Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Vandaag voor het eerst in lange tijd weer met de tram over Duivelseiland gereden. De bestuurder van lijn 5 had te laat door dat het wissel bij het Concertgebouw niet goed lag en reed zo rechtdoor de Gabriël Metsustraat in. Na een paar seconden vertwijfeling toch maar doorgereden en op het Weteringscircuit weer linksaf geslagen.
Ik wist niet dat er wissels liggen op het Weteringcircuit vanaf de Ferdinand Bolstraat richting Leidseplein.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Lijn 1, 2 en 5 deden voorheen regelmatig een rondje Weteringcircuit bij hoge vertragingen. Of zijn die wissels inmiddels weg daar?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Is dit veranderd dan? Ben al een tijd niet meer daar geweest.......

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Lijkt mij niet hoor. Ik dacht alleen dat de 1, 2 en 5 minimaal door moesten rijden naar Frederiksplein door het ontbreken van die wissel. Die gedachte is er waarschijnlijk in gekropen omdat vaak "Frederiksplein" werd gefilmd i.p.v. "Weteringscircuit". Weer wat geleerd.

En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:
En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
Ik kom er alleen nog af en toe ondergronds voorbij, vandaar dat ik me afvroeg of dit nog actueel was.....
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het is een circuit (eigenlijk verkeersplein) dus je kunt vanuit alle richtingen, ook alle richtingen op. Soms wel met een extra rondje of soms juist zonder rondje.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef:Lijkt mij niet hoor. Ik dacht alleen dat de 1, 2 en 5 minimaal door moesten rijden naar Frederiksplein door het ontbreken van die dat wissel. Die gedachte is er waarschijnlijk in gekropen omdat vaak "Frederiksplein" werd gefilmd i.p.v. "Weteringscircuit". Weer wat geleerd.

En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
Nee hoor, dat wissel ligt er gewoon. Er missen op het Weteringscircuit alleen twee wissels voor rechtsaf van/naar de Vijzelgracht, maar dat is wel te berijden door een rondje circuit te maken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Zoals reeds bekend wordt vanaf 3 maart 2019 lijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen vervangen door tram 5 (die wellicht vaker gaat rijden) en bus 55. Tijdens de zomervakantie van 2019 en enkele weekenden wordt bovendien tram 5 vervangen door bus 45. Nu vraag ik mij af: hoe gaat het GVB dit oplossen aangezien zij nu al niet heel erg ruim in hun busmaterieel zitten? Weet iemand hier wellicht meer van?

Wat ik ook nog niet helder heb: wat gebeurt er in 2020? Klopt het dat tram 5 blijft rijden naar Binnenhof en dat er op de spoorlijn naar Uithoorn een andere tram (met een vooralsnog onbekend lijnnummer, 25 wellicht) gaat rijden die dan zijn begin- en eindhalte krijgt bij station Amsterdam Zuid, of wordt deze lijn net als lijn 5 verder de stad in gestuurd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Foutje
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 17 jan 2019, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

In een interview met een regiodirecteur van CXX vorig jaar heb ik gehoord dat CXX reservebussen gereed houdt voor de periode dat de lijn omgebouwd wordt. Zou zo maar kunnen dat er dus bussen geleend gaan worden van CXX

De Amsteltram gaat tussen Uithoorn en Zuid rijden. Niet de stad in. Immers de nieuwe lijn gaat gekoppeld rijden, dus dat wordt al weer wat moeilijker in de stad. Een ambtenaar van Amstelveen heeft zich laten ontvallen dat nummer 55 gebruikt gaat worden voor de Amsteltram. Voor wat het waard is... :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik mag hopen dat ze in Amsterdam ooit nog eens verstand krijgen, en gewoon Uithoorn - Amsterdam Centrum met enkele trams exploiteren en eventueel gekoppelde trams als éxtra tramdienst tussen Westwijk (of Amstelveen-Centrum) en Amsterdam Zuid inleggen. Waarschijnlijk gaan ze dit niet zelf verzinnen, maar dan heb ik het in ieder geval op het forum geschreven. Als ideetje, want voor de tramreiziger is dat een veel klantvriendelijkere oplossing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah. Ik zie de blije gezichtjes al voor me van de tramreizigers die op bijvoorbeeld de Sportlaan staan te wachten, als er zo'n enkel trammetje aam komt schuiven, al lekker vol met passagiers uit Uithoorn. :N

Gewoon de hele bende in dubbeltractie, en als je spitsversterking nodig hebt nog een paar extra tot Westwijk. De exploitatie praktisch houden is ook in het belang van de reiziger.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Amstelveen Centrum-Amsterdam 'Centrum' wordt straks al met een directe verbinding geëxploiteerd. In de verre toekomst kun je je met een flinke reizigersgroei natuurlijk voorstellen dat die vertakking ooit komt te vervallen, en alles doorrijdt tot Uithoorn. Tegen die tijd zal het in de trams dan wel zó vol zijn, dat men er steen en been over klaagt en een of andere gesjeesde politicus begint te pleiten voor het ommetroën van de Amsteltram...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Afgelopen woensdag (16/1) heeft de VRA een (overzichts-)plattegrond gepubliceerd met alle lijnen ingetekend die na 3 maart in het gebied tussen Westwijk en station Zuid rijden.

https://vervoerregio.nl/document/06a142 ... 38b204d224
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Milco schreef:Wat ik ook nog niet helder heb: wat gebeurt er in 2020? Klopt het dat tram 5 blijft rijden naar Binnenhof en dat er op de spoorlijn naar Uithoorn een andere tram (met een vooralsnog onbekend lijnnummer, 25 wellicht) gaat rijden die dan zijn begin- en eindhalte krijgt bij station Amsterdam Zuid, of wordt deze lijn net als lijn 5 verder de stad in gestuurd?
En rijden na de ombouw 2 tramlijnen door Amstelveen:

Tram 5 Van Hallstraat - Amstelveen Stadshart (Binnenhof)
Tram X (onbekend lijnnummer) Station Zuid - Westwijk

Paar jaar later (2022 geloof ik?) rijdt tram X vanaf Westwijk verder naar Uithoorn. Het traject is dan Station Zuid - Uithoorn. Vooralsnog zijn er geen plannen om deze lijn vanaf Station Zuid verder door te trekken Amsterdam in. Zal grotendeels te maken hebben met dat deze lijn met gekoppelde trams gaat rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Bedankt voor de info heren!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Amstelveen Centrum-Amsterdam 'Centrum' wordt straks al met een directe verbinding geëxploiteerd. In de verre toekomst kun je je met een flinke reizigersgroei natuurlijk voorstellen dat die vertakking ooit komt te vervallen, en alles doorrijdt tot Uithoorn. Tegen die tijd zal het in de trams dan wel zó vol zijn, dat men er steen en been over klaagt en een of andere gesjeesde politicus begint te pleiten voor het ommetroën van de Amsteltram...
De capaciteit in Amsterdam Buitenveldert kan gewoon omhoog door ook daar de kruisingen ongelijkvloers te maken. En voor de mensen die "volle trams" vrezen, je kunt de Uithoorntram natuurlijk gewoon tussen Amstelveen Westwijk en Amstelveen Centrum alle haltes laten overslaan en die te bedienen met de gekoppelde tram uit Westwijk. Dan moeten reizigers op halte Sportlaan even wachten op de volgende tram. Dat is weinig anders dan op stoptreinstations wachten en de IC voorbij zien snellen. Zo raar is dat concept helemaal niet. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y Waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan, nietwaar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het zou natuurlijk het handigst zijn als de lange trams van de lijn naar Westwijk/Uithoorn konden doorrijden het centrum in zonder door het drukke verkeer heen te hoeven. Dit zou kunnen met een soort "hybride" tram die ook over het metronet kan rijden. Hiervoor zou bij station Zuid een verbinding tussen de Amstelveenlijn en het het metronet gemaakt moeten worden, zodat de trams via een kort tunneltje tussen de sporen van de Ringlijn uitkomen, waar een comfortabele cross-platform overstap geboden wordt op lijn 50. Hier klappen de trams hun pantograven in en rijden als metro verder de stad in. Over de Noord/Zuidlijn naar het centrum, of zelfs over de Ringlijn naar het Amstelstation. Met deze oplossing heb je een razendsnelle verbinding zonder overstap tussen Westwijk/Uithoorn en het centrum/CS, en kunnen op de "stadslijn" 5 gewoon losse trams blijven rijden. Maargoed dit is niet het ideeëntopic, en het hele concept van trams die over metrosporen rijden is natuurlijk sowieso pure science fiction.
We kunnen er niet meer Onderuit
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Alleen die tunnel gaat dus niet meer als de A10 de grond ingaat.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Die tunnel gaat nog wel, er blijft bouwtechnisch ruimte voor vrij. Enne, lees het bericht van Caffer nog eens goed ;)
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vind het zo'n slecht idee nog niet, Caffer! Ben je hier al eens mee naar de gemeente gestapt?
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Op de Amstelveen/Uithoornlijn komen toch lagevloertrams te rijden? Dan moeten er hydraulische perrons op het betreffende metrotraject worden geïnstalleerd.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je kunt ook de tram- en metrosporen boven elkaar leggen om het verschil in hoogte te overbruggen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik reed van de week achter het eindpunt van de huidige Amstelveen lijn langs (Amstelveen zuid, daar waar de woningen eindigen en het kassengebied begint :). Aan de overkant daarvan zijn de grondwerken voor de verlenging al gestart. Wat ik mij afvroeg was of dat huis dat eigenlijk in de zichtlijn van het spoor daar staat, nog afgebroken moet worden.. ??

Of komt er een tunnel o.i.d.?

https://www.google.nl/maps/@52.2716184, ... 384!8i8192

(bomen zijn al gekapt volgens mij, ik kon zo naar de tramstellen kijken vanaf deze weg.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten