Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Ardan schreef:Door een GoPro gezien lijk je veel sneller te gaan dan het in werkelijkheid is.
Kan wel zijn, maar er liepen voetgangers op de VOP die een stap achteruit deden, of gingen rennen. Dan doe je het toch echt fout.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Maar lijn 3 en 4 rijden bijna niet samen met andere lijnen, waardoor de vertraging niet doorwerkt op andere lijnen.
Al werkt de vertraging op lijn 4 natuurlijk wel door vanwege het enkelspoor in de Utrechtsestraat.
Lijn 3 zou dan nog de beste optie zijn.
fred1954 schreef:Lijn 3 en 4 worden vanuit de Lekstraat gereden, de 12G’s van lijn 19 (voorheen dus wagens van lijn 16) en lijn 24 staan in de Havenstraat. Om een of andere reden wilde het GVB blijkbaar de 12G’s (bij elkaar) in de Havenstraat houden.
Aha, dat verklaart een boel. Bedankt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 3 is om moverende redenen beslist geen goede lijn om conducteurloos te rijden....lijn 19 eigenlijk ook niet, maar ja, het GVB moet wat.... :o
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat is precies het probleem met dat juist de 19 conducteurloos rijdt? De lijn doet op het stukje Vijzelgracht - Elandsgracht, hooguit Frederiksplein - Elandsgracht, na geen hele grote toeristische trekpleisters aan en rijdt niet door echte probleemwijken. Het toeristische stuk wordt gedeeld met nog 2 andere lijnen mét conducteur dus is er spreiding. Op Sloterdijk komen redelijk wat toeristen maar daar zijn overal voorzieningen waar ze makkelijk kaartjes kunnen halen. Iets wat dan ook vaak gebeurt. De grote drommen toeristen zitten voornamelijk op de noord/zuid- en niet zozeer op de oost/westas in het centrum.

T.o.v. iedere andere lijn lijkt tram 19 mij juist een uitstekende keuze als je al met dit materieel in je maag zit. :)
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Degene heeft nu ook lijn 19 geüpload.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Vandaag maar eens de NZL verkend, al heb ik ook al eerder testritten gemaakt. Nu in het echie de lijn gebruiken is leuk en echt een toevoeging aan het netwerk, en wat is het mooi geworden! Het was in de middag lekker druk. Toen ik rond 10 uur 's avonds een stukje met de Oostlijn meereed was die toch nog steeds wel goed druk, maar even later de NZL niet. De Bijlmer heeft ook natuurlijk alleen maar de metro, het zuidelijke deel van de NZL heeft legio andere reismogelijkheden.

Kort de bevindingen:
- Het viel me op hoeveel niet-Amsterdammers van de lijn gebruik maakten. Toeristen en mensen van de RAI.
- Ik heb in geen enkel vervoersmiddel, metro, tram of bus, de nieuwe omroepstem gehoord, het was allemaal nog Marc, behalve bij de tramhaltes Rokin en De Pijp. En het klinkt verschrikkelijk, net een priester die gepassioneerd een preek houdt.
- Ik merk ook volumeverschil in de omroep, net alsof die stem de busnummers later heeft ingesproken. Ze klinken heel zacht. Of de rest juist harder? De omroep staat harder dan op de andere lijnen.
- De attentietoon voorafgaand aan omroepberichten op stations zijn ook niet consequent, vaak is het NS-International gevolgd door een bericht van Nancy, maar 's avonds als de metro elke 8 minuten rijdt wordt dat ineens een mannenstem met een andere attentietoon.
- Voor het eerst kaartcontrole gezien in de metro! Rond 22:30 kwamen ze met wel tien man de metro in op De Pijp en sjeesden in no-time de metro door van achter naar voor. En voorin werden er wel boetes uitgeschreven..
- Nancy heeft een heel rare intonatie.

' Beste reizigers.

Op dit moment
...
Hééft metro 51
...
Een vertráging van

10 minúten. '
Ik doe ook maar wat
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door TheAgedGamerYt »

http://www.diemerkrant.nl/2018/07/22/gv ... ar-diemen/
ik ben ook benieuwd waarom er 11g-12g trams worden ingezet op tramlijn 19, Is het omdat tramlijn 16 niet meer rijdt?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja...nu lijn 16 niet meer rijdt en lijn 24 in een lagere frequentie is er 12G materieel over. GVB heeft besloten deze op de nieuwe lijn 19 in te zetten.

Met het 11G en 12G materieel is niks mis m.i., ondanks het feit dat de trams al rond de 30 jaar oud zijn......
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vind het ook verder prima trams. Ze rammelen alleen zo op kruisingen. Ik heb het idee dat hun Haagse neefjes stiller zijn.

Paar bevindingen gisteren: tram 2, 11 en 12 zitten in het centrum ramvol. Wat dat betreft is er niks veranderd. Mensen blijven gewoon via de Leidsestraat rijden en gaan niet eerst naar de metro toe. Dat de 11 zo afgeladen zit op de tweede dag van haar bestaan is opmerkelijk. Er zijn momenten dat je op het Leidseplein mensen massaal de 1 & 5 uit ziet stappen voor de Leidsestraatlijnen. Vervolgens op het Surinameplein weer mensen massaal de 11 uit voor lijn 1 naar Osdorp. Op het Alexanderplein zie je iets vergelijkbaars gebeuren tussen lijn 14 <> 19.

Ik vraag me af of ze niet beter de 9 hadden kunnen laten voor wat het was en desnoods de 14 naar Sloterdijk.

Het wordt interessant om te zien of het nieuwe netwerk echt meerwaarde gaat bieden of dat het vooral een hoop mensen op een extra overstap jaagt van tram naar tram. Om lijn 12 tussen Leidseplein en CS te zien is wennen. :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik heb gisteren (okee, pas rond 20u dus vrij rustig) twee keer van Leidseplein naar Centraal gereisd, via Vijzelgracht deed ik er 14 minuten over en rechtstreeks 12. Maar nogmaals, dat was dik na de spits. En mensen zijn van nature eigenwijs en willen hun oude route volgen.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

True that. Maar op 9292 zie je ook direct dat een overstap van de 19 op de 14 even snel is naar het Rokin is als van de 19 op de M52. Dan is de metro hooguit een betere optie als je echt naar CS of Noord moet. Daarnaast geeft de tram je nu nog meer zekerheid wat betreft overstappen dan de N/Z-lijn waar geen actuele tijden voor zijn. Dat heb ik nu ook al gemerkt.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Caffer schreef:Ik vraag me af of het nieuwe beveiligingssysteem de deurvrijgave misschien te laat toestaat. Het viel me op dat het bij de metro's op lijn 52 na stilstand langs het perron meestal nog ongeveer een seconde duurt voor de deuren open kunnen. Nu zal een seconde het verschil in reistijd niet maken maar je hebt toch het gevoel dat je staat te wachten. Het 'knoprammen' was gisteravond al enigzins ingeburgerd.
Voor mijn gevoel duurt het wegrijden bij de stations heel lang. Wanneer de metro klaar is voor vertrek wordt eerst in het Nederlands en vervolgens in het Engels omgeroepen dat er niet meer ingestapt dient te worden. Daarna gaat pas, zoals gebruikelijk, een geluid af en worden de lampen rood voordat de deuren ook daadwerkelijk sluiten.
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Een gesproken niet-instappenmelding heb ik nog nooit gehoord. :o
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, die is er wel, maar niet consequent. Ik heb ‘m ook gehoord NL/ENG, maar vreemd genoeg niet op alle stations/metro’s.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ik had de 21e op station noord wel een omroep op het perron of men het station wilde verlaten in verband met de drukte.

Er stond op dat moment (incluis gele vestjes) een mannetje of 20op het station :')
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

TheAgedGamerYt schreef:http://www.diemerkrant.nl/2018/07/22/gv ... ar-diemen/
ik ben ook benieuwd waarom er 11g-12g trams worden ingezet op tramlijn 19, Is het omdat tramlijn 16 niet meer rijdt?
Diemerkrant schreef:Waarom het GVB op deze nieuwe lijn dergelijk oud materieel inzet is niet bekend.
"Dergelijk oud"..ze laten het klinken alsof de lijn met drieassers gereden wordt :lol:
Tis echter wel weer slordig van het GVB om hier helemaal niks over te communiceren. Er is hier een trend gaande om maar niks over de expoitatie-details en achterliggende (technische) redenen mede te delen omdat de 'onwetende reiziger' daar toch niks van zou snappen, terwijl dit in werkelijkheid toch anders ligt. Ik heb in de afgelopen jaren vaak mensen verwonderd in de 16/24 zien stappen, omdat ze normaal van andere lijnen gebruik maakten en nog nooit zo iets exotisch als een trapkar hadden gezien. Zelfde met de vele mensen die opeens 'om mysterieuze redenen' dachten in de 50 te zitten toen op de 53 en 54 CAFs werden geïntroduceerd.

De HTM doet dat toch beter, reizigers kwamen daar een stuk minder hulpeloos op me over omdat ze enig idee hebben wat er gaande is. Wegens werkzaamheden in de tramtunnel bijvoorbeeld, rijden daar op lijn 11 nu tijdelijk GTL's ipv avenio's en daar hangt op elke halte een affiche over.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Volgens GVB is gekozen voor de 11G op lijn 19 omdat ze minder storingsgevoelig zijn en dat zou de exploitatie van die lijn robuuster maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

12G bedoel je?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dit is wat GVB op Twitter zegt. Ga niet bij lopen zaniken over 11G of 12B. Dankjewel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Zijn de combino's na hun reisje naar Duitsland nog steeds storingsgevoeliger dan de 11/12G?
Nobody can beat a PCC-car :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus,Je moet niet alles geloven wat GVB op Twitter schrijft. Alsjeblieft.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Het lijkt erop dat de niet-meer-instappenboodschap weer is geschrapt, in ieder geval heb ik m vandaag niet gehoord toen ik een tijdje op station De Pijp zat (lekker koel daar). Het is matig druk, ongeveer vergelijkbaar met wat ik in de Oostlijntunnel gewend was.

Verder is me nog opgevallen dat de Leidsestraatlijnen dezelfde lijnvlagkleuren hebben: geel en rood. Daarbij zijn ze ook nog eens grofweg de richting die ze opgaan na het Leidseplein, horizontaal voor west (11) diagonaal voor zuidwest (2) en verticaal voor zuid (12).
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mattie156 »

Ik heb 3 keer met de noord zuidlijn al gereist. 2x heb ik die boodschap wel gehoord omdat het toen ook heel druk was in de metro. De keer dat het rustig was hoorde ik het niet. Ik denk dat de machinist hier zelf voor kan kiezen.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 26 jul 2018, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Heeft zo'n apparaat niet gewoon een bestuurder? (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Suus,Je moet niet alles geloven wat GVB op Twitter schrijft. Alsjeblieft.
Jullie vroegen een reden voor trapwagens op lijn 19 en dit is de officiële reden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten