Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

olof schreef: Een doorgaande reiziger zal minder snel extra willen betalen dan een bestemmingsreiziger.
Ik ga er gemakshalve van uit dat mensen die de NZL naar Schiphol nemen, automatisch bestemmingsreizigers zijn. Hoeft natuurlijk niet, maar als je doorgaande reiziger bent, stap je denk ik eerder op de trein in Amsterdam (-Centraal, -Zuid etc)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Overstappende reizigers generen ook weer inkomsten (snel broodje, wat te drinken, etc. halen).
PHS

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door PHS »

Klopt, maar Schiphol heeft ook een groot busstation met veel drukke regionale lijnen die gericht zijn op het forensenverkeer naar Amsterdam. Deze groep reizigers gaat echt niet volledig naar het centrum of de Zuidas. Waarom de trein nemen als je toch nog op de NZL moet overstappen? Vergeet niet dat veel tramlijnen straks op de NZL aansluiten en er minder trams naar het Centraal station gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Pooh schreef:En ik weet niet of er 'lage resolutie' grote e-ink oplossingen bestaan, die bestaan voor lcd wel.
Ik zag laatst een filmpje ergens van een vervoerder in Australië die E-ink halteborden had, kennelijk dan toch wel betaalbaar mogelijk. Neem althans aan dat ze ook daar geen oneindige OV budgetten hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Daniel schreef:
Pooh schreef:En ik weet niet of er 'lage resolutie' grote e-ink oplossingen bestaan, die bestaan voor lcd wel.
Ik zag laatst een filmpje ergens van een vervoerder in Australië die E-ink halteborden had, kennelijk dan toch wel betaalbaar mogelijk. Neem althans aan dat ze ook daar geen oneindige OV budgetten hebben.
Ik zie het, bestaan tegenwoordig best mooie oplossingen voor: http://www2.eink.com/signage/
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat ziet er echt super strak uit.

Als ik dat zie moet ik gelijk weer beetje huilen dat we hier geen TfL hebben die iedere vervoerder verplicht een huisstijl door de strot ramt. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

En R-net dan? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ehm Meltrain?

Afbeelding

:mrgreen:
🍉
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Je hebt nog een veel beter voorbeeld Breng en Bravo. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Bravo heeft tot nu toe meer verwarring gezaaid dan dat het duidelijkheid schept hoor. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

BRengt Achterlijk Veel Onduidelijkheid? *O*
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

dylanwild94 schreef:Je hebt nog een veel beter voorbeeld Breng en Bravo. :Y
Grote kans dat we Breng kunnen uitzwaaien in 2022. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Blijkbaar wordt de 1806 op dit moment (ook) ingezet voor instructieritten.
Hier te zien tussen Annie Romeinplein en tulastraat/geinwijk

Afbeelding

(excuses voor de kwaliteit van de last-minute genomen foto)
Laatst gewijzigd door mp623 op wo 23 mei 2018, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Foto is kapot.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Foto werkt hier prima, dus waarschijnlijk is er bij jou iets kapot (A)
(aan de apparatuur dan hè, voordat ik het weer gedaan heb -o- :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Aking op wo 23 mei 2018, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:En R-net dan? :mrgreen:
:')
Aking schreef:Foto werkt hier prima, dus waarschijnlijk is er bij jou iets kapot (A)
(aan de apparatuur dan hè, voordat ik het weer gedaan heb -o- :mrgreen: )
Ik krijg ook alleen een verbodsteken te zien.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik lees een opmerking van n-evo op “wijnemenjemee” over vervangend vervoer van/naar Zuid bij verstoring van lijn 52. In het artikel waarop n-evo reageert, staat dat lijn 24 in Zuid een alternatief bij verstoring is, omdat deze tramlijn vrijwel parallel rijdt aan de NZL.

Terecht merkt n-evo op, dat lijn 24 met de (lagere) frequentie die er na 22 juli is, nooit de grote aantallen passagiers van de verstoorde 52 kan opvangen.

Ik vraag me af of er voldoende nagedacht is bij het GVB over de consequenties voor de passagiersstromen bij een (ernstige) verstoring op lijn 52. :o

EDIT: Ik zou in dit verband eerder denken aan een pendelbus (52 Metrodienst) van/naar CS die vanaf Zuid bovengronds de route van lijn 52 volgt naar CS......Het is dan wel even behelpen in de stad met bussen over de Scheldestraat/Ferdinand Bol/Vijzelstraat/Rokin/Damrak naar IJzijde. maar het is voor de gestrande passagiers dan wel duidelijk wat het alternatief is.

Passagiers voor Noord kunnen op IJzijde dan overstappen op pendeldienst 164/165 naar Noord.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

hoe zijn de mogelijkheden om die tramdienst snel op te schalen? qua infrastructuur moeten er dus gewoon genoeg trams passen als de frequentie omlaag gaat, maar hoe zit dat qua materieel, flexibiliteit van het gvb e.d.?
Bij twijfel altijd klagen
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Volgens het GVB zullen er eveneveel trams blijven rijden na de opening, het lijkt me dat het huidige tekort aan trams dan niet verholpen zal zijn. Als ik dat verschrikkelijk vormgegeven alternatievenkaartje mag geloven wilt GVB reizigers via de Oostlijn sturen naar CS. Wordt zeker interessant om te zien hoe die reizigersstromen zich spreiden, in het geval van een storing zoekt een reiziger naar het eerstvolgende alternatief. Als je over 1 minuut een tram naar de Oostlijn kunt pakken, wacht je niet op de rechtstreekse over 10 min.

Mits je het nieuwe net kent :')

Ander topic: Ik las net op AT5 dat de haltes op het Frederiksplein ook een molenwiek worden, vergelijkbaar met Leidseplein. Wordt de halte Stadhouderskade van tram 4 dan opgeheven?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja....ik ben nog van de “wachtwagen” (001,002) generatie, dat was in die tijd wel een handige oplossing bij verstoringen......
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

En voor deze jonge god, wat is een wachtwagen? :')
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wachtwagens waren trams zonder vaste lijn, er waren er meestal 2 in dienst, de 001 en 002. Die stonden meestal in het plantsoen van de PH Kade/Victoriahotel bij CS te wachten. Als er ergens op 1 van de CS lijnen een verstoring was, werd zo’n wachtwagen door de toenmalige centraalpost opgeroepen, om op een verstoorde lijn vanaf CS een of meerdere ritten rit te gaan doen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ah, een soort van reservetram dus? Zeg dat dan gewoon joh :roll:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja........ wachtwagens, zo heetten ze toen...... :Y
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Zuid - CS is m.i. vrijwel ondoenlijk om ongepland te verbussen bij een verstoring van 2 tot 3 uur. Daar heb je als reiziger ook niets aan want het aantal bussen of trams wat je in zo'n korte tijd tonele kan laten verschijnen leidt alleen maar tot een wanprodukt met elke 20 minuten een in de file staande overvolle bus.

Daar is omrijden via lijn 51 en 50/53/54 en lopen m.i. het handigste.

CS-Noorderpark-Noord is nog aardig verbusbaar. Met 8 bussen kun je een 3-4 minutendienst rijden. Die bussen trek je van lijn 18/21/34/35/36 (of opvolger na 22-07) af waardoor de pijn qua uitgevallen omlopen wordt verdeeld. Met een beetje actieve Centraalpost kun je zo binnen 12 minuten vervangend vervoer aanbieden tussen Noord-Noorderpark-CS Achterzijde.

Ik ga er hierbij vanuit dat in Amsterdam een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 48 gasten