Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50924
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik kan op onze wiki alleen geen lijnen van de ENHABO vinden die zo zuidelijk kwamen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dit is lijn 7 van de Enhabo, overigens toen voor 80% eigendom van GVB onder leiding van Van Ossewaarde, van Zaandam naar de Stadionstraat........ :D Een hele verre voorloper van de huidige R-net 395 volgens ov-wiki.

Suus: moest het ook opzoeken, ken Enhabo voornamelijk van Amsterdam - Noord - Zaanstreek.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Precies. Dat dateert het plaatje ook mooi: tot '71 stonden de trams van lijn 1 in de Stadionstraat, en na 1978 reden de ENHABO-bussen onder nummer 97 door naar het stationnetje Amsterdam Zuid.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Voor de maandagochtend dan nog een mooie foto uit 1976 van de Stadionstraat, met op de achtergrond volgens mij een bus van de Enhabo, als kleine herinnering aan lijn 16 van weleer.
Het zal even wennen zijn om lijn 9, 10 en 16 en niet meer in het straatbeeld te hebben.

Maar gelukkig is er straks lijn 11 (voor zolang het duurt) en lijn 19... ...19... :')

Blijf het jammer vinden dat er steeds meer gaten in de lage reeks zitten. 6, 8, 9, 10. Maar ja.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja lijn 11 oogt bekend, laatstelijk als versterkingslijn voor de RAI, maar een tramlijn 19 is wel apart.....ken alleen bus 19, reed volgens mij toentertijd in West rond.

Zou me niets verbazen als lijn 6 gebruikt gaat worden voor de AVL/UTH lijn.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De 19 is eind 2012 omgenummerd naar 69 toen deze werd doorgetrokken naar Schiphol Plaza.

Een versterkingslijn 11 tussen Surinameplein en CS is al eens eerder geprobeerd. Het zal mij benieuwen of het dit keer wel een succes wordt.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 05 feb 2018, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Weet ik nog, eindpunt in het “bollenveld” werd dat toen genoemd. Ik vraag me ook af of het dit keer wel wat wordt......
Tjeee......ik word oud, realiseer ik me :shock:
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 05 feb 2018, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb zo het vermoeden dat de meeste mensen die toch verder het centrum in willen al in de 1 zitten vanuit Osdorp / Slotervaart en overstappen op het Leidseplein. De 11 tussen Surinameplein - Leidseplein is dan voornamelijk luchtvervoer. Zul je zien dat dat die lijn wordt opgeheven en de frequentie van lijn 2 en/of 12 wordt opgevoerd om dat op te vangen.
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mwah....het is voor die mensen lood om oud ijzer, overstappen moeten ze toch, makkelijker in dat geval is, op Surinameplein over te stappen van 1 op 11, je kunt dan gewoon op de halte blijven staan.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Op het Leidseplein stad uit ook en heb je de keuze uit 3 tramlijnen (2, 11 en 12) i.p.v. eentje. Ook stad in is de overstap compact op het Leidseplein (haltes bij de Apple Store).

Komt bij dat lijn 11 niet altijd rijdt. Zo maak je van die lijn sowieso geen interessant alternatief omdat weinig reizigers uit hun kop gaan leren wanneer dat ding wel of niet rijdt en liever het zekere voor het onzekere nemen op het Leidseplein.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 05 feb 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Lijn 11 is primair voor winkelend publiek omgeving Leidsestraat en -plein bedoeld. Vandaar de afwijkende rijtijden (alleen overdag). Kennelijk is de vraag hier buiten de spitsuren groter dan tijdens de spitsuren, waarmee lijn 11 een ideale oplossing biedt. Alleen jammer dat bij het Leidseplein geen keermogelijkheid bestaat. Vandaar de tocht naar Surinameplein.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad. Zelf heb ik direct de neiging die 11 door te trekken richting VU, want dankzij de terugblik van fred1954 valt het me weer op hoe beroerd de relatie Overtoom - Stadionplein ondertussen is geworden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:[...] het me weer op hoe beroerd de relatie Overtoom - Stadionplein ondertussen is geworden.
Tram 1 en dan bus 15. Zo beroerd is dat toch ook weer niet? Beide lijnen rijden relatief frequent.
Alargule schreef:Lijn 11 is primair voor winkelend publiek omgeving Leidsestraat en -plein bedoeld. Vandaar de afwijkende rijtijden (alleen overdag). Kennelijk is de vraag hier buiten de spitsuren groter dan tijdens de spitsuren, waarmee lijn 11 een ideale oplossing biedt. Alleen jammer dat bij het Leidseplein geen keermogelijkheid bestaat. Vandaar de tocht naar Surinameplein.
Misschien. Ik kan alleen geen een tramlijn verzinnen die onregelmatig reed - althans niet de hele dag door - en ooit succesvol is gebleken in Amsterdam. Maar wie weet dit keer. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Mwah. Een omweg en een overstap. En als je vanaf bijvoorbeeld de Oranje Nassaulaan naar het Olympisch Stadion moet, is de 15 nou niet echt handig te noemen. Met wacht- en looptijden is de benenwagen dan uiteindelijk even snel, terwijl het toch een aardig eindje is. Maar ik heb niet de illusie dat er budget is voor dat soort luxe, hoor. 't Was een kleine overpeinzing naar aanleiding van lijn 1 en lijn 7 in de Stadionstraat, en de gedachte dat er op de sporen rond en door het Haarlemmermeerplein geen enkele reguliere tramlijn overblijft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tja das waar.

Alsof ze me gehoord hebben bij ovmagazine.nl :D
De hoofdstad hield lange tijd in motion charging, waarbij de bussen rijdend onder een bovenleiding worden opgeladen, als serieuze optie aan. Daar stapt het GVB, voorlopig althans, van af. Snelladen is financieel en ruimtelijk haalbaarder, aldus het GVB. Voor toekomstige bestellingen houdt de vervoerder alle opties open.
https://www.ovmagazine.nl/2018/02/gvb-s ... ssen-1322/

Wat een rommelig verhaal. Je doet onderzoek naar lijn 18, 22, 40 en 48 en focust daarmee op IMC. Vervolgens wordt het de 15, 22 en 36 met OC. Waarvan het volgens mij nog steeds de bedoeling is dat lijn 15 niet al te lang na 2020 een tram wordt. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Het was de bedoeling dat lijn 15 niet al te lang na 1986 een tram werd. Goedgekeurd door de gemeenteraad, en met een Rijksbudget van 17 miljoen gulden :')

Maar ik hoop dat ik het nog meemaak, hoor :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50924
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nadat de tramplannen bekend werden ging de buschauffeurs staken, toen in de plaats daarvan de ringsneltram op tafel kwam is het plan zeer diep weggestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Het was de bedoeling dat lijn 15 niet al te lang na 1986 een tram werd. Goedgekeurd door de gemeenteraad, en met een Rijksbudget van 17 miljoen gulden :')

Maar ik hoop dat ik het nog meemaak, hoor :Y
De geschiedenis herhaalt zich. Het budget ligt nu ook al klaar maar geen knoop die wordt doorgehakt en geen tram definitief besteld. :)

Ik snap weinig van wat in het artikel gesteld wordt, ik schreef het ook al daar:

Ze doen onderzoek naar lijn 18, 22, 40 en 48. Daarbij wordt al sinds 2014 met enige regelmaat door GVB/Van Huffelen de trolleybus de media in gegooid. Voor het laatst medio 2017. Zelfs de gemeente en/of VRA ging uit van IMC blijkt uit de aanbesteding. Vervolgens wordt het lijn 15, lijn 22 en 36 door middel van OC. OC is financieel en ruimtelijk haalbaarder wordt hier gesteld, maar kennelijk niet voor de buslijnen waar het onderzoek oorspronkelijk naar liep? Op de 22 na dan. Wat moet er met de 18, 40 en 48 gebeuren?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10600
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vertrammen dan maar?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zie het zo: om één of andere reden heeft men in tweede instantie toch gekozen voor OC.

Gezien het feit dat dit als een soort pilot gezien wordt, is het meer voor de hand liggend om op één centraal punt laadinfra te bouwen en niet her en der door de stad, wat wel had gemoeten, als lijn 18, 22, 40 en 48 in dit (OC) project waren betrokken. In dit geval is het makkelijker om lijnen bij deze pilot te betrekken, die hun eindpunt gemeen hebben, dat zijn 15, 22 en 36, met een eindpunt waar ook ruimte is om laadstations te bouwen, Sloterdijk dus.

Ik meen overigens gelezen te hebben, dat het nog niet zeker is dat het uiteindelijk voor alle buslijnen OC wordt, m.a.w. een ander deel van het buslijnennet zou in de toekomst met IMC kunnen gaan rijden.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Voor IMC zouden ze aanhaken op de onderstations van de tram. Voor de 18, 22, 40 en 48 zou dit rondom CS kunnen, Sloterdijk en Slotervaart-Zuid. Hoef je alleen maar die lijnen op te hangen. En wat er nou zo spannend is aan trolleybussen met accu? In meerdere steden rijden ze al.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tgv2 »

De laatste tijd is de rituitval in de ochtendspits op lijn 51 weer aan de orde van de dag. Er zouden toch monteurs op station Zuid aanwezig zijn, om deze problemen (zo veel mogelijk) op te lossen?

Wat dan ook opvalt bij de "real time" informatieborden is dat uitgevallen ritten gewoon getoond worden als zijnde in aantocht. Hoe realtime is realtime bij het GVB?
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Net om 5.45 u een Twitter bericht van GVB: verstoring lijn 51 door een technisch defect......tja......inderdaad dagelijkse kost. :|
fred1954
Berichten: 3471
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Voor IMC zouden ze aanhaken op de onderstations van de tram. Voor de 18, 22, 40 en 48 zou dit rondom CS kunnen, Sloterdijk en Slotervaart-Zuid. Hoef je alleen maar die lijnen op te hangen. En wat er nou zo spannend is aan trolleybussen met accu? In meerdere steden rijden ze al.
Wat ik bedoel is, dat (zie plattegrond) deze 4 lijnen nauwelijks parallel rijden. Bij een lijn die gebruikt maakt van IMC zou 40% van de route bedraad moeten zijn. In dit geval zou dus voor iedere lijn apart bedrading aan gelegd moeten worden, want even samen komen in de buurt van het CS, is niet voldoende “draad” voor IMC, dat moeten echt veel langere trajecten zijn. Ik vermoed dat men daar (nog) niet aan wilde beginnen en daarom voor OC gekozen heeft EN voor andere lijnen, die zich meer lenen voor een OC project. 8-)

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat "probleem" van niet-parallelle routes blijf je echter houden. Het lijkt mij dat de kosten voor trolleybovenleidingen reuze mee zullen vallen omdat het gros van de achterliggende infrastructuur al aanwezig is. Je hoeft dus "alleen" die lijnen op te hangen en aan te sluiten op de onderstations van de tram.
trolly schreef:Vertrammen dan maar?
Hangen we eerst bovenleidingen op. _O-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten