Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het plan voor het laten verdwijnen van lijn 16 was al in oktober 2016 bekend, maar waarschijnlijk was dat al te laat om de plannen voor de Lairessestraat nog aan te passen, alhoewel de werkzaamheden daar pas op 1 maart 2017 zijn begonnen.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Maar wat is het punt nu? GVB breekt tramrails op zodra ze niet meer regulier gebruikt worden, tenzij ze te laat zijn en de plannen al definitief zijn, dus is het een goed idee als er tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen komen, ook als die niet regulier gebruikt worden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Daar is echt geen peil op te trekken. De rails in de Haarlemmer Houttuinen hebben nooit een tram gezien, de rails op het zuidelijke deel van de Amstelveenseweg hebben jarenlang liggenroesten, en toen verscheen er toch opeens een tram. De rails in de Rijnstraat werden direct na de Kaltstellung van lijn 25 weggeherprofileerd, die in de Roetersstraat zijn al jaren uit reguliere dienst, maar blijven liggen. Wie het weet, mag het zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Vermoedelijk een samenspel van resterende levensduur van de spoorinfra, eventueel toekomstig gebruik en herinrichtingsplannen van de gemeente.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In grote lijnen is het wel duidelijk: wat zijn relatief belangrijke omleidingsroutes waar geen goede alternatieve voor zijn, en wat niet?

De Roetersstraat heeft dan nog als bonus meezitten dat 5 voor 12 de brug geschikt is gemaakt voor Combino's. Ik kan me zo voorstellen dat het om die reden alleen al not done was direct na opheffing van tram 6 ook de sporen en bovenleidingen weg te halen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Daar is echt geen peil op te trekken. De rails in de Haarlemmer Houttuinen hebben nooit een tram gezien, de rails op het zuidelijke deel van de Amstelveenseweg hebben jarenlang liggenroesten, en toen verscheen er toch opeens een tram. De rails in de Rijnstraat werden direct na de Kaltstellung van lijn 25 weggeherprofileerd, die in de Roetersstraat zijn al jaren uit reguliere dienst, maar blijven liggen. Wie het weet, mag het zeggen.
Er geldt in de spoorwereld het adagium dat twee weken voor een stationsgebouw wordt afgebroken de boel weer glad in de verf wordt gezet. Als je daar ook nog Amsterdam bij denkt wordt het helemaal leuk. De bruggen in de Roetersstraat zijn allemaal vervangen om de tramsporen geschikt te maken voor exploitatie met Combinotrams. Na oplevering heeft de toenmalige lijn 6 volgens mij nog een half jaar regulier gereden voordat de zaak werd opgeheven... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ja, en sindsdien heeft die route nog diverse malen zijn nut bewezen als omleidingsroute....
trolly schreef:de rails op het zuidelijke deel van de Amstelveenseweg hebben jarenlang liggenroesten, en toen verscheen er toch opeens een tram.
Ik weet niet alles over de geschiedenis van de Amsterdamse tram, dus waar doel je nu op? De route van lijn 24 naar VU Medisch Centrum?

En blijkbaar is mijn plan over een mogelijke verlenging van lijn 3 naar Centraal Station zo geniaal dat er nog geen kritiek op is gekomen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:Ik weet niet alles over de geschiedenis van de Amsterdamse tram, dus waar doel je nu op? De route van lijn 24 naar VU Medisch Centrum?
:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Hoewel ik de algemene tegenzin om te investeren in nieuw spoor ook spuugzat ben moet ik het in dit geval eens zijn met n-evo. Op dit moment nieuwe tramsporen op de haarlemmerhouttuinen aan leggen zou verspilde moeite/geld zijn.

Voor omleidingen is de route van weinig betekenis: als de leidse er uit ligt is de (sinds de metro redelijk tramarme) vijzelstraat een prima alternatief, en hoe dan ook is omleggen/inkorten naar het weteringcircuit en iedereen de metro in sturen altijd het snelste.

Gebruik door een reguliere tramlijn zit er voorlopig ook niet in: 3 van de zwaarste buslijnen van de stad rijden er al, dus een extra tramlijn (zoals lijn 3) er overheen sturen zou overkill zijn. De sporen zouden dus pas regulier in gebruik komen als 1 van die buslijnen vertramd wordt. Die plannen liggen er, maar ergens ver achterin de onopgeruimde kast van de VRA onder een stapel metronetstudies. We zijn zo 10 jaar verder voor daar wat van komt.

Dat in die beredenatie de de lairessestraat ook opgebroken had moeten worden ben ik het niet mee eens. Dat is een primaire tram-as die op een redelijk ongelukkige "verkeerde plaats verkeerde moment"-manier tramloos is geworden, en voor de hand ligt om in een volgend vervoerplan weer in gebruik te komen. Tot die tijd is het in ieder geval nog de hoofdroute naar de havenstraat. Secundaire trajecten met weinig nut voor omleidingen (zoals de zuidelijke rijnstraat en de witte de withstraat) zijn ondertussen wel gelijk opgebroken.

Als er al bereidheid is tot het uit voorzorg aanleggen van spoor, dan zijn er denk ik wel belangrijker tracés te bedenken (bijv de parnassusweg).
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wat een leuke verzameling gelegenheidsargumenten.

Als "de leidse" eruit ligt (vraag me niet waarom, maar ik heb echt een schurfthekel aan dat soort pseudo-afkortingen) is dat omdat de koning jarig is of Sinterklaas bijna. Dan liggen dus alle tramroutes naar Centraal plat, terwijl een route over de Haarlemmer Huittuinen berijdbaar zou kunnen blijven.

Dat de drie zwaarste buslijnen van de stad over die route rijden is eerder een argument vóór dan tegen aanleg. Uiteraard moet er dan tenminste één daarvan vertramd worden.

Wat er wel of niet met het spoor in de De Lairessestraat gebeurt staat hier uiteraard los van, terwijl de eventuele urgentie van dit project uiteraard wordt bepaald door de vervangingsplannen voor de brug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:
Als "de leidse" eruit ligt (vraag me niet waarom, maar ik heb echt een schurfthekel aan dat soort pseudo-afkortingen) is dat omdat de koning jarig is of Sinterklaas bijna. Dan liggen dus alle tramroutes naar Centraal plat, terwijl een route over de Haarlemmer Huittuinen berijdbaar zou kunnen blijven.
:Y

En niet alleen bij de verjaardag van de Koning of Sint, ook bij demonstraties, aanrijdingen, ontsporingen, technische defecten..etc....etc..... Neem van mij aan dat de Nieuwezijds lijnen dagelijks meerdere keren met verstoringen te maken hebben.

Maar ok, ik neem mijn verlies wat dit onderwerp betreft. :o
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik snap niet helemaal waarom er zo wordt gefocust op de Leidsestraat. De Haarlemmer Houttuinen zou juist als alternatief dienen bij stremmingen op de Rozengracht, juist omdat de Leidsestraat niet genoeg capaciteit heeft voor omgeleide trams.

Daarnaast, gezien de huidige drukte op lijn 21 is vertrammen op de lange termijn pure noodzaak. Als de huidige groei doorzet rijdt deze in 2025 al 12x/uur in het dal. Er loopt momenteel een onderzoek naar het vertrammen, met als alternatief 21m-bussen, maar naast dat me die vrij onhandig lijken op een drukke stadse lijn als de 21 (gezien de ervaringen met de CapaCity L op lijn 397), is de extra capaciteit die dat geeft maar gering.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:Ik snap niet helemaal waarom er zo wordt gefocust op de Leidsestraat. De Haarlemmer Houttuinen zou juist als alternatief dienen bij stremmingen op de Rozengracht, juist omdat de Leidsestraat niet genoeg capaciteit heeft voor omgeleide trams.
Precies en om die reden, krijg je situaties als een paar weken terug, dat bij een verstoring lijn 13 ingekort wordt tot het Frederik Hendrikplantsoen (dat is dan nog begrijpelijk) maar lijn 17 notabene ingekort wordt tot Frederiksplein. :!:

Die lijnen kunnen geen kant meer op. Leidsestraat is te druk, meer smaken zijn er niet....... :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Neem van mij aan dat de Nieuwezijds lijnen dagelijks meerdere keren met verstoringen te maken hebben.
Dat neem ik niet van je aan, want dat is gewoon niet zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat een discussie, met die rare focus op tramspoor in de Haarlemmer Houttuinen omwille van omleidingen van lijnen die normaal door de Leidsestraat of via de Rozengracht gaan. Het primaire doel van tramspoor door de HH lijkt mij toch het aanbieden van een extra tramverbinding met het (noord)westen van de stad. En dat doe je niet om in de enkele gevallen dat tram 13 er bij de NZVB-wal niet door past een alternatief aan te bieden, maar om structureel de capaciteit tussen het centrum en het westen van de stad te vergroten.

Er is inderdaad een idee geopperd voor een tramalternatief voor bus 21. Hoe concreet dat is weet ik niet. DingeZ zegt dat er een onderzoek naar loopt, maar noemt geen bron, dus die uitspraak kan ik niet verifiëren. De enige bronnen die ik heb die op concrete onderzoeken en plannen ingaan zijn vooral op de website van de VRA te vinden, in de vorm van de Investeringsagenda OV. Daarin heb ik een optie voor vertramming van bus 21 gemist.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik kan niet zo snel meer vinden waar dat onderzoek van lijn 21 staat. Ik weet wel zeker dat lijn 21 onderzocht wordt (werd?) omdat de capaciteit in de toekomst ontoereikend wordt geacht. Daarbij ging het ook om de vraag of de route tussen Bos- en Lommerplein en Haarlemmerplein gestrekter kon, het liefst over het terrein van De Hallen en of een tram niet een beter alternatief was.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben eigenlijk alleen bekend met dat op lange stukken van de 22 reserveringen zijn voor een tram: Haarlemmer Houttuinen, Spaarndammerdijk (nieuwe situatie) en Transformatorweg.

Vertramming van bus 15 en 21 is ooit een keer in het NRC en Het Parool voorbij gekomen als wenslijstje/"visie" van Van Huffelen. Maar wat die vrouw allemaal de publiciteit in brengt aan mooie verhalen is tot op heden weinig waard gebleken.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Als ik van Huffelen had moeten geloven, zouden we binnen afzienbare tijd trolleybussen (IMC) zien in Amsterdam. Nooit meer iets van gehoord.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die vraag heb ik paar keer uitgezet op wijnemenjemee.nl en eindelijk antwoord gekregen. :)

De accutechniek heeft kennelijk in een jaar of wat tijd dusdanige sprongen gemaakt dat OC (Opportunity Charging) nu ook interessant is op hoogfrequente lijnen zoals de 22. Uit nieuw onderzoek is gebleken dat OC, ondanks dat je meer bussen nodig hebt voor dezelfde dienstregeling, goedkoper is dan IMC. We gooien het dus maar op "nieuwe inzichten".
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Aha, dank n-evo :pos:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hier nog ff het exacte antwoord Fred, hoef je niet te zoeken. :)

Vraag
Volgens GVB was de trolleybus of trolleybus met accu juist de ideale oplossing. Kortom de IMC-techiek. Je hoeft “alleen” op 40% van de route lijnen op te hangen die aanhaken op de onderstations van het tramnetwerk. Ook leek de VRA/gemeente tot op het allerlaatste moment de indruk te hebben dat GVB zou doorzetten met dit plan. De OC-techniek had juist op hoogfrequente lijnen het nadeel dat een aardige portie van de vloot werkloos staat op te laden. IMC heeft dit probleem niet. Zij voorzagen juist IMC voor de hoogfrequente lijnen en OC voor de rustigere lijnen.

Wat ik hier lees lijkt dus haaks te staan op het verhaal dat GVB meerdere malen in de media heeft verteld. Verschil van mening? Nieuwe inzichten? Andere problemen? Kunnen jullie hier wat meer achtergrondinformatie over geven?
Antwoord
@N-evo, hiebij het antwoord van Gerard: Het klopt dat GVB jarenlang overtuigd was van de voordelen van deze zogenoemde ‘trolleybussen’. Maar omdat dit een kostbaar scenario is, hebben we de afgelopen jaren juist onderzoek gedaan naar de andere manieren die ook Zero Emissie als uitgangspunt hebben. Hieruit bleek dat andere Zero Emissie methodes beter inzetbaar zijn in een stad als Amsterdam. Daarbij heeft de batterij techniek de afgelopen periode een sterke ontwikkeling doorgemaakt: de range is sterk verbeterd. Dus een batterijbus kan steeds verder rijden op een lading. Een geval van ‘nieuwe inzichten’ dus. Groet, Renske
https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... egio#vraag
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nogmaals mijn dank :pos: :pos:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Geen probleem! :)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tijd voor eentje uit de oude doos:

Moet eind 50er/begin 60er jaren zijn geweest. Lijn onbekend, zou lijn 1 of 2 geweest kunnen zijn omdat, aan het groot wagennummer te zien, dit een enkelgelede tram is, maar deze trams reden ook op andere lijnen. De politiekevers waren toen nog zwart in Amsterdam, de politie heette toen in de volksmond nog de “5x8” (5 maal 8 ) want dat was toen het alarmnummer van de Amsterdamse politie. Spiegelkijken ging in die tijd al moeilijk af, gezien de foto. :D

Afbeelding
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

trolly schreef:Wat een leuke verzameling gelegenheidsargumenten.
Ik ging de tot zo ver gegeven argumenten systematisch af, dus inderdaad een hele leuke gelegenheid voor die verzameling argumenten :Y
DingeZ schreef:Ik snap niet helemaal waarom er zo wordt gefocust op de Leidsestraat. De Haarlemmer Houttuinen zou juist als alternatief dienen bij stremmingen op de Rozengracht, juist omdat de Leidsestraat niet genoeg capaciteit heeft voor omgeleide trams.
Die focus op de leidsestraat komt denk ik nog van het concept-lijnennet dat het GVB een paar jaar terug presenteerde, waarin alle lijnen die er niet meer bijpassen in de leidsestraat de haarlemmerhouttuinen zouden nemen. Voor de rozengracht is het inderdaad wel een goeie omleidingsroute, of dat alleen genoeg reden is om het traject aan te leggen is de vraag. Als je de nieuwe HH-sporen aanvult met een extra calamiteitenlus ten westen van (achter?) het CS wordt het interessant: dan heb je een mogelijkheid voor trams om het CS te bereiken als de binnenstad en/of het stationsplein gestremd zijn. Het koningsdagnet wordt dan bijvoorbeeld een stuk robuuster: Oost kan terugvalen op de Oostlijn, Noord en Zuid op de Noord/Zuidlijn, IJburg op de 26-lus achter het CS, en West...op de haarlemmerhouttuinen en de nieuwe westelijke calamiteitenlus.
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten