Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef: Dat was het artikel waar ik op doelde. Bedankt. :pos:
Dat vermoedde ik al.... :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Lijnen 30/31 zijn tot en met december a.s. belbussen volgens mij. Zou een proef moeten zijn.....
Worden nu op afroep gereden door de Rotterdamse Mobiliteits Centrale inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Apart dat lijn 31 dan wel op die kaart staat. Zou er misschien toch net iets te veel vraag zijn geweest in de afgelopen maanden?
🍉
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Denk dat die 2 (bel)buslijnen gewoon onder lijnnummers 30/31 hun beide routes rijden naar st.Noord vice versa, maar alleen nu vraaggestuurd uiteraard.
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 22 mei 2018, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Ik las in een aankondiging uit 2017 wel iets over nieuwe lijnkleuren. Maar wat dat betekent? Waarschijnlijk komen we dat ergens eind volgende maand te weten, als de dienstregelingen bekend worden.
Zou GVB een konijn uit de hoge hoed toveren en eindelijk eens voor iedereen begrijpbare lijnkleuren introduceren per 22 juli? Er rijden inmiddels ik weet niet hoeveel Combino's met defecte koersrollen rond die maar niet gefixt worden. Als de reden is dat ze allemaal nieuwe koersrollen krijgen met nieuwe kleuren...

Extreem wishful thinking. :P
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Vandaag was de “NZL Pendelbustest” aldus AT5: http://m.at5.nl/artikelen/182319/bij-st ... ng-wachten
'Het is eigenlijk wel erg ja. Ik denk, ik kom de metro testen en ik zit in de bus.'
Hahaha, heerlijk. :D
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Deze quote hint eigenlijk wel op nieuwe lijnkleuren......zou het GVB dan eindelijk van hun (nostalgische) geloof af vallen?
De kleurrijke lijnen van GVB
Naast andere lijnnummers en routes, zullen er ook andere kleuren bijkomen in het GVB-vervoersnetwerk. De historie van de kleuren reikt terug tot ver vóór 1900. Oude paardentrams reden rond met twee lantaarns en gekleurde vlakken om de herkenbaarheid te vergroten. Op de ene lantaarn was het nummer te zien en op de andere de lijnkleur. De kleuren hadden nog een ander voordeel: begin vorige eeuw waren er veel mensen die niet konden lezen. Het herkennen van kleuren maakte dat mensen dan toch de juiste lijn wisten te vinden naar hun bestemming.
Dit betekent m.i. niet dat het GVB alleen wegkomt, met “andere kleuren, die er bijkomen”. Er zal dan een totaal nieuw kleurensysteem opgetuigd moeten worden. Ik ben benieuwd.... :D
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waar komt dat citaat vandaan? Wel zo handig om de bron erbij te vermelden.

Het woordje "bijkomen" doet mij vermoeden dat ze het gewoon over de lijnkleuren van tram 11 en 19 hebben, die inderdaad - net als het lijnnummer zelf - een nieuwe toevoeging zijn aan de bestaande nummers en lijnkleuren/-vlaggen/whatever. Maar wie weet.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

fred1954 schreef:Dit artikel?
http://wijnemenjemee.nl/nieuws/gvb-pres ... -en-routes

Er wordt in dit artikel ook iets geschreven over lijnkleuren.......
Oh sorry, dat stond in het artikel wat Meltrain gisteren zocht...... :oops:

Dat de lijnkleuren van lijn 11 en 19 erbij komen, lijkt me logisch en in dit verband voor het GVB niet het vermelden waard....ik denk toch aan iets groters n-evo.

Maar inderdaad......wishful thinking maybe?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb de vraag maar gewoon uitgezet. Lijkt me niet dat het een staatsgeheim is.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het veranderen van de lijnkleuren lijkt mij - anders dan bij lijnnummers - niet iets dat de achterliggende ict-systemen in negatieve zin kan raken. Inderdaad is op het bestaande materieel niets meer nodig dan een andere koersrol (misschien dat men alsnog schermen inbouwt?).

Maar ook van mijn kant is dat 'extreme wishful thinking'. Soort extreme wrestling, maar dan anders.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zag net al een vraag van iemand op wijnemenjemee aan @Duco.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Het veranderen van de lijnkleuren lijkt mij - anders dan bij lijnnummers - niet iets dat de achterliggende ict-systemen in negatieve zin kan raken. Inderdaad is op het bestaande materieel niets meer nodig dan een andere koersrol (misschien dat men alsnog schermen inbouwt?).
Ik had sowieso wel verwacht dat die Combino's modernere displays zouden krijgen zo halverwege hun levensduur. De huidige groene digitale displays zijn vaak slecht leesbaar of helemaal defect. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de generatie trams ervoor alweer een tijdje betere oranje LED-panelen heeft.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Om wat je zelf al aangeeft: oudere trams, dus de oude koersrollen waren eerder aan vervanging toe. Natuurlijk ligt het voor de hand dat de Combino's ergens halverwege hun levensduur (wat nu zo'n beetje is) ook een overhaul van de reisinformatiedisplays krijgen. Maar wellicht dat men daar inderdaad tot vlak voor/rond/na de 22e mee wacht.

En dan kan het wel ineens snel gaan, zie ook de nieuwe schermen op de metrostations.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De eerste generatie Rotterdamse Citadis-trams (even oud als onze Combino's) hadden vergelijkbare groene displays. Die heeft de RET inmiddels ook vervangen door oranje LED-panelen. GVB zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, of witte, zoals ook op de LED-displays op haltes wordt gebruikt.

Nog mooier zou ik één integraal scherm vinden over de hele breedte van het front, waarop lijnnummer en bestemming, evt. met een gekleurde achtergrond, kunnen worden getoond. Scherm idem als op metrostations (wat hangt daar? LED? LCD? TFT? IPS?).
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat zijn LCD-panelen. Eigenlijk gewoon tv's of computer displays. Ik heb zoiets nog nooit extern op een voertuig gezien.

Persoonlijk vind ik de displays van de Keolis-bussen in Almere wel mooi:

https://www.flickr.com/photos/ttbv/24529772177

Anyway, het gaat erom dat LED's duidelijker leesbaar zijn dan wat de Combino's nu hebben. Verder kan je ieder kleurtje erin stoppen wat je wilt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Contrast en helderheid zullen op een LCD-display nog wel niet hoog genoeg zijn. Met OLED kom je vast al verder, maar ja: duur.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Doortrekking van NZL naar Schiphol deels financieren met privaat geld?

https://www.ovpro.nl/metro/2018/05/22/t ... %202018-21
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Contrast en helderheid zullen op een LCD-display nog wel niet hoog genoeg zijn. Met OLED kom je vast al verder, maar ja: duur.
Vooral op grotere afstanden een probleem. Dan wordt een LCD-paneel compleet onleesbaar, helemaal in zonlicht. Dan is LED inderdaad beter. En denk ook een stuk goedkoper. E-ink zou wat dat betreft erg mooi zijn.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Kun je E-Ink eigenlijk verlichten? Of moet je er dan gewoon vanaf de voorkant een ledstrip ofzo opzetten?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je hebt gewoon e-readers met backlight. :)

Valt me nog mee dat GVB het niet op ieder voertuig heeft. Het moet dé natte droom zijn voor ze: uiterlijk van een analoge koersrol, gemakken van het digitale tijdperk.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:Je hebt gewoon e-readers met backlight. :)
Niet. Je hebt alleen e-readers met frontlight. Vergelijkbaar met oude lcd-horloges, licht komt vanaf de zijkant, wordt door een transparante laag voor het eigenlijke scherm geleid, en weerkaatst vanaf het scherm.

Maar praktisch gezien is dat een prima oplossing inderdaad. Grootste nadeel: Duur. En ik weet niet of er 'lage resolutie' grote e-ink oplossingen bestaan, die bestaan voor lcd wel.
PHS

Re: RE: Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door PHS »

fred1954 schreef:Doortrekking van NZL naar Schiphol deels financieren met privaat geld?

https://www.ovpro.nl/metro/2018/05/22/t ... %202018-21
Het is voor private partijen alleen aantrekkelijk als er een leuk rendement tegenover staat. Vaak zie je dat voor het vervoer van en naar luchthavens er een toeslag of anderszins verhoogde prijs van toepassing is. Denk bijvoorbeeld aan Brussel, waar inmiddels ruim vijf euro bijbetaald moet worden voor alle treinreizen van of naar de luchthaven. Zoiets zou natuurlijk ook op Schiphol ingevoerd kunnen worden. Probleem is wel dat Schiphol ook een nationaal en regionaal knooppunt is. Een doorgaande reiziger zal minder snel extra willen betalen dan een bestemmingsreiziger.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Pooh schreef:Niet. Je hebt alleen e-readers met frontlight. Vergelijkbaar met oude lcd-horloges, licht komt vanaf de zijkant, wordt door een transparante laag voor het eigenlijke scherm geleid, en weerkaatst vanaf het scherm.
Je hebt gelijk. Dacht dat ze erachter zaten, maar inderdaad ervoor. Maakt in de praktijk weinig uit natuurlijk.
olof schreef:Het is voor private partijen alleen aantrekkelijk als er een leuk rendement tegenover staat.
Goed bereikbaar blijven is met een beetje visie ook al een leuk rendement. En de drukke 397 kan ook gelijk de binnenstad uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten