Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Jef400 »

Amsterdamn
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Hij stond er tenminste niet met een geladen semi-automatisch geweer zoals in de VS waarschijnlijk het geval was geweest. :')

Zijn die luchtdrukpistolen tegenwoordig niet verboden? Of alleen varianten die te veel op echte geweren zouden lijken?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door STF »

Dit is weer echt zo'n alledaagse eigenaardigheid van GVB:

Afbeelding

Wanneer zie je nou ooit een bus waarbij het linker achteruitrijlicht aan is (en het rechter achteruitrijlicht uit is) terwijl de bus stilstaat of vooruit rijdt...
Wellicht heeft achteruitrijlicht-links.exe een fatale uitzondering? Leuk die canbus/computergestuurde bussen...
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door OVAMS »

De nieuwe bedrijfsfilm van GVB AMsterdam 2013:
http://www.youtube.com/watch?v=HrTCy5Fsaqw

((3:41)) Het GVB wil ook nog de beste Vervoerder van Nederland worden!! :shock: :X
Whahaahaa veevervoerders, ik moet me elke dag in de metro 51 zien te proppen, de pont is ook niet meer wat het was en nog een paar andere bus/tram en metrolijnen.

PROBLEMEN GVB:
-Actuele reisinformatie
-Mankementen aan enkele voertuigen
-Kinderwagenprobleem
-Haltetoegangen geschikt maken voor ouderen en mensen met kinderwagens
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

Actuele reisinformatie op de haltes komt over enkele maanden, zie het abritopic :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Mankementen aan voertuigen hebben alle vervoerders.
Kinderwagenprobleem? Hoezo is dat een probleem van GVB?
Haltes vallen onder gemeente Amsterdam dus ook niet GVB aan te rekenen. Overigens die haltes zijn rolstoeltoegankelijk, niet kinderwagentoegankelijk ;-).

Wat wel een probleem is, os idd de capaciteit bij de metro. Maar ik ga ervan uit dat als de amstelveenlijn opgedoekt wordt, het al beter wordt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Ardan »

Tussen al het azijngepis en het citroengebijt door wil ik toch wel even melden dat het wel een heel mooi filmpje is geworden :D
(Ja, inderdaad, de praktijk mag er wel net zo idyllisch uitzien...)
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Klein vraagje voor de alwetenden onder jullie...

Ik moet vanmiddag in het stadhuis van Amsterdam zijn. In een routebeschrijving staat dat er bij metrostation Waterlooplein uitgang 'Stadhuis' moet nemen. Als ik de metro vanuit Centraal neem, moet ik dan bij het uitstappen naar links of naar rechts lopen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Naar links en dan na de poortjes naar rechts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Naar links en dan na de poortjes naar rechts.
Dankje. :D Dus dan gewoon helemaal achterin de metro gaan zitten. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Als je na de poortjes trouwens naar links gaat heb je nog "De Hapjeshoek". Hun pistoletje kousenband met garnalen is niet te versmaden :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Tussen al het azijngepis en het citroengebijt door wil ik toch wel even melden dat het wel een heel mooi filmpje is geworden :D
(Ja, inderdaad, de praktijk mag er wel net zo idyllisch uitzien...)
Ik heb de oude GVB tijd nog meegemaakt. Dat elk vervoermiddel al met vertraging begon voordat de garage was uitgereden. Dat het personeel de temperatuur van de koffie belangrijker vonden dan het vervoer van reizigers. Dat er tot op het hoogste niveau aan corruptie en vriendjespolitiek werd gedaan.

Het GVB is er nu zoveel beter aan toe dan in de jaren '80. Maar, zoals terecht wordt geconstateerd: er is nog wel een weg te gaan. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Filmpje is leuk in elkaar gedraaid. Geeft ook wel een fraai beeld van de stad.

Problemen met buggy's snap ik niet zo. Hier kan je tenminste op iedere lijn gewoon de tram in met buggy of rolstoel. Heb je een keer de pech dat er een blokkendoos voor je neus stopt wacht je gewoon op de volgende. Vergelijk dat eens met HTM die anno 2013 enkel de drie RR-lijnen exploiteren met trams met lage instap. Het zal zelfs na 2014 nog jaren duren voordat die situatie echt verbeterd. Dan is de situatie in Amsterdam toch stukken beter.


Het grote ding in Amsterdam is dat de stad amper broodnodige vernieuwingen doorvoert maar vooral doormoddert binnen het decennia oude systeem. Hoe ze ooit 29 meter lange trams voor lijn 26 hebben kunnen bestellen zal ik nooit begrijpen. Zelfde geldt straks voor tram 5. Die lijn barst al jaren aan alle kanten uit z'n voegen maar mag ná 2018 gewoon weer verder met dezelfde lengte trams (uitgangspunt: Combino). Voor 2012 stond een relatief grote aanpassing van het tramnet gepland - hoewel niks héél spectaculairs - waar uiteindelijk ook niks van terecht is gekomen (op inkorting van de 25 na).

Plannen worden gemaakt, maar er wordt eigenlijk altijd wel weer een excuus verzonnen waarom het in Amsterdam niet haalbaar zou zijn. :|

Kan het GVB verder weinig aan doen natuurlijk maar die worden er wel op aangekeken.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

@Hauptbahnhof

Hou http://openbaarvervoerapp.nl/ in de gaten ;)
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Edwin »

Somoht schreef:@Hauptbahnhof

Hou http://openbaarvervoerapp.nl/ in de gaten ;)
Niet voor Android? -o-

Per mail antwoord gehad:
http://openbaarvervoerapp.nl/ schreef:Voorlopig komt er helaas geen Android-versie - ik ben puur een iOS-ontwikkelaar.
Laatst gewijzigd door Edwin op za 02 feb 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Klaasje »

Ovinfo Beta!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Ovinfo Beta!
Nog geen favorietenoptie voor buslijnen en haltes (oké wel een lijstje maar die staat vol met nutteloze haltes en een snelkoppelingsmogelijkheid maar daarvoor is dat lijstje eigenlijk al) en ook geen kaart optie zoals die App wel gaat bieden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Jef400 »

Zag trouwens dat rond half 2 de infoborden op Sloterdijk (metro) in storing waren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:
Klaasje schreef:Ovinfo Beta!
Nog geen favorietenoptie voor buslijnen en haltes (oké wel een lijstje maar die staat vol met nutteloze haltes en een snelkoppelingsmogelijkheid maar daarvoor is dat lijstje eigenlijk al) en ook geen kaart optie zoals die App wel gaat bieden.
Zit wel een kaartoptie in om alle haltes te vinden, maar ik vermoed dat je haltes per lijn op de kaart wilt, dat is best mogelijk. Ik moet in die recent ook eens de buslijnen gaan gooien ja, ook zoeken op lijnen.
Favorietenoptie zit er niet in aangezien ik nog geen goede manier heb gevonden omdat goed&makkelijk voor de gebruiker te doen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door tsov »

Een ander punt aan de app, waarvan ik begrijp dat het een vrij moeilijke is, is dat hij meerdere haltes met dezelfde naam als één halte ziet. Voorbeeld: in Amsterdam heb je een halte Keizersgracht in de Leidsestraat (lijnen 1, 2 & 5), in de Vijzelstraat (lijnen 16, 24 & 25) en in de Utrechtsestraat (lijn 4). Die lijnen staan nu allemaal lekker door elkaar als ik die halte opvraag. Ik weet wel welke lijnen bij welke halte komen, maar dat zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Op de kaart staan ze overigens wel allemaal apart, maar kom je op de gemeenschappelijke pagina 'Keizersgracht' uit.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

tsov schreef:Een ander punt aan de app, waarvan ik begrijp dat het een vrij moeilijke is, is dat hij meerdere haltes met dezelfde naam als één halte ziet. Voorbeeld: in Amsterdam heb je een halte Keizersgracht in de Leidsestraat (lijnen 1, 2 & 5), in de Vijzelstraat (lijnen 16, 24 & 25) en in de Utrechtsestraat (lijn 4). Die lijnen staan nu allemaal lekker door elkaar als ik die halte opvraag. Ik weet wel welke lijnen bij welke halte komen, maar dat zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Op de kaart staan ze overigens wel allemaal apart, maar kom je op de gemeenschappelijke pagina 'Keizersgracht' uit.
Yep dat is het grootste probleem. ik heb wel data die precies vertel waar een haltepunt zich precies bevind en een clustering daarvan, maar hoe geef je dat weer aan de gebruiker, aangezien elke clustering zijn eigen naam heeft. Je kan wel meerdere haltenamen verzinnen ala 9292 maar dan krijg je een omroep in de bus die iets anders verteld dan de app. Daarbij kwam dat ik de benodige data om per halte het aantal lijnen te bepalen per halte tot voor kort nog niet volledig had. Ik denk dat de toekomst van OVinfo trouwens meer richting de Connexxion app gaat maar dan uiteraard beter :P
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door tsov »

Je zou bij dit soort kwesties wellicht de straatnaam waar de halte ligt tussen haakjes erachter kunnen zetten, dus Keizersgracht (Vijzelstraat) o.i.d. Maar ik weet totaal niet hoe makkelijk dat te doen is :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Somoht »

tsov schreef:Je zou bij dit soort kwesties wellicht de straatnaam waar de halte ligt tussen haakjes erachter kunnen zetten, dus Keizersgracht (Vijzelstraat) o.i.d. Maar ik weet totaal niet hoe makkelijk dat te doen is :)
Ja dat is de 9292 methode, die doen dat dus precies zo (of Tramhalte erachter etc.). Is niet zo makkelijk, vereist handwerk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Sinds 1 februari kan het veiligheidsteam van het GVB ook opgeroepen worden door Connexxion en EBS indien nodig. Anderzijds kan het GVB gebruik maken van de veiligheidsteams van Connexxion en EBS. Dat zal vooral praktisch zijn op bijvoorbeeld het Amstelstation, waar altijd een veiligheidsteam van het GVB/Stadswachten/Politie aanwezig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Was er iets aan de hand vanochtend met de 51?
Vanaf De Boelelaan/VU richting CS was er volgensmij eentje uitgevallen, en die van 10:59 stond uiteindelijk met 'niet instappen' aangegeven op de digitale displays bij de halte.

Dan maar de tram 5 naar Zuid genomen. Die bleef een paar minuten voor het stoplicht wachten, en de deuren hadden bij station Zuid er ook niet zoveel zin in. Overigens is dit de eerste tram ooit die ik heb gezien zonder functionerende halte-afroep. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 94 gasten