Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een veelvoorkomend kwaaltje van OVzoeker is dat de route altijd hemelsbreed wordt weergegeven bij lange halteafstanden of wanneer het voertuig van de geplande route afwijkt. Snelbus 143 naar Heerlen van Veolia had daar ook altijd last van.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je denkt nu aan een A4'tje die uit je huisprinter rolt of zo dat je deze inschatting maakt? Want afhankelijk van het materiaal, afwijkende afmetingen en printkwaliteit kunnen de kosten per print aanzienlijk zijn.Alargule schreef:En drukkosten stellen vandaag de dag weinig voor, dus op het budget van de Noord/Zuidlijn zal het verwaarloosbaar zijn.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 22 jan 2018, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee, ik denk vooral dat hier een hoop drukte wordt gemaakt om een verwaarloosbare kostenpost.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of je kan het zien als een gesprek over een bepaald onderwerp. Je hoeft niet te denken dat we hier met de handen in het haar zitten of hartkloppingen hebben. Anyway, ik zal je reactie onthouden als jij de volgende keer weer iets triviaals ter sprake brengt. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Blijkbaar herkent ovzoeker.nl dat de 346 vlak bij een startbaan rijdt?rooddolfijn schreef:Ik zie op ovzoeker dat lijn 346 kan vliegen of zo!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB is begonnen met de uitrol van de nieuwe omroepstem in de M5's viel me op.
Raar dat de "pas op de opening / mind the gap" melding nog steeds een dame is. Deze mededeling is nu losstaand van de halteomroep zelf, heeft een eigen geluidje en wordt voor de halte medegedeeld. In de CAF's komt het na de halteafroep.
Op vriendelijk verzoek van Isadora m'n post aangepast voor meer duidelijkheid.
Raar dat de "pas op de opening / mind the gap" melding nog steeds een dame is. Deze mededeling is nu losstaand van de halteomroep zelf, heeft een eigen geluidje en wordt voor de halte medegedeeld. In de CAF's komt het na de halteafroep.
Op vriendelijk verzoek van Isadora m'n post aangepast voor meer duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 22 jan 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik snap geen hol van dit bericht, sorry hoor.
Waar ligt bijvoorbeeld de halte afroep, en waarom geen hoofdletter, net zo makkelijk.
En al dat Engels, brrrrrr.
Waar ligt bijvoorbeeld de halte afroep, en waarom geen hoofdletter, net zo makkelijk.
En al dat Engels, brrrrrr.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eens, waarom geen Frans bericht: Attention à la marche en descendant du train!isadora schreef:En al dat Engels, brrrrrr.
En Duits: Bitte beachten Sie die Lücke zwischen Zug und Bahnsteigkante!
Uiteraard Italiaans: Attenzione allo spazio tra treno e banchina!
En uiteraard bij Bullewijk ook een Zweeds bericht: Tänk på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av! *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan liever een plat Amsterdams 'Je mot uit je doppen kijken, ouwe, anders flikker je ertussen!'
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inhakend: https://nos.nl/artikel/2213218-kamer-tr ... rwijs.htmlSuus schreef:......*isadora schreef:En al dat Engels, brrrrrr.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sorry Nederlands blijft een tweede taal voor me... Hopelijk vind je het niet al te aanstootgevend. Ik kan er oprecht niet op komen wat "jingle" in het Nederlands is.isadora schreef:Ik snap geen hol van dit bericht, sorry hoor.
Waar ligt bijvoorbeeld de halte afroep, en waarom geen hoofdletter, net zo makkelijk.
En al dat Engels, brrrrrr.
Het is nu geluidje (?) - "Let op de opening" (of wat het ook precies is in het Nederlands / "Mind the gap" - geluidje - Station Lelylaan overstappen op..." - Eerder was het andersom. Dus eerst het station en dan de "let op de opening".
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Net ingeschreven als testreiziger: :)
http://testmee.gvb.nl/?l=FA62C4232ABB864D
http://testmee.gvb.nl/?l=FA62C4232ABB864D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn verontschuldiging is dan eerder op zijn plaats. Had er even niet bij stil gestaan.n-evo schreef:.......
Sorry Nederlands blijft een tweede taal voor me... Hopelijk vind je het niet al te aanstootgevend. Ik kan er oprecht niet op komen wat "jingle" in het Nederlands is.
Het is nu geluidje (?) - "Let op de opening" (of wat het ook precies is in het Nederlands / "Mind the gap" - geluidje - Station Lelylaan overstappen op..." - Eerder was het andersom. Dus eerst het station en dan de "let op de opening".
Maar goed, "jingle" is inmiddels wel zo ingeburgerd, dat een beetje vertaling al vreemde gezichten op zal leveren.
Een "announcement" is dan weer wat gemakkelijker te vertalen naar bijvoorbeeld "aankondiging", of zoals je het inmiddels zelf hebt aangepast.
"Mind the gap" is heel gemakkelijk te vertalen: "pas op het ravijn".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geen probleem, en bedankt. :-)
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom die aankondiging er bij sommige stations wel bijgedaan is en andere weer niet. Station Lelylaan heeft 'm. Heemstedestraat weer niet. Henk Sneevlietweg wel. In Londen hoor 'm toch overal?
Ze doen 'm niet consequent om en om, maar ook niet bij stations waar "het ravijn" ( ) overduidelijk breder is dan bij andere stations (Heemstedestraat vs Henk Sneevlietweg bijvoorbeeld).
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom die aankondiging er bij sommige stations wel bijgedaan is en andere weer niet. Station Lelylaan heeft 'm. Heemstedestraat weer niet. Henk Sneevlietweg wel. In Londen hoor 'm toch overal?
Ze doen 'm niet consequent om en om, maar ook niet bij stations waar "het ravijn" ( ) overduidelijk breder is dan bij andere stations (Heemstedestraat vs Henk Sneevlietweg bijvoorbeeld).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In London wordt "mind the gap" alleen omgeroepen als er daadwerkelijk een grote afstand tussen de deur en het perron zit, wat vooral het geval is bij perrons die in een boog liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inderdaad. Maar zou het dan bij de bus wél moeten, je moet dan echt een stapje af doen. Misschien moet het ook wel bij élke trede van vaste trappen.En net als op Schiphol aan het einde van élke rolbaan; "Mind your step", ook aan het eind van elke roltrap. Liefst meertalig natuurlijk.
Wie verlost ons van deze 'veiligheidsneurose'? (= een officieel woord.)
Wie verlost ons van deze 'veiligheidsneurose'? (= een officieel woord.)
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 23 jan 2018, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah oké. Thnx.Meltrain schreef:In London wordt "mind the gap" alleen omgeroepen als er daadwerkelijk een grote afstand tussen de deur en het perron zit, wat vooral het geval is bij perrons die in een boog liggen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 01:01
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die van Marc Klardie was toch al vervangen dacht ik? Door die nieuwe mannenstem. Of is het nu toch een vrouw geworden? (vind dat altijd vriendelijker klinken in het ov)n-evo schreef:GVB is begonnen met de uitrol van de nieuwe omroepstem in de M5's viel me op.
Raar dat de "pas op de opening / mind the gap" melding nog steeds een dame is. Deze mededeling is nu losstaand van de halteomroep zelf, heeft een eigen geluidje en wordt voor de halte medegedeeld. In de CAF's komt het na de halteafroep.
Op vriendelijk verzoek van Isadora m'n post aangepast voor meer duidelijkheid.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Deels. In de CAF's was Marc al vervangen door een nieuwe mannenstem. In de M5's alleen maar het stukje "Deze metro gaat naar..." in vanaf Strandvliet in Zuidoost of zo? Op de hele westelijke tak van de Ringlijn was het in ieder geval tot deze week nog gewoon Marc. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij de M5 was als proef eerst alleen de nieuwe stem voor lijnen 53 en 54 ingevoerd, maar aangezien "Deze metro gaat naar Gein" ook op lijn 50 te horen is, was dat een uitzondering. Al een tijd geleden was besloten om de nieuwe stem volledig uit te rollen en ondertussen ook al in de M4 en S1/S2 te horen. Er was helaas een probleem met de servers van Alstom waardoor de M5 een tijdje geen updates kon krijgen, dat is zo te horen verholpen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op Facebook kwam een fotobericht voorbij over lijn 68. Deze wordt nu nog tijdelijk uitgevoerd door dezelfde bussen van Jan de Wit, waarop het lijnnummer 68 is geplakt naast de tekst "Rieker Circle Line". Binnenkort zullen op die lijn echter de midi's 016 - 019 gaan rijden, omdat naar het schijnt de lijnen 30 en 31 naar landelijk Noord worden opgeheven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op lijn M50 had je vrij lange tijd de oude stem op het stuk in Nieuw-West en Zuid en vervolgens een overschakeling naar de nieuwe stem in Zuidoost. Voor de halteafroep echt.DingeZ schreef:Bij de M5 was als proef eerst alleen de nieuwe stem voor lijnen 53 en 54 ingevoerd, maar aangezien "Deze metro gaat naar Gein" ook op lijn 50 te horen is, was dat een uitzondering. Al een tijd geleden was besloten om de nieuwe stem volledig uit te rollen en ondertussen ook al in de M4 en S1/S2 te horen. Er was helaas een probleem met de servers van Alstom waardoor de M5 een tijdje geen updates kon krijgen, dat is zo te horen verholpen.
Ik vind de nieuwe stem nog altijd onduidelijker dan de oude. Ook qua volume lijkt ie een stuk lager gezet te zijn. Over het algemeen komt hij gewoon niet professioneel over, alsof ik naast je aan de bar even "Station Lelylaan" zeg. :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Niet echt alledaags, althans, voor nu niet. Over 10 jaar wordt er hier misschien wel veelvuldig over geschreven?
Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
Welk doel zou dat dan hebben?
Elektrisch aangedreven veerponten voor het GVB.
Wel 'apart' dat er ook auto- en zelfs (zwaar) vrachtverkeer toegestaan wordt. Dat is nu toch niet zo?technisch weekblad schreef:
Naast de twee hybride veerboten die sinds vorig jaar in gebruik zijn, heeft het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB plannen om vijf volledig elektrische auto- en passagiersveren in de vaart te nemen. C-Job Naval Architects heeft het concept ontworpen voor deze serie van vijf duurzame veerboten.
Met het ontwerp helpt C-Job de gemeente Amsterdam bij het realiseren van haar ambities van zero emission veerponttransport vanaf 2025. De volledig elektrische veerponten kunnen binnen vier minuten hun batterijen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Dankzij deze opmerkelijk korte oplaadtijd kunnen de schepen volgens C-Job een 24/7 overtocht bieden zonder dat er 's nachts moet worden bijgeladen.
De nieuwe 41-meter lange RoRo veren vervangen bestaande schepen die op drie verschillende routes langs het Noordzeekanaal varen. De schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal twintig auto's, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Het ontwerp voorziet in beweegbare scheidings-railings tussen passagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van het moment. De veren kunnen ook een grote lading vervoeren – een convoi exceptionnel - van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.
Lees over het onderhoud meer bij de bron: https://www.technischweekblad.nl/nieuws ... /item11250
- Spoiler: show
Welk doel zou dat dan hebben?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 189 gasten