Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door groningen »

Politiewagen geramd door een tram (lijn 9 naar Diemen Sniep) op de Middenweg vanmiddag.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:Hoorn heeft, zoals door n-evo al aangegeven, ook al een treinverbinding met Amsterdam.
Dan lijkt een verlenging van de Noord/ZuidLijn richting Monnickendam en Edam/Volendam mij meer nut hebben.
In principe komt dat neer op de vertramming van EBS lijn 314. In principe kan ik me goed voorstellen dat een spoorverbinding Hoorn-Edam-Monnickendam-Amsterdam zinvol is als suburbane spoorlijn. Je moet dan niet in termen van "metro" of "tram" denken, maar meer aan en soort S-bahn. In Zwitserland lopen er veel van dit soort lijnen en die gedijen goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Regiotram of -metro wordt het dan. De term "S-bahn" komt in Nederland verder niet voor. En als het tramvoertuigen zijn die binnen Amsterdam en Hoorn als zodanig rijden wordt het in de volksmond vanzelf weer gewoon "tram". Of "metro" als dat het geval is. (A)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het zou mij inderdaad niet verbazen als er ooit eens een trammetje gaat komen van Amsterdam Noord naar Purmerend en Edam/Volendam. Het besluitvormingstraject zal wel ongeveer als volgt gaan:
  • 2020: Gemeenten verenigd in de Vervoerregio (VR) spreken de intentie uit om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Purmerend.
  • 2023: na jaren onderzoek wordt geconcludeerd dat een regiotram de beste optie is. Deze komt uit twee takken te bestaan: 1) een tak via de IJtunnel naar Amsterdam Centraal en 2) een tak via de Schellingwouderbrug naar de Sluisbuurt en aantakkend op de tramlijnen 7 en 14 (of Panda en Zuurstok, zoals GVB de lijnen tegen die tijd noemt na een door GeenStijl gekaapte prijsvraag hoe de nieuwe tramlijnen moeten gaan heten).
  • 2025: na verder onderzoek wordt besloten dat een stadstramlijn tussen Purmerend en Amsterdam-Noord - waar overgestapt kan worden op de Willem-Holleederlijn (opnieuw het resultaat van een door GeenStijl gekaapte prijsvraag hoe de metrolijnen moeten gaan heten) - de beste optie is. Daarnaast komt er een aftakking richting Edam/Volendam - of 'Fish 'n' Coke Town', zoals de nieuwe naam uit marketingoverwegingen luidt.
  • 2028: er wordt begonnen met de aanleg van de tram. Deze moet klaar zijn in 2031.
  • 2031: trolly begint een eigen forum.
  • 2048: na ettelijke jaren vertraging wordt de nieuwe tramlijn opgeleverd. De lijn wordt vernoemd naar de lhbtqi-zoon/dochter/geslacht-onbekend van Jan Smit.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vergeet niet dat de tramlijn vijf ongelijkvloerse kruisingen krijgt bij verschillende onverharde wegen midden in de weilanden. De drukste wegen in Amsterdam waar ook de meeste trams per uur passeren worden gewoon op het maaiveld overgestoken.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De door GVB geopperde verlenging van de lijnen 7 en 14 naar Zeeburgereiland/Sluisbuurt/IJburg lijkt rendabel te kunnen worden. Wel zal in dat geval een nieuwe brug moeten worden gebouwd, omdat de bestaande brug tussen Flevopark en Zeeburgereiland zo'n tram niet zou kunnen dragen.

Bron: pdf
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat je sarcastisch was totdat ik het PDF'je las :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik ook, want ik las een tijd terug een post van iemand die zei dat de brug juist in een bepaalde categorie viel dat het gewicht van een tram wel aankon. Naar nu blijkt is dat ook wel zo, maar tram en wegverkeer samen gaat dus niet.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik? Sarcastisch? -o-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat niet, maar ook niet erg realistisch:
Alargule schreef:
  • 2020: Gemeenten verenigd in de Vervoerregio (VR) spreken de intentie uit om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Purmerend.
Geloof ik direct.
Alargule schreef:
  • 2023: na jaren onderzoek wordt geconcludeerd dat een regiotram de beste optie is. Deze komt uit twee takken te bestaan: 1) een tak via de IJtunnel naar Amsterdam Centraal en 2) een tak via de Schellingwouderbrug naar de Sluisbuurt en aantakkend op de tramlijnen 7 en 14 (of Panda en Zuurstok, zoals GVB de lijnen tegen die tijd noemt na een door GeenStijl gekaapte prijsvraag hoe de nieuwe tramlijnen moeten gaan heten).
Ik zou zeggen Gombal en Zebra, maar niet iedereen is Chriet Titulaar.
Alargule schreef:
  • 2025: na verder onderzoek wordt besloten dat een stadstramlijn tussen Purmerend en Amsterdam-Noord - waar overgestapt kan worden op de Willem-Holleederlijn (opnieuw het resultaat van een door GeenStijl gekaapte prijsvraag hoe de metrolijnen moeten gaan heten) - de beste optie is. Daarnaast komt er een aftakking richting Edam/Volendam - of 'Fish 'n' Coke Town', zoals de nieuwe naam uit marketingoverwegingen luidt.
Daar wil ik ook nog wel in meegaan.
Alargule schreef:
  • 2028: er wordt begonnen met de aanleg van de tram. Deze moet klaar zijn in 2031.
Ongeloofwaardig, maar vooruit.
Alargule schreef:
  • 2031: trolly begint een eigen forum.
Dit bedoel ik dus. No way.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Alargule schreef:Je kunt maar beter hoog inzetten hè. Overigens zou zo'n metro naar Hoorn best nog wel kunnen werken, als onderdeel van een aftakking van de Noord/Zuidlijn naar Zaanstad. Als je de lijn bij het station laat uitkomen, zou je hem daar op de sporen naar Purmerend, Hoorn en Enkhuizen kunnen laten aansluiten.
De Noord/Zuidlijn van Amsterdam Centraal via Noord naar Zaandam en dan naar Purmerend en verder is best wel een omweggetje he?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Niet meer en misschien zelfs wel minder om dan de huidige route via de Hemtunnel en Sloterdijk. Wel zou je gebruik moeten maken van materieel met een hogere topsnelheid. Boemelen met 80 per uur tussen Zaandam, Purmerend en Hoorn zou een achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie zijn.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Als die metro op een langere afstand zou gaan rijden, denk ik wel dat de reizigers wat meer comfort verlangen dan wat harde dwarsbankjes. ;)

Maar ik denk dat Hoorn wel een belangrijk probleem aankaart: Amsterdam is booming, dus je gaat wat met het OV moeten doen naar waar mensen wonen. Aan de randen van Amsterdam (Almere, Diemen, Aalsmeer, Zaanstad, Amsterdam Nieuw West) wil men duizenden nieuwe woningen bouwen (want de woningmarkt in Groot Amsterdam is nu weer een drama). Met al die stromen mensen ga je wat moeten doen. Met het huidige tempo van plannen maken en partijen die een beetje langs elkaar werken ga je op een gegeven moment achter de feiten aanlopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Alhoewel off topic, vind ik het jammer dat men weer in de reflex schiet om de woningnood dan maar in de regio op te vangen. Veertig jaar geleden heette dat suburbanisatie of 'gebundelde deconcentratie', en we zien wat dat heeft gebracht: het wegennet in de Randstad behoort tot het drukste ter wereld. Want tja, met de huizen verhuisden weliswaar de inwoners, maar niet de werkgelegenheid. En omdat in al die bloemkoolwijkjes iedereen een autootje of twee voor de deur wou hebben staan, staan we tot op de dag van vandaag allemaal op hetzelfde tijdstip vijf rijen dik in de file op weg naar een anoniem kantorenpark vlakbij de snelwegafrit.

Zo'n Noord/Zuidlijn doortrekken vind ik ook symptoombestrijding. Vraag je eerst eens af waarom al die mensen toch naar Amsterdam blijven komen. En kies dan eens voor een radicaal beleid: ofwel de werkgelegenheid meeverhuizen de regio in, ofwel Amsterdam verdichten en betaalbaar maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat laatste lijkt me tamelijk utopisch. Ik denk dat voorzover er in Amsterdam nog te verdichten valt dit vooral tot gevolg heeft dat de huizenprijzen relatief hoog blijven. In Amerika, waar er eerder dan in Nederland, sprake is geweest van "Central Buisness District" vorming hebben de wolkenkrabbers nou ook niet meteen de prijzen van onroerend goed doen dalen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Voorzieningen gaan niet een twee drie de regio mee inverhuizen. Amsterdam blijft kennelijk een aantrekkelijke plek voor bedrijven om zich te vestigen. Maar verder heb ej er natuurlijk de nodige andere voorzieningen: zorginstellingen, onderwijsinstellingen, winkels, recreatie, etc. Ik woon zelf in Zaanstad, waar ook allerlei voorzieningen zijn. Maar toch zijn veel meer hoogwaardige voorzieningen of extra voorzieningen weer in Amsterdam.

Door vraag en aanbod gaan die huizenprijzen in Amsterdam de komende tijd niet omlaag. Ik heb mijn ogen uitgekeken hoeveel zo'n milennial flat' bij het Amstel kost: 900 euro exclusief voor 32 vierkante meter.

Dan krijg je vanzelf dat mensen om Amsterdam heen gaan wonen, omdat dat net iets meer betaalbaar is. Ja, die plaatsen hebben zelf voorzieningen/werkgelegenheid, maar veel blijft toch in Amsterdam.

Daar hoort dan eigenlijk een coherente, regionale OV-visie bij. Als iedereen dan een beetje langs elkaar heen werkt, schiet je er dan niet echt iets mee op. Tekenend vind ik de beslissing van NS om in dienstregeling 2017 de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] niet op Duivendrecht te laten stoppen: een van de redenen was dat je vanaf Amsterdam Zuid de Noord/Zuidlijn kan nemen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Door vraag en aanbod gaan die huizenprijzen in Amsterdam de komende tijd niet omlaag. Ik heb mijn ogen uitgekeken hoeveel zo'n milennial flat' bij het Amstel kost: 900 euro exclusief voor 32 vierkante meter.
Ik schijn ook in die doelgroep te vallen maar ik pieker er in elk geval niet over om zo veel te gaan betalen voor zo weinig ruimte.
Gelukkig maar dat Utrecht nog geen 20 minuten treinen is van Amstel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Naja, in Utrecht is het met een paar jaar niet veel beter. Momenteel wordt ook daar al het nodige met dezelfde ruimte voor dezelfde prijs aangeboden. Aangezien je voor hetzelfde bedrag 2,5 á 3 x zoveel ruimte kan krijgen op een uurtje reisafstand laat het zich wel voorspellen waar de komende jaren de groei zal gaan komen. In de regio rond de populairste steden en langs de IC-verbindingen daar vandaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Utrecht is zelfs nu al behoorlijk duur, zeker in gewildere wijken. M'n broertje betaald daar aan huur meer dan het dubbele van wat ik netto aan m'n hypotheek betaal bij een vergelijkbaar woonoppervlak.
En dan is de huizenmarkt in Amersfoort, wat nu al overloopgebied voor Utrecht en Amsterdam schijnt te zijn, ook al fors de weg omhoog aan het vinden. Er worden hier in de flat nu al appartementen verkocht voor 13.000 euro meer dan waar ik het nog voor het dieptepunt van de crisis voor gekocht heb.
Dat laat ook wel zien dat de grootste groei inderdaad op de IC-verbindingen naar de grote steden zal plaatsvinden, want je moet al een aardig eindje weg voor wat betaalbaarders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Van kennissen heb ik vernomen dat je een huis in Utrecht moet kopen vanaf een Funda-advertentie, je krijgt gewoon de kans niet om een bezichtiging te doen. Wel ben ik benieuwd naar het aandeel van AirBnB dat in het opdrijven van de prijzen heeft.

Toelichting op wat ik hierboven beweer: https://www.youtube.com/watch?v=wyBPwDvZxBE
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De woningmarkt van Amsterdam is al praktisch drooggekookt. Zelfs Rotterdam dient al als overloopgebied, als ik dit artikel op Vers Beton mag geloven: https://versbeton.nl/2017/03/waar-woont-mijn-huis/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Waar denk je dat die forse groei van het aantal reizigers in de IC-direct vandaan komt? Drie jaar geleden werd daar nog een halfuurdienst gereden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Den Haag dient ook al als overloop voor Amsterdam. In mijn wijk (handig gelegen qua stations en snelweg) komen nieuwe bewoners die eigenlijk in de regio Amsterdam zouden moeten wonen. En Utrecht is inderdaad ook niet leuk meer, 7 jaar terug was het al voordeliger om in een andere stad te gaan wonen en dat is niet bepaald beter geworden...
PHS

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door PHS »

In Tilburg hebben we daar (nog) niet zo'n last van

Overigens was ik laatst in Amsterdam, en daar viel de drukte erg tegen. Het was meer schuifelen dan lopen. De tram was ook erg druk, bijna helemaal gevuld met buitenlanders. De lol van Amsterdam neemt zo wel heel snel af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten