Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tram 11 rijdt niet omdat tram 1 die dag z'n oude route naar CS rijdt. Lijkt mij.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

1. Via de 1e Constantijn Huygensstraat, Van Baerlestraat, De Lairessestraat en Cornelis Krusemanstraat kom je op het Haarlemmermeercircuit uit, die voorgaande jaren ook altijd als keerlus door tram 16 werd gebruikt met de Marathon. Door dit weer, maar dan met een 'centrum'tram 2 te doen, heb je én versterking in de Leidsestraat, én met enkele extra slingers en een kleine knip vrijwel de gehele route van deze lijn overeind gehouden.

2. De trams 3 en 12 werden in Oost altijd aan elkaar gekoppeld: vanaf Amstelstation via de Ferdinand Bolstraat naar het Muiderpoortstation, en terug door de Rijnstraat.

3. Bus 41 reed vanaf het Muiderpoortstation via de Kamerlingh Onneslaan naar het Amstelstation, om via de Spaklerweg en H.J.E. Wenckebachweg in Duivendrecht uit te komen. Maar zelfs los daarvan had men kunnen kiezen om vanuit Zuidoost vanaf de Dolingadreef via de Dalsteindreef te keren bij station Diemen Zuid i.p.v. nu helemaal niet te rijden.

4. Voorgaande jaren reed de al omgeleide bus 37 vanaf het Zeeburgereiland via A10, A1, rondje Diemen, A10 en Gooiseweg naar het Amstelstation, zodat Diemen nog een beetje een verbinding richting het centrum had. Nu moet men het maar uitzoeken met alleen bus 44.

5. Bus 40 reed voorgaande jaren altijd vanaf het Amstelstation via de Gooiseweg, A10, Middenweg en Kruislaan naar het Science Park. Nu heeft dit complete gebied helemaal niets.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Extra slordig dat de 41 niet rijdt aangezien die sinds de bezuinigingen in 2012 de plek inneemt van de 45 als 1 van de 2 Bijlmer-stadslijnen en dus heel veel vervoer heeft binnen de Zuidoost. Mensen uit Bijlmer-Oost kunnen straks dus niet met de bus naar Bijlmer Centrum / Amsterdamsepoort omdat ergens in het centrum van Amsterdam de marathon gaande is :N
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach jongens, het is maar een halve dag en 1x per jaar. Na 18 uur rijdt alles weer normaal.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Komt er op 9 december een nieuwe dienstregeling van GVB, of slaan ze het nu over in verband met de grote wijzigingen op 22 juli van dit jaar rond de ingebruikname van lijn 52.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, er komt een nieuwe dienstregeling 2019 op 9 december......
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Is daar al iets van bekend?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voorzover ik weet alleen wat frequentieaanpassingen in het busnet. En ook de frequenties van metro 50/51/53/54 gaan veranderen op bepaalde momemten, maar dat gaat pas in maart 2019 gebeuren, als het Amstelveense gedeelte van lijn 51 eruit gaat. De grootste veranderingen hebben we natuurlijk al in juli jl. gehad.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gisteren nog even wezen rondneuzen op Centraal Station, Noorderpark en Noord.

Drie maanden na ingebruikname van het busstation van Noord doen de audiopalen het niet en hangen de A4'tjes met de busnummers e rnog steeds. Wel opvallend dat er onder de stationshal een hele grote lege ruimte is, waar je een half winkelcentrum neer kunt zetten. Iemand enig idee waarvoor dat is? Voor GVB-personeel is vanaf die grote ruimte een eigen privelift rechtstreeks naar het perron.

Ook op Noorderpark nog hetzelfde gestuntel met geleidelijnen, inclusief een soort cosmetische ingreep met een halve geleidelijn om een grote dikke lantaarnpaal heen die midden op het busperronnetje staat. Ziet er een beetje klungelig uit.
Op het Centraal Station staat er overigens in de metroverdeelhal onder het Stationsplein een kaartautomaat al op de geleidelijn, met een heel mooi randje om tegenaan te lopen. Als je het goed doet, krijg je een blauwe plek in GVB-blauw. Ander opvallend dingetje is dat de trap naar de oostelijke trams aan de bovenkant is voorzien van geleidelijnen, maar in de verdeelhal zijn ze weg: zoek het zelf maar even lekker uit.

MMaar weer even de mensen achter wijnemenjemee een mailtje gestuurd, maar of er wat mee wordt gedaan...?
Beul van de blindegeleidelijn
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik zag vanmiddag een tram van lijn 14 met "Dam" op de displays eindpuntrust houden in de paleisstraat. Dit kwam vroeger natuurlijk ook wel sporadisch voor maar de sporen over de dam zullen wel snel een populair eindpunt voor inkortingen worden nu ze niet meer in de gewone dienst gebruikt worden.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De sporen in de Paleisstraat en Mozes en Aaronstraat werden voorheen natuurlijk (afgezien van lijn 14) vaak gebruikt als omleidingsroute naar en van CS, maar ik vraag me af of er op het CS op dit moment voor de trams een mogelijkheid is om vanaf westzijde CS via het PH-plantsoen op het Damrak te komen en omgekeerd vanaf de oostzijde CS op de NZ, door de werkzaamheden daar?

Op zich is de Dam een perfect tijdelijk eindpunt, zeker voor 4/14/24, de passagiers kunnen op het Rokin afdalen naar onze prachtige NZL :Y , voor het laatste stuk naar CS.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...of zelfs een definitief eindpunt? De 15G's moeten tweerichtingmaterieel worden. Je zou bij de zuidingang van station Rokin een eindpunt à la Amstelveen Stadshart kunnen realiseren. Rokin, Dam en Damrak worden geheel tramvrij. Wat een ruimte dat niet zou opleveren!
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Kan de gemeente eindelijk de zo gewenste Rode Loper uitrollen daar........ *O*

Maar ik vraag me af of je dit moet doen, in het zicht van de “haven” (CS) de tram laten eindigen op het Rokin en de passagiers over laten stappen op de NZL voor 1 halte?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Prachtplan. Dan zijn we na een eeuw weer terug in de paardentramtijd, toen alle trams nog bij Naatje stopten :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Knoop de lijnen dan gewoon anders aan elkaar:

14 aan 13 Flevopark - Geuzenveld
4 en 24 laat je naar CS rijden via de Nieuwezijds Voorbrugwal op de vrijgekomen capaciteit van lijn 13.

Het punt is alleen (dat zal stiekem ook de doorslaggevende reden zijn van het verdwijnen van lijn 14) dat de verkeerssituatie op de Dam en Nieuwezijds die je dan (terug) krijgt volstrekt chaotisch is met veel vertraging en gevaarlijke situaties tot gevolg. Als we het paleis nou platgooien....
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb jaren terug wel eens aan een andere mogelijkheid zitten denken: maak een verbinding tussen de tramsporen in de Reguliersbreestraat en in het Spui, via het Singel (bijkomend voordeel: het Muntplein wordt naast auto- ook tramvrij). Zou zuidelijk langs de Munt kunnen gaan. De gracht zou je er iets voor moeten versmallen, maar de ruimte is er op zich.

Om te voorkomen dat het tussen Koningsplein en CS wel erg druk wordt met trams, zou je het lijnennet wat moeten herschikken. Uitgaande van het huidige net zou ik tram 14 weer naar het westen sturen (bijkomend voordeel: dat hoeft dan niet over de Dam); tram 2 zou ik via Marnixstraat en Rozengracht omleiden, en tram 24 zou ik na de Vijzelstraat rechtsaf de Reguliersbreestraat in sturen, met een eindpunt bij Artis (interessant als je met de Noord/Zuidlijn vanuit het zuiden komt en Rembrandtplein, Waterlooplein of Artis wilt bezoeken).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Het nadeel van die lijnvoering is wel dat er geen directe verbinding tussen Artis en CS meer is.
Ik zou dan eerder lijn 4 naar het westen sturen, want de directe verbinding tussen CS en de RAI is er nu ook met lijn 52.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

IC140 schreef:Het punt is alleen (dat zal stiekem ook de doorslaggevende reden zijn van het verdwijnen van lijn 14) dat de verkeerssituatie op de Dam en Nieuwezijds die je dan (terug) krijgt volstrekt chaotisch is met veel vertraging en gevaarlijke situaties tot gevolg. Als we het paleis nou platgooien....
Tramconducteurs klagen vooral over de stoplichten achter de Dam die de doorstroming eerder in de weg zitten dan bevorderen. Ik ben wel benieuwd hoe het tram 14 was afgegaan zonder stoplichten en zonder al die Connexxion-bussen daar.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Een rondje met de klok mee zou al heel veel schelen.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het hele gebied rondom het stationsplein wordt nu natuurlijk net verbouwd, dus hopelijk zijn de meeste problemen met de tramdoorstroming daar binnenkort voorbij.

Trams inkorten tot de Dam lijkt me een onzalig plan. Het lokale (toeristische) vervoer in de binnenstad gaat nu vooral met de tram van af het centraal naar de dam / rembrandtplein / etc waardoor je als gewone reiziger die ergens naar toe moet en niet net z'n allereerste jointje heeft gerookt met de metro grotendeels onder de drukte door kan reizen. Als die toeristen voor elk klein ritje met hun dagkaarten de metro in gaan is er daar óók geen doorkomen meer aan. Daarnaast is het Damrak niet zo'n heel smal straatje dus die trams passen er nog prima op.
We kunnen er niet meer Onderuit
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Caffer schreef:Daarnaast is het Damrak niet zo'n heel smal straatje dus die trams passen er nog prima op.
Het is niet de breedte maar vooral de lengte van het Damrak (en nieuwezijds) die het probleem zijn. Paar trams met een hoge frequentie, 1 opstopping, en voor je het weet staat het kop-aan-kont muurvast.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er ontstond altijd veel filevorming van trams (en bussen) omdat het steeds 1 (hooguit 2) tram(s) door wit was van/naar de Nieuwezijds en Damrak. En dan weer wachten op kruisend autoverkeer vanaf de Prins Hendrikkade. Dat probleem heb je niet meer met al het autoverkeer dat nu achter het CS om moet.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De dienstuitvoering betrouwbaarder maken door belangrijke trajecten op te heffen lijkt me sowieso een gevaarlijke weg om in te slaan. De belangrijke lijnen van de kwetsbare routes afhalen (zoals met het visgraatgedoe deels gedaan is) is dan handiger. Maar als je nog meer trams van het damrak en de nieuwezijds af wil hebben zal er toch echt eerst nog wat meer gegraven moeten worden.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:De dienstuitvoering betrouwbaarder maken door belangrijke trajecten op te heffen lijkt me sowieso een gevaarlijke weg om in te slaan.
Wel weer een mooie toevoeging aan het huidige lijstje van stedelijk beleid. Iedere reden om een lijn op te kunnen heffen of te downgraden naar iets minders is er toch weer eentje. :wink:
fred1954 schreef:Maar ik vraag me af of je dit moet doen, in het zicht van de “haven” (CS) de tram laten eindigen op het Rokin en de passagiers over laten stappen op de NZL voor 1 halte?
Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat het antwoord een volmondig NEE is.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik verbaas me af en toe over de zeer onzalige ideeën die hier af en toe bedacht worden. Naar mijn idee vooral mensen die denken dat je met metro's de trams overbodig kunt maken.

De kracht van het Amsterdamse tramnet zit hem vooral in dat er een groot netwerk is, waardoor een stremming in de stad meestal alleen een omleiding veroorzaakt i.p.v. inkorting. Daarom zijn vooral de parallelle verbindingen van de Dam naar CS zeer belangrijk. Sterker nog, ik zou graag de Haarlemmer Houttuinen definitief vertramt zien, al is het alleen maar om een omleidingsroute voor de Rozengracht te hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten