Dat vermoedde ik al.... :DMeltrain schreef: Dat was het artikel waar ik op doelde. Bedankt. :pos:
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Worden nu op afroep gereden door de Rotterdamse Mobiliteits Centrale inderdaad.fred1954 schreef:Lijnen 30/31 zijn tot en met december a.s. belbussen volgens mij. Zou een proef moeten zijn.....
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Apart dat lijn 31 dan wel op die kaart staat. Zou er misschien toch net iets te veel vraag zijn geweest in de afgelopen maanden?
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Denk dat die 2 (bel)buslijnen gewoon onder lijnnummers 30/31 hun beide routes rijden naar st.Noord vice versa, maar alleen nu vraaggestuurd uiteraard.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 22 mei 2018, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou GVB een konijn uit de hoge hoed toveren en eindelijk eens voor iedereen begrijpbare lijnkleuren introduceren per 22 juli? Er rijden inmiddels ik weet niet hoeveel Combino's met defecte koersrollen rond die maar niet gefixt worden. Als de reden is dat ze allemaal nieuwe koersrollen krijgen met nieuwe kleuren...Alargule schreef:Ik las in een aankondiging uit 2017 wel iets over nieuwe lijnkleuren. Maar wat dat betekent? Waarschijnlijk komen we dat ergens eind volgende maand te weten, als de dienstregelingen bekend worden.
Extreem wishful thinking.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
fred1954 schreef:Vandaag was de “NZL Pendelbustest” aldus AT5: http://m.at5.nl/artikelen/182319/bij-st ... ng-wachten
Hahaha, heerlijk. :D'Het is eigenlijk wel erg ja. Ik denk, ik kom de metro testen en ik zit in de bus.'
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Deze quote hint eigenlijk wel op nieuwe lijnkleuren......zou het GVB dan eindelijk van hun (nostalgische) geloof af vallen?
Dit betekent m.i. niet dat het GVB alleen wegkomt, met “andere kleuren, die er bijkomen”. Er zal dan een totaal nieuw kleurensysteem opgetuigd moeten worden. Ik ben benieuwd.... :DDe kleurrijke lijnen van GVB
Naast andere lijnnummers en routes, zullen er ook andere kleuren bijkomen in het GVB-vervoersnetwerk. De historie van de kleuren reikt terug tot ver vóór 1900. Oude paardentrams reden rond met twee lantaarns en gekleurde vlakken om de herkenbaarheid te vergroten. Op de ene lantaarn was het nummer te zien en op de andere de lijnkleur. De kleuren hadden nog een ander voordeel: begin vorige eeuw waren er veel mensen die niet konden lezen. Het herkennen van kleuren maakte dat mensen dan toch de juiste lijn wisten te vinden naar hun bestemming.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waar komt dat citaat vandaan? Wel zo handig om de bron erbij te vermelden.
Het woordje "bijkomen" doet mij vermoeden dat ze het gewoon over de lijnkleuren van tram 11 en 19 hebben, die inderdaad - net als het lijnnummer zelf - een nieuwe toevoeging zijn aan de bestaande nummers en lijnkleuren/-vlaggen/whatever. Maar wie weet.
Het woordje "bijkomen" doet mij vermoeden dat ze het gewoon over de lijnkleuren van tram 11 en 19 hebben, die inderdaad - net als het lijnnummer zelf - een nieuwe toevoeging zijn aan de bestaande nummers en lijnkleuren/-vlaggen/whatever. Maar wie weet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh sorry, dat stond in het artikel wat Meltrain gisteren zocht......fred1954 schreef:Dit artikel?
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/gvb-pres ... -en-routes
Er wordt in dit artikel ook iets geschreven over lijnkleuren.......
Dat de lijnkleuren van lijn 11 en 19 erbij komen, lijkt me logisch en in dit verband voor het GVB niet het vermelden waard....ik denk toch aan iets groters n-evo.
Maar inderdaad......wishful thinking maybe?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb de vraag maar gewoon uitgezet. Lijkt me niet dat het een staatsgeheim is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het veranderen van de lijnkleuren lijkt mij - anders dan bij lijnnummers - niet iets dat de achterliggende ict-systemen in negatieve zin kan raken. Inderdaad is op het bestaande materieel niets meer nodig dan een andere koersrol (misschien dat men alsnog schermen inbouwt?).
Maar ook van mijn kant is dat 'extreme wishful thinking'. Soort extreme wrestling, maar dan anders.
Maar ook van mijn kant is dat 'extreme wishful thinking'. Soort extreme wrestling, maar dan anders.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zag net al een vraag van iemand op wijnemenjemee aan @Duco.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik had sowieso wel verwacht dat die Combino's modernere displays zouden krijgen zo halverwege hun levensduur. De huidige groene digitale displays zijn vaak slecht leesbaar of helemaal defect. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de generatie trams ervoor alweer een tijdje betere oranje LED-panelen heeft.Alargule schreef:Het veranderen van de lijnkleuren lijkt mij - anders dan bij lijnnummers - niet iets dat de achterliggende ict-systemen in negatieve zin kan raken. Inderdaad is op het bestaande materieel niets meer nodig dan een andere koersrol (misschien dat men alsnog schermen inbouwt?).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Om wat je zelf al aangeeft: oudere trams, dus de oude koersrollen waren eerder aan vervanging toe. Natuurlijk ligt het voor de hand dat de Combino's ergens halverwege hun levensduur (wat nu zo'n beetje is) ook een overhaul van de reisinformatiedisplays krijgen. Maar wellicht dat men daar inderdaad tot vlak voor/rond/na de 22e mee wacht.
En dan kan het wel ineens snel gaan, zie ook de nieuwe schermen op de metrostations.
En dan kan het wel ineens snel gaan, zie ook de nieuwe schermen op de metrostations.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De eerste generatie Rotterdamse Citadis-trams (even oud als onze Combino's) hadden vergelijkbare groene displays. Die heeft de RET inmiddels ook vervangen door oranje LED-panelen. GVB zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, of witte, zoals ook op de LED-displays op haltes wordt gebruikt.
Nog mooier zou ik één integraal scherm vinden over de hele breedte van het front, waarop lijnnummer en bestemming, evt. met een gekleurde achtergrond, kunnen worden getoond. Scherm idem als op metrostations (wat hangt daar? LED? LCD? TFT? IPS?).
Nog mooier zou ik één integraal scherm vinden over de hele breedte van het front, waarop lijnnummer en bestemming, evt. met een gekleurde achtergrond, kunnen worden getoond. Scherm idem als op metrostations (wat hangt daar? LED? LCD? TFT? IPS?).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat zijn LCD-panelen. Eigenlijk gewoon tv's of computer displays. Ik heb zoiets nog nooit extern op een voertuig gezien.
Persoonlijk vind ik de displays van de Keolis-bussen in Almere wel mooi:
https://www.flickr.com/photos/ttbv/24529772177
Anyway, het gaat erom dat LED's duidelijker leesbaar zijn dan wat de Combino's nu hebben. Verder kan je ieder kleurtje erin stoppen wat je wilt.
Persoonlijk vind ik de displays van de Keolis-bussen in Almere wel mooi:
https://www.flickr.com/photos/ttbv/24529772177
Anyway, het gaat erom dat LED's duidelijker leesbaar zijn dan wat de Combino's nu hebben. Verder kan je ieder kleurtje erin stoppen wat je wilt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Contrast en helderheid zullen op een LCD-display nog wel niet hoog genoeg zijn. Met OLED kom je vast al verder, maar ja: duur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Doortrekking van NZL naar Schiphol deels financieren met privaat geld?
https://www.ovpro.nl/metro/2018/05/22/t ... %202018-21
https://www.ovpro.nl/metro/2018/05/22/t ... %202018-21
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vooral op grotere afstanden een probleem. Dan wordt een LCD-paneel compleet onleesbaar, helemaal in zonlicht. Dan is LED inderdaad beter. En denk ook een stuk goedkoper. E-ink zou wat dat betreft erg mooi zijn.Alargule schreef:Contrast en helderheid zullen op een LCD-display nog wel niet hoog genoeg zijn. Met OLED kom je vast al verder, maar ja: duur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kun je E-Ink eigenlijk verlichten? Of moet je er dan gewoon vanaf de voorkant een ledstrip ofzo opzetten?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hebt gewoon e-readers met backlight. :)
Valt me nog mee dat GVB het niet op ieder voertuig heeft. Het moet dé natte droom zijn voor ze: uiterlijk van een analoge koersrol, gemakken van het digitale tijdperk.
Valt me nog mee dat GVB het niet op ieder voertuig heeft. Het moet dé natte droom zijn voor ze: uiterlijk van een analoge koersrol, gemakken van het digitale tijdperk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niet. Je hebt alleen e-readers met frontlight. Vergelijkbaar met oude lcd-horloges, licht komt vanaf de zijkant, wordt door een transparante laag voor het eigenlijke scherm geleid, en weerkaatst vanaf het scherm.n-evo schreef:Je hebt gewoon e-readers met backlight. :)
Maar praktisch gezien is dat een prima oplossing inderdaad. Grootste nadeel: Duur. En ik weet niet of er 'lage resolutie' grote e-ink oplossingen bestaan, die bestaan voor lcd wel.
Re: RE: Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is voor private partijen alleen aantrekkelijk als er een leuk rendement tegenover staat. Vaak zie je dat voor het vervoer van en naar luchthavens er een toeslag of anderszins verhoogde prijs van toepassing is. Denk bijvoorbeeld aan Brussel, waar inmiddels ruim vijf euro bijbetaald moet worden voor alle treinreizen van of naar de luchthaven. Zoiets zou natuurlijk ook op Schiphol ingevoerd kunnen worden. Probleem is wel dat Schiphol ook een nationaal en regionaal knooppunt is. Een doorgaande reiziger zal minder snel extra willen betalen dan een bestemmingsreiziger.fred1954 schreef:Doortrekking van NZL naar Schiphol deels financieren met privaat geld?
https://www.ovpro.nl/metro/2018/05/22/t ... %202018-21
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hebt gelijk. Dacht dat ze erachter zaten, maar inderdaad ervoor. Maakt in de praktijk weinig uit natuurlijk.Pooh schreef:Niet. Je hebt alleen e-readers met frontlight. Vergelijkbaar met oude lcd-horloges, licht komt vanaf de zijkant, wordt door een transparante laag voor het eigenlijke scherm geleid, en weerkaatst vanaf het scherm.
Goed bereikbaar blijven is met een beetje visie ook al een leuk rendement. En de drukke 397 kan ook gelijk de binnenstad uit.olof schreef:Het is voor private partijen alleen aantrekkelijk als er een leuk rendement tegenover staat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 236 gasten