig in de koelkast staat omdat de laatste poging daartoe met lijn 60 is geflopt. Eigenlijk een doodgeboren lijn geweest, die lijn 60: was deze lijn direct naar CS doorgetrokken dan was het een daverend succes geweest volgens mij, alleen kon dat niet door protesten bij het Marnixplein en het rechttrekken van de 21 over de Haarlemmerweg was ook niet mogelijk door de daar heersende verkeerschaos.
@VIRM: lijn 21 vertrammen? Ik verwacht niet dat het ooit gaat gebeuren, je zal beweegbare bruggen moeten gaan verbouwen en ik denk niet dat dat men er voor over heeft. En dan is er nog steeds de discussie over 21 weghalen uit de Staatsliedenbuurt, wat voorlopig in de koelkast staat omdat de laatste poging daartoe met lijn 60 is geflopt. Eigenlijk een doodgeboren lijn geweest, die lijn 60: was deze lijn direct naar CS doorgetrokken dan was het een daverend succes geweest volgens mij, alleen kon dat niet door protesten bij het Marnixplein en het rechttrekken van de 21 over de Haarlemmerweg was ook niet mogelijk door de daar heersende verkeerschaos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
@VIRM: Volgens het Plan Stadsspoor zou de tram in zijn geheel worden opgeheven als dit metronet voltooid zou zijn geweest (in 2000 was de planning toen... zoals we allemaal weten dus niet gehaald en zal de komende tig decennia ook niet gebeuren.)
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Vandaag bleek de 113/114 ook op lijn 54 te hebben gereden (in ieder geval in de middagspits), waardoor dit materieel dus eindelijk ingezet is op een lijn waar hij op dit moment het best tot zijn recht komt.willy84 schreef:Vanmorgen stel met de 107 in dienst gezien op lijn 54.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Waarom komt hij in de 54 beter tot z'n recht dan in de 50?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Lijn 54 rijdt nu in de spits (en zelfs daarbuiten) vaak gedeeltelijk met 2xZilvermeeuw (planmatig moet dit 3xZilvermeeuw zijn) wat nogal aan de magere kant is voor een lijn die enkel de metrotunnel bediend. Wanneer het metronet weer volgens de oorspronkelijke situatie gaat rijden lijkt lijn 50 mij een betere keus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Die nieuwe displays in Diemen geven bij het naderen van tram 9 een bussymbooltje :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Overvolle metrostellen plaag voor Amstelveenlijn
Een groot tekort aan nog rijdende metrostellen zorgt voor veel problemen op lijn 51 tussen Amsterdam en Amstelveen. Technische storingen en defecten zorgen ervoor dat dagelijks vier ritten uitvallen.
Het aantal klachten over lijn 51 nam deze zomer toe als gevolg van de extra vertragingen en overlast door werkzaamheden aan de lijn.
Vooral de extra overstap op Spaklerweg veroorzaakt veel irritatie onder reizigers: de overstap kost tijd en is zeker bij nat weer geen pretje op de onoverdekte halte. Lijn 51 stopt tijdelijk op Spaklerweg omdat het GVB zijn routes gedeeltelijk heeft gewijzigd, waardoor lijn 51 niet meer de tunnel inrijdt.
Bron: Parool
Is er op Spaklerweg geen enkele overkapping? Waarom heeft men er nooit een overkapping gemaakt dan en gaat het er ooit nog komen?
Een groot tekort aan nog rijdende metrostellen zorgt voor veel problemen op lijn 51 tussen Amsterdam en Amstelveen. Technische storingen en defecten zorgen ervoor dat dagelijks vier ritten uitvallen.
Het aantal klachten over lijn 51 nam deze zomer toe als gevolg van de extra vertragingen en overlast door werkzaamheden aan de lijn.
Vooral de extra overstap op Spaklerweg veroorzaakt veel irritatie onder reizigers: de overstap kost tijd en is zeker bij nat weer geen pretje op de onoverdekte halte. Lijn 51 stopt tijdelijk op Spaklerweg omdat het GVB zijn routes gedeeltelijk heeft gewijzigd, waardoor lijn 51 niet meer de tunnel inrijdt.
Bron: Parool
Is er op Spaklerweg geen enkele overkapping? Waarom heeft men er nooit een overkapping gemaakt dan en gaat het er ooit nog komen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Er staan wat abri's maar meer niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Amsterdam.Meltrain schreef:Waarom heeft men er nooit een overkapping gemaakt dan[...]
Amsterdam.Meltrain schreef:[...]en gaat het er ooit nog komen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Hoe groter het aantal overstappers metro -> metro, hoe kleiner de overkapping is helaas een regel die van toepassing is in Amsterdam
Van der Madeweg was een van de drie originele stations die slechts met een gedeeltelijke overkapping is opgeleverd, de ruwbouw van Spaklerweg is achteraf nooit van een overkapping voorzien en bij de bouw van de Amstelveenlijn was er geen geld voor overkappingen (en dat hoorde ook niet bij een _tram_), bij RAI is dat later nog gecorrigeerd bij de bouw van de Ringlijn (die stations waren oorspronkelijk ook zonder overkapping voorzien maar doordat de bouw goedkoper uitviel zijn de huidige constructies op de perrons gebouwd)
Van der Madeweg was een van de drie originele stations die slechts met een gedeeltelijke overkapping is opgeleverd, de ruwbouw van Spaklerweg is achteraf nooit van een overkapping voorzien en bij de bouw van de Amstelveenlijn was er geen geld voor overkappingen (en dat hoorde ook niet bij een _tram_), bij RAI is dat later nog gecorrigeerd bij de bouw van de Ringlijn (die stations waren oorspronkelijk ook zonder overkapping voorzien maar doordat de bouw goedkoper uitviel zijn de huidige constructies op de perrons gebouwd)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
De dienstregeling van lijn 51 wordt inderdaad langzamerhand problematisch. Uitval van ritten, korte treinen etc. Bij het GVB wordt waarschijnlijk alvast geanticipeerd op het verdwijnen van de 51 vanaf station Zuid in 2015. Dan zal lijn 51 (en lijn 5 overigens ook) nog maar tot station Zuid rijden, omdat de hele trambaan vanaf Buitenveldertselaan naar Westwijk op de schop gaat gedurende 2 jaar, i.v.m ombouw naar sneltram. Haltes zullen verdwijnen, infra zal aangepast worden aan het nieuwe sneltramsysteem. Ik schat zo in, dat we dan 2 jaar lang lijn 55 als pendelbusdienst krijgen, station Zuid naar Westwijk v.v. En we weten langzamerhand, dat 2 jaar in NL meestal 4 jaar wordt, i.v.m. alom aanwezige onvoorziene omstandigheden.
Edit: lijn 24 weet het ook niet meer, welke kant het allemaal op zal gaan: http://www.at5.nl/artikelen/110412/tram ... -hartplein :(
Edit: lijn 24 weet het ook niet meer, welke kant het allemaal op zal gaan: http://www.at5.nl/artikelen/110412/tram ... -hartplein :(
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Trammetje ontspoord: http://www.at5.nl/artikelen/110412/tram ... -hartplein
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Zo, een Combino op lijn 24. :o
Komt dat vaak voor?
Komt dat vaak voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
24 is volgensmij meestal trapwagen.
En ja, wat belangrijkere metrostations met abri's is niet logisch. Wat mij betreft zouden heel veel van die haltes gewoon een grote beurt mogen krijgen. ;)
En ja, wat belangrijkere metrostations met abri's is niet logisch. Wat mij betreft zouden heel veel van die haltes gewoon een grote beurt mogen krijgen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Maak hier maar Amsterdam van, zijn zat projecten in Nederland die voor oorspronkelijk oplevering klaar zijn.fred1954 schreef:De dienstregeling van lijn 51 wordt inderdaad langzamerhand problematisch. Uitval van ritten, korte treinen etc. Bij het GVB wordt waarschijnlijk alvast geanticipeerd op het verdwijnen van de 51 vanaf station Zuid in 2015. Dan zal lijn 51 (en lijn 5 overigens ook) nog maar tot station Zuid rijden, omdat de hele trambaan vanaf Buitenveldertselaan naar Westwijk op de schop gaat gedurende 2 jaar, i.v.m ombouw naar sneltram. Haltes zullen verdwijnen, infra zal aangepast worden aan het nieuwe sneltramsysteem. Ik schat zo in, dat we dan 2 jaar lang lijn 55 als pendelbusdienst krijgen, station Zuid naar Westwijk v.v. En we weten langzamerhand, dat 2 jaar in NL meestal 4 jaar wordt, i.v.m. alom aanwezige onvoorziene omstandigheden.
Edit: lijn 24 weet het ook niet meer, welke kant het allemaal op zal gaan: http://www.at5.nl/artikelen/110412/tram ... -hartplein :(
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Er zijn over het algemeen te weinig enkelkops Trapwagens (type 12G) om de dienst op lijn 16 en 24 uit te voeren. Dit wordt voornamelijk aangevuld met 11G wagens (dubbelkops Trapwagens) maar wanneer de materieelpositie te krap is wordt dit verder aangevuld met Combino's. Op dit moment zijn er ongeveer 4 11G/12G wagens tegelijk buiten dienst vanwege de vervanging van deuren en het herstel van roestschade (waardoor op dit moment iedere 12G wagen naar het schadeherstelbedrijf Castricum Trucks in Winkel gaat).Meltrain schreef:Zo, een Combino op lijn 24. :o
Komt dat vaak voor?
-
- Berichten: 3920
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Er werden in de zomer standaard telwagens ingezet op lijn 16 en 24 op vaste wagendiensten. Wellicht dat dit ook nog steeds het geval is. Er zijn enkele combino's die ook telwagens zijn en die kon je dus op deze lijnen aantreffen.
Feit is wel dat mede door de ombouw van nieuwe deuren er vrijwel altijd een of enkele Combino's daar rijden.
Feit is wel dat mede door de ombouw van nieuwe deuren er vrijwel altijd een of enkele Combino's daar rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Nee die zijn ondertussen weer verdwenen. Wel opvallend, aangezien er bij mijn weten ook 11G/12G wagens zijn uitgerust met telsystemen.hauptbahnhof schreef:Er werden in de zomer standaard telwagens ingezet op lijn 16 en 24 op vaste wagendiensten. Wellicht dat dit ook nog steeds het geval is. Er zijn enkele combino's die ook telwagens zijn en die kon je dus op deze lijnen aantreffen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Wat dacht je van de HSL, wat dacht je van de Betuwelijn? Dan heb ik het nog alleen over landelijke rail-infra.Thom91 schreef:
Maak hier maar Amsterdam van, zijn zat projecten in Nederland die voor oorspronkelijk oplevering klaar zijn.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Dat is een noodzakelijk kwaad dat eens in de zoveel jaar plaatsvindt. Onder de Leidsestraat had al lang een (pré-)metrobuis moeten liggen met twee sporen. Dan had je met een (spreekwoordelijke) kerstvakantiebuitendienststelling af en toe afgekund.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Was het hier dan niet mogelijk om de werkzaamheden zo uit te voeren als op de Nieuwezijds? Trams gewoon over de werkzaamheden en omrijden na 20:00?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7
Ik ga er vanuit dat de werkzaamheden worden verricht ter instandhouding/verbetering van de infrastructuur en niet om een zo groot mogelijk ongemak voor reizigers en vervoerders te veroorzaken. Maar dat weet je in Amsterdam maar nooit natuurlijk lol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten