Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wievank schreef:Worden er dan ook steeds chauffeurs in elkaar geslagen 'omdat ze de videoband niet meekrijgen'?
Nee, want wat moet een overvaller nou met een videoband :') Die wil poen.. en dan nog, een beetje overvaller laat zich niet afschrikken door een camera. Heb je wel eens Opsporing Verzocht gekeken?
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Werken ze nog met videobanden? Wow.

:P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Video killed the nachtbuschauffeur? Interessante clip zou dat opleveren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Ardan schreef:Het kan best hoor. Maar trekt een overvaller zich daar wat van aan? Weet die dat er niks te halen valt? Een overvaller ziet een bus (of denkt eraan) en denkt 'die ga ik pakken want er is geld' en niet 'ja ho wacht, die hebben een gesloten systeem dus ik kan het niet halen'. Of ze nemen gewoon die hele doos mee en kijken thuis wel hoe ze hem open krijgen. Of ze slaan uit frustratie de chauffeur in mekaar als die doos verankerd zit.
Als die doos echt vast zit leren de criminelen het echt wel na een paar keer. Nu is een chauffeur beroven wel erg gemakkelijk voor iemand die kwaad wil.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Geert schreef:
Ardan schreef:Het kan best hoor. Maar trekt een overvaller zich daar wat van aan? Weet die dat er niks te halen valt? Een overvaller ziet een bus (of denkt eraan) en denkt 'die ga ik pakken want er is geld' en niet 'ja ho wacht, die hebben een gesloten systeem dus ik kan het niet halen'. Of ze nemen gewoon die hele doos mee en kijken thuis wel hoe ze hem open krijgen. Of ze slaan uit frustratie de chauffeur in mekaar als die doos verankerd zit.
Als die doos echt vast zit leren de criminelen het echt wel na een paar keer. Nu is een chauffeur beroven wel erg gemakkelijk voor iemand die kwaad wil.
Het gaat de overvallers niet eens altijd om de poen. Het gaat ze soms ook gewoon om de schrik die ze bij andere kunnen bezorgen.
Is het niet een idee om die ticketapparaten die de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn ook in zijn bussen heeft, in de bussen te plaatsen? Hierbij drukt de chauffeur bij wisselgeld een knop in en komen de muntjes stuk voor stuk uit het gesloten apparaat naar beneden kletteren.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door nvdw »

Dat idee had ik ook. Zoveel poen pak je er ook weer niet mee, de kans dat je achteraf een douw krijgt is groot (danku CCTV) dus blijft er alleen het machtsspelletje over. Dat het in korte tijd zo vaak gebeurt en bovendien escaleert (een 15-jarige met een shotgun, wtf?) wijst ook wel die kant op.

Zo'n knul krijgt straks de volle mep van de rechter (mag toch aannemen dat ie niet naar Bureau Halt hoeft) dus die kun je net zo goed met de grofvuilwagen meegeven, dat wordt toch nooit meer wat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volgens krijg je dan weer overvallers met gasflessen om die kluizen op te blazen.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

http://www.gvb.nl/nieuws/proef-op-de-tram

Zullen de zwartrijders blij mee zijn :@
Oh wacht, de 2 krijgt ook open instap. En geen mobiele gastheren en gastvrouwen. :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Tuurlijk, op één lijn met een conducteur in een hokje hoef je twee maanden lang niet bij speciale instapdeuren in te stappen zodat er drie instapregimes zijn...

Sloop die conducteurshokjes eruit, plaats automaten op de drukke haltes (is men al mee bezig) en in de tram en laat de conducteurs deels omscholen naar handhaver en wat dat niet ziet zitten kan als servicemedewerker op de halte of in de tram aan de slag. Haal de kaartverkoop verder weg bij de bestuurder. Zelfde verhaal voor de bus overigens, meteen een oplossing voor de overvallenreeks.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ik denk ook dat zodra het contactloos betalen met je bankpas goed ingeburgerd is, het zo gedaan is met de losse kaartverkoop. Want in principe iedereen heeft over een tijdje zo'n pas, dus contant geld is dan eigenlijk niet eens meer nodig.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Wel eens in een Amsterdamse tram gezeten? Erg veel niet-regelmatige gebruikers waarvan er ook nog ontzettend veel uit niet Nederland komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Oh ja crap. Stomme buitenlanders toeristen. :(
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Zijn wij in NL dan zo voorop aan het lopen met contactloos betalen?

Hebben die toeristen dan (massaal) geen smartphone met NFC faciliteit?
Denk het wel, dan betalen ze daar toch ff mee?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

GVB schreef:(...) Binnen deze proef zetten we de OV-chipkaartlezer in. Met deze draagbare lezer hebben medewerkers een extra service-instrument om u onderweg te voorzien van informatie. We zijn eerste vervoerder die deze mobiele OV-chipkaartlezer inzet.
Wat is dat dan wel niet voor bijzonder apparaat? :shock: Of is het gewoon een variant op de railpocket...
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Wellicht.. Het klinkt ook raar.. welke informatie kan een chipkaartlezer nou meer geven dan de informatie die van de chipkaart wordt 'gelezen''?
Lijkt mij toch meer een controle apparaat dan een serviceapparaat...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Gewoon een verkapte manier om te zeggen 'wij zetten mobiele controleurs in'. Wat ze nu zeggen klinkt klantvriendelijker.
Ik doe ook maar wat
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lijn65 »

JWM schreef:Wel eens in een Amsterdamse tram gezeten? Erg veel niet-regelmatige gebruikers waarvan er ook nog ontzettend veel uit niet Nederland komen.
In Londen kun je al geen kaartje meer kopen in de bus en moet iedereen of met een Oysterkaart (de Britse OV-chipkaart) of contactloos (bankpas met NFC-chip) betalen. En als je ergens veel toeristen in het OV hebt, dan is het Londen wel. Zo gek is het dus helemaal niet.
Basislijn
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tripel7 »

Durashift schreef:Zijn wij in NL dan zo voorop aan het lopen met contactloos betalen?
Nee, maar we willen zelf wel graag denken van wel klik.
Overigens zijn er nog genoeg andere alternatieven te bedenken, zoals de eerder genoemde oystercard (wat sowieso een verbetering zou zijn van die rommel die nu in circulatie is).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Lijn65 schreef:
JWM schreef:Wel eens in een Amsterdamse tram gezeten? Erg veel niet-regelmatige gebruikers waarvan er ook nog ontzettend veel uit niet Nederland komen.
In Londen kun je al geen kaartje meer kopen in de bus en moet iedereen of met een Oysterkaart (de Britse OV-chipkaart) of contactloos (bankpas met NFC-chip) betalen. En als je ergens veel toeristen in het OV hebt, dan is het Londen wel. Zo gek is het dus helemaal niet.
Groot verschil is dat je de Oyster Card na afloop weer kan inleveren en je je £5 en resterend tegoed (tot £10 geloof ik) terugkrijgt. Hier ben je de €7,50 voor een OV-chipkaart gewoon kwijt. Volgens mij is er ook geen makkelijke manier om het resterend tegoed weer van die kaart af te krijgen.

De Oyster Card is trouwens alleen in Greater London geldig.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:Volgens mij is er ook geen makkelijke manier om het resterend tegoed weer van die kaart af te krijgen.
Kan wel maar kost € 2,50 :')
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Per definitie lastig dus als het je €2,50 kost.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Iets anders, op steeds meer haltes verschijnen futuristische borden met actuele vertrektijden. Hiermee zit Amsterdam qua ontwikkeling al in de 21e eeuw. Vind ze alleen wat klein uitgevallen. Gevalletje dat er maar één type gebruit wordt en sommige haltes amper drie stoeptegels breed zijn?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

JWM schreef: ... sommige haltes amper drie stoeptegels breed zijn?
Dat :Y
Ik heb wel grotere exemplaren gezien (Vu medisch centrum), maar die hebben gewoon 2 keer zoveel regels onder elkaar.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

We mogen blij wezen dat de gemeente bij hun positieven zijn gekomen en displays op zuilen worden geplaatst. Eerst was het plan om ze in de abri's zelf te plaatsen. Bij drukte of als je niet IN de abri staat heb je geen bal aan zulke dingen. :X Dus ja, dat ze niet zo breed zijn neem ik voor lief.

Enige wat ik wel klein beetje jammer vind is dat het lichtkranten zijn van vorig decennium. In steden zoals Brussel worden inmiddels alweer LCD-panelen geplaatst bij o.a. bushaltes.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hey, GVB is in de 21e eeuw aangekomen hè. Die begint in 2000 (of 2001, volgens een enkeling). Je kunt niet zomaar even 16 jaar overslaan.

Binnenkort te introduceren: sms alerts bij vertragingen. :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten