Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Anne »

Ardan schreef:Hmm moet nog wel een keer een laatste ritje Zilvermeeuw gaan maken. Eentje mét fatsoenlijke ding-dong :D Jammer dat de Metropolis die niet meer heeft. Maar de Zilvermeeuw, het zijn ouwe krengen, maar toch wel échte metro's _O_
Rijden er na de zomer nog Zilvermeeuwen of zijn er dan genoeg van die nieuwe dingen in dienst?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

M'n moeder stuurde mij net een foto door van een metrostel van de M51 op een oplegger op de Veerweg in Ridderkerk. Iemand enig idee wat die daar te zoeken had?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Doe eens een gokje :P

Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Zover was ik al gekomen... maar wat moet een stel wat door BN gebouwd is (tegenwoordig onderdeel Bombardier) dan bij Alstom. Dat zijn twee verschillende bedrijven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Waarschijnlijk voor de CBTC signalling die Alstom installeert in Amsterdam?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er is eerder vandaag ook een CAF-metro op een dieplader gespot die van de A10 Oost naar de A1 reed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Was het niet de bedoeling dat er komend jaar eindelijk iets aan groot onderhoud en revisie aan de CAF-vloot zou worden gedaan?
In de geplande materieelinzet vanaf november tot in 2016 zou de inzet van M4's op de 50 flink worden teruggebracht tot nog maar twee diensten (van de elf) met drie stellen. De resterende 9 diensten moeten dan M5's zijn, evenals de gehele dienst (14x) op 53/54. (bron: Yahoo GVB Nieuwsgroep)
Het ligt voor de hand dat dit is gedaan om de rest van de M4's vrij te maken. Wellicht is de eerste nu vertrokken naar een bedrijf waar ze er mee aan de slag gaan?
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ben erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren aan die CAFs.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

LED-verlichting, digitale displays, langsbanken en airconditioning zou wel het minste zijn.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Van die gezellige Alstom koersrollen voor en achter. _O-

CAF met langsbanken zou een hele verbetering zijn. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat bij Alargule de zomer in de bol is geslagen, en dat met dit weer! :shock:

Ze worden alleen een beetje opgefrist, er worden een paar stoelen uitgesloopt voor een nieuwe kist met beveilingsapparatuur en dan kunnen ze weer een tijdje mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja, een mens raakt al snel verwend hè.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Als opfrissen en die kist achter de bestuurscabine het enige is dan zou je toch denken dat dit allemaal in Diemen gedaan kan worden?

Maar goed, het was slechts gespeculeer mijnerzijds, misschien werd die ene CAF wel om een geheel andere reden opgeladen en getransporteerd. Ik herinner me ook een transport van een beschadigde Zilvermeeuw die een paar jaar geleden voor gespecialiseerde herstelwerkzaamheden diep in de Kop van Noord-Holland op stap is geweest.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Ik vermoed dat bij Alargule de zomer in de bol is geslagen, en dat met dit weer! :shock:

Ze worden alleen een beetje opgefrist, er worden een paar stoelen uitgesloopt voor een nieuwe kist met beveilingsapparatuur en dan kunnen ze weer een tijdje mee.
Wat jij zegt moet sowieso gebeuren voor het nieuwe beveiligingssysteem en heeft niks met die retrofit te maken. In zo'n GVB column op metronieuws.nl gaf de PR-afdeling de indruk dat er een hoop meer gepland staat:
Gaan we van stof naar moderne kunstbankjes? Dat is misschien lekker fris, maar is het niet te kil? Rood of blauw? Of een van die twee in combinatie met grijs? Sluiten we aan bij de stijl van onze M5’s? En wat vindt de Reizigers Advies Raad er van? Jullie begrijpen: alleen het beste is goed genoeg voor onze reizigers. Maar het moet natuurlijk ook betaalbaar en praktisch zijn.
http://www.metronieuws.nl/amsterdam/201 ... -zn-retour

Dus.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik vraag me wel af hoe krap het gaat worden als het proefbedrijf van de NZ/lijn van start gaat en de Amstelveenlijn nog rijdt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Waarom zou het daarom krap worden?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Omdat er minder M5/M6 is gekocht dan eerst de bedoeling was. Daarom blijven de sneltramwagens na het wegvallen van de Amstelveenlijn nog een paar jaar doorrijden totdat de (kortere) M7 instroomt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:In zo'n GVB column op metronieuws.nl gaf de PR-afdeling de indruk dat er een hoop meer gepland staat:
Gaan we van stof naar moderne kunstbankjes? Dat is misschien lekker fris, maar is het niet te kil? Rood of blauw? Of een van die twee in combinatie met grijs? Sluiten we aan bij de stijl van onze M5’s? En wat vindt de Reizigers Advies Raad er van? Jullie begrijpen: alleen het beste is goed genoeg voor onze reizigers. Maar het moet natuurlijk ook betaalbaar en praktisch zijn.
http://www.metronieuws.nl/amsterdam/201 ... -zn-retour

Dus.
Veel wollig taalgebruik, maar ze zeggen er wel meteen bij dat het niet te duur mag worden. Nou, dan verwacht ik er dus niet al te veel van. Een likje verf en een nieuw stofje op de stoelen hooguit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

JWM schreef:Omdat er minder M5/M6 is gekocht dan eerst de bedoeling was. Daarom blijven de sneltramwagens na het wegvallen van de Amstelveenlijn nog een paar jaar doorrijden totdat de (kortere) M7 instroomt.
Zou het? Er zijn 14 omlopen op de vork, en 11 op de ring, totaal 25. Er zijn straks 28 M5-stellen, en met de 32 CAF-M4-stellen kunnen 10 driewagentreinen gevormd worden, totaal 38 treinen. 10% reserve/defect eraf, hou je 34 treinen over. Min de 25 omlopen hou je er 9 over voor inzet op de NZL.
Gewoon even wat bierviltjerekenwerk hoor, ik geloof je als de realiteit anders zou zijn :P
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het is de bedoeling dat er 12x per uur gereden gaat worden op de NZ/lijn. Met je bierviltje kan je toch ook concluderen dat 9 stellen dan wat krap is :P

Edit: Ik zie dat de rijtijd slechts 16 minuten gaat bedragen. Aangezien er bij station Zuid alleen maar kort gekeerd kan worden lijkt mij een omloop van 45 minuten (=9 stellen) wel de meest waarschijnlijke optie. Goh, het lijkt wel of er een keertje is nagedacht bij de aankoop van materieel :D
Laatst gewijzigd door JWM op di 18 aug 2015, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Even een nieuw viltje pakken.
Een rit duurt 16 minuten, heen en terug dus 32. Kort keren op Zuid want enkelspoor, dat is dus hooguit 2 minuten. Op Noord kunnen het er hooguit 6 zijn. In totaal zou een omloop dus 40 minuten kunnen duren. In de spits wordt er elke 4 minuten gereden... dus inderdaad, je hebt gelijk, je komt er ééntje tekort, en buiten de spits hou je er maar ééntje over :P
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Spits om de 4 minuten? Dat is nieuw voor mij.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dat is voor mij al heel oud. In de spits elke 4 minuten en daarbuiten elke 5. Of het is inmiddels teruggedraaid waar ik niks van afweet, dat zou kunnen hoewel ik de NZL toch behoorlijk goed volg.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Volgens mij was het de bedoeling om tijdens de spitsuren en het middagdal elke 5 minuten te rijden, maar stél nou dat het proppen wordt, kan de frequentie opgevoerd worden tot elke 4 minuten. Vaker dan dat wordt het niet door het enkelspoor op Zuid, maar dat weet iedereen ondertussen :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik weet niet meer waar ik die info vandaan had maar het zou kunnen dat het er nog van uitging dat de NZL naar Amstelveen doorging en dit de definitieve eindsituatie was. Met twee sporen op Zuid in ieder geval.
Nu is er op het perron van de M52 in ieder geval een 'betriebsplattform' (hoe zou je dat in het Nederlands noemen?) gebouwd aan de van het perron afgewende zijde van het spoor, zodat de bestuurder snel 'achterlangs' kan omlopen zonder zich door de mensenmassa te hoeven wurmen.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten