Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Amstelveen Centrum wordt opgeheven. Dus mensen die naar het winkelcentrum willen moeten gebruik maken van tram 5 of de overgebleven buslijnen. Vanuit Amsterdam is het niet zo'n drama. Vanuit Uithoorn / Westwijk is het minder prettig.
Inderdaad, vanuit Westwijk (en verder) blijft het hoogstwaarschijnlijk makkelijk om met lijn 357 (ex-172) vanuit Kudel/Aalsmeer/Westwijk naar het stadshart te reizen. Vanuit Uithoorn blijft alleen vanuit Zijdelwaard een buslijn rijden naar Amstelveen busstation, verder is er beslist dat er geen parallelle buslijn komt naast de UTH-tram. Woon je niet in Zijdelwaard, dan verplicht met de tram ri. Amstelveen :x
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

paolie schreef:Nee. En het lag ook niet aan de reizigersaantallen dat halte Centrum werd geschrapt, maar meer aan politieke belangen (lees: handhaven lijn 5).
Hoezo? Binnen ieder plan was het uitgangspunt om met twee tramlijnen te blijven rijden op de AVL. Eén tot Binnenhof, de ander tot Westwijk. Amstelveen wil per se haar boemeltje houden naar het Centrum. Per saldo stond alleen het stuk tussen Leidseplein en CS ter discussie. Uiteindelijk wordt lijn 5 alsnog omgelegd naar Westerpark, maar whatever.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

^^ die twee lijnen was bij aanvang van de planvorming nog geen vanzelfsprekendheid... (lijn 5 was mentaal al opgeheven na de metroplannen)
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De eerste plannen die op amstelveenlijn.nl stonden gingen in ieder geval van meet af aan uit van twee tramlijnen met 40-45-meter materieel. Waarbij lijn 5 tussen Westwijk en Leidseplein zou gaan rijden. De AVL tussen Binnenhof en Amstel. Een nóg ouder plan ging uit van twee sneltramlijnen (51 & 58) waarbij de 58 via de N/Z-lijntunnel zou rijden. Ik heb persoonlijk nooit plannen met maar één lijn gezien.

Best logisch als je zowel het Centrum als Amstel wil blijven bedienen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Er waren in de oriëntatiefase varianten waarbij lijn 5 VU als eindpunt zou krijgen.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Grappig. Denk alleen niet dat je het dan qua capaciteit redt. Het gevolg van dat lijn 5 met 30-metertrams moet blijven rijden om het centrum in te kunnen is dat de AVL 2x 30-meter nodig heeft en niet genoeg zou hebben aan 45-meter trams. Dat is wat ze op de website zeiden tenminste.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Ik vermoed dat de ware reden van 2x30-meter is dat het GVB geen behoefte heeft aan afwijkend 45-meter materieel.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk ik stiekem ook. Voordeel van 60 meter is natuurlijk dat je het ook weer kan afbreken tot een veilige 30 meter. :wink:
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Met Koningsdag wordt er uiteraard weer flink wat omgelegd en gesneden voor de drukte in het centrum. Zoals te zien in de info van het GVB (in tekst en op de kaart) rijden alleen trams 3, 12 en 26 hun normale route. Naast de voorspelbare omleidingen, 24 naar Plantage, 7 en 10 over buitenring en de koppels 1-2, 4-9 en 13-17, valt het mij op dat tram 5 Surinameplein als eindpunt krijgt. Dat betekent dat de noordelijke helft van de Amstelveenseweg weer een keer bereden gaat worden.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Tram 5 rijdt op Koningsdag al sinds jaren naar het Surinameplein.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Het is precies hetzelfde draaiboek als vorig jaar, met uitzondering van lijn 16/24. Daardoor zijn andere keuzes minder goed te begrijpen.
Lijn 5 mocht de afgelopen jaren niet over het noordelijke deel van de Beethovenstraat en J.M. Coenenstraat, aangezien dat de looproute richting Museumplein was. Nu lijn 24 hier wel weer mag rijden, zie ik geen reden om lijn 5 hier ook de eigen route te laten rijden tot op zijn minst het Museumplein (bijv. naar het Frederik Hendrikplantsoen).
Met lijn 24 via het Weteringcircuit, zie ik weinig bezwaren om ook (een deel van) de lijnen die nu moeten omrijden via de Van Woustraat eerder al weer terug te laten keren naar de binnenring (7, 10 en 14). Gezien de hoeveelheid trams die de Leidsestraat met strengelspoor dagelijks kan verwerken, zou de Ferdinand Bolstraat ook wel meer dan één lijn moeten kunnen hebben.

Verder vind ik het slordig dat de lopende omleidingen niet verwerkt zijn op de kaart, zoals rond de Vrijheidslaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat laatste is een structureel probleem in Amsterdam... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Is er ergens informatie over de omlopen van de veerboten?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op de website van GVB sttan de lijnen met dienstregeling van de ponten, vanaf lijn 900. Als je dit soort info zoekt.
https://maps.gvb.nl/nl/lijnen
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

De omloop van de IJveren is mij niet exact bekend. In principe blijft een pont de hele tijd op één verbinding varen (m.u.v. de combi Houthavenveer/Distelwegveer tussen de spitsen), maar aan het begin en eind van iedere spits wordt er regelmatig onderling gewisseld voor schoonmaak, en om vaak genoeg in de ponthaven te komen voor onderhoud en tanken. Tanken hoeft echter veelal maar eens per twee dagen.

De ponten op het Noordzeekanaal wisselen onderling nog minder dan de IJveren. Deze blijven vaak dagenlang op dezelfde verbinding hangen.
Bovenstaande dus uit eigen observatie.

Op zich zijn de veren redelijk makkelijk te volgen via http://www.marinetraffic.com.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Dienstregelingen heb ik al ;) ook een lange dump aan AIS data, alleen lijkt er niet echt een systeem in te zitten.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Wievank schreef:Het is precies hetzelfde draaiboek als vorig jaar, met uitzondering van lijn 16/24. Daardoor zijn andere keuzes minder goed te begrijpen.
Lijn 5 mocht de afgelopen jaren niet over het noordelijke deel van de Beethovenstraat en J.M. Coenenstraat, aangezien dat de looproute richting Museumplein was. Nu lijn 24 hier wel weer mag rijden, zie ik geen reden om lijn 5 hier ook de eigen route te laten rijden tot op zijn minst het Museumplein (bijv. naar het Frederik Hendrikplantsoen).
Met lijn 24 via het Weteringcircuit, zie ik weinig bezwaren om ook (een deel van) de lijnen die nu moeten omrijden via de Van Woustraat eerder al weer terug te laten keren naar de binnenring (7, 10 en 14). Gezien de hoeveelheid trams die de Leidsestraat met strengelspoor dagelijks kan verwerken, zou de Ferdinand Bolstraat ook wel meer dan één lijn moeten kunnen hebben.

Verder vind ik het slordig dat de lopende omleidingen niet verwerkt zijn op de kaart, zoals rond de Vrijheidslaan.
Het was mij nooit eerder opgevallen dat de 5 naar Surinameplein reed. Dat de 5 niet over de Beethovenstraat rijdt heeft denk ik meer te maken met dat er dan geen keerpunt in de buurt is. De enige twee opties zouden dan zijn Roelof Hartstraat - Ferdinand Bolstraat - Weteringcircuit of Van Baerlestraat - Overtoom - Surinameplein, maar het lijkt mij nogal onwenselijk om een zevende tramlijn de Van Baerlestraat op te sturen.
Ik betwijfel overigens of de halte Marie Heinekenplein wel lang genoeg is (stad in) om twee trams te kunnen plaatsen, zo niet maakt dat een extra tramlijn met de huidige hoge frequentie van lijn 24 (12x/u) nogal lastig.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

T.h.v. de Albert Cuypstraat kon er geen halte in de Ferdinand Bolstraat komen omdat bedacht was dat tramhaltes voortaan minimaal 60 meter lang moesten zijn. De haltes op het Marie Heinekenplein voldoen dus wel hieraan. Alleen is de halte in noordelijke richting aan de zuidzijde niet op hoogte gebracht t.b.v. laad- en losverkeer.
Verder is het wel 'beperkend' dat de opstellengte aan de zuidzijde van het enkelspoor niet veel meer dan 1 tramlengte gezien vanaf de kruising met de Albert Cuypstraat.

Zie ook https://www.amsterdam.nl/publish/pages/806655/do_ferdinand_bolstraat_rode_loper_december2014.pdf
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bedankt voor die toelichting! Ik mis dit soort info nogal in de artikels op wijnemenjemee.nl. Ik was nl. één van die personen die dacht "Waarom verplaatsen ze nou wéér een halte bij een populaire trekpleister vandaan?" maar zo valt dat goed te verklaren. :pos:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Vandaag was echt raar. Ik was sinds tijden weer in Amsterdam en toen stapte ik in de tram van 12:00 naar RAI vanaf Centraal en halverwege Ceintuurbaan- Van Woutstraat werd er een noodstop gemaakt. Zo knalde een oudere mevrouw (76) met haar hoofd op een stoel.
Die stoelen van de Combino zijn letterlijk een laag bekleding over een plastic/metalen bankje. Ambulance aangeroepen en tram kon weer verder na 20 minuten. Ik heb wel de laatste 3 halte gelopen.

Allemaal in voertuig 2099.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Je weet weer een mooi bericht in elkaar te draaien.
Wat heeft de bekleding van een Combino nu te maken met een valpartij van een oudere mevrouw door een noodstop (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Als het interieur volledig uit piepschuim had bestaan, dan was de klap niet zo hard aangekomen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wanneer worden de tramsporen in de Witte de Withstraat eigenlijk buiten gebruik genomen?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het GVB kennende een maand of 9 voordat de route via de Hoofdweg geschikt is gemaakt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En voor wanneer staat dat op de rol?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 211 gasten