Rijden er na de zomer nog Zilvermeeuwen of zijn er dan genoeg van die nieuwe dingen in dienst?Ardan schreef:Hmm moet nog wel een keer een laatste ritje Zilvermeeuw gaan maken. Eentje mét fatsoenlijke ding-dong :D Jammer dat de Metropolis die niet meer heeft. Maar de Zilvermeeuw, het zijn ouwe krengen, maar toch wel échte metro's _O_
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
M'n moeder stuurde mij net een foto door van een metrostel van de M51 op een oplegger op de Veerweg in Ridderkerk. Iemand enig idee wat die daar te zoeken had?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zover was ik al gekomen... maar wat moet een stel wat door BN gebouwd is (tegenwoordig onderdeel Bombardier) dan bij Alstom. Dat zijn twee verschillende bedrijven
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarschijnlijk voor de CBTC signalling die Alstom installeert in Amsterdam?
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er is eerder vandaag ook een CAF-metro op een dieplader gespot die van de A10 Oost naar de A1 reed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Was het niet de bedoeling dat er komend jaar eindelijk iets aan groot onderhoud en revisie aan de CAF-vloot zou worden gedaan?
In de geplande materieelinzet vanaf november tot in 2016 zou de inzet van M4's op de 50 flink worden teruggebracht tot nog maar twee diensten (van de elf) met drie stellen. De resterende 9 diensten moeten dan M5's zijn, evenals de gehele dienst (14x) op 53/54. (bron: Yahoo GVB Nieuwsgroep)
Het ligt voor de hand dat dit is gedaan om de rest van de M4's vrij te maken. Wellicht is de eerste nu vertrokken naar een bedrijf waar ze er mee aan de slag gaan?
In de geplande materieelinzet vanaf november tot in 2016 zou de inzet van M4's op de 50 flink worden teruggebracht tot nog maar twee diensten (van de elf) met drie stellen. De resterende 9 diensten moeten dan M5's zijn, evenals de gehele dienst (14x) op 53/54. (bron: Yahoo GVB Nieuwsgroep)
Het ligt voor de hand dat dit is gedaan om de rest van de M4's vrij te maken. Wellicht is de eerste nu vertrokken naar een bedrijf waar ze er mee aan de slag gaan?
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren aan die CAFs.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
LED-verlichting, digitale displays, langsbanken en airconditioning zou wel het minste zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Van die gezellige Alstom koersrollen voor en achter. _O-
CAF met langsbanken zou een hele verbetering zijn. :pos:
CAF met langsbanken zou een hele verbetering zijn. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vermoed dat bij Alargule de zomer in de bol is geslagen, en dat met dit weer!
Ze worden alleen een beetje opgefrist, er worden een paar stoelen uitgesloopt voor een nieuwe kist met beveilingsapparatuur en dan kunnen ze weer een tijdje mee.
Ze worden alleen een beetje opgefrist, er worden een paar stoelen uitgesloopt voor een nieuwe kist met beveilingsapparatuur en dan kunnen ze weer een tijdje mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, een mens raakt al snel verwend hè.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als opfrissen en die kist achter de bestuurscabine het enige is dan zou je toch denken dat dit allemaal in Diemen gedaan kan worden?
Maar goed, het was slechts gespeculeer mijnerzijds, misschien werd die ene CAF wel om een geheel andere reden opgeladen en getransporteerd. Ik herinner me ook een transport van een beschadigde Zilvermeeuw die een paar jaar geleden voor gespecialiseerde herstelwerkzaamheden diep in de Kop van Noord-Holland op stap is geweest.
Maar goed, het was slechts gespeculeer mijnerzijds, misschien werd die ene CAF wel om een geheel andere reden opgeladen en getransporteerd. Ik herinner me ook een transport van een beschadigde Zilvermeeuw die een paar jaar geleden voor gespecialiseerde herstelwerkzaamheden diep in de Kop van Noord-Holland op stap is geweest.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat jij zegt moet sowieso gebeuren voor het nieuwe beveiligingssysteem en heeft niks met die retrofit te maken. In zo'n GVB column op metronieuws.nl gaf de PR-afdeling de indruk dat er een hoop meer gepland staat:Bee schreef:Ik vermoed dat bij Alargule de zomer in de bol is geslagen, en dat met dit weer!
Ze worden alleen een beetje opgefrist, er worden een paar stoelen uitgesloopt voor een nieuwe kist met beveilingsapparatuur en dan kunnen ze weer een tijdje mee.
http://www.metronieuws.nl/amsterdam/201 ... -zn-retourGaan we van stof naar moderne kunstbankjes? Dat is misschien lekker fris, maar is het niet te kil? Rood of blauw? Of een van die twee in combinatie met grijs? Sluiten we aan bij de stijl van onze M5’s? En wat vindt de Reizigers Advies Raad er van? Jullie begrijpen: alleen het beste is goed genoeg voor onze reizigers. Maar het moet natuurlijk ook betaalbaar en praktisch zijn.
Dus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vraag me wel af hoe krap het gaat worden als het proefbedrijf van de NZ/lijn van start gaat en de Amstelveenlijn nog rijdt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom zou het daarom krap worden?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Omdat er minder M5/M6 is gekocht dan eerst de bedoeling was. Daarom blijven de sneltramwagens na het wegvallen van de Amstelveenlijn nog een paar jaar doorrijden totdat de (kortere) M7 instroomt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Veel wollig taalgebruik, maar ze zeggen er wel meteen bij dat het niet te duur mag worden. Nou, dan verwacht ik er dus niet al te veel van. Een likje verf en een nieuw stofje op de stoelen hooguit.n-evo schreef:In zo'n GVB column op metronieuws.nl gaf de PR-afdeling de indruk dat er een hoop meer gepland staat:
http://www.metronieuws.nl/amsterdam/201 ... -zn-retourGaan we van stof naar moderne kunstbankjes? Dat is misschien lekker fris, maar is het niet te kil? Rood of blauw? Of een van die twee in combinatie met grijs? Sluiten we aan bij de stijl van onze M5’s? En wat vindt de Reizigers Advies Raad er van? Jullie begrijpen: alleen het beste is goed genoeg voor onze reizigers. Maar het moet natuurlijk ook betaalbaar en praktisch zijn.
Dus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou het? Er zijn 14 omlopen op de vork, en 11 op de ring, totaal 25. Er zijn straks 28 M5-stellen, en met de 32 CAF-M4-stellen kunnen 10 driewagentreinen gevormd worden, totaal 38 treinen. 10% reserve/defect eraf, hou je 34 treinen over. Min de 25 omlopen hou je er 9 over voor inzet op de NZL.JWM schreef:Omdat er minder M5/M6 is gekocht dan eerst de bedoeling was. Daarom blijven de sneltramwagens na het wegvallen van de Amstelveenlijn nog een paar jaar doorrijden totdat de (kortere) M7 instroomt.
Gewoon even wat bierviltjerekenwerk hoor, ik geloof je als de realiteit anders zou zijn
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is de bedoeling dat er 12x per uur gereden gaat worden op de NZ/lijn. Met je bierviltje kan je toch ook concluderen dat 9 stellen dan wat krap is
Edit: Ik zie dat de rijtijd slechts 16 minuten gaat bedragen. Aangezien er bij station Zuid alleen maar kort gekeerd kan worden lijkt mij een omloop van 45 minuten (=9 stellen) wel de meest waarschijnlijke optie. Goh, het lijkt wel of er een keertje is nagedacht bij de aankoop van materieel :D
Edit: Ik zie dat de rijtijd slechts 16 minuten gaat bedragen. Aangezien er bij station Zuid alleen maar kort gekeerd kan worden lijkt mij een omloop van 45 minuten (=9 stellen) wel de meest waarschijnlijke optie. Goh, het lijkt wel of er een keertje is nagedacht bij de aankoop van materieel :D
Laatst gewijzigd door JWM op di 18 aug 2015, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Even een nieuw viltje pakken.
Een rit duurt 16 minuten, heen en terug dus 32. Kort keren op Zuid want enkelspoor, dat is dus hooguit 2 minuten. Op Noord kunnen het er hooguit 6 zijn. In totaal zou een omloop dus 40 minuten kunnen duren. In de spits wordt er elke 4 minuten gereden... dus inderdaad, je hebt gelijk, je komt er ééntje tekort, en buiten de spits hou je er maar ééntje over
Een rit duurt 16 minuten, heen en terug dus 32. Kort keren op Zuid want enkelspoor, dat is dus hooguit 2 minuten. Op Noord kunnen het er hooguit 6 zijn. In totaal zou een omloop dus 40 minuten kunnen duren. In de spits wordt er elke 4 minuten gereden... dus inderdaad, je hebt gelijk, je komt er ééntje tekort, en buiten de spits hou je er maar ééntje over
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Spits om de 4 minuten? Dat is nieuw voor mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is voor mij al heel oud. In de spits elke 4 minuten en daarbuiten elke 5. Of het is inmiddels teruggedraaid waar ik niks van afweet, dat zou kunnen hoewel ik de NZL toch behoorlijk goed volg.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij was het de bedoeling om tijdens de spitsuren en het middagdal elke 5 minuten te rijden, maar stél nou dat het proppen wordt, kan de frequentie opgevoerd worden tot elke 4 minuten. Vaker dan dat wordt het niet door het enkelspoor op Zuid, maar dat weet iedereen ondertussen :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet meer waar ik die info vandaan had maar het zou kunnen dat het er nog van uitging dat de NZL naar Amstelveen doorging en dit de definitieve eindsituatie was. Met twee sporen op Zuid in ieder geval.
Nu is er op het perron van de M52 in ieder geval een 'betriebsplattform' (hoe zou je dat in het Nederlands noemen?) gebouwd aan de van het perron afgewende zijde van het spoor, zodat de bestuurder snel 'achterlangs' kan omlopen zonder zich door de mensenmassa te hoeven wurmen.
Nu is er op het perron van de M52 in ieder geval een 'betriebsplattform' (hoe zou je dat in het Nederlands noemen?) gebouwd aan de van het perron afgewende zijde van het spoor, zodat de bestuurder snel 'achterlangs' kan omlopen zonder zich door de mensenmassa te hoeven wurmen.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten