Volgens mij ben je meer met jezelf in discussie dan met mij. Om je te helpen herinneren waar het ook weer over ging: volgens VIRM en mezelf zou de aanleg van een OWL weleens van invloed kunnen zijn op de lijnvoering van de lijnen die per 2018 de Leidsestraat zullen doorklieven. Mijn gedachte was, dat lijn twee dan best een andere route zou kunnen krijgen. Eén van de argumenten zou daarbij kunnen zijn, dat metrostations een grotere invloedssfeer hebben dan tramhaltes.n-evo schreef:We zien sinds de Ringlijn is aangelegd ook niet heel Nieuw Sloten en Hoofddorppleinbuurt massaal naar Station Henk Sneevliegweg of Heemstedestraat lopen. Dus waarom ze dat wel zullen doen naar een hypothetisch metrostation ergens in Osdorp of aan de Overtoom, echt geen idee. Volgens mij ligt de realiteit toch een stukje anders dan je doet voorkomen en is het niet helemaal waar dat mensen bereid zijn véél verder naar een metro te lopen dan naar een tram. Dwangmaatregelen door van alles op te heffen en mensen verplichten naar een metrostation te lopen/fietsen/whatever laat ik even buiten beschouwing.
Hoewel de cijfers waarschijnlijk niet één op één zijn over te zetten naar tram- versus metrohalte, toch even dit verhaal — zomaar een voorbeeldje.
Dus nee — lijn twee hoeft niet te worden opgeheven (ik ben sowieso een warm tegenstander van het opheffen van tramlijnen, of er nou een bewandelbaar alternatief in de buurt is of niet), en nee — een metro is geen panacee dat mensen aanzet tot het afleggen van recordafstanden. Maar ja, ik denk dat een OWL die (ten dele) het tracee van lijn 1 volgt best van invloed kan zijn op de frequentie en route van lijn twee. Niet meer, maar ook niet minder,