Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Er zijn minder metrostellen nodig en dat niet alleen, aangezien de 50/51 gebundeld gaan rijden op het traject Isolatorweg - Overamstel, zal de frequentie van beide lijnen ook wel iets naar beneden kunnen, lijkt mij?

Ik bedenk me net, dat ik gelezen heb dat het de bedoeling is om 3 gekoppelde metrostellen te gaan rijden op lijn 51, m.i.v. maart 2019? Dan zou het overschot weer deels teniet gedaan worden?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:In ieder geval gaat wethouder Sharon Dijksma het GVB in de gaten houden. Bron: AT5.nl

Nou, gelukkig maar, dan zal alles wel goed komen.... _O-
Oh ja, de politiek die er iedere keer weer voor kiest om lekker goedkoop zo krap mogelijk materieel in te kopen. Gelukkig. :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

fred1954 schreef:Misschien is het vloeken in de kerk, maar had het GVB niet een paar knappe Zilvermeeuwen in reserve kunnen houden?
Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling: 10 Zilvermeeuwen houden voor noodgevallen en om in te zetten als extra's bij evenementen in de arena. Maar toen werden ze overmoedig en zijn ze toch maar gewoon allemaal afgevoerd. :roll:

En het GVB lijkt er niet van geleerd te hebben want wederom wordt er aan het oudste materieel (de BN-sneltramstellen) te weinig waarde gehecht. Waarom krijgt niet in ieder geval een aantal een kleine revisie of tenminste R-netkleuren? Als in maart volgend jaar de Amstelveenlijn buiten dienst gaat en lijn 51 naar de Isolatorweg gaat rijden, komen er een aantal S1/S2tjes vrij, die zouden prima het materieeltekort op de rest van het net kunnen opvangen. Een trein van 3 gekoppelde BNetjes in R-netkleuren is een prima metro. Niemand ziet het verschil met een CAF. Hoe dan ook kan de serie pas over 6(!) jaar, in 2024, helemaal buiten dienst. Ze nu al gaan verwaarlozen is een domme zet à la het afvoeren van de blokkendozen een paar jaar geleden. :N
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja lekker eindeloos geld blijven investeren om zwaar verouderd materieel op de rails te houden. Dat binnen de kortste keren alsnog afgevoerd mogen worden. Had gewoon 3 extra M5's aangeschaft, dan ben je er ook. Ik kan me toch niet zo heel erg goed voorstellen dat € 3 miljoen nou echt zo'n verschrikkelijk bedrag is voor een stad als Amsterdam.

Die BN-sneltrams komen straks inderdaad gewoon in ieder geval t/m 2021 op de nieuwe M51 te rijden tussen CS en Isolatorweg. Moet wel tot de M7 er is.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Nou nou, "zwaar verouderd" is toch weer een beetje overdreven. (Doet me denken aan die oude legende van de Diemenaar en de Trapkar). Denk dat niemand er aan twijfelt dat er meer M5 gekocht had moeten worden, maar als de gemeente dat niet toestaat dan zijn er meerdere manieren om daar als vervoerder mee om te gaan. Het oude materieel toch maar afvoeren / niet reviseren zodat reizigers tevergeefs op niet bestaande nieuwe metro's staan te wachten lijkt me niet de beste.
We kunnen er niet meer Onderuit
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Er zijn slechts 6 stellen 'extra' bovenop de 1 op 1 vervanging van de oude vloot aangeschaft, terwijl het voor de NZlijn 8 extra nodig zijn. In werkelijkheid zijn er dus 2 ingeleverd, terwijl er eerder met de kortere stellen er slechts een 'halve' stuk was, i.p.v. direct 6 bakken nu.

Verder kan de 51 ook richting Isolatorweg niet met 3 stellen rijden i.v.m. de perronlengte op Spaklerweg. Daarnaast worden er niet genoeg stellen uitgespaard met de verkorte rijtijd naar Isolatorweg t.o.v. Westwijk om ze allemaal te verlengen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Perronlengte Spaklerweg niet voldoende voor 3 gekoppelde BN-metrostellen?

Volgens mij stoppen er nu M5 metro’s van 116 meter, dan kunnen er toch ook 3x BN gekoppeld stoppen, samen 90 meter? :shock:
Er rijden ook regelmatig 3x CAF gekoppeld langs Spaklerweg?

Of maak ik nu een denkfout? :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

fred1954 schreef:Bron: AT5.nl
Als je daar nou even een (deep)linkje van maakt weten we gelijk waar je het over hebt :Y
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Perronlengte Spaklerweg niet voldoende voor 3 gekoppelde BN-metrostellen?

Volgens mij stoppen er nu M5 metro’s van 116 meter, dan kunnen er toch ook 3x BN gekoppeld stoppen, samen 90 meter? :shock:
Er rijden ook regelmatig 3x CAF gekoppeld langs Spaklerweg?

Of maak ik nu een denkfout? :?:
:Y

Op de binnensporen (en daar gaat het hier om) passen maar vier bakken langs het perron.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Aha, inderdaad dus een denkfout mijnerzijds, dank Trolly :D

Maar je zou de 3x BN dus wel op 53/54 in kunnen zetten, immers die gebruiken de buitensporen.....
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

En als ik op Google Maps en Gleisplanweb kijk zie ik dat er ook geen wissels ten zuiden van Spaklerweg meer zijn, dus de 51 met 3x S1/S2 laten stoppen op de buitenste sporen om daarna af te slaan naar het tunneltje richting Overamstel is ook niet mogelijk.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Klopt, maar dat hoeft dan ook weer niet als je de S1S2's op 53/54 inzet, zoals fred1954 voorstelt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

trolly schreef:
fred1954 schreef:Perronlengte Spaklerweg niet voldoende voor 3 gekoppelde BN-metrostellen?

Volgens mij stoppen er nu M5 metro’s van 116 meter, dan kunnen er toch ook 3x BN gekoppeld stoppen, samen 90 meter? :shock:
Er rijden ook regelmatig 3x CAF gekoppeld langs Spaklerweg?

Of maak ik nu een denkfout? :?:
:Y

Op de binnensporen (en daar gaat het hier om) passen maar vier bakken langs het perron.
Het westelijke binnenspoor van Spaklerweg heeft trouwens wel over de gehele lengte een perron (dus voor 6 of zelfs 8 bakken) maar het perron is met een hekje afgezet vanaf net voor de wissel naar het kopspoor. Het oostelijke perron loopt na de wissel naar binnen toe dus hier kunnen echt maar 4 bakken halteren. Maar op zich is 3 gekoppelde stellen op lijn 51 mogelijk maken een kwestie van een hekje weghalen en een perron verbreden, wat voor gelijke standaarden op het hele metronet en reizigersspreiding op de ringlijn wel de moeite waard is.

Keren gaat met een lange trein alleen niet meer, tenzij je het keerspoor verplaatst en verlengt over een prijzige nieuwe brug over de Weespertrekvaart.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Nou nou, "zwaar verouderd" is toch weer een beetje overdreven. (Doet me denken aan die oude legende van de Diemenaar en de Trapkar). Denk dat niemand er aan twijfelt dat er meer M5 gekocht had moeten worden, maar als de gemeente dat niet toestaat dan zijn er meerdere manieren om daar als vervoerder mee om te gaan. Het oude materieel toch maar afvoeren / niet reviseren zodat reizigers tevergeefs op niet bestaande nieuwe metro's staan te wachten lijkt me niet de beste.
Je had het o.a. over 10 Zilvermeeuwen aanhouden. Die wagens komen uit de jaren '70, begin '80 en waren in 2015 inderdaad erg verouderd. Sterker nog, GVB kon niet eens meer aan reserveonderdelen komen om defecte treinstellen mee te repareren. Vandaar die leuke winters zonder functionerende verwarming. Dan wordt het wel heel lastig en kostbaar om een mottenballenvloot van die dingen aan te houden. 10 Zilvermeeuwen staan ongeveer gelijk aan 2-3 M5's. Overigens gaat niet GVB over de aankoop van railmaterieel maar is dat uiteindelijk de gemeente. Die twee zijn het helaas niet altijd met elkaar eens.
Caffer schreef:Het oude materieel toch maar afvoeren / niet reviseren zodat reizigers tevergeefs op niet bestaande nieuwe metro's staan te wachten lijkt me niet de beste
In geval van van de BN-sneltrams is dat de planning dan ook niet. Die worden vanaf 2019 gewoon ingezet op het bestaande metronet omdat de M51 tussen CS - Zuid - Isolatorweg gaat rijden. Anders is er niet voldoende materieel om alle 5 de lijnen in de lucht te houden zonder de frequentie naar beneden te halen. Vanaf 2021 worden ze vervroegd vervangen door nieuwe M7's. De Zilvermeeuwen waren vrijwel niet langer op de rails te houden door gebrek aan reserveonderdelen.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Als je het specifiek over die zilvermeeuwen had dan begrijp ik je woordkeuze inderdaad beter. Ik was vooral aan het ranten over het niet reviseren en wit/blauw laten van sneltramstellen terwijl die nog 3-6 jaar mee moeten dus dacht dat je bedoelde dat dát "investeren in zwaar verouderd materieel" zou zijn.

Overigens vind ik toch dat ze een aantal zilvermeeuwen tot 2019 hadden moeten aanhouden zoals de bedoeling was, plukwagens genoeg. Het was meteen duidelijk dat met de M6 afgeleverd en de Noord/Zuidlijn nog niet in dienst het wagenpark helemaal niet zó veel te ruim was, dus iedereen had kunnen voorspellen dat er tussen opening NZL en sluiting A'veenlijn een gat zou vallen qua materieel. Het GVB had de "massale rituitval" van nu makkelijk kunnen voorkomen door wat M2/M3 achter de hand te houden, en dan het beste bij de gemeente subsidie aan te vragen voor het onderhoud zodat het voor iedereen duidelijk wordt dat goedkoop duurkoop is. :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

GVB heeft herhaaldelijk gezegd (al wel enkele jaren) dat er met de opening van de Noord/Zuidlijn te weinig metro's zouden zijn, maar de vervoerregio (toen nog stadsregio) weigerde om meer stellen te bestellen. Ik vind ook wel dat de vervoerregio daar schuld in zou moeten erkennen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

De VRA is een instantie die geen directe politieke verantwoording hoeft af te leggen, en waarvan de acties en het budget worden bepaald door de deelnemende gemeenten. Als Haarlemmermeer en Waterland vinden dat het Amsterdamse netwerk best met wat minder railvoertuigen toe kan, dan kan GVB hoog of laag springen, maar daar zullen ze het toch mee moeten doen.

Natuurlijk zou het fantastisch zijn om het VRA door het stof te zien rollen, waarbij het een deerniswekkend mea culpa uitstoot, maar er is geen enkele aanleiding om dat te verwachten. En daarnaast helpt het ook niet. Het krappe materieelbeleid past in een lange Amsterdamse traditie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de huidige problemen beleidsdoel van tien jaar terug zijn, want met iets als groei op het railnet is eenvoudig geen rekening gehouden. Het enige dat telt zijn de investeringskosten — dat de TCO daarmee door het dak gaat en er passagiers op het perron achterblijven is van later zorg.

Wat heel vermoeiend is, is dat die duidelijke afwegingsfout telkens opnieuw met de grootste overtuiging door een nieuwe generatie vestuurders gemaakt wordt, bij voorkeur met aanprijzingen als "slim beleid". Bestuursinstanties hebben geen geheugen, de verantwoordelijken zijn allang weer vertrokken naar elders, en in de Waterlandse gemeenteraad wordt niemand boos omdat de trams in Amsterdam uitpuilen.

Conclusie: probeer te wennen aan het idee dat deze tijdelijke materieelproblemen een permanent verschijnsel zijn, dat alleen gekeerd kan worden door een inzakkende vervoersvraag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Is het mogelijk dat de VRA gaat over aanschaf materieel, maar dat GVB gaat over onderhoud en onderdelen?

Kan mij voorstellen dat het dan dikwijls misloopt. Op papier zijn er voldoende stellen. Maar als GVB qua reserveonderdelen een Just in Time-principe of zoiets dergelijks r op nahoudt zijn er constant geen onderdelen waardoor materieel buiten dienst staat, wachtend op onderdelen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De fout die er is gemaakt bij de aanbesteding en bestelling van de M5 is, dat er complete metrostellen zijn besteld, die alleen als één geheel kunnen functioneren. Bij een defect in één van de delen van de M5 moet de hele metro buiten dienst.

Bij bijv. 30m materieel, (S1,S2,S3,M4) kun je bij een defekt metrostel, het intacte gedeelte laten doorrijden. Daarom is het verstandig dat er nu 60m materieel besteld is (M7) ipv van 120m (116m)
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De fout is niet dat er 116m materieel besteld is (grote vooruitgang) maar dat er totaal niet bij is stilgestaan dat op dat moment het materieelpark alleen acceptabel was omdat er dagelijks "halve" metro's de baan op werden gestuurd. De M5 zijn op zich tweelingtreinen die tamelijk makkelijk uit elkaar te halen en her te combineren zijn en daar werd tijdens de aanbesteding/gunning ook continu over gesproken, dus misschien heeft de VRA zich daar ook op verkeken. In de praktijk is het splitsen van metro's en keren en tussen opstelterreinen verplaatsen van halve treinen met een hulpstuurstand natuurlijk veel te ingewikkeld.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Overigens vind ik toch dat ze een aantal zilvermeeuwen tot 2019 hadden moeten aanhouden zoals de bedoeling was, plukwagens genoeg. Het was meteen duidelijk dat met de M6 afgeleverd en de Noord/Zuidlijn nog niet in dienst het wagenpark helemaal niet zó veel te ruim was, dus iedereen had kunnen voorspellen dat er tussen opening NZL en sluiting A'veenlijn een gat zou vallen qua materieel. Het GVB had de "massale rituitval" van nu makkelijk kunnen voorkomen door wat M2/M3 achter de hand te houden, en dan het beste bij de gemeente subsidie aan te vragen voor het onderhoud zodat het voor iedereen duidelijk wordt dat goedkoop duurkoop is. :Y
Het had ook makkelijk voorkomen kunnen worden door die extra M5's aan te schaffen zoals de bedoeling was. Daar hebben we ook ver na 2019 nog een hoop plezier van. Waar garantie op zit, genoeg onderdelen voor beschikbaar zijn, waarschijnlijk een stuk minder arbeidsintensief zijn om op de rails te houden én meer voldoen aan de huidige maatstaven. Dat in tegenstelling tot een zooitje 35-jaar oude Zilvermeeuwen die al jaren voor 2015 al van ellende uit elkaar vielen. Maar als je liever in zo'n Zilvermeeuw zit: be my guest. :Y
fred1954 schreef:De fout die er is gemaakt bij de aanbesteding en bestelling van de M5 is, dat er complete metrostellen zijn besteld, die alleen als één geheel kunnen functioneren. Bij een defect in één van de delen van de M5 moet de hele metro buiten dienst.
Ik vraag me af of dat in andere steden ook zo'n probleem is. Zoals al paar keer te lezen was is er wereldwijd een trend gaande waarbij M5-achtige metro's steeds meer de norm zijn.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:
Caffer schreef:Overigens vind ik toch dat ze een aantal zilvermeeuwen tot 2019 hadden moeten aanhouden zoals de bedoeling was, plukwagens genoeg. Het was meteen duidelijk dat met de M6 afgeleverd en de Noord/Zuidlijn nog niet in dienst het wagenpark helemaal niet zó veel te ruim was, dus iedereen had kunnen voorspellen dat er tussen opening NZL en sluiting A'veenlijn een gat zou vallen qua materieel. Het GVB had de "massale rituitval" van nu makkelijk kunnen voorkomen door wat M2/M3 achter de hand te houden, en dan het beste bij de gemeente subsidie aan te vragen voor het onderhoud zodat het voor iedereen duidelijk wordt dat goedkoop duurkoop is. :Y
Het had ook makkelijk voorkomen kunnen worden door die extra M5's aan te schaffen zoals de bedoeling was. Daar hebben we ook ver na 2019 nog een hoop plezier van. Waar garantie op zit, genoeg onderdelen voor beschikbaar zijn, waarschijnlijk een stuk minder arbeidsintensief zijn om op de rails te houden én meer voldoen aan de huidige maatstaven. Dat in tegenstelling tot een zooitje 35-jaar oude Zilvermeeuwen die al jaren voor 2015 al van ellende uit elkaar vielen. Maar als je liever in zo'n Zilvermeeuw zit: be my guest. :Y
Zoals ik al zei, twijfelt niemand er aan dat er meer M5 besteld had moeten worden. Probleem is dat, zoals trolly net zo mooi samenvatte, de lokale politiek een ondoordringbare brei van eigenbelang en gebrek aan langetermijnvisie is die onverklaarbaar domme beslissingen neemt waar blijkbaar niemand iets tegen kan doen. Aangezien het GVB sinds die nutteloze net-niet-aanbesteding ook geen sterke onderhandelingspositie meer heeft, zullen ze dus creatief moeten zijn en ouder materieel langer rijvaardig zien te houden.
n-evo schreef:
fred1954 schreef:De fout die er is gemaakt bij de aanbesteding en bestelling van de M5 is, dat er complete metrostellen zijn besteld, die alleen als één geheel kunnen functioneren. Bij een defect in één van de delen van de M5 moet de hele metro buiten dienst.
Ik vraag me af of dat in andere steden ook zo'n probleem is. Zoals al paar keer te lezen was is er wereldwijd een trend gaande waarbij M5-achtige metro's steeds meer de norm zijn.
Zal er deels mee te maken hebben dat veel metrobedrijven één centrale remise hebben voor al het mat van 1 lijn, met een keerlus op het terrein. In dat geval is bij een defect treinen splitsen en hercombineren een piece of cake. Hier is het allemaal wat lastiger omdat bijvoorbeeld de metro's van lijn 50 verspreid staan over 4 kleine opstelterreintjes zonder keerlus. De kans dat daar 2 M5's aan de kant staan waarvan ook net de complementaire helfden defect zijn is redelijk klein. Maar uiteindelijk is het allemaal eenvoudig op te lossen door gewoon ruim genoeg materieel in te kopen.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Zoals ik al zei, twijfelt niemand er aan dat er meer M5 besteld had moeten worden. Probleem is dat, zoals trolly net zo mooi samenvatte, de lokale politiek een ondoordringbare brei van eigenbelang en gebrek aan langetermijnvisie is die onverklaarbaar domme beslissingen neemt waar blijkbaar niemand iets tegen kan doen. Aangezien het GVB sinds die nutteloze net-niet-aanbesteding ook geen sterke onderhandelingspositie meer heeft, zullen ze dus creatief moeten zijn en ouder materieel langer rijvaardig zien te houden.
Het rijvaardig houden van 35-jaar oud materieel is ook niet gratis en naar wat ik heb begrepen een erg lastig en arbeidsintensief grapje. Als we wijnemenjemee.nl mochten geloven destijds was het uitzwaairitje van de laatste Zilvermeeuw al een hele opgave. Dus jij kan wel willen dat die 10 Zilvermeeuwen tot 2019 in dienst bleven, maar die mogelijkheid moet er ook zijn binnen alle redelijkheid en beschikbare - al dan niet financiële - middelen. Creativiteit gaat ook maar zo ver.

Met het risico er steeds meer bij te halen: ik geloof dat er in de media ook nog een kwestie van veiligheid was met die Zilvermeeuwen en dat ze de keuring niet meer doorkwamen. Moet ik erbij zeggen dat ik het niet helemaal zeker weet.
Caffer schreef:Maar uiteindelijk is het allemaal eenvoudig op te lossen door gewoon ruim genoeg materieel in te kopen.
Daar zijn we het sowieso over eens. :D Nieuwe ronde, nieuwe kansen met de M7 dan maar? _O-
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 14 sep 2018, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
RoseThorn
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 13:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door RoseThorn »

Ik had vandaag geluk en zat onderweg naar mijn studie in de S3 72 op lijn 51. Zo ver ik weet is dit de enige niet (visueel) gereviseerd stel van de S3/M4. Weet iemand of er nog een ander stel in oude staat is? En zijn er plannen om de 72 in momentele/ oude toestand te houden? Zou wel leuk zijn voor de EMA, aangezien de stroomafnemer die de S3 heeft. :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten