De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
IC140
Berichten: 222
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Do 19 Okt 2017, 17:19

Euh.. ik tel in de suggestie van meneer precies evenveel rondjes van de zaak voor de tram. Waar tram 1 nu 8 rondjes per uur maakt en tram 24 8 rondjes per uur worden dat bij het voorstel van meneer 8 rondjes voor tram 1/24 van Zuid naar Osdorp en 8 rondjes voor tram 1/24 van Osdorp naar Zuid... met extra kruisende bewegingen voor CS, in plaats van parallel oprijden. Je hebt er dus daadwerkelijk helemaal niets aan...

Mojito
Berichten: 237
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » Do 19 Okt 2017, 17:22

Leuk bedacht, maar niet handig.

De twee keerlussen voor Centraal liggen zo dat de grote stroom aan voetgangers richting Damrak tussen de sporen van de uitgaande trams in ligt. Als de Nieuwezijdsllijnen onverhoopt via Damrak moeten omrijden of de Damraklijnen op hun beurt via Nieuwezijds (gebeurt wel meerdere keren per week, als er weer eens een aanrijding of demonstratie of stremming of wat dan ook is) dan zie je schuin afslaande trambewegingen dwars door die voetgangersstroom heen gaan. Waarmee de chaos nog groter wordt. Niet ideaal dus.

Zou je dit toch willen dan moeten de sporen flink op de schop. Nou gaan die sporen ook op de schop de komende jaren, maar als je de plannen ziet (ze zijn vast nog wel ergens te vinden op de site van de gemeente) dan blijven het twee keerlussen, met behoud van de rijrichtingen en wissels. Alleen de halteheuvels worden breder. Je kunt de toekomstige loop van de tramsporen sinds een paar jaar al terugzien in de vorm van de ventilatieroosters van de Noord/Zuidlijn die in de bestrating liggen, op plekken die nu nog niet logisch lijken. Daarnaast worden het lange lijnen zo. En die zijn weer kwetsbaarder voor verstoringen dan korte. En dan is er nog het verschil in frequentie.

Nee, de enige verbetering die ik bij Centraal zie zou het omdraaien van de rijrichting van de westelijke keerlus zijn. Tegen de klok in dus in plaats van met de klok mee. Dat scheelt per uur tientallen kruisende bewegingen op de kruising Prins Hendrikkade-Martelaarsgracht. Bijkomend voordeel is dat passagiers uit arriverende trams meteen het station in kunnen lopen in plaats van om de tram heen te moeten lopen. Ik heb wel eens gehoord dat het feit dat de trams zo met hun kont naar de hoofdentree staan meespeelde in die overweging. Onzin lijkt me, want de Westtunnel wordt net zo druk benut als de Middentunnel. En alle trams hebben ook lijnnummers aan de zijkant. Dat men de rijrichting van die keerlus houdt zoals die is vind ik een gemiste kans.

Ik heb dit wel eens geopperd op Wijnemenjemee maar of ik daar een antwoord heb gekregen kan ik me even niet herinneren.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2390
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 19 Okt 2017, 17:38

Stel je voor dat al die metro's van de Oostlijn onder het CS omkeerden zeg...

*kuch*

(soms vraag ik me af of het Priool lezersbijdragen plaatst omdat ze het er op de redactie roerend mee eens zijn, of omdat ze zich hebben liggen bescheuren om zoveel kolder. Ik hoop het laatste maar vermoed het eerste...)
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Do 19 Okt 2017, 18:17

Binnenkort is het eindelijk afgelopen met die vermaledijde kaartautomaten waarbij je een moker nodig hebt om een knopje in te drukken. Ze worden vervangen door deze sjiekheid: https://www.fabrique.nl/nieuws/2017/3/n ... omaat-gvb/
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34727
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Do 19 Okt 2017, 18:58

Ik zie wel wat in het verhaal van die man uit het Parool. Als je nu op het westelijk deel van het stationseiland vier haltes aanlegt, twee voor trams met de neus naar het westen en twee voor trams met de neus naar het oosten.

Vervolgens laat je alle trams van en naar het Damrak over de middenbrug rijden en alle trams naar de Nieuwezijds over de westertoegang. Op beide bruggen liggen al twee sporen, dus dat past prima. Tram 26 geef je dan twee kopsporen op het oostelijk eiland.

Je hebt veel minder ruimte nodig, geen kruisende trams meer en dus hou je zo een groot deel van het oostelijk eiland over voor een parkje!

Je zou zelfs ervoor kunnen kiezen doorgaande lijnen in te voeren zoals in Rotterdam, maar lijnnummers wijzigen kan natuurlijk ook :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2390
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 19 Okt 2017, 19:08

...waarmee voetgangers van en naar het CS verplicht wordt de tramsporen te kruisen. Bovendien zul je de frequenties van Damrak- en NZVB-lijnen op elkaar moeten gaan afstemmen.

Nee, dan heb ik wel een ander idee: die 15G's worden allemaal tweerichtingstrams. De Combino's zullen rond 2030 ook wel allemaal weg moeten. Bestel daar ter vervanging ook tweerichtingstrams voor. Dan kun je trams vanaf en naar het Damrak via de Kamperbrug, en trams van en naar NZVB-wal via Westertoegang laten rijden. Wordt de middentoegangsbrug geheel tramvrij.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

fred1954
Berichten: 1321
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Do 19 Okt 2017, 19:09

Alles goed en wel, maar volgens mij moet het stationsplein er zo uit komen te zien in 2023 en zijn de plannen al uitgewerkt?

Afbeelding

paolie
Berichten: 259
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Do 19 Okt 2017, 20:07

IC140 schreef:Euh.. ik tel in de suggestie van meneer precies evenveel rondjes van de zaak voor de tram. Waar tram 1 nu 8 rondjes per uur maakt en tram 24 8 rondjes per uur worden dat bij het voorstel van meneer 8 rondjes voor tram 1/24 van Zuid naar Osdorp en 8 rondjes voor tram 1/24 van Osdorp naar Zuid... met extra kruisende bewegingen voor CS, in plaats van parallel oprijden. Je hebt er dus daadwerkelijk helemaal niets aan...

Nee, je snapt het niet...

paolie
Berichten: 259
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Do 19 Okt 2017, 20:10

Alargule schreef:...waarmee voetgangers van en naar het CS verplicht wordt de tramsporen te kruisen.

Tenzij je als voetganger aan de beurskant van het Damrak loopt (niet iedere voetganger hoeft naar de Nieuwedijk...)

IC140
Berichten: 222
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Do 19 Okt 2017, 20:16

Of je nou linksom of rechtsom rijdt, je rijdt altijd een rondje. Het enige voordeel is dat het rondje linksom tegen de richting via de westkant iets sneller is dan het huidige rondje via de oostkant. Je hebt voor de rest precies evenveel bewegingen.

paolie
Berichten: 259
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Do 19 Okt 2017, 20:22

Nee, je rijdt een veel kortere U, en geen rondjes meer.

Snel schetsje van het principe: Afbeelding

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2390
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Do 19 Okt 2017, 20:36

(een foto van een beeldscherm met daarop een digitaal plaatje maken en die vervolgens uploaden...)
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

IC140
Berichten: 222
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Do 19 Okt 2017, 21:49

Mijn punt is dat je met die U toch nog 75% van een rondje rijdt (in jouw plaatje hoef je alleen het stukje busstation toe te voegen en je hebt weer een echt rondje) met precies evenveel trambewegingen. Omdat je evenveel trambewegingen hebt zul je dus ook evenveel perrons moeten hebben als de twee lussen nu samen hebben.

paolie
Berichten: 259
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Do 19 Okt 2017, 22:02

Alle aankomende ritten vanaf het Damrak zijn zeker een minuut sneller op Centraal, alle vertrekkende ritten richting Martelaarsgracht minimaal een halve minuut sneller weg. Daarbij rijden vanaf medio volgend jaar sowieso minder lijnen naar Centraal, dus qua perroncapaciteit zou het best wel een kunnen uitkomen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2077
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Do 19 Okt 2017, 22:10

Alargule schreef:(een foto van een beeldscherm met daarop een digitaal plaatje maken en die vervolgens uploaden...)


Vroegûh had ik een app waarmee je faxen kon versturen. De techniek staat voor niets _O_
È pericoloso sporgersi.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34727
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 20 Okt 2017, 06:54

Alargule schreef:...waarmee voetgangers van en naar het CS verplicht wordt de tramsporen te kruisen. Bovendien zul je de frequenties van Damrak- en NZVB-lijnen op elkaar moeten gaan afstemmen.

Genoeg voetgangers die elders heen willen, maar het kruisen door voetgangers kan met hekjes op een specifieke plek worden afgedwongen en je kan er een lichtinstallatie neerzetten.

Nee, dan heb ik wel een ander idee: die 15G's worden allemaal tweerichtingstrams. De Combino's zullen rond 2030 ook wel allemaal weg moeten. Bestel daar ter vervanging ook tweerichtingstrams voor. Dan kun je trams vanaf en naar het Damrak via de Kamperbrug, en trams van en naar NZVB-wal via Westertoegang laten rijden. Wordt de middentoegangsbrug geheel tramvrij.

Dat zorgt voor extra reistijd voor de oostelijke lijnen en voor extra kruisende bewegingen bij vertrekk en aankomst die de capaciteit verlagen. Uit mijn versie komt juist een verkorting van de rijtijden en behalve voor lijn 26 geen enkele kruisende trambeweging. Het tramspoor tussen Damrak en lijn 26 laat je wel liggen zodat er wel een uitwisseling mogelijk blijft.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2390
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 20 Okt 2017, 08:00

Inderdaad komen alle hier uit de mouw geschudde voorstellen met hun nadelen. Omdat het doorkoppelen van oost- en westlijnen geen logische doorgaande routes creëert (behalve voor lijn 26 misschien) en je dan bovendien verplicht wordt de frequenties van de doorgaande lijnen op elkaar af te stemmen, zie ik niet echt een dwingend voordeel om de hele boel op de schop te nemen. Ik denk ik dat de huidige situatie de 'minst slechte' is.

Het enige voorstel dat hier is gedaan wat ik nog wel als een verbetering zou zien is dat van Mojito: het omdraaien van de rijrichting op de westelijke lus. Geen onderling kruisende bewegingen meer en betere toegang van/naar het station.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1943
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Vr 20 Okt 2017, 09:07

Vooral opmerkelijk dat het de bedoeling is om lijn 26 met tweerichtingsmaterieel uit te baten maar dat dat nog nergens blijkt uit de infrastructurele plannen. Sterker nog, ze gaan een extra keerlus aanleggen voor die lijn achter CS en op het vernieuwde stationseiland lijkt de 26 ook in de toekomst nog dat rondje van de zaak te moeten rijden. Why?

Ardan schreef:Binnenkort is het eindelijk afgelopen met die vermaledijde kaartautomaten waarbij je een moker nodig hebt om een knopje in te drukken. Ze worden vervangen door deze sjiekheid: https://www.fabrique.nl/nieuws/2017/3/n ... omaat-gvb/

Zou leuk zijn als ik gewoon bestellingen kan ophalen die bij de GVB webshop gekocht zijn bij de kaartautomaten op de metrostations i.p.v. dat ik op jacht moet naar zo'n geel ding in een winkel.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12211
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Vr 20 Okt 2017, 16:46

Alargule schreef:Omdat het doorkoppelen van oost- en westlijnen geen logische doorgaande routes creëert (behalve voor lijn 26 misschien) en je dan bovendien verplicht wordt de frequenties van de doorgaande lijnen op elkaar af te stemmen, zie ik niet echt een dwingend voordeel om de hele boel op de schop te nemen.

Als je de toekomstige lijnen 13 en 14 aan elkaar knoopt, kom je wel de actievoerders tegemoet die de huidige lijn 14 willen behouden. :wink:

Maar verder ben ik het wel met je eens, inclusief de steun voor Mojito's plan.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11578
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Vr 20 Okt 2017, 22:14

Volgens mij hoeft het ene het andere niet uit te sluiten. Je kunt tramlijnen exploitatief doorkoppelen op Amsterdam Centraal. Dat kan in de huidige situatie natuurlijk ook al (op lijn 5 na die dwingend met dubbelkopmaterieel moet rijden). Het idee van Mojito vind ik echt bijzonder zinvol. Ik heb de huidige "lus" eigenlijk nooit begrepen.

Voor tramlijn 26 geldt dat ze wat mij betreft zo snel mogelijk overgaan om dubbelkopstrams, zodat die lijn ook geen zinloos rondje centraal meer hoeft te rijden. Scheelt infrastructuur, scheelt exploitatie en scheelt verwarring :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

fred1954
Berichten: 1321
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Za 21 Okt 2017, 09:49

Vanmorgen vroeg was er een ontsporing op de kruising van Woustraat/Ceintuurbaan: http://m.at5.nl/artikelen/174450/tram-o ... -woustraat Op zich kan dat gebeuren, maar.....

Ik verbaasde me eigenlijk over de omleidingsroute van lijn 4. Die omleiding liep vanaf Rooseveltlaan, via de Vrijheidslaan en mr. Treublaan helemaal naar het Amstelstation en dan weer de zelfde route terug naar de Churchilllaan. Ik begrijp dat je van de Rooseveltlaan niet rechtstreeks naar de Churchilllaan kan rijden en v.v. maar wat is er mis met een rondje Remise Lekstraat? Of mag dat niet meer? Kan me herinneren dat vroeger dat nog wel eens gebeurde? Of vergis ik me? :)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1943
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 23 Okt 2017, 09:11

Op wijnemenjemee.nl heerst het idee dat de nieuwe mannelijke omroepstem van GVB een synthesizer is. Hier werd gemeld dat het gewoon een andere medewerker is toch?

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2390
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 23 Okt 2017, 09:34

Ja, op wenermaaraan loopt iemand zich er inderdaad vreselijk over op te winden. Ik beschouw OV al als een hobby voor randfiguren en mijzelf als een randgeval binnen die groep, maar die obsessie met omroepstemmen gaat zelfs mij wat ver.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1943
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 23 Okt 2017, 09:42

Heel erg over opwinden gaat mij ook te ver, maar een rommeltje is het wel.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2077
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 23 Okt 2017, 13:41

Het kostte me wat moeite om niet te schrijven dat ik ook allemaal stemmen hoor :X
È pericoloso sporgersi.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten