Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oke dan was ik niet heel helder blijkbaar. Op het kaartje kun je zien dat de OWL noch Schiphol, noch IJburg, noch een intercitystation aandoet. Lelylaan en Muiderpoort tel ik als secundaire overstapknopen, net als metrostation Weesperplein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou, vooruit dan — die sliert spaghetti op dat kaartje is inderdaad een beetje eigenaardig. Maar Nieuw-West is toch best een aardig herkomstgebied, en het Leidseplein een tamelijk gewilde bestemming? Laten we het er voorlopig maar op houden dat er weer eens wat publiciteit gegenereerd moest worden, en dat het tracé als een indicatie bedoeld is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor zover ik lees wil ze de OWL én de NZL naar Schiphol? Hoe wil je dat doen?
Verder zie ik alleen maar pessimistisch gezeik in de koppen waar verder naar gelinkt wordt.
'Grote veranderingen OV: lijn 9, 10 en 16 weg
Vanaf zomer 2018 rijden de trams anders, of helemaal niet meer. Veel reizigers moeten dan met de metro. Vraag is of Amsterdammers daar klaar voor zijn.'
Kots.
Verder zie ik alleen maar pessimistisch gezeik in de koppen waar verder naar gelinkt wordt.
'Grote veranderingen OV: lijn 9, 10 en 16 weg
Vanaf zomer 2018 rijden de trams anders, of helemaal niet meer. Veel reizigers moeten dan met de metro. Vraag is of Amsterdammers daar klaar voor zijn.'
Kots.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aloslocatie zal ook verplaatsen naar Station Sloterdijk.Suus schreef:De gemeente Diemen heeft de huur van het eindpunthuisje van nu nog lijn 9 opgezegd. Het huisje moet op 1 juli 2018 opgeruimd zijn. Dat zou inhouden dat rond die tijd ook de nieuwe keerlus in Diemen af moet zijn.
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar dat is pas per 22 juli 2018. Dat worden dus drie spannende weken daar in Diemen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach ja, want Amsterdammers doen niks anders dan zeiken, en de mediaas (met name het Prool) is altijd bereid daar nog een schepje bovenop te doen.Ardan schreef:Verder zie ik alleen maar pessimistisch gezeik in de koppen waar verder naar gelinkt wordt.
'Grote veranderingen OV: lijn 9, 10 en 16 weg
Vanaf zomer 2018 rijden de trams anders, of helemaal niet meer. Veel reizigers moeten dan met de metro. Vraag is of Amsterdammers daar klaar voor zijn.'
Kots.
En als die ondergrondse tram dan rijdt blijkt het opeens een enorm succes, en gaat iedereen klagen dat het zo druk is, en waarom ze dat niet hadden zien aankomen. Hoofdstedelijke tradities... :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
M.b.t. Diemen, volgens mij kunnen we daar een grote renovatie verwachten van het spoor, etc, voor 22 Juli 2018. Ik kan me nog plannen herinneren waarin ze de haltes Schoolstraat en Nic. Lublinkstraat willen samenvoegen tot één halte bij de brug: Diemerbrug :')
Misschien maken ze dan gebruik van deze werkzaamheden om dan direct het eindpunt te verleggen naar de Vinkenbrug? Ik kan geen plek bedenken waar echter behalve de ijsbaan (niet dat die open geweest is de afgelopen 4 winters). Of de tram moet keren net als bij de Brinkstraat door achteruit te rijden.
Misschien maken ze dan gebruik van deze werkzaamheden om dan direct het eindpunt te verleggen naar de Vinkenbrug? Ik kan geen plek bedenken waar echter behalve de ijsbaan (niet dat die open geweest is de afgelopen 4 winters). Of de tram moet keren net als bij de Brinkstraat door achteruit te rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De nieuwe keerlus komt ongeveer op dezelfde plek, maar dan met de klok mee en verwerkt in een (nieuw) stratenpatroon. De trambaan komt tussen het spoorviaduct en de kruising bij de Vinkenbrug ook in het midden van de weg te liggen, deze middenberm wordt breed genoeg voor dubbelspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Huh? Met de klok mee? Dus de tram kruist eerst het tegenspoor en rijdt dan de lus op (op dezelfde plek? Maar hoe zit het dan met die rails in de middenberm tot de Vinkenbrug?), om op de terugweg het omgekeerde te doen? De enige plek waar dat verder gebeurt is volgens mij bij de westelijke lijnen bij CS. Zoiets?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik me goed herinner kruist lijn 3 zichzelf ook, bij Muiderpoort. Zo vreemd is dat toch niet?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij alle overige lussen rijdt de tram linksom, dus het is wel degelijk vreemd. Bij Muiderpoort spelen halteligging en ruimtelijke beperkingen mee; bij CS de wens de trams niet met hun kont naar de hoofdingang te zetten, vermoed ik (ook qua opening van de deuren zou linksom rijden hier logischer zijn, want dan hoeven overstappers tussen tram en trein niet om de tram heen te lopen).
Nu ben ik al een tijdje niet meer in Diemen geweest, maar behalve een nieuwe woonwijk kan ik zogauw geen verandering bedenken die een afwijkend lusje rechtsom zouden verklaren. Maar Suus weet vast meer.
Nu ben ik al een tijdje niet meer in Diemen geweest, maar behalve een nieuwe woonwijk kan ik zogauw geen verandering bedenken die een afwijkend lusje rechtsom zouden verklaren. Maar Suus weet vast meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alargule is me voor. Bij een lus waar nu niets anders dan weiland is lijkt het me een beetje omslachtig, maar ze zullen wel iets bedacht hebben waarbij tram- en bushalte netjes naast elkaar komen te liggen, ofzo.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of het moest in dat stratenpatroon zitten waar Suus aan refereert: misschien is hier sprake van eenrichtingsverkeer rechtsom? Enfin, dit is pure speculaas.
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er rijdt daar bij mijn weten geen bus. Zo te zien rijdt de tram om de toekomstige bebouwing heen die het stedebouwkundige hoogtepunt moet gaan vormen, en dan moet de halte natuurlijk aan de binnenkant liggen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah, dat verklaart iets. Ik had er geen rekening mee gehouden dat iemand een stedenbouwkundig hoogtepunt probeerde te bereiken. In de veronderstelling dat het over OV ging, en omdat de naam Vinkenbrug viel, dacht ik dat er een handige overstaphalte op de R-netlijnen daar ging komen. Stom van me, maar de post van Suus is wel helder nu. Bedankt!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De instaphalte komt in de middenberm van de Muiderstraatweg te liggen, dat kan men alleen realiseren als de tram met de klok meerijdt. Zie het definitief ontwerp van de Muiderstraatweg: https://oostwestas.mett.nl/Documenten/H ... dnv=604074 (PDF).
Het gaat waarschijnlijk niet lang duren voor de werkzaamheden starten, er liggen al nieuwe tramsporen voor dit project klaar bij het GVB Rail Services.
Het gaat waarschijnlijk niet lang duren voor de werkzaamheden starten, er liggen al nieuwe tramsporen voor dit project klaar bij het GVB Rail Services.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Helder. En wellicht tijdelijk, als de tram ooit doorgetrokken wordt.
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Héél vreemd inderdaad. Behalve de reeds genoemde lus van lijn 1, 2, 5, 13 en 17 bij CS en die van lijn 3 bij Muiderpoort, plus de grote lus die lijn 10 tussen 1989 en 2004 door Oost/Indische Buurt reed, de Osdorpplein-lus, de voormalige calamiteitenlus Vijzelstraat-Reguliersbreestraat-Rembrandtplein-Reguliersdwarsstraat (tot zeker jaren '70), de toegang tot de remise Havenstraat, de toegang tot de remise Lekstraat, en dan straks lijn 9 in Diemen, wordt er echt nóóit rechtsom gereden.Alargule schreef:Bij alle overige lussen rijdt de tram linksom, dus het is wel degelijk vreemd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Hoe reden de paardentrams op de Dam? :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Juist de lus bij het Centraal Station vind ik onhandig. De trams kruisen elkaar onnodig en dat levert een te zware belasting op van de kruispunten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is precies waarom lussen-met-de-klok-mee minder gebruikelijk zijn.Vinny schreef:De trams kruisen elkaar onnodig
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Noord-Zuidlijn type DRIM gespot op station De Vlugtlaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toevallig ook vanochtend gespot. Voor de liefhebber een fotootje:
Wat wel weer opvalt is dat GVB geen kaas heeft gegeten van kleuren consequent doorvoeren. Op ieder type kaart, koersrol of display wordt weer een andere tint gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon een tint te kiezen en die kleurcode vast te leggen in de huisstijl?
Wat wel weer opvalt is dat GVB geen kaas heeft gegeten van kleuren consequent doorvoeren. Op ieder type kaart, koersrol of display wordt weer een andere tint gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon een tint te kiezen en die kleurcode vast te leggen in de huisstijl?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En DOET-ie het ook? Met realtime info?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jij bent ook niet snel tevreden, hè?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten