Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Plus het feit dat men een stukje om moet lopen omdat er geen lift is in het station. Daarom stoppen bussen die vanuit de Oostkant komen en Amstel als eindpunt hebben zowel beneden als boven.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Mogelijk meer metro toestellen nodig in Amsterdam:
Lees: http://www.at5.nl/artikelen/119503/moge ... llen-nodig
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Uit berekeningen van dagblad Metro blijkt dat de toekomstige metrovloot ruim negenhonderd zitplaatsen minder heeft dan de huidige metrovloot.
Is dat inclusief of exclusief de CAFjes?
Daarnaast: het was toch al bekend dat er een vervolgbestelling (M6) zou komen voor de NZL?
(Of was NZL nou de vierdelige M5 voor de Oostlijn?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Minder zitplaatsen betekent niet direct minder capaciteit natuurlijk..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Op dit moment worden twee metrotreinstellen vervangen door één nieuw metrotreinstel, maar door de keuzes voor langsbanken en heel erg veel deuren zorgen inderdaad voor een afname van het aantal zitplaatsen. Helaas :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik vind dit een beetje een huilie-huilie-verhaal hoor... Klopt, er zijn minder zitplaatsen, maar er kunnen zoveel meer mensen mee dan met de Zilvermeeuwen.. 960 personen kunnen mee per stel. Door de langsbanken, de vele deuren en de doorloopbaarheid merk je echt dat het de halteertijd versnelt, en mensen zich goed verspreiden in het stel. Je merkt het bijvoorbeeld op CS, in de Zilvermeeuwen zat de achterste wagen propvol en de voorste bijna leeg, nu loopt men in het stel naar voren, al blijven nog steeds wel wat mensen achterin hangen maar niet vreselijk veel.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Er waren 44 zm's dus theoretisch gezien 22 formaties van 2 wagens of enkele minder als er een paar drietjes rijden op lijn 50 maar voor het gemak gaan we even van 22 uit.
Er zijn 28 M5en besteld. Blijft er dus te weinig over voor de NZlijn dus er moet bijbesteld worden.
De bedoeling is dat er kortere wagens moeten worden besteld maar daar is nog niks over besloten.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Er waren 44 zm's dus theoretisch gezien 22 formaties van 2 wagens of enkele minder als er een paar drietjes rijden op lijn 50 maar voor het gemak gaan we even van 22 uit.
Er zijn 28 M5en besteld. Blijft er dus te weinig over voor de NZlijn dus er moet bijbesteld worden.
De bedoeling is dat er kortere wagens moeten worden besteld maar daar is nog niks over besloten.
Wellicht wordt 'de rest' gebruikt voor frequentieverhoging, of zodat er langere CAF'jes kunnen rijden?

En wil men uberhaupt BN gaan houden? Sneltrammaterieel is een tikkeltje krap in de spits...
Ik zou er zelf voorstander van zijn als alles wordt vervangen door volwaardig en nieuw metromaterieel. Al wordt het wagenpark dan wel een tikkie eentonig...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

BN's gaan mee tot de ombouw van de Amstelveenlijn zo rond 2020 en worden dan vervangen door 30 en 45 meter lange lagevloerstrams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door IC140 »

[complotmodus] Het GVB ging er van uit dat het een ontvlochten metronet zou rijden, waarbij de bestelde M5's voldoende waren voor lijn 54 en 52, De CAF'jes in eerste instantie lijn 50 zouden rijden en deze later werden vervangen door nieuwe korte metrostellen en het BN materieel afgeschreven kon worden tegen de tijd dat de Amstelveenlijn tot tramlijn wordt gedegradeerd. Nu ze een ontvlochten metronet moeten rijden van de Stadsregio komt hun materieelplanning in de knel. [/complotmodus]
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Klaasje »

Daarnaast komt er sowieso nooit meer een volledig ontvlochten net als de metroverbinding Amstel-Zuid ergens tussendoor gepropt moet worden.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Het is de komende jaren de bedoeling, lazen we met z'n allen op dit forum onlangs, dat GVB eenderde meer reizigers gaat voeren. Als een aardig groot deel daarvan met de metro gaat, dan zul je echt iets moeten doen aan:
- Materieel. CAF op lijn 50 in de spits is nu al vaak haringen-in-een-ton, en daar moeten nog meer mensen in worden gepropt?
- Frequenties.
- Directe verbindingen. In hoeverre is het wenselijk als je een ontvlochten net rijdt, waarbij er op een aantal stations grote overstapmensenmassa's op de been worden gebracht? Dit pleit dan ook absoluut niet voor de ombouw van de Amstelveenlijn...

Wat ik mij dus soms afvraag: is er uberhaupt een logische metrostrategie als het gaat om materieeltypes, lijnvoering, frequenties en stationsinrichting?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

VIRM schreef:... een logische metrostrategie ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :')
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

voor de NZ-lijn was toch altijd een extra bestelling voorzien, eerst zelfs in optie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Er is vorig jaar al een deel van die optie gelicht met 8 extra stellen toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Vijf van de twaalf. Waarmee het totaal op 28 komt i.p.v. 23.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef:Dit pleit dan ook absoluut niet voor de ombouw van de Amstelveenlijn...
De huidige plannen voor de Amstelveenlijn zijn dan ook de allerslechtste die ze ook maar hadden kunnen verzinnen. :evil:
In plaats van blij te zijn met een directe tramverbinding met het Leidseplein voor (bijna) heel Amstelveen, besloot men dat lijn 5 absoluut niet ingekort mocht worden en kwam men met dit gedrocht.
Maar ja, daar is inmiddels wel genoeg over gezegd en ik vrees dat het ook niet meer aangepast zal worden... :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef:In plaats van blij te zijn met een directe tramverbinding met het Leidseplein voor (bijna) heel Amstelveen, besloot men dat lijn 5 absoluut niet ingekort mocht worden...
? Lijn 5 rijdt nu juist naar het Leidseplein. Dus deze twee zinnen spreken elkaar een beetje tegen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Ik bedoel dat slechts de haltes t/m Oranjebaan straks een rechtstreekse verbinding met CS hebben via lijn 5 en dat reizigers van de zuidelijker gelegen haltes sowieso moeten overstappen, vermoedelijk op Zuid.
In de eerste regiotram-plannen zou de lijn vanuit Westwijk naar het Leidseplein gaan en zou de lijn vanaf Binnenhof naar Amstel gaan. Dat laatste is helaas niet mogelijk vanwege een brug (die blijkbaar niet vervangen kan worden), maar dan nog lijkt het mij beter om de lijn vanaf Westwijk naar het centrum van Amsterdam te laten lopen, aangezien daar veel meer mensen van profiteren (namelijk bijna alle inwoners van Amstelveen).
Als de lijn vanaf Westwijk met extra lange trams gaat rijden, betekent dat wel dat er niet door de Leidsestreaat gereden kan worden, maar reizigers naar CS kunnen dan op het Leidseplein overstappen of op Zuid al overstappen op de NZL.
De halte Binnenhof zou in deze plannen eventueel zelfs kunnen vervallen, al weet ik niet hoe goed die halte gebruikt wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Maar goed, metroverhaal dus gebaseerd op gebakken lucht. Applaus voor de stemmingmakerij.
Komt wel goed schatje.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door erjeebee »

Uit berekeningen van dagblad Metro blijkt dat de toekomstige metrovloot ruim negenhonderd zitplaatsen minder heeft dan de huidige metrovloot.
Een blad met die naam kan natuurlijk nooooooit objectief zijn als het om berekeningen mbt een metrovloot gaat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Uit het dagblad Spits bleek dat de spitscapaciteit ook te laag zal zijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Gelukkig zitten Metro en Spits tegenwoordig in hetzelfde kamertje.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Uit het dagblad Spits bleek dat de spitscapaciteit ook te laag zal zijn.
Ergens lijkt het me niet waar. Lijn 51 wordt in zijn geheel uit het metronet gehaald, dat zijn behoorlijk wat bakkilometers. Wellicht heeft men te weinig materieel voor de pendel Amsterdam-Zuid-Spaklerweg die de stadsregio wil gaan inleggen, omdat de (regio)tram niet binnendoor naar het Amstelstation kan rijden zoals Meltrain al aangaf.

Eigenlijk denk ik dat je echt naar een heel ander concept toe moet en ik noem dat nu maar even de gepimpte 197. Wanneer de vrije busbanen in het concessiegebied Amstelland klaar zijn dan kan een hoogwaardige buslijn worden ingelegd (Amsterdam Centraal) - Amsterdam Marnixstraat busstation - Amsterdam Leidseplein - Amsterdam Amstelveenseweg - Schiphol Centrum - Schiphol Rijk - Aalsmeer Dorp - Uithoorn Busstation - Wilnis.
Deze zal denk ik sneller zijn dan de huidige streeklijnen door Amstelveen, en het bespaard de aanleg van een aantal overstapknopen. Hierdoor wordt ook de druk op de Amstelveen-tram verlicht zodat daar geen capaciteitsproblemen ontstaan. Ook voor een regionaal busstation op Amsterdam Zuid geldt dat er te weinig ruimte is voor een goede transferafhandeling, en ook de infrastructuur in Buitenveldert is niet op orde.

Maar goed dat staat eigenlijk buiten deze draad :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik was trouwens afgelopen zondag onaangenaam verrast toen ik om half tien 's avonds van Centraal naar Diemen Zuid wilde, de metro reed niet maar lijn 59 was weer uit de mottenballen gehaald :? Volgens het aanwezige personeel was het uitstekend gecommuniceerd, maar op Diemen Zuid kon ik er welgeteld 1 A4'tje over vinden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten