Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Het blijft natuurlijk wel Amsterdam hé n-evo? Niet te onderschatten.
🍉
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het moet allemaal niet te praktisch worden inderdaad. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.
Zonnepanelen op het dak. Kan de tram op ‘gratis’ stroom rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.
Het materieel gaat langer mee als het overdekt staat. Geldt overigens ook voor auto's en bussen. Of dit ook betekent dat de trams zo lang mee gaan dat je echt significant op materieelkosten kan besparen weet ik niet. GVB zou wel willen dat de gemeente Amsterdam betaalt. Dan krijgen ze een gratis garage. Daar zou ik ook geen nee tegen zeggen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.
Hier wist iemand eerder te vertellen dat GVB-technici zo het verschil kunnen zien tussen een tram die veel binnen is gestald en eentje die (nagenoeg) altijd buiten staat. En dat is ook precies wat Siemens in een reactie liet weten: veel trams van GVB staan altijd buiten wat een duidelijke impact heeft. De 11/12G trams - die rijden op Havenstraatlijnen - hadden eerder ook al last van zware roestvorming. Het lijkt een terugkerend thema te zijn.

Ik vraag me af hoe veel het verschil maakt qua onderhoudskosten. Die lijken nu vrij aanzienlijk te zijn.

Misschien weet jij het: heeft de RET dezelfde problemen met hun Citadissen? In Rotterdam staan wel veel trams binnen toch?
Jamie
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 06 jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jamie »

Als het goed is wel, bussen staan in een remise, trams staan in een remise
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

In Rotterdam staan alle trams overdekt in de verschillende remises. Bussen staan alleen op de stalling sluisjesdijk overdekt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De bolkoppen 1G - 7G hebben 30-40 jaar dienst gedaan, stonden in de Havenstraat ook voor een groot deel buiten, toentertijd nooit iets gehoord over een versnelde aftakeling van dat type tram?

Misschien zijn de huidige problemen dan toch terug te voeren op de bouwkwaliteit? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In Rotterdam staan alle trams binnen, maar de meeste afnemers van Citadissen laten hun trams altijd buiten staan, behalve voor onderhoud, en daar heeft men ook geen kwaliteitsproblemen. In Brest (FR) staan ze zelfs buiten op ongeveer een kilometer van de oceaan :P

Siemens heeft gewoon meuk geleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Een mindere kwaliteit staal was volgens wikipedia de oorzaak van de snelle teloorgang van de serie 8G. Maar naar mijn idee speelt bij de Combino het ontwerp een primaire rol. Een plat dak vraagt allicht meer om een overdekte stalling dan een bol dak, en heel misschien stond dat ook wel zo in de specs van Siemens. Let wel ik acht mij niet deskundig ter zake.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:ISiemens heeft gewoon meuk geleverd.
Zal ook wel meespelen ja. :D

Nou ja, de waarheid ligt vast ergens in het middel. :P
fred1954 schreef:De bolkoppen 1G - 7G hebben 30-40 jaar dienst gedaan [...]
Moet je ook niet vragen hoe. Op het einde kwamen ze vol de bruggen niet eens meer op. Heb ooit nog eens meegemaakt dat een toen gloednieuwe Combino zo'n geel barrel de Westlandgracht op moest slepen omdat ie steeds weer teruggleed richting de Delflandlaan. _O-
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef:Een mindere kwaliteit staal was volgens wikipedia de oorzaak van de snelle teloorgang van de serie 8G. Maar naar mijn idee speelt bij de Combino het ontwerp een primaire rol. Een plat dak vraagt allicht meer om een overdekte stalling dan een bol dak, en heel misschien stond dat ook wel zo in de specs van Siemens. Let wel ik acht mij niet deskundig ter zake.
8G (luchtwagens) waren sowieso draken van trams, voor de passagiers waren ze in de zomer te warm en voor de bestuurders, die met een stokje de knoppen moesten bedienen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het zal nooit zo erg worden als de trams die Boeing aan Boston en San Franscisco leverde. De casco's kwamen in ruwbouw ongeschilderd op een bovendek van een schip van Japan naar de VS, waarna ze nog een flinke tijd op het buitenterrein van de fabriek stonden voordat ze verwerkt worden. Dat de trams ook nog in steden in de nabijheid van de oceaan reden hielp ook niet mee, binnen tien jaar was alles volledig doorgeroest :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die dingen in Boston en SF zijn sowieso niet om aan te zien. :')
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Als je de eerste foto bedoelt, dan inderdaad niet.....https://www.google.nl/search?q=boston+t ... ZsYzC9S_hM:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ook de nieuwe die nog moeten instromen zijn zó lelijk. :')

https://twitter.com/joepesaturo/status/ ... 9499987968

Dan vind ik onze Combino en vooral toekomstige 15G een stuk vriendelijker ogen. :D
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik lees in jouw Twitter link, dat de nieuwe trams daar door CAF gebouwd worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

De nieuwe trans voor Boston zijn inderdaad nog steeds lelijk, maar de nieuwe trams voor San Francisco vind ik wel fraai:
https://www.google.nl/search?biw=1920&b ... 1217924241
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die zijn inderdaad een stuk beter.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In de M5's hangen al railkaarten met het nieuwe lijnennet. Ook al overal nieuwe routeborden met de M52 erop.

Beetje overenthousiast maar goed. :D
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ze beginnen vroeg, want met deze ingrijpende wijzigingen in het Amsterdamse ov moeten er heel veel borden verhangen c.q. vervangen worden........
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Wie heeft zin om mee te doen aan het GVB Lijnenspel, waar je op zoek moet naar de GVBeestjes en je een OV-Chipkaart met €100 kunt winnen? :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Het zal nooit zo erg worden als de trams die Boeing aan Boston en San Franscisco leverde. De casco's kwamen in ruwbouw ongeschilderd op een bovendek van een schip van Japan naar de VS, waarna ze nog een flinke tijd op het buitenterrein van de fabriek stonden voordat ze verwerkt worden. Dat de trams ook nog in steden in de nabijheid van de oceaan reden hielp ook niet mee, binnen tien jaar was alles volledig doorgeroest :')
Er waren ook veel storingen aan de geleding en de deuren bij de Boeings. In San Francisco ging het met minder scherpe bogen wat beter dan in Boston. Een deel van de door Boston geweigerde trams is uiteindelijk naar San Francisco gegaan. Toch zijn de Boeings ook daar relatief snel afgevoerd. Nog sneller verdwijnen nu hun opvolgers die door een niet nadere te noemen Italiaanse fabriek werden gebouwd die ook tekende voor onze FYRA.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten