Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zeker. Er zijn vast ook regio's in de wereld waar ze zeggen dat een half uur wachten "helemaal niks" is. Het is maar net wat je gewend bent. :D
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Maar 6 minuten wachten is in mijn optiek niks. Een dergelijke dienstregeling is nodig om alle reizigers te kunnen vervoeren. Echter, voor de individu is 6 minuten wachten echt vrijwel niets. Bovendien zal je vrijwel nooit die 6 minuten volmaken, aangezien je vrijwel nooit exact naast de metro staat op het moment dat hij vertrekt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Exact niet nee, wel kort genoeg dat ik de achterlichten nog zie verderop. Laten we het houden op een bijzonder slecht gevoel voor timing van mijn kant. 8-) Hopelijk is het probleem met de data-aanvoer naar de apps opgelost voordat het systeem wordt uitgerold over de rest van het net. Ze zijn er gelukkig mee bezig.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Er is geen probleem met aanvoer richting apps, OVinfo is ready to go. Draaide ook in acceptatie-omgeving ondanks dat het qua formaat een compleet afwijkende stroom is van rest van het OV.
Ze hebben gewoon nog geen vertrouwen in het hele systeem dus willen ze voorlopig niets meer doen dan de borden op het perron.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Western Soldier schreef:Maar 6 minuten wachten is in mijn optiek niks. Een dergelijke dienstregeling is nodig om alle reizigers te kunnen vervoeren. Echter, voor de individu is 6 minuten wachten echt vrijwel niets. Bovendien zal je vrijwel nooit die 6 minuten volmaken, aangezien je vrijwel nooit exact naast de metro staat op het moment dat hij vertrekt.

Wachten duurt, voor het gevoel, meestal langer dan de daadwerkelijke tijd..

Daarbij.. als de verwachting is dat er nog 2 minuten zijn voor vertrek.. en er de verwachting is dat dit gehaald kan worden, begrijp ik wel de teleurstelling wanneer men de achterlichten van een M5 ziet... Wordt dan dubbelop hè, irritatie over het missen van de aansluiting + de wachttijd daarna.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Als ik op Vijzelgracht de metro neem weet ik dat er in korte tijd een metro gaat ongeacht of er een vertrekt. Voor de korte afstand zoals tussen Vijzelgracht en Rokin zou ik overigens sowieso de tram nemen, aangezien dan eventuele reistijdwinst niet opweegt tegen het afdalen en weer omhoog komen. Ik zou op Vijzelgracht enkel de metro nemen voor bestemmingen CS of verder of Europaplein of Zuid. De rest is voor mij te kort om die moeite te nemen. Als ik een metro neem die elke 6 minuten gaat boeit het mij echt niet als er een metro net wegrijdt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Maar 6 minuten wachten is in mijn optiek niks.
Dan ben je vast geen echte metro's gewend. Om de 6 minuten is een bijzonder lage frequentie voor een metro in het centrum van een stad.

Voor mij is 6 minuten wachten op een metro best lang. Zeker als het voor een kort ritje is. De wachttijd is dan erg lang in verhouding tot de reistijd.
Laatst gewijzigd door reisthijs op zo 09 dec 2018, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik reis 3 dagen in de week heen en terug met de metro, tussen Amstel en Weesperplein waar nog veel meer metro's gaan. De 6 minuten waar je het over hebt zijn zo om, nog voor je er erg in hebt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Vandaag was ik weer eens in Amsterdam, en er waren een aantal omwonenden die middels een plakkaat aan hun raam protesteerden tegen het feit dat de Marnixstraat tussen het zwembad en het Haarlemmerplein een hoofd-OV-as zou moeten worden. Waarvan bij deze acte.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ze willen gewoon verkeerslichten op de kruising bij het zwembad. Al jaren, want het is namelijk een populaire plek om jongeren aan te rijden en dat zou de schuld zijn van de buschauffeurs. Helaas heeft AT5 hun zoekfunctie vakkundig gesloopt zodat er geen sluitende documentatie van te vinden is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Vandaag was ik weer eens in Amsterdam, en er waren een aantal omwonenden die middels een plakkaat aan hun raam protesteerden tegen het feit dat de Marnixstraat tussen het zwembad en het Haarlemmerplein een hoofd-OV-as zou moeten worden. Waarvan bij deze acte.
Hoe wordt dat stuk Marnixstraat meer hoofd-OV-as dan het nu al is? Staat er iets nieuws in de planning qua lijnvoering?
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Suus schreef:Ze willen gewoon verkeerslichten op de kruising bij het zwembad. Al jaren, want het is namelijk een populaire plek om jongeren aan te rijden en dat zou de schuld zijn van de buschauffeurs. Helaas heeft AT5 hun zoekfunctie vakkundig gesloopt zodat er geen sluitende documentatie van te vinden is.
Google: site:at5.nl marnixstraat

Levert vast wel wat hits op, en ben je ook niet afhankelijk van de brakke zoekfunctie van het lokale sufferdje.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Ze willen gewoon verkeerslichten op de kruising bij het zwembad. Al jaren, want het is namelijk een populaire plek om jongeren aan te rijden en dat zou de schuld zijn van de buschauffeurs.
Goed plan. Dan kunnen de buschauffeurs die niet tijdig stopten voor door rood rijdende jongeren voortaan de schuld krijgen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Ik zat naar die grafiek te kijken en daar zag ik het toch echt niet in terug.
Hier het bericht op AT5.nl

https://www.at5.nl/artikelen/189411/mij ... s-in-1-dag
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Ze willen gewoon verkeerslichten op de kruising bij het zwembad. Al jaren, want het is namelijk een populaire plek om jongeren aan te rijden en dat zou de schuld zijn van de buschauffeurs. Helaas heeft AT5 hun zoekfunctie vakkundig gesloopt zodat er geen sluitende documentatie van te vinden is.
Ongeveer 10 jaar geleden is er een jongetje van 12 doodgereden. Ik woonde er toen nog, dus ik heb dat ongeval wel meegekregen. Dat was een klassiek dode-hoek ongeval waarbij een automobilist afsloeg en het jongetje niet had opgemerkt die midden op het kruispunt stil stond omdat er een tram aankwam. Toen lagen er nog geen fietspaden en moesten afslaande fietsers midden op de weg voorsorteren. Daar is inmiddels gelukkig een eind aan gekomen.
Hier historisch beeldmateriaal over hoe onoverzichtelijk de kruising in 2008 nog was: https://goo.gl/maps/LcL25PBTYrC2
Dat is nu stukken beter denk ik. Het blijft een lastig punt met veel afslaand verkeer. Niet makkelijk om zomaar iets aan te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Nieuws op AT5: GVB mag oude dieselbussen langer gebruiken, https://www.at5.nl/artikelen/189439/gvb ... YxPUph2baE

Ik ga er vanuit dat hiermee de Citaro G's van begin 3xx bedoeld worden? Zijn er überhaupt nog ergens Jonckheeres eigenlijk?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Het blijft toch treurig dat zelfs 4,5 maand na invoering van het nieuwe lijnnet je nog oude informatie in tal van abri's tegenkomt met niet meer bestaande lijnen of veranderde eindbestemmingen...
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Milco schreef:Nieuws op AT5: GVB mag oude dieselbussen langer gebruiken, https://www.at5.nl/artikelen/189439/gvb ... YxPUph2baE

Ik ga er vanuit dat hiermee de Citaro G's van begin 3xx bedoeld worden? Zijn er überhaupt nog ergens Jonckheeres eigenlijk?
Dat plaatje bij het artikel is illustratief, lijkt me. Ik meen dat in het voorjaar de laatste Jonckheeren verdwenen zijn uit de reguliere dienst, maar GVB zou GVB niet zijn als ze er nog een paar achter de hand hebben ergens in een hoek van de garage. Maar volgens mij zijn dat EURO-3 bussen, dus eigenlijk niet meer inzetbaar in de dienst.

Wat die 22 bussen betreft voor lijn 55, ik denk niet dat het GVB die zo uit haar mouw schudt. Ik weet er nog wel een aantal te staan zo ergens in AML. Even wit/blauwe bestickering erop en gaan met die banaan. :D

EDIT: overigens begrijp ik niet dat men spreekt over het feit dat de elektrische bussen later komen......de bedoeling bij de aanbesteding was vanaf het begin, dat de nieuwe bussen eind 2019 zouden instromen.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door CSA2 »

Ergens in de westhaven staan sinds 21 juli 35 ex-NHN citaro's, daar ging toen een gerucht in de rondte dat die tijdelijk naar het gvb zouden gaan. Maar das een grote brok speculaas...
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bizar, dit nieuws. De ombouw van de AVL zit er al jaren aan te komen, en de concessie-eisen zijn zo mogelijk nog langer bekend. Dus GVB heeft jaren de tijd gehad om zich hier conform de concessie-eisen op voor te bereiden. En nu komt men tóch in de knel - omdat er wat elektrobussen later instromen? Slechte planning, maar ja: op materieelgebied zijn we inmiddels wel gewend dat Schraalhans keukenmeester is.

Ook een kwalijke rol van de VRA hierin, om hier vrijstelling op te verlenen. Daarmee haal je de geloofwaardigheid van je streven om naar zero-emissie te gaan wel een beetje onderuit.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

CSA2 schreef:Ergens in de westhaven staan sinds 21 juli 35 ex-NHN citaro's, daar ging toen een gerucht in de rondte dat die tijdelijk naar het gvb zouden gaan. Maar das een grote brok speculaas...
Volgens mij zijn dat standaard Citaro’s? Voor lijn 55 zullen echt gelede bussen nodig zijn.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat later instromen van de elektrische bussen geloof ik niet zo. De planning is m.i. vanaf het begin van de aanbesteding zo geweest, dat die eind 2019 zouden instromen en dat is volgens mij nog steeds zo. Dat het GVB bussen tekort komt i.v.m. de tijdelijke buslijn 55 heeft m.i. ook niks te maken met de instroom van elektrische bussen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Die Citaro's waren voor het grootste deel gewoon 12 meter inderdaad, er zaten 4 gelede wagens tussen. Voor zover ik heb begrepen zijn die naar Duitsland gegaan (of dat was in ieder geval de bedoeling).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het is natuurlijk ook van de zotte om voor een tijdelijke buslijn nieuw materieel te gaan bestellen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het is ook nooit de bedoeling geweest, dat er nieuw materieel zou komen voor lijn 55. Nogmaals, ik heb altijd begrepen dat er gelede CXX Citaro’s ex-Sternet/R-net gebruikt zouden gaan worden. In een interview in het voorjaar met de (ik dacht) CXX regiodirecteur, stelde deze dat ze een flink aantal bussen in reserve zouden houden, MEDE i.v.m. de buitendienstelling van lijn 51 op het zuidelijke traject, maart a.s.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten