Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kom kinders, geen problemen maken waar ze niet zijn, dat kan je altijd nog op wijzemenjeplee.nl gaan doen. Lijn 24 wordt gereden vanuit de Havenstraat, en als er daar bij een verstoring een trammetje over is, en als daar toevallig een bestuurder voor opgepiept kan worden, dan is die tram in no time via een eigen tramlijn op het Weteringcircuit, waar ie door kan naar CS of terug naar VUmc. Het zuidelijke stuk van de route is al helemáál appeltje eitje.
Maar als ik met de trammetjes zou spelen, dan zou ik bij een verstoring van de NZL lekker gaan winkelen bij alle kruisende lijnen, dan heb je de 24 in no time op oorlogssterkte.
Maar als ik met de trammetjes zou spelen, dan zou ik bij een verstoring van de NZL lekker gaan winkelen bij alle kruisende lijnen, dan heb je de 24 in no time op oorlogssterkte.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Foto is gemaaktdylanwild94 schreef:Foto is kapot.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik snap die dubbele standaard ook niet die ten aanzien van de Noord/Zuidlijn wordt gehanteerd. Als er eens een flinke uitval is op de Oostlijn - wat meer dan eens voorkomt - staan er ook niet ergens in een hokje busmannetjes paraat die zomaar ineens opblaasbare busjes uit hun binnenzak vissen, opblazen en daarmee de miljoenen duizenden gestrande passagiers gaan vervoeren. Dus waarom is het bij de Noord/Zuidlijn ineens wel zo belangrijk dat het hele systeem blijft werken bij langdurige uitval?
Het is ook helemaal niet realistisch: bij iedere belangrijke lijn die plots uitvalt is er sprake van een probleem, dat je niet kunt opvangen met reduntante maatregelen want veel te duur. Mensen die dus wel even verwachten dat andere modaliteiten de vervoersfunctie van de Noord/Zuidlijn naadloos kunnen overnemen, zouden misschien eens iets aan hun verwachtingen moeten doen (als in: flink naar beneden bijstellen).
Het is ook helemaal niet realistisch: bij iedere belangrijke lijn die plots uitvalt is er sprake van een probleem, dat je niet kunt opvangen met reduntante maatregelen want veel te duur. Mensen die dus wel even verwachten dat andere modaliteiten de vervoersfunctie van de Noord/Zuidlijn naadloos kunnen overnemen, zouden misschien eens iets aan hun verwachtingen moeten doen (als in: flink naar beneden bijstellen).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat het grootste probleem gaat ontstaan tussen CS en Noord aangezien veel buslijnen hun eindpunt krijgen in Noord. Als er veel storingen komen op dat traject dan ga je reizigers verliezen, want die moeten zich proppen in de enkele bus die wel doorgaat naar CS. Op het zuidelijk gedeelte heb je nog meerdere andere opties. Dat maakt de noord-zuidlijn een ander verhaal dan een storing op de oostlijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
@Alargule
Je hebt gelijk dat grootschalige uitval op de Noord/Zuidlijn niet anders is dan bij Oostlijn of in een kleinere variant met de IJtram. Wat wel anders is, is dat deze lijn nu net nieuw opgeleverd wordt en de oplevering zelf onder grote tijdsdruk gebeurd. Ook bij vergelijkbare projecten komen diverse kinderziektes pas boven water als de dagelijkse reiziger er gebruik van gaat maken. Vrijwel iedereen kan aan zien komen dat er storingen gaan ontstaan, en dat daardoor de lijn ook soms wat langer kan uitvallen. Een rampscenario waarbij de lijn enkele uren of dagen eruit ligt valt zeker niet uit te sluiten.
Het gaat er dus niet alleen om wat de gevolgen van eventuele uitval zijn, maar vooral ook hoe groot de kans daarop is.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat men vooral in de eerste maanden wat achter de hand houdt als alternatief om de de gevolgen van storingen zoveel mogelijk te beperken. Wat er tot nu toe geschetst is aan inzetbaar vervangend vervoer vind ik eigenlijk nog bijzonder karig.
Je hebt gelijk dat grootschalige uitval op de Noord/Zuidlijn niet anders is dan bij Oostlijn of in een kleinere variant met de IJtram. Wat wel anders is, is dat deze lijn nu net nieuw opgeleverd wordt en de oplevering zelf onder grote tijdsdruk gebeurd. Ook bij vergelijkbare projecten komen diverse kinderziektes pas boven water als de dagelijkse reiziger er gebruik van gaat maken. Vrijwel iedereen kan aan zien komen dat er storingen gaan ontstaan, en dat daardoor de lijn ook soms wat langer kan uitvallen. Een rampscenario waarbij de lijn enkele uren of dagen eruit ligt valt zeker niet uit te sluiten.
Het gaat er dus niet alleen om wat de gevolgen van eventuele uitval zijn, maar vooral ook hoe groot de kans daarop is.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat men vooral in de eerste maanden wat achter de hand houdt als alternatief om de de gevolgen van storingen zoveel mogelijk te beperken. Wat er tot nu toe geschetst is aan inzetbaar vervangend vervoer vind ik eigenlijk nog bijzonder karig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom zou je dat met bussen doen? Beter heb je een noodplan voor het verplaatsen van een aantal trams? Alle andere lijnen wat omlaag, en lijn 4/5/24 verdubbelen in frequentie? Dan moet je toch heel wat kunnen opvangen? Dat moet ook redelijk eenvoudig te realiseren zijn, je kunt gewoon de helft van de aankomende trams op CS een ander nummer geven? Vraag is alleen waar de bottlenecks gaan optreden dan?ovforens schreef:Zuid - CS is m.i. vrijwel ondoenlijk om ongepland te verbussen bij een verstoring van 2 tot 3 uur. Daar heb je als reiziger ook niets aan want het aantal bussen of trams wat je in zo'n korte tijd tonele kan laten verschijnen leidt alleen maar tot een wanprodukt met elke 20 minuten een in de file staande overvolle bus.
Daar is omrijden via lijn 51 en 50/53/54 en lopen m.i. het handigste.
CS-Noorderpark-Noord is nog aardig verbusbaar. Met 8 bussen kun je een 3-4 minutendienst rijden. Die bussen trek je van lijn 18/21/34/35/36 (of opvolger na 22-07) af waardoor de pijn qua uitgevallen omlopen wordt verdeeld. Met een beetje actieve Centraalpost kun je zo binnen 12 minuten vervangend vervoer aanbieden tussen Noord-Noorderpark-CS Achterzijde.
Ik ga er hierbij vanuit dat in Amsterdam een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de stations van de Noord-Zuidlijn hangt een kaartje met hoe te reizen bij een verstoring. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag maar volgens mij werd vooral verwezen naar de omliggende tramlijnen en ook naar lijn 51, 53 en 54.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat juist Noord minder problemen zal hebben, want er blijven toch een aantal (R-net) bussen doorrijden naar CS + nog eens 2 pendellijnen bij verstoringen. Vanuit Zuid gaan geen pendelbussen rijden en er zijn ook geen doorgaande R-net lijnen meer. Daar moeten de gestrande reizigers hun weg vinden in het bestaande netwerk.regenmaker schreef:Ik denk dat het grootste probleem gaat ontstaan tussen CS en Noord aangezien veel buslijnen hun eindpunt krijgen in Noord. Als er veel storingen komen op dat traject dan ga je reizigers verliezen, want die moeten zich proppen in de enkele bus die wel doorgaat naar CS. Op het zuidelijk gedeelte heb je nog meerdere andere opties. Dat maakt de noord-zuidlijn een ander verhaal dan een storing op de oostlijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De R-net lijnen naar CS (305, 306, 314 en 316) stoppen echter niet bij metrostation Noord, dus je moet uiterlijk bij Het Schouw al weten of er een verstoring is, om nog op tijd over te kunnen stappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
ja, dat klopt, maar op momenten van ernstige verstoring zouden enkele van de doorgaande R-net lijnen wel langs Noord (EBS) gestuurd kunnen worden om een deel van de gestrande passagiers op te pikken naar CS.
Dat vergt een samenwerking tussen EBS, GVB. De VRA zou voor dit soort momenten EBS financieel kunnen compenseren, want het kost wel extra tijd voor die vervoerders, maar het is niet onmogelijk, want het is niet echt een grote omweg voor die lijnen. De R-netlijnen 391/394 vanuit Zaanstreek komen al op Noorderpark, dus die kunnen sowieso al passagiers meenemen.
Dat vergt een samenwerking tussen EBS, GVB. De VRA zou voor dit soort momenten EBS financieel kunnen compenseren, want het kost wel extra tijd voor die vervoerders, maar het is niet onmogelijk, want het is niet echt een grote omweg voor die lijnen. De R-netlijnen 391/394 vanuit Zaanstreek komen al op Noorderpark, dus die kunnen sowieso al passagiers meenemen.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik betwijfel alleen of er nog genoeg materieel is om zoiets te doen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is geen kwestie van materieel, meer van tijd.....
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet nog wel dat het er niet uit zag.Frank93 schreef:Op de stations van de Noord-Zuidlijn hangt een kaartje met hoe te reizen bij een verstoring. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als een bus langer nodig heeft voor zijn rit, dan heb je meer bussen nodig om hetzelfde aantal ritten te maken.
Wat het GVB nu meestal doet met storingen op de IJtram is (zoals eerder genoemd) bij diverse lijnen er een bus uit te halen om een vervangende buslijn op te kunnen zetten met dezelfde hoeveelheid personeel en materieel. De lijnen waar deze bussen bij vandaan gehaald zijn rijden dan tijdelijk met de lagere frequentie.
Een vergelijkbare oplossing zouden EBS en Connexxion natuurlijk ook kunnen toepassen bij storingen bij de Noord/Zuidlijn. Door de lijnen die bij station Noord eindigen door als vervangend vervoer door te laten rijden naar het CS wordt er een alternatief voor de reizigers geboden, met als gevolg dat de betreffende lijnen wel met een lagere frequentie gaan rijden.
Om ook maar in de buurt van voldoende capaciteit te komen heb je al snel 35 bussen nodig. Als het GVB dat alleen moet opvangen vanuit andere lijnen, dan zijn alle lijnen in Noord en rond het CS snel leeggeplukt.
Tussen CS en Zuid zou het mooiste zijn om een extra tramlijn in te leggen met tweerichtingsmaterieel via de route van lijn 24, maar dan rechtdoor over de Beethovenstraat naar Station Zuid. Maar daarvoor is er voorlopig onvoldoende tweerichtingsmaterieel beschikbaar, aangezien je maar bij één lijn daarvoor kan plukken.
Wat het GVB nu meestal doet met storingen op de IJtram is (zoals eerder genoemd) bij diverse lijnen er een bus uit te halen om een vervangende buslijn op te kunnen zetten met dezelfde hoeveelheid personeel en materieel. De lijnen waar deze bussen bij vandaan gehaald zijn rijden dan tijdelijk met de lagere frequentie.
Een vergelijkbare oplossing zouden EBS en Connexxion natuurlijk ook kunnen toepassen bij storingen bij de Noord/Zuidlijn. Door de lijnen die bij station Noord eindigen door als vervangend vervoer door te laten rijden naar het CS wordt er een alternatief voor de reizigers geboden, met als gevolg dat de betreffende lijnen wel met een lagere frequentie gaan rijden.
Om ook maar in de buurt van voldoende capaciteit te komen heb je al snel 35 bussen nodig. Als het GVB dat alleen moet opvangen vanuit andere lijnen, dan zijn alle lijnen in Noord en rond het CS snel leeggeplukt.
Tussen CS en Zuid zou het mooiste zijn om een extra tramlijn in te leggen met tweerichtingsmaterieel via de route van lijn 24, maar dan rechtdoor over de Beethovenstraat naar Station Zuid. Maar daarvoor is er voorlopig onvoldoende tweerichtingsmaterieel beschikbaar, aangezien je maar bij één lijn daarvoor kan plukken.
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom bouwen we niet gewoon een tweede NZL? Voor als de eerste het niet doet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:pos:
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe staat het eigenlijk met de tijdelijke langeafstandsbushalte op sloterdijk? Ik heb er recentelijk niets meer over gehoord, en kan ook niets op het internet vinden, helemaal wat betreft beeldmateriaal.
Bij twijfel altijd klagen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanavond met ongeveer 100 mensen getest op de NZL. We gingen in groepen van 2,3,4 met bestemmingskaarten op stap, zoals dat al meer gebeurd is. Er werd vooraf gezegd dat we rekening moesten houden met een verstoring. Onderweg weinig van gemerkt, behalve dat het bestemmingsdisplay op een bepaald moment in het merendeel van de metro’s alleen datum en tijd aangaf en er in de metro ook geen stations meer omgeroepen werden. Toen merkte je dat mensen even hun oriëntatie verloren.
Toen ik net naar huis ging met lijn 51 had ik een echte verstoring. We maakten een noodstop net na het verlaten van de Wibautstraat en stonden ongeveer 5 minuten in de tunnel. Bestuurder kwam uit zijn hok, roepend dat hij geen stroom meer had. Liep toen naar de andere cabine en rommelde daar wat en toen kwamen we weer op gang, Het blijft halen en brengen met dat BN materieel.
EDIT: de Pijp werd vanavond door alle metro’s overgeslagen, omdat men daar aan het werk was, zei één van de begeleiders......
Toen ik net naar huis ging met lijn 51 had ik een echte verstoring. We maakten een noodstop net na het verlaten van de Wibautstraat en stonden ongeveer 5 minuten in de tunnel. Bestuurder kwam uit zijn hok, roepend dat hij geen stroom meer had. Liep toen naar de andere cabine en rommelde daar wat en toen kwamen we weer op gang, Het blijft halen en brengen met dat BN materieel.
EDIT: de Pijp werd vanavond door alle metro’s overgeslagen, omdat men daar aan het werk was, zei één van de begeleiders......
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Pijp werd vorige week vrijdag en afgelopen maandag ook overgeslagen door werkzaamheden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de pijp zijn wat problemen :') Al mocht ik van betreffende medewerker niet verder uitwijden over wat die problemen inhielden... (A)
Maar dat er werkzaamheden zijn klopt dus :Y
Maar dat er werkzaamheden zijn klopt dus :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die staat aan de achterzijde van het station bij de grote parkeerplaats. Naast een buffer is er plek voor 2 of 3 (weet ik niet zo zeker uit mijn hoofd) bussen tegelijkertijd aan de halte.Mdk schreef:Hoe staat het eigenlijk met de tijdelijke langeafstandsbushalte op sloterdijk? Ik heb er recentelijk niets meer over gehoord, en kan ook niets op het internet vinden, helemaal wat betreft beeldmateriaal.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zie op “wijnemenjemee” een reactie van het GVB aan iemand die iets vroeg over de lijnkleuren:
De lijnkleuren die er bijkomen blijken die van lijn 11, 19 en 52 te zijn. De nieuwe lijnen dus.........heeft de gemiddelde passagier dus niets aan. De lijnkleur van lijn 52 lijkt me helemaal irrelevant. Jammer, gemiste kans dus :o
De lijnkleuren die er bijkomen blijken die van lijn 11, 19 en 52 te zijn. De nieuwe lijnen dus.........heeft de gemiddelde passagier dus niets aan. De lijnkleur van lijn 52 lijkt me helemaal irrelevant. Jammer, gemiste kans dus :o
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jammer om gelijk te krijgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In dit geval wel ja..... :(
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zie de reactie van GVB wel op de homepage:
Maar in het desbetreffende artikel zie ik 'm nergens terug. Ook niet in een andere browser.GVB Klantenservice : 2 uur geleden
@Rob, Bij ingebruikname van het vernieuwde OV-netwerk zullen er kleuren bijkomen op de nieuwe tramlijnen en op de Noord/Zuidlijn, lijn 52. Groet, Job
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten