Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Hebben ze niet een nieuwe tunnel onder die tramsporen neergelegd? Daar zit toch ook vast wel ergens een hokje in? (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Sowieso heeft NS er gewoon een personeelskantine. Kwestie van een afspraak maken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Die keten belemmeren het zicht op een rijksmonument en mogen er dus niet meer staan.
Gaat het Ibishotel ook tegen de vlakte?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nee. Wist je dat het IBIS-hotel daar ooit is gebouwd door Wagon Lits, voordat die hun hotelbusiness aan Accor verkochten begin jaren '90. De toren ernaast, nu Level Eleven, was ooit het hoofdkantoor van Wagon Lits. Dat is nu verhuisd naar Diemen Zuid (aan de Wisselwerking).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ja.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Sowieso heeft NS er gewoon een personeelskantine. Kwestie van een afspraak maken.
Vooral een kwestie van een zak geld meebrengen denk ik :')

Maar weet je wel hoe ver die kantine lopen is vanaf de trams aan de kant van het Ibis hotel? :shock: Da voldoet heulemaal nie aan de tremsjauffeurARBOeisen :N
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Misschien is eerder een probleem dat meestal trams niet heel lang stilstaan bij CS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Dat is dan eventueel wel weer op te lossen met afwisselen. Dus je pakt de tram van 15, 20 of 30 minuten later dan degene waar je mee aankwam, want die wordt dan meegenomen door degene de 15-30 daarvoor aankwam *O*
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Waarom waren we ook alweer deze poppenkast aan het uithalen? Omdat we per se trapkarren op lijn 11 willen? Nuttig....

En die trapkarren op lijn 11 wilden we omdat het zielig is dat mensen met kinderwagen op lijn 19 maar door één deur de tram in kunnen. Gelukkig mag je bij een Combino bij elke deur de tram in....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y


Opnieuw is OVinNL er in geslaagd een niet bestaand probleem niet op te lossen *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Jammer.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Welnee, gekkie. De bestaansgrond van het forum.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Met de kennis dat de 24 kennelijk ook met hangbuiken wordt gereden: in hoeverre kunnen daar in het dal en avond een aantal omlopen met Combino's rijden?

Of zijn er geen mat-ritten vanaf CS?

Of is dat de complex, omdat de opwarmmaaltijd bij aanvang dienst in de verkeerde koelkast ligt bij het moment van pauze?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Je hebt een nieuw niet-bestaand probleem gevonden dus we gaan weer lekker door *O*
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het is natuurlijk leuk om de CAO van het personeel of de inflexibiliteit van de organisatie de schuld te geven, maar als OV bedrijf (en een hele hoop andere bedrijven) doe je er goed aan om je te houden aan het “KISS principe” om de betrouwbaarheid nog enigszins op peil te houden.

KISS staat voor: keep it simple, stupid. Het betekent ongeveer zo veel als: alles dat je in een plan stopt dat fout kan gaan zal ook af en toe fout gaan en daarmee tot problemen (uitval, dispunctualiteit) leiden. Doe het daarom vooral niet. Naar deze situatie vertaald betekent het dus dat je geen personeelswissels wilt op een station waar een te lang stilstaande tram (doordat bijvoorbeeld de tram van de aankomende bestuurder was uitgevallen) tot een infarct van het netwerk leidt. Ook een complexe matomloop waar allerlei normaal onafhankelijke lijnen aan elkaar worden geknoopt leidt gegarandeerd tot problemen als er bijvoorbeeld een verstoring is op één van beide lijnen.

Een simpel en daarmee robuust plan bestaat dus uit één materieeltype per lijn, die niet gekoppeld is aan lijnen op andere corridors en de pauzelocatie heeft op een plek waar het geen kwaad kan. Het is dus gewoon een kwestie van de 12G inzetten op lijnen waar ze zo min mogelijk kwaad kunnen. Dat was de laatste jaren altijd lijn 16 en 24 en is nu schijnbaar lijn 19 en 24. Als het ontbreken van een conducteur echt een probleem is kun je ook een ambulante conducteur op een 12G meesturen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nieuws uit mijn mailbox:

De gemeente Amsterdam geeft nu GVB de schuld van de (uit mijn optiek) dronken stratenmakers bij de zuidelijke uitgang van metrostation Vijzelgracht. Sinds wanneer gaat GVB over stoeptegels?

Wat voorbeelden:

Afbeelding
Hink-stap-sprong voor blinden?

Afbeelding
Hier kon iemand niet mikken?

Afbeelding
Leuk poppetje, maar verder kansloos.

Afbeelding
Waren de tegels op?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Visgraatmodel »

heilige schijt, dit kan écht niet. :')
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ferdinand »

Je vraagt je dan altijd af hoe die mensen die het neergelegd hebben niet zien dat het totaal niet klopt.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Zo stond het waarschijnlijk op de papieren en zo wordt het ook uitgevoerd. Dat is ook het hele principe waar de bouw mee werkt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:N Te makkelijk.

Als ik het goed zie, hebben de stratenmakers geen "hoektegels" geleverd gekregen, en waren de "rechte" tegels ook niet in overmaat aanwezig. En je moet wat, want die dames worden natuurlijk wel verondersteld de straat dicht te leggen, want anders breekt daar weer iemand zijn benen over en de pleuris uit.

Daarna begint natuurlijk het zwartepieten over de oplevering en de verantwoordelijkheid. Het lijkt me niet onmogelijk dat GVB opdrachtgever is voor de markering wayfinding naar de haltes.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Waarom filmt lijn 3 trouwens nog consequent ‘Muiderpoortstation’?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is mij ook opgevallen.

Ze maken er een beetje een ballentent van bij GVB.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

IC140 schreef:Het is natuurlijk leuk om de CAO van het personeel of de inflexibiliteit van de organisatie de schuld te geven, maar als OV bedrijf (en een hele hoop andere bedrijven) doe je er goed aan om je te houden aan het https://nl.m.wikipedia.org/wiki/KISS-principe om de betrouwbaarheid nog enigszins op peil te houden.

KISS staat voor: keep it simple, stupid. Het betekent ongeveer zo veel als: alles dat je in een plan stopt dat fout kan gaan zal ook af en toe fout gaan en daarmee tot problemen (uitval, dispunctualiteit) leiden. Doe het daarom vooral niet. Naar deze situatie vertaald betekent het dus dat je geen personeelswissels wilt op een station waar een te lang stilstaande tram (doordat bijvoorbeeld de tram van de aankomende bestuurder was uitgevallen) tot een infarct van het netwerk leidt. Ook een complexe matomloop waar allerlei normaal onafhankelijke lijnen aan elkaar worden geknoopt leidt gegarandeerd tot problemen als er bijvoorbeeld een verstoring is op één van beide lijnen.

Een simpel en daarmee robuust plan bestaat dus uit één materieeltype per lijn, die niet gekoppeld is aan lijnen op andere corridors en de pauzelocatie heeft op een plek waar het geen kwaad kan. Het is dus gewoon een kwestie van de 12G inzetten op lijnen waar ze zo min mogelijk kwaad kunnen. Dat was de laatste jaren altijd lijn 16 en 24 en is nu schijnbaar lijn 19 en 24. Als het ontbreken van een conducteur echt een probleem is kun je ook een ambulante conducteur op een 12G meesturen.
Het is soms onvoorstelbaar dat het GVB het uberhaupt nog lukt om elke dag nog met trams te rijden.

Indien iemand de bovenstaande quote leest alsof ik voorstelde dat er elke minuut een doorkoppeling plaatsvindt op CS; dan wordt een idee verdraaid want dat was niet mijn idee.

Dat het eenmalig per dag omwisselen van 5 trapkarren van de avondomloop op lijn 24 naar conducteurtrams tot een per definitie onuitvoerbare opgave wordt gezien verbaast mij zeer.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19. En dat er hele constructies verzonnen worden met als doel om af en toe paar Combino’s in te zetten. De daadwerkelijke kwaliteitsverbetering is marginaal, het gaat vrijwel puur om het idee “ík wil gewoon dat ±10 jaar oudere materieel niet, iemand anders gaat er maar in”.

Langs de 5, 16 en 24 hebben mensen immers ook nooit in de media lopen klagen. Zodoende zijn voor die lijnen ook nooit wisselconstructies bedacht. De harde noodzaak ontbrak en ontbreekt tot op heden. Met lijn 19 is dat niet anders. Emotie is het enige echte dat speelt in plaats van dat er een objectief probleem is.

Ben je trouwens vergeten dat die 12G’s aan het einde van hun economische levensduur zijn en dat er binnenkort 63 nieuwe trams instromen met een optie op 60 meer? Het probleem lost zichzelf met paar jaar op. Tot die tijd doen ze het er maar mee in Diemen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19.
Dat verbaast mij ook, alleen vind ik één s voor die heisa wel genoeg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten