Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

In Rotterdam?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tgv2
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 16:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door tgv2 »

Klopt deze informatie nu wel:

De andere passages, de 1e, 3e en 5e vanaf de tramhalte, leiden ook naar de NS perrons en zijn daarom afgesloten met ov-chipkaart poortjes. Je kunt inchecken, doorlopen en aan de andere kant weer uitchecken zonder kosten te maken, maar dan met je wel of een NS-abonnement op je kaart hebben, of minimaal 20 euro saldo dat door de NS herkend wordt! Dat wordt alleen herkent als je het saldo bij een NS automaat geladen hebt.

https://reisinfo.gvb.nl/nl/omleidingen/ ... al-station
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als ik het me goed herinner moet je een niet-NS-OV-chipkaart met een saldo van minstens € 20,- in ieder geval vóór de eerste keer dat je 'm bij NS gebruikt in laten zegenen bij een NS-automaat. Of dat saldo dan ook bij dat automaat moet zijn aangeschaft durf ik niet te zeggen, maar ik weet haast zeker dat er anderen op dit forum rondspoken die dat wel weten. Toch Suus?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De eerste keer dat een OV-chipkaart bij een NS-kaartautomaat wordt opgeladen, laadt de automaat er een product op om in te stellen dat je 2e klasse reist. Als je een chipkaart nog nooit bij NS hebt opgeladen en ook geen NS-abonnement hebt, kan je inderdaad niet bij NS inchecken. Het minimale saldo zonder NS-abonnement is daarnaast € 16.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Tochjo »

Suus schreef:Als je een chipkaart nog nooit bij NS hebt opgeladen en ook geen NS-abonnement hebt, kan je inderdaad niet bij NS inchecken.
Dat is sinds 1 juni 2018 niet meer het geval. Sinds die datum hoeft een OV-chipkaart dus niet meer specifiek geschikt gemaakt te worden voor reizen op saldo bij NS.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:De eerste keer dat een OV-chipkaart bij een NS-kaartautomaat wordt opgeladen, laadt de automaat er een product op om in te stellen dat je 2e klasse reist. Als je een chipkaart nog nooit bij NS hebt opgeladen en ook geen NS-abonnement hebt, kan je inderdaad niet bij NS inchecken. Het minimale saldo zonder NS-abonnement is daarnaast € 16.
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen [...]
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... kaart.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is echt € 16. Want je mag 4 euro negatief staan op een OV-Chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Maar, kom je met een saldo van € 16,06 wel binnen? Ik heb, in mijn herinnering, weleens een bedrag dat bijna 20 euro was op de kaart staan.. maar werd toch afgewezen bij de poort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Ja met 16 euro of meer kom je echt de poortjes door, met abonnement zelfs met slechts 6 euro op de kaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik kan zelfs met een negatief bedrag inchecken bij NS. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Tochjo schreef:Dat is sinds 1 juni 2018 niet meer het geval. Sinds die datum hoeft een OV-chipkaart dus niet meer specifiek geschikt gemaakt te worden voor reizen op saldo bij NS.
Is dat echt voor elke anonieme chipkaart? Of geldt deze wijziging pas voor chipkaarten met een vervaldatum na bijv. 01-01-2024? Dit aangezien we bij ons in de Appie nog chipkaarten hebben liggen tot ongeveer die geldigheidsdatum.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik kan zelfs met een negatief bedrag inchecken bij NS. :P
Mja met een abonnement zal dat wel lukken (gisteren vier keer langs een poortje gekomen en m'n chipkaartsaldo was € 0 en is nu nogsteeds € 0 :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Tochjo »

Hainje schreef:Is dat echt voor elke anonieme chipkaart? Of geldt deze wijziging pas voor chipkaarten met een vervaldatum na bijv. 01-01-2024?
Ik meen dat het product Reizen op saldo bij NS niet meer nodig is om te kunnen reizen, wat zou betekenen dat met elke OV-chipkaart ongeacht vervaldatum direct gereisd kan worden bij NS.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Maar je moet toch wel binnen een bepaalde tijd weer uitchecken? Anders kost het je geld.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ja binnen 6 uur, anders ben je de borg van €6,-/€ 10,-/€ 16,-/€ 20,-/ander bedrag kwijt en moet je via internet aan gaan geven waar je bent uitgestapt.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Het moet in dit geval binnen 1 uur, als je wil inchecken, doorlopen en aan de andere kant weer uitchecken zonder kosten te maken.
Hainje schreef:de borg van €6,-/€ 10,-/€ 16,-/€ 20,-/
De borg is € 0,-/€ 10,-/€ 20,-
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Of dat saldo dan ook bij dat automaat moet zijn aangeschaft durf ik niet te zeggen, maar ik weet haast zeker dat er anderen op dit forum rondspoken die dat wel weten. Toch Suus?
Klinkklare onzin. Saldo is gewoon saldo dus dat werkt overal. Ook al heeft de NS ergens in de voorwaarden staan dat je saldo alleen mag gebruiken bij de vervoerder waar je het opgeladen hebt.

Saldo dat je bij de NS-automaat op je kaart zet werkt ook prima bij GVB. Ik heb jarenlang niks anders gedaan (omdat ik die GVB-automaten ondingen vond).
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 14 okt 2019, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Je blaft naar de verkeerde boom, zoals de Britten zeggen. Schelden mag, maar graag naar de bedenker van de onzin — het GVB.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben er nog nooit tegenaan gelopen dat saldo geladen bij partij X niet werkte bij partij Y. Onlangs heb ik de ov-chipkaarten van vrienden uit de VS opgeladen bij een GVB-automaat, toen met ze de Intercity Direct ingestapt naar Rotterdam en hun kaarten opnieuw van saldo voorzien bij een automaat van RET. Daar hebben ze vervolgens mee bij RET, NS én GVB gereisd.

Lijkt mij dus ook bullshit wat GVB hier schrijft. :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

In het algemeen ben ik het daar van harte mee eens, en gezien de afzender zou ik zelfs een beetje teleurgesteld zijn als het anders was. Alleen: het moment van inwijding aan een NS-machien was op zich al een farce. Daarbij zou het mij niet verbaasd hebben als er een minimaal bedrag (bijvoorbeeld een Euro) gedaan zou moeten worden indien op dat moment het op de kaart niet sowieso zou moeten worden aangevuld. En dat uiteraard alleen op het moment van acceptatie door NS. Ik wil maar zeggen dat hoewel GVB wat uit z'n duim zuigt, ze in dit geval de gekte niet helemaal zelf bedacht hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Je blaft naar de verkeerde boom, zoals de Britten zeggen. Schelden mag, maar graag naar de bedenker van de onzin — het GVB.
Het GVB is hier alleen maar de verkondiger van de onzin — het is bedacht door de NS.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

't Is een complot. NS bedacht het inwijdingsritueel voor "reizen op saldo", GVB fantaseerde er de NS-saldoplicht bij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Dus als je saldo op je kaart hebt staan dankzij automatisch opwaarderen, zou je met deze logica nergens kunnen inchecken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dus als je saldo op je kaart hebt staan dankzij automatisch opwaarderen, zou je met deze logica nergens kunnen inchecken?
Het probleem in deze discussie is dat nergens goed duidelijk gemaakt wordt of een reactie cynisch of zuiver inhoudelijk is ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Amstelveense raadsleden willen betere ov-verbinding als Uithoornlijn rijdt.

Het argument is dat halte Amstelveen Centrum opgeheven wordt en vanuit Uithoorn de verbinding met het stadshart niet ideaal is. De lijnen 347/348 verdwijnen immers als de Uithoornlijn gaat rijden.

Bij de gemeente is nu het plan geopperd om een tramlijn te realiseren tussen Uithoorn - Westwijk - Stadshart, waarbij de sporen gebruikt zouden kunnen worden, die aangelegd gaan worden vanaf eindpunt lijn 5 RECHTSAF richting Beneluxbaan. (Remisespoor)

Mijn inziens een kansloze exercitie, maar de raadsleden hebben wel een punt, wat betreft de bereikbaarheid van het stadshart.

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/polit ... twijk.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten