Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar ja, Hainje, Amsterdam wil graag een wereldstad zijn enne....New York heeft het ook, ik bedoel maar...ook een wereldstad. :DHainje schreef:Als ze in 010 al lijnletters hebben op de metro dan kan 020 dat natuurlijk niet kopiëren hé Fred?! :6
M1, M2 etc, zou voor mij ook prima zijn. Dan kunnen we over een aantal jaren de 50-nummerserie weer gebruiken voor tram- en buslijnen indíen nodig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Even iets anders: ik kreeg vanmorgen een email met info en een QR code voor één van de testritten van de NZL volgende week. Er staat dat de QR code 24 uur geldig is vanaf moment van eerste incheck tijdens de testdag. Na het testen kan ik de QR code dan nog gebruiken in trams/bussen/metro’s tot de 24 uur voorbij zijn.
Maar....hoe kun je dan bijvoorbeeld bij een cico in de tram inchecken met een QR code?
Maar....hoe kun je dan bijvoorbeeld bij een cico in de tram inchecken met een QR code?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wellicht hoef je niet in te checken maar kan bij een eventuele controle gezien worden of ie wel of niet geldig is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nu kan er ook al een M-perfix gefilmd worden die het interne GVB-computersysteem kennelijk niet aan kan. Als je in het systeem 50 (computer) = M50 (metro / displays) kan programmeren moet het toch ook mogelijk zijn om in het systeem 50 (computer) = B (metro / displays) in te stellen?Suus schreef:Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Intern hou je dan gewoon de 50-reeks aan die in werkelijkheid vertaalt naar een letter. Hetzelfde hoe in de werkelijkheid 50 naar M50 vertaald wordt. Met de koersrollen maakt het al helemaal niks uit. Je geeft dan de geprogrammeerde 50 simpelweg op rol weer als "B".
Het zal niet de eerste keer zijn dat een interne benoeming afwijkt van wat er extern wordt gecommuniceerd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je krijgt gewoon een wegwerp chipkaart, die QR code is alleen voor toegang tot de testrit zelf.fred1954 schreef:Even iets anders: ik kreeg vanmorgen een email met info en een QR code voor één van de testritten van de NZL volgende week. Er staat dat de QR code 24 uur geldig is vanaf moment van eerste incheck tijdens de testdag. Na het testen kan ik de QR code dan nog gebruiken in trams/bussen/metro’s tot de 24 uur voorbij zijn.
Maar....hoe kun je dan bijvoorbeeld bij een cico in de tram inchecken met een QR code?
Lunchpakket en OV-dagkaart
Je ontvangt een lunchpakket en een OV-dagkaart die je kunt gebruiken voor de testrit. Gebruik je eigen OV-chipkaart niet tijdens deze rit, want dan worden er kosten afgeschreven.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dank, voor je bericht, in de testvoorwaarden staat iets anders, vandaar mijn vraag hierover:
(..........)
Artikel 5 – Deelname
5.1 Bij de email met nadere informatie die ongeveer een week voor aanvang van de betreffende Testdag naar u wordt verstuurd ontvangt u een QR -code die u tijdens de Testperiode dient te gebruiken voor het in- en uitchecken. Deze QR-code is 24 uur geldig na eerste check-in en kan na afloop van uw deelname aan de Testperiode door u in alle vervoersmiddelen van GVB gebruikt worden totdat de geldigheidsduur van 24 uur is verstreken. (.........)
(..........)
Artikel 5 – Deelname
5.1 Bij de email met nadere informatie die ongeveer een week voor aanvang van de betreffende Testdag naar u wordt verstuurd ontvangt u een QR -code die u tijdens de Testperiode dient te gebruiken voor het in- en uitchecken. Deze QR-code is 24 uur geldig na eerste check-in en kan na afloop van uw deelname aan de Testperiode door u in alle vervoersmiddelen van GVB gebruikt worden totdat de geldigheidsduur van 24 uur is verstreken. (.........)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er lijken nu weer twee stellen S3 op lijn 51 te rijden. Ik zag ze net op de opstelsporen ten noorden van Spaklerweg staan met "51" op de lijnfilm.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Check van de 73 op de rit die om 17:25 aankomt in Westwijk (via OVinfoApp).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanmorgen vroeg twitterde het GVB al dat lijn 51 het met minder voertuigen moest doen, dus waarschijnlijk geen overbodige luxe om die S3 in te zetten op deze lijn.
Overigens: rijden alle CAF’s nu in een R-net bestickering?
Overigens: rijden alle CAF’s nu in een R-net bestickering?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
hauptbahnhof schreef:Het zijn idd de S3-stellen die nu op lijn 54 (2 stuks) en 50 (1 stuk) nu worden ingezet. Van een afstand te herkennen aan de schrikstrepen maar ook aan de spiegels aan de cabinedeuren. Plus dat er maar 1 witblauwe M4 over is, de 74.Meltrain schreef:Dat de trams van lijn 5 en de S1/S2 en S3 stellen die schrikstrepen hebben, was me al bekend, maar de vraag was of de M4 metro's ze ook hebben.
Zijn de S3 en M4 stellen uiterlijk van elkaar te onderscheiden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aha, dank :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanavond tussen 19.00-22.00 uur zullen de eerste testen plaatsvinden met passagiers op de NZL.
http://www.at5.nl/artikelen/181061/vana ... rdzuidlijn
http://www.at5.nl/artikelen/181061/vana ... rdzuidlijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben daar geen voorstander van. Het zal niet de eerste keer zijn dat de informatiebronnen een interne benoeming gebruiken die niemand extern begrijpt omdat voorheen altijd iets anders werd gecommuniceerd. Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen. Mocht om een of andere manier de prefix vergeten worden of niet doorkomen dan weet je als reiziger nog steeds dat het de betreffende lijn is.n-evo schreef:Nu kan er ook al een M-perfix gefilmd worden die het interne GVB-computersysteem kennelijk niet aan kan. Als je in het systeem 50 (computer) = M50 (metro / displays) kan programmeren moet het toch ook mogelijk zijn om in het systeem 50 (computer) = B (metro / displays) in te stellen?Suus schreef:Er zal wel iets met een computersysteem zijn waardoor het niet kan.
Intern hou je dan gewoon de 50-reeks aan die in werkelijkheid vertaalt naar een letter. Hetzelfde hoe in de werkelijkheid 50 naar M50 vertaald wordt. Met de koersrollen maakt het al helemaal niks uit. Je geeft dan de geprogrammeerde 50 simpelweg op rol weer als "B".
Het zal niet de eerste keer zijn dat een interne benoeming afwijkt van wat er extern wordt gecommuniceerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Naar mijn weten hebben we geen andere lijn A, B, C, D of E. Ik heb het ook nog niet zien gebeuren dat displays opeens een lijnnummer zonder M-perfix weergaven ondanks het feit dat het GVB-systeem alleen het nummer kan hanteren. Ik vind je angst om die reden niet heel erg terecht.Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Helaas, n-evo. In 010 hebben ze al een lijn A, B, C, D, en E. Nou kan je natuurlijk een beetje gaan lopen beweren dat dat niks uitmaakt, omdat Rotjeknor niks met Mokum van doen heeft en zo'n beetje op een ander continent ligt, maar dat is uiteraard niet waar: die metrolijnen zijn ook deel van dezelfde glorieuze R-net formule, dus daar zou eventueel de grootst mogelijke ellende van kunnen komen. Stel je nou bijvoorbeeld eens voor dat iemand probeert een M5 onder de Nieuwe Maas door te persen: tunnel lek, rivier leeg, haven weg.
-o-
Moet je niet willen.
-o-
Moet je niet willen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik moet er niet aan denken dat er een SG3 onder het IJ doorgaat. Heeft Amsterdam ineens een goed metronetwerk.
Dat moet je ook niet willen. -o-
Dat moet je ook niet willen. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, daar moet je inderdaad niet aan denken. Die dingetjes hebben zo'n laag vloertje, dat je je benen zou breken bij het uitstappen _O-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik bedoel het dan ook andersom. Wat mij betreft is het prima om een metrolijn M3 te nummeren, alleen als door technische of organisatorische problemen de M wegvalt doubleurt het nummer met tramlijn 3 en dat is wel verwarrend natuurlijk, zeker omdat het metrosysteem in Amsterdam hybride is. Er rijden ook sneltrams. Nu vervalt dat argument vanaf komende zomer, maar als de Uithoorn-lijn in dienst komt ontstaat het probleem weer.n-evo schreef:Naar mijn weten hebben we geen andere lijn A, B, C, D of E. Ik heb het ook nog niet zien gebeuren dat displays opeens een lijnnummer zonder M-perfix weergaven ondanks het feit dat het GVB-systeem alleen het nummer kan hanteren. Ik vind je angst om die reden niet heel erg terecht.Ik vind de huidige nummering van de Amsterdamse metro het voordeel hebben dat het geen doubleures kent met andere lijnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet iets, nu we toch Rotterdamse inspiratie op doen. we gaan een project TramPlus in het leven roepen. We huren dure consultants in om te adviseren dat we de trams een ander kleurtje moeten geven en alle nummers verhogen met 20. Dan zijn de nummers 1 tm 5 helemaal vrij voor de metro.
Zonder gekheid: als we toch nummers gaan omgooien staat niets (behalve misschien wat Amsterdam conservatisme) in de weg om alle nummers opnieuw in te delen:
M1 t/m M9 gereserveerd voor metro.
T10 t/m T29 gereserveerd voor tram.
30 t/m 999 gereserveerd voor bus, pont, kabelbaan, riksja of wat dan ook.
Zonder gekheid: als we toch nummers gaan omgooien staat niets (behalve misschien wat Amsterdam conservatisme) in de weg om alle nummers opnieuw in te delen:
M1 t/m M9 gereserveerd voor metro.
T10 t/m T29 gereserveerd voor tram.
30 t/m 999 gereserveerd voor bus, pont, kabelbaan, riksja of wat dan ook.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alleen bestaan de M1 - M5 lijnnummers in 036 al. Als die in 020 gaan invoeren ontstaat er een doublure.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik corrigeer je lichtjes. In Almere rijden ook nog een M6 en M7. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dan heb je in mijdrecht ook nog de M1 en M2. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat had dus mooi gekund op 22/7.....er komen zoveel veranderingen aan, dat die gelegenheid aangegrepen had kunnen worden om de lijnnummering van de trams wat te “stroomlijnen”.IC140 schreef: Zonder gekheid: als we toch nummers gaan omgooien staat niets (behalve misschien wat Amsterdam conservatisme) in de weg om alle nummers opnieuw in te delen:
Nee, het GVB besluit lage nummers (bijv. 9,10) te laten vervallen en voert lijn 19 in......zo wordt het nooit wat, met dat stroomlijnen. :o
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 205 gasten