Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

GVB gaat storingsinformatie in bus en tram tonen. Misschien bij sommige forummers al bekend, voor nij in ieder geval nieuw...... :D

https://www.at5.nl/artikelen/186708/gvb ... tram-tonen
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

"Zo ambieert GVB om verstoringen en zelfs overstapinformatie te tonen"

Wat bedoelen met dat laatste? Want overstapmogelijkheden en vertrekkende treinen zien we al lang.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door welriekendepastinaak »

Zouden ze real-time overstapinformatie bedoelen, zodat deze ook correct is tijdens tijdelijke aanpassingen in het lijnennet?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

2018 het jaar van Univers bij GVB? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Iedereen gebruikt tegenwoordig al Frutiger of een afgeleide, dus Univers wordt vanzelf weer hip :P Heb die pilotschermen wel eens gezien in de tram. Ben er best over te spreken! Nu hoop ik ook dat ze ook de hele tijd reisinformatie blijven tonen en niet de helft van de tijd reclame, en dat natuurlijk precies op de momenten dat je het nodig hebt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Univers en Frutiger zijn de fonts van de reisinfo?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Afbeelding
Afbeelding

(Parool)

Oeps.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Iedereen gebruikt tegenwoordig al Frutiger of een afgeleide, dus Univers wordt vanzelf weer hip :P Heb die pilotschermen wel eens gezien in de tram. Ben er best over te spreken! Nu hoop ik ook dat ze ook de hele tijd reisinformatie blijven tonen en niet de helft van de tijd reclame, en dat natuurlijk precies op de momenten dat je het nodig hebt.
Oh joh dat heb ik steeds vaker in de bussen van GVB dat die reclame eindeloos in beeld blijft staan. Of pas halte-informatie op het moment dat je al op de desbetreffende halte staat. Heel vervelend. Helemaal in Noord of Zuidoost waar ik relatief onbekend ben.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vanaf 1 oktober inderdaad gelede bussen op de 34 en 35: https://over.gvb.nl/nieuws/vervoercijfe ... reizigers/.

Alleen in de spits, dat wel. Vraag me af waarom het noodzakelijk is die bussen buiten de spits te ruilen want op dit moment zie ik op allerlei lijnen random geledes tussen de standaards rijden (40, 66, etc) alsof ze van ellende niet meer weten waar ze ze moeten inzetten :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

https://over.gvb.nl/nieuws/vervoercijfe ... reizigers/
Interessante cijfers, maar hierin is niet meegenomen, wat e.e.a. betekent voor reizigersaantallen en overstappers in het streekvervoer. Een deel van die "nieuwe" reizigers bestaat uit Waterlanders die nu verplicht op het GVB moeten overstappen op Noord. Volgens mij zitten die niet in deze GVB-cijfers.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat ligt er aan wat hun eindbestemming is/was. De Waterlanders die vroeger een tram, metro of GVB-bus vanaf CS namen naar hun eindbestemming tellen wel mee in deze cijfers. Alleen het punt waar ze het GVB net binnen kwamen verandert van CS naar Noord. De Waterlanders die op de trein stapten of CS als eindbestemming hadden tellen nu inderdaad als ‘nieuwe’ reizen.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Denk dat het inderdaad wel meevalt met de extra streekreizigers. Waterlanders die dagelijks op Amsterdam CS een trein moeten pakken hebben meestal een abonnement voor de spoorwegen dus die zullen vaker al in Purmerend of Hoorn op de trein stappen. Daarnaast rijdt er vanuit de meeste kernen in Waterland nog steeds een rechtstreekse bus naar Amsterdam Centraal dus als je niks hebt aan een metro die je verder de stad in brengt zal je waarschijnlijk die bus nemen.

Maar een beetje beperkend is het rekenen met aantallen reizigers natuurlijk wel. Het vertelt bijvoorbeeld ook niks over het aantal kilometers dat elke reiziger maakt. Zo lijkt de daling in het busvervoer maar 6% te zijn omdat de meeste reizigers die met de NZL naar Noord reizen daar nog een paar haltetjes de bus pakken en zo nog steeds als "busreiziger" meetellen. Als het neerkomt op reizigerskilometers zal de daling bij de bus een stuk groter zijn dan bij de tram.
We kunnen er niet meer Onderuit
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Gister viel me op dat, in ieder geval, in de trams nog de oude overstapinformatie op de displays wordt getoond. Dus de lijnen 10 en 16 worden op sommige haltes nog gewoon weergegeven als lijnen waarop overgestapt kan worden. De omroep verteld uiteraard wel gewoon de juiste informatie. Was dit al bekend?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zou het GVB melden. :pos:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Ik denk dat we vijf jaar verder zijn eer er nergens meer informatie met vervallen lijnnummers of voormalige eindbestemmingen opduiken, afgezien van die beeldschermen in de tram klopt in veel vitrinekasten van abri's de plattegrond met de directe omgeving niet meer (oude lijnennet er nog op afgebeeld).

De nachtlijnen zijn toch van de 700 serie naar de 200 serie vernummerd zodat de verkeerslichtenaansturing weer terug werkt (net als in de tijd van de 300 serie), nou erg veel effect lijkt het tot dusver niet te hebben... Op diverse punten in de stad waar je overdag bij druk verkeer binnen no-time wit licht krijgt sta je 's nachts na 5 minuten nog altijd voor rood, zelfs als er totaal geen ander verkeer is!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Verhuisd, STF?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door erjeebee »

Op 18 september nog niet :) dus zou zeer recente move moeten zijn.
Maar goed, als posten in een topic dat is gerelateerd aan een geografisch gebied betekent dat je daarheen verhuisd bent, dan wordt er wat afgezeuld met inboedels op dit forum :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Brandweer: “tunnels metrostations en CS zijn onveilig”.

https://www.parool.nl/amsterdam/brandwe ... ~a4605549/
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Zeer uitgebreid document (49 blz) van de VRA over de transitie naar Zero-emissie in de komende jaren.

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Brandweer: “tunnels metrostations en CS zijn onveilig”.

https://www.parool.nl/amsterdam/brandwe ... ~a4605549/
Kunnen ze weer mooi als excuus gebruiken om de N/Z-lijn geschikt te maken voor gekoppeld half lang materieel. :mrgreen:
fred1954 schreef:Zeer uitgebreid document (49 blz) van de VRA over de transitie naar Zero-emissie in de komende jaren.

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440
Interessant leesvoer!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

trolly schreef:Verhuisd, STF?
Nee, maar ben regelmatig in Amsterdam.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik lees nu pas dat de werkzaamheden waardoor tram 4 naar Amstelstation i.p.v. RAI rijdt tot 1 juli 2019 moeten duren. Gelukkig rijdt M52 zullen we maar zeggen.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Ook dit jaar zijn er weer flinke omleidingen rondom de marathon. Met het nieuwe lijnennet zijn ook de omleidingen anders dan voorgaande jaren, en blijkbaar wilde men bij het GVB vooral besparen op dienstregelinguren en geen millimeter extra omrijden als dat niet strikt noodzakelijk is voor de normale dienstuitvoering. Met als gevolg:
- Binnen de route van de Marathon tussen Vondelpark en Amstel geen OV buiten de NZ-lijn (vorig jaar o.a. combi tram 3/12 en tram 16 wel)
- In de Watergraagsmeer geen enkel OV behalve rondom het Amstelstation (vorig jaar o.a. omgeleide bus 40 en 41 wel)
- In Diemen geen alternatief zoals vorige jaren d.m.v. bus 37 die een extra rondje maakte
- Ook in Zuidoost vervalt lijn 41 volledig in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin deze lijn wel reed maar omgeleid werd via het Amstelstation en de H.J.E. Wenckebachweg.
- Ook in Buitenveldert vervalt een groter deel van lijn 62 dan strikt noodzakelijk lijkt
- Het traject Leidseplein - Westerpark blijft ook tramloos (lijn 5)
- Slechts één tram door de Leidsestraat

Conclusie: zorg ervoor dat je op zondag 21 oktober niet afhankelijk bent van bus of tram in Amsterdam, want dat gaat 'm niet worden.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Als ik de kaart van de marathon bekijk zie ik ook geen mogelijkheden om trams binnen de route te laten rijden. Het lijkt er ook op dat het Victorieplein niet bruikbaar is, dus daarmee zijn er ook geen keermogelijkheden in de Rivierenbuurt/Pijp. Ik snap alleen niet helemaal waarom de 11 niet rijdt, naast de kerende 3 zou er nog wel genoeg ruimte over moeten blijven op het Bollenveld. Wat nog gekund had was om lijn 24 vanaf het Weteringcircuit af te buigen naar het Leidseplein en dan de route van de 5 naar de Van Hallstraat. Nadeel is dan wel dat er in beide richtingen een rondje Weteringcircuit gemaakt moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten