Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kom kinders, geen problemen maken waar ze niet zijn, dat kan je altijd nog op wijzemenjeplee.nl gaan doen. Lijn 24 wordt gereden vanuit de Havenstraat, en als er daar bij een verstoring een trammetje over is, en als daar toevallig een bestuurder voor opgepiept kan worden, dan is die tram in no time via een eigen tramlijn op het Weteringcircuit, waar ie door kan naar CS of terug naar VUmc. Het zuidelijke stuk van de route is al helemáál appeltje eitje.

Maar als ik met de trammetjes zou spelen, dan zou ik bij een verstoring van de NZL lekker gaan winkelen bij alle kruisende lijnen, dan heb je de 24 in no time op oorlogssterkte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

dylanwild94 schreef:Foto is kapot.
Foto is gemaakt
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik snap die dubbele standaard ook niet die ten aanzien van de Noord/Zuidlijn wordt gehanteerd. Als er eens een flinke uitval is op de Oostlijn - wat meer dan eens voorkomt - staan er ook niet ergens in een hokje busmannetjes paraat die zomaar ineens opblaasbare busjes uit hun binnenzak vissen, opblazen en daarmee de miljoenen duizenden gestrande passagiers gaan vervoeren. Dus waarom is het bij de Noord/Zuidlijn ineens wel zo belangrijk dat het hele systeem blijft werken bij langdurige uitval?

Het is ook helemaal niet realistisch: bij iedere belangrijke lijn die plots uitvalt is er sprake van een probleem, dat je niet kunt opvangen met reduntante maatregelen want veel te duur. Mensen die dus wel even verwachten dat andere modaliteiten de vervoersfunctie van de Noord/Zuidlijn naadloos kunnen overnemen, zouden misschien eens iets aan hun verwachtingen moeten doen (als in: flink naar beneden bijstellen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat het grootste probleem gaat ontstaan tussen CS en Noord aangezien veel buslijnen hun eindpunt krijgen in Noord. Als er veel storingen komen op dat traject dan ga je reizigers verliezen, want die moeten zich proppen in de enkele bus die wel doorgaat naar CS. Op het zuidelijk gedeelte heb je nog meerdere andere opties. Dat maakt de noord-zuidlijn een ander verhaal dan een storing op de oostlijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

@Alargule
Je hebt gelijk dat grootschalige uitval op de Noord/Zuidlijn niet anders is dan bij Oostlijn of in een kleinere variant met de IJtram. Wat wel anders is, is dat deze lijn nu net nieuw opgeleverd wordt en de oplevering zelf onder grote tijdsdruk gebeurd. Ook bij vergelijkbare projecten komen diverse kinderziektes pas boven water als de dagelijkse reiziger er gebruik van gaat maken. Vrijwel iedereen kan aan zien komen dat er storingen gaan ontstaan, en dat daardoor de lijn ook soms wat langer kan uitvallen. Een rampscenario waarbij de lijn enkele uren of dagen eruit ligt valt zeker niet uit te sluiten.
Het gaat er dus niet alleen om wat de gevolgen van eventuele uitval zijn, maar vooral ook hoe groot de kans daarop is.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat men vooral in de eerste maanden wat achter de hand houdt als alternatief om de de gevolgen van storingen zoveel mogelijk te beperken. Wat er tot nu toe geschetst is aan inzetbaar vervangend vervoer vind ik eigenlijk nog bijzonder karig.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

ovforens schreef:Zuid - CS is m.i. vrijwel ondoenlijk om ongepland te verbussen bij een verstoring van 2 tot 3 uur. Daar heb je als reiziger ook niets aan want het aantal bussen of trams wat je in zo'n korte tijd tonele kan laten verschijnen leidt alleen maar tot een wanprodukt met elke 20 minuten een in de file staande overvolle bus.

Daar is omrijden via lijn 51 en 50/53/54 en lopen m.i. het handigste.

CS-Noorderpark-Noord is nog aardig verbusbaar. Met 8 bussen kun je een 3-4 minutendienst rijden. Die bussen trek je van lijn 18/21/34/35/36 (of opvolger na 22-07) af waardoor de pijn qua uitgevallen omlopen wordt verdeeld. Met een beetje actieve Centraalpost kun je zo binnen 12 minuten vervangend vervoer aanbieden tussen Noord-Noorderpark-CS Achterzijde.

Ik ga er hierbij vanuit dat in Amsterdam een bus de hele dag op dezelfde lijn rijdt.
Waarom zou je dat met bussen doen? Beter heb je een noodplan voor het verplaatsen van een aantal trams? Alle andere lijnen wat omlaag, en lijn 4/5/24 verdubbelen in frequentie? Dan moet je toch heel wat kunnen opvangen? Dat moet ook redelijk eenvoudig te realiseren zijn, je kunt gewoon de helft van de aankomende trams op CS een ander nummer geven? Vraag is alleen waar de bottlenecks gaan optreden dan?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Op de stations van de Noord-Zuidlijn hangt een kaartje met hoe te reizen bij een verstoring. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag maar volgens mij werd vooral verwezen naar de omliggende tramlijnen en ook naar lijn 51, 53 en 54.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

regenmaker schreef:Ik denk dat het grootste probleem gaat ontstaan tussen CS en Noord aangezien veel buslijnen hun eindpunt krijgen in Noord. Als er veel storingen komen op dat traject dan ga je reizigers verliezen, want die moeten zich proppen in de enkele bus die wel doorgaat naar CS. Op het zuidelijk gedeelte heb je nog meerdere andere opties. Dat maakt de noord-zuidlijn een ander verhaal dan een storing op de oostlijn.
Ik denk dat juist Noord minder problemen zal hebben, want er blijven toch een aantal (R-net) bussen doorrijden naar CS + nog eens 2 pendellijnen bij verstoringen. Vanuit Zuid gaan geen pendelbussen rijden en er zijn ook geen doorgaande R-net lijnen meer. Daar moeten de gestrande reizigers hun weg vinden in het bestaande netwerk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

De R-net lijnen naar CS (305, 306, 314 en 316) stoppen echter niet bij metrostation Noord, dus je moet uiterlijk bij Het Schouw al weten of er een verstoring is, om nog op tijd over te kunnen stappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

ja, dat klopt, maar op momenten van ernstige verstoring zouden enkele van de doorgaande R-net lijnen wel langs Noord (EBS) gestuurd kunnen worden om een deel van de gestrande passagiers op te pikken naar CS.

Dat vergt een samenwerking tussen EBS, GVB. De VRA zou voor dit soort momenten EBS financieel kunnen compenseren, want het kost wel extra tijd voor die vervoerders, maar het is niet onmogelijk, want het is niet echt een grote omweg voor die lijnen. De R-netlijnen 391/394 vanuit Zaanstreek komen al op Noorderpark, dus die kunnen sowieso al passagiers meenemen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Ik betwijfel alleen of er nog genoeg materieel is om zoiets te doen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het is geen kwestie van materieel, meer van tijd.....
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Frank93 schreef:Op de stations van de Noord-Zuidlijn hangt een kaartje met hoe te reizen bij een verstoring. Ik weet niet meer precies hoe het eruit zag
Ik weet nog wel dat het er niet uit zag.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Als een bus langer nodig heeft voor zijn rit, dan heb je meer bussen nodig om hetzelfde aantal ritten te maken.

Wat het GVB nu meestal doet met storingen op de IJtram is (zoals eerder genoemd) bij diverse lijnen er een bus uit te halen om een vervangende buslijn op te kunnen zetten met dezelfde hoeveelheid personeel en materieel. De lijnen waar deze bussen bij vandaan gehaald zijn rijden dan tijdelijk met de lagere frequentie.
Een vergelijkbare oplossing zouden EBS en Connexxion natuurlijk ook kunnen toepassen bij storingen bij de Noord/Zuidlijn. Door de lijnen die bij station Noord eindigen door als vervangend vervoer door te laten rijden naar het CS wordt er een alternatief voor de reizigers geboden, met als gevolg dat de betreffende lijnen wel met een lagere frequentie gaan rijden.

Om ook maar in de buurt van voldoende capaciteit te komen heb je al snel 35 bussen nodig. Als het GVB dat alleen moet opvangen vanuit andere lijnen, dan zijn alle lijnen in Noord en rond het CS snel leeggeplukt.

Tussen CS en Zuid zou het mooiste zijn om een extra tramlijn in te leggen met tweerichtingsmaterieel via de route van lijn 24, maar dan rechtdoor over de Beethovenstraat naar Station Zuid. Maar daarvoor is er voorlopig onvoldoende tweerichtingsmaterieel beschikbaar, aangezien je maar bij één lijn daarvoor kan plukken.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Waarom bouwen we niet gewoon een tweede NZL? Voor als de eerste het niet doet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

Hoe staat het eigenlijk met de tijdelijke langeafstandsbushalte op sloterdijk? Ik heb er recentelijk niets meer over gehoord, en kan ook niets op het internet vinden, helemaal wat betreft beeldmateriaal.
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanavond met ongeveer 100 mensen getest op de NZL. We gingen in groepen van 2,3,4 met bestemmingskaarten op stap, zoals dat al meer gebeurd is. Er werd vooraf gezegd dat we rekening moesten houden met een verstoring. Onderweg weinig van gemerkt, behalve dat het bestemmingsdisplay op een bepaald moment in het merendeel van de metro’s alleen datum en tijd aangaf en er in de metro ook geen stations meer omgeroepen werden. Toen merkte je dat mensen even hun oriëntatie verloren.

Toen ik net naar huis ging met lijn 51 had ik een echte verstoring. We maakten een noodstop net na het verlaten van de Wibautstraat en stonden ongeveer 5 minuten in de tunnel. Bestuurder kwam uit zijn hok, roepend dat hij geen stroom meer had. Liep toen naar de andere cabine en rommelde daar wat en toen kwamen we weer op gang, Het blijft halen en brengen met dat BN materieel.

EDIT: de Pijp werd vanavond door alle metro’s overgeslagen, omdat men daar aan het werk was, zei één van de begeleiders......
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

De Pijp werd vorige week vrijdag en afgelopen maandag ook overgeslagen door werkzaamheden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

In de pijp zijn wat problemen :') Al mocht ik van betreffende medewerker niet verder uitwijden over wat die problemen inhielden... (A)

Maar dat er werkzaamheden zijn klopt dus :Y
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Mdk schreef:Hoe staat het eigenlijk met de tijdelijke langeafstandsbushalte op sloterdijk? Ik heb er recentelijk niets meer over gehoord, en kan ook niets op het internet vinden, helemaal wat betreft beeldmateriaal.
Die staat aan de achterzijde van het station bij de grote parkeerplaats. Naast een buffer is er plek voor 2 of 3 (weet ik niet zo zeker uit mijn hoofd) bussen tegelijkertijd aan de halte.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zie op “wijnemenjemee” een reactie van het GVB aan iemand die iets vroeg over de lijnkleuren:

De lijnkleuren die er bijkomen blijken die van lijn 11, 19 en 52 te zijn. De nieuwe lijnen dus.........heeft de gemiddelde passagier dus niets aan. De lijnkleur van lijn 52 lijkt me helemaal irrelevant. Jammer, gemiste kans dus :o
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Jammer om gelijk te krijgen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

In dit geval wel ja..... :(
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zie de reactie van GVB wel op de homepage:
GVB Klantenservice : 2 uur geleden
@Rob, Bij ingebruikname van het vernieuwde OV-netwerk zullen er kleuren bijkomen op de nieuwe tramlijnen en op de Noord/Zuidlijn, lijn 52. Groet, Job
Maar in het desbetreffende artikel zie ik 'm nergens terug. Ook niet in een andere browser.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten