Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:En voor wanneer staat dat op de rol?
Het staat me bij dat jij hier een link had gepost naar de reactie van de SRA op het nieuwe vervoersplan. Daarin stond onder andere dat ze tram 7 uit de Witte de With niet zo'n goed idee vonden omdat een te groot gebied zonder OV zou komen te zitten en dat stuk van de Hoofdweg al genoeg verbindingen had. Maar ik begrijp dat GVB het plan om de 7 om te leggen alsnog gaat uitvoeren? :|
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja - zo stond het toch ook in het Vervoerplan waar SRA (VRA) mee akkoord is gegaan in december vorig jaar?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat heb ik kennelijk niet als zodanig begrepen.

Dus hoe het nu is gegaan: GVB dient nieuw vervoersplan in ter goedkeuring > SRA uit haar zorgen / zet kanttekeningen bij een aantal punten > GVB doet daar helemaal niks mee > SRA zegt "Oké. Prima."?

:P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja. Op dezelfde wijze zal ook het plan voor het metronet 2019 er wel doorheen gedrukt worden. VRA is een wassen neus en heeft geen poot om op te staan. Zodra zij GVB gaan afvallen zal die club zeggen: tsja, geef ons maar meer geld. 'Maar dat hebben we niet want Den Haag'. En dan houdt het op.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Oké duidelijk. Bedankt voor de toelichting.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bovendien: als VRA het Vervoerplan niet had goedgekeurd, had dat ook negatief op hen afgestraald. Zij zijn immers de opdrachtgever aan GVB en hebben GVB opgedragen een Vervoerplan op te stellen conform de eerder opgestelde Lijnennetvisie. Zolang GVB niet met een heel ander plan komt (zoals NS het eind jaren '90 wist te presteren met Intercity Max te komen in antwoord op een uitvraag van het Min. van Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig I&M) voor exploitatie van de HSL-Zuid), kan VRA het moeilijk maken het plan op details af te keuren.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Iets tot de grond af fikken en feedback geven zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Het lijkt mij niet heel ongewoon dat bij zo'n groot nieuw vervoersplan punten zijn van aandacht of dat deze in principe wordt goedgekeurd mits een X-aantal punten worden aangepast. In dit geval hadden ze toch makkelijk kunnen zeggen: "We keuren het plan goed, maar de tram blijft door de Witte de With rijden."

Waarom zou dat niet kunnen of zou negatief afstralen op de VRA?

Ik vind het eerder raar dat dit vervoersplan in één keer door de goedkeuring is gekomen zonder ook maar iets aangepast te hebben terwijl er wel degelijk punten van kritiek waren bij VRA. Hoe zit het bijvoorbeeld met de doorstroming van overig verkeer op de Stadhouderskade? Die zou in het geding komen door de keuze om drie tramlijnen door de Hobbemastraat te laten rijden.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

VRA (of op dat moment nog SRA) heeft nooit als eis opgenomen dat de Witte de Withstraat bediend zou moeten blijven. Wel dat er een bepaalde maximumafstand moet zijn tussen adressen en haltes (ooit was dat 400, nu volgens mij 800 meter). Als GVB vervolgens beargumenteert dat het in stand houden van sporen in de Witte de Withstraat én op de Hoofdweg duurder is dan alleen sporen op de Hoofdweg (wat bijna evident klinkt) en die sporen in de Hoofdweg ook nog eens gebruikt kunnen worden voor een toekomstige tramlijn (lijn 15, waarschijnlijk) zoals ook als wens geuit in de Lijnennetvisie, tja, dan kun je moeilijk op je strepen gaan staan en eisen dat die sporen in de Witte de Withstraat blijven liggen en bediend blijven worden. Opnieuw zal GVB in zo'n geval zeggen: kom maar met extra geld over de brug.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja, natuurlijk is het goedkoper om sporen weg te halen i.p.v. deze te laten liggen en te onderhouden.

En ach die tram 15... Er is nog geen schep de grond in gegaan, geen tram besteld, niks concreets. Met wensen alleen rijdt ie niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

VRA? Heet dat nou alweer anders? Daar is dus wél geld voor :P
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ben benieuwd wat ze voor dat logo hebben betaald. Het is net alsof er "VOA" staat.

vervoerregio.nl
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:En ach die tram 15... Er is nog geen schep de grond in gegaan, geen tram besteld, niks concreets. Met wensen alleen rijdt ie niet.
Nou ja...het is toch iets minder dramatisch dan je het hier doet voorkomen. Kijk maar eens op deze pagina, onder agendapunt B.1.

Kort gezegd heeft men een aantal OV-trajecten uit de Investeringsagenda OV nu gebundeld in vier 'clusters'. En geloof het of niet: 'Tram 15' is er daar één van. Er staat nog niet specifiek in vermeld wanneer er begonnen moet worden (inderdaad: nog geen schep de grond in gegaan) en ook niet hoe dat tracé bediend moet gaan worden (inderdaad: nog geen tram besteld). Maar in bestuurdersland zijn dit soort documenten toch best concrete dingen.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Laten we het hopen.

Als de eerste lichting 15G trams volledig aanvullend zijn i.p.v. vervanging, want er was nog sprake dat de 11 en/of 12G trams nog langer ingezet zouden worden, kan het voor 2020 denk ik? Als er echt nieuwe trams besteld moeten worden vanuit de optie gaat het langer duren.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Het speelt zich niet echt af in Amsterdam maar heeft er wel mee te maken:
West-Friesland heeft dé oplossing voor de grote drukte in Amsterdam: trek de Noord/Zuidlijn door tot Hoorn.
Want in die plaats zijn betaalbare woningen, rustige winkelstraten en is er genoeg werk voor iedereen. En het is slechts zo'n 30 kilometer van Amsterdam vandaan. Dé oplossing dus om de drukte hier te verminderen, vindt de voorzitter van de Westfriese Bedrijvengroep. Hij heeft samen met politieke partijen een radicaal plan opgesteld om de Amsterdammer naar West-Friesland te krijgen.
Hele artikel bij NHnieuws
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

We hebben toch gewoon treinen rijden tussen Amsterdam en Hoorn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ze willen meer. Een snelweg van Alkmaar naar Zwolle, een spoorlijn van Hoorn naar Almere, de grootste hogeschool van het land.

Er is daar behoorlijk buiten de doos gedacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Spaceport Hoorn *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je kunt maar beter hoog inzetten hè. Overigens zou zo'n metro naar Hoorn best nog wel kunnen werken, als onderdeel van een aftakking van de Noord/Zuidlijn naar Zaanstad. Als je de lijn bij het station laat uitkomen, zou je hem daar op de sporen naar Purmerend, Hoorn en Enkhuizen kunnen laten aansluiten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Hoorn heeft, zoals door n-evo al aangegeven, ook al een treinverbinding met Amsterdam.
Dan lijkt een verlenging van de Noord/ZuidLijn richting Monnickendam en Edam/Volendam mij meer nut hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Mij niet, want je dekkingsgebied is veel beperkter en je laat de metro voor een lang stuk door weilanden heen koersen. Op zich is dat ook het geval bij een integratie met de spoorlijn Zaandam - Enkhuizen, maar daar heb je nog het bijkomend voordeel dat je een groot gedeelte van Amsterdam Noord en Zaanstad direct per metro ontsluit. En dat je daarna over bestaand spoor verder kunt kachelen, in plaats van een geheel nieuw spoor te moeten aanleggen door een omstreden gebied (hier had ooit de A7 doorheen moeten komen - niet gebeurd, en om min of meer dezelfde redenen zal het van een spoorlijn of metrolijn of zelfs trammetje ook wel nooit komen).
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bij nader inzien: het grote voordeel van een N/Z-lijn naar Hoorn is dat het blijkbaar "dé oplossing voor de grote drukte in Amsterdam" is. De huidige treinverbinding heeft die drukte niet kunnen voorkomen. Misschien moeten ze het toch maar eens overwegen.

Zou de M54 doortrekken naar Laren hetzelfde effect hebben?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat de M53 naar Driemond meer doden aan de zeik zet.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Prachtig plan! Ik sta helemaal triplex.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Alargule schreef:Ik denk dat de M53 naar Driemond meer doden aan de zeik zet.
Jij gaat actief de overbevolking oplossen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Hûh? Dat ging toch over urinoirs op begraafplaatsen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten