Charmant gevalletje hypercorrectie. Dood aan de tussen-n!evos schreef:Foutje: op de legenda bij de netkaart eindigen de buslijnen 35 en 36 op het "Olof Palmenplein".
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb de ontwikkeling richting 2018 in Amsterdam niet volledig gevolgd maar ben nu wel benieuwd naar bepaalde zaken. Ik heb de idee dat bij dezelfde frequenties het aantal dienstwagens kleiner wordt. Zeker bij de buslijnen in Noord. Of gaan sommige lijnen veel vaker rijden, bijvoorbeeld in aansluiting op elke metro?
Hoe werkt het instappen op de 26 met dubbeltractie? Of is men zo wijs om op die lijn een open instap in te voeren met lopende conducteurs? Net zoals elke andere stad in de wereld?
Qua karakter vermoed ik dat deze lijn afwijkt van de andere lijnen aangezien 95% van en naar CS reist en dus onder òf instapt, òf uitstapt. Als dan ook ooit nog eens het rondje CS er uit gehaald wordt, kan je bijna van een sneltram spreken.
Hoe werkt het instappen op de 26 met dubbeltractie? Of is men zo wijs om op die lijn een open instap in te voeren met lopende conducteurs? Net zoals elke andere stad in de wereld?
Qua karakter vermoed ik dat deze lijn afwijkt van de andere lijnen aangezien 95% van en naar CS reist en dus onder òf instapt, òf uitstapt. Als dan ook ooit nog eens het rondje CS er uit gehaald wordt, kan je bijna van een sneltram spreken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Halte Ferdinand Bol hernoemen naar "De Pijp" lijkt mij niet handig. In tegenstelling tot de metro die slechts één station in De Pijp heeft, hebben verschillende tramlijnen er tig haltes. Als ik in De Pijp moet zijn heb ik met de metro slechts één mogelijkheid om uit te stappen, met de tram heb je er meerdere.DasVerkehrswesen schreef:[...] Hebben metrohalte De Pijp en tramhalte Ferdinand Bolstraat niets met elkaar te doen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je in plaats daarvan metrostation "De Pijp" zou hernoemen naar Ferdinand Bolstraat heb je dat probleem niet, er is immers maar 1 metrostation in die straat :Y
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De stationsbenamingen zijn nogal inconsistent gekozen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Amstelveenseweg is ook heel lang; toch ligt daar een halte aan het gelijknamige metrostation met dezelfde naam. Ik zou in dit geval zeggen: ga voor consistentie, en benoem de tramhaltes die een logische overstap bieden op metrostations naar die metrostations. Dus Spui > Rokin; Weteringcircuit > Vijzelgracht etc.
Het bezwaar van een haltenaam "De Pijp" kun je ook wegnemen door de halte gewoon "De Pijp (metrostation)" te noemen.
Het bezwaar van een haltenaam "De Pijp" kun je ook wegnemen door de halte gewoon "De Pijp (metrostation)" te noemen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wie weet dat het nog wel gaat gebeuren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of metrostation "De Pijp" Ceintuurbaan noemen... (En als we toch bezig zijn, dan graag Johan van Hasseltweg in plaats van Noorderpark).Alargule schreef:Het bezwaar van een haltenaam "De Pijp" kun je ook wegnemen door de halte gewoon "De Pijp (metrostation)" te noemen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Be that as it may; het vervangen van een paar haltebordjes en teksten in abri's kost volgens mij nog altijd goeiekoper as het vervangen van alle metrobordjes in een station. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom Ceintuurbaan? Wat is er dan mis met Albert Cuypstraat, daar is ook een uitgang?trolly schreef:Of metrostation "De Pijp" Ceintuurbaan noemen... (En als we toch bezig zijn, dan graag Johan van Hasseltweg in plaats van Noorderpark).Alargule schreef:Het bezwaar van een haltenaam "De Pijp" kun je ook wegnemen door de halte gewoon "De Pijp (metrostation)" te noemen.
Nee, ik denk dat de Pijp de lading wel dekt. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah, een discussie over stationsnamen, leuk. De naam 'Ferdinand Bolstraat' is hier al gevallen. Wat mij betreft de meest logische: het ligt in lijn met de naamgevingen van Rokin en Vijzelgracht, die ook verwijzen naar de straat waar het station in de lengterichting aan ligt (hetzelfde geldt ook voor de stations Wibautstraat en Spaklerweg aan de Oostlijn). Het is bovendien een stuk specifieker dan het generieke 'De Pijp', zodat ook n-evo's bezwaren voor het gelijktrekken van de tramhaltenaam min of meer komen te vervallen.
Ik zeg: doen. Oh ja en hernummer ook meteen even het tramnet naar een logisch systeem om in het bereik 1-14 zonder gaten.
Ik zeg: doen. Oh ja en hernummer ook meteen even het tramnet naar een logisch systeem om in het bereik 1-14 zonder gaten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat mij betreft noem je zo'n tramhalte consequent de Pijp [M]. Is het meteen duidelijk dat het om een halte bij het metrostation gaat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als station De Pijp hernoemd wordt naar "Ferdinand Bolstraat" hoeft er aan de tramhalte niks gelijk getrokken te worden want die heet al zo.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je consequent bent heet dat metrostation niet De Pijp.
Of je moet alle stations naar de wijken noemen waar ze in liggen (Rokin en Vijzelgracht worden dan bijv. Centrum en Grachtengordel).
Of je moet alle stations naar de wijken noemen waar ze in liggen (Rokin en Vijzelgracht worden dan bijv. Centrum en Grachtengordel).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Centrum is geen wijk, maar een heel stadsdeel en de wijk Grachtengordel bestaat niet. :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Moet dat, in de Amsterdamse logica van haltenamen bij stations, dan niet "Pijpstation" worden? (Net als dat ze Amstelstation i.p.v. Station Amstel gebruiken).Alargule schreef:Het bezwaar van een haltenaam "De Pijp" kun je ook wegnemen door de halte gewoon "De Pijp (metrostation)" te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Pijpstation klinkt meer als een haltenaam voor bij de Wallen. :X
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, bijwerking van het naampje Reden te meer om gelijk een goeie naam voor een station te kiezen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Helaas is die traditie een beetje aan het verdwijnen. Het is ook niet meer Bijlmerstation, Holendrechtstation en Kraaienneststation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heeft Daniel die effe lekker in je mond gelegd, HainjeHainje schreef:Pijpstation klinkt meer als een haltenaam voor bij de Wallen. :X
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ok. Dank voor je uitleg. Dus gewoon ff een draadje trekken, 2 koppelstekkers eraan, ty-rip om draad en stang heen en karren maar..DingeZ schreef:Ga nou niet te moeilijk doen, ze kunnen prima gekoppeld rijden en alles werkt, allen de OVC is nog een dingetje. Dat heeft zo zijn reden. (..) Er wordt aan een oplossing gewerkt, daarvoor moet er een extra verbinding in de koppeling worden gemaakt die een aanmelding naar de mobilofoon die in slave staat stuurt.Durashift schreef: (..)
Een post-it naast het beeldscherm met de betreffende stelnummers..
(..).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dit is de reden inderdaad. Bij de andere lijnen zijn er steeds maar twee samengevoegd waarvan een lijn zijn identiteit sterker behoudt dan de ander. Lijn 1 en 5 zijn na al die jaren vrij ingesleten bijvoorbeeld. Omdat er bij de samenvoeging van lijn 9, 10 en 12 geen duidelijke lijn was die zijn identiteit goed weet te behouden, is besloten om dan van alle lijnen maar een kenmerk te nemen. Zodoende dan maar lijn 19.n-evo schreef:Enige wat ik kan bedenken is dat lijn 19 een combinatie is van drie lijnen: 9, 10 & 12. De overige lijnen zijn voor zover ik snel zie een combinatie van slechts twee huidige lijnen. Lijn 1: 1 & 7. Lijn 5: 5 & 10. Lijn 7: 7 & 10. Lijn 14: 9 & 14.evos schreef:Ik vraag me toch af waarom men lijn 9 heeft vernummerd naar 19. Alle andere lijnen waarvan een der eindpunten is gewijzigd hebben het nummer behouden waarmee het ongewijzigde eindpunt werd bereikt (voorzover dat geen dubbel nummer zou opleveren, daardoor is 10 verdwenen).
Het blijft ver gezocht en had ook liever gezien dat de 19 gewoon lijn 9 was gebleven.
Stiekem hoop ik wel dat de lijnkleur van de oude lijn 9 wordt meegenomen, die is volledig groen. Een eenkleurige lijnkleur heeft als betekenis dat het een ringlijn is. De lijnkleuren van lijn 19 (horizontaal wit-rood) hebben eigenlijk de betekenis van lijn 13: bij het splitsen in 1932 van lijn 13 (Mercatorplein - CS - Czaar Peterstraat) op het stationsplein heeft het oostelijk gedeelte lijn 19 de nog altijd bekende kleuren gekregen, maar eigenlijk was dat de kleur die lijn 13 moest hebben. In plaats daarvan heeft lijn 13 de wit-blauw-wit-blauw blokpatroon gekregen, wat eigenlijk een lijn richting de Oostelijke Havens inhoudt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Even dat voorstel gelezen. Naar ik begrijp is het nog niet helemáál in beton gegoten?
Ik kan me ergens wel vinden in het feit dat men bestaande lijnnummers zoveel mogelijk wil handhaven. Daarbij is het nou eenmaal een jammerlijk feit dat het hoogste nummer 26 is terwijl er maar 15 (14? 13?) lijnen zijn, dan vallen er hoe dan ook gaten. Is Amsterdam niet uniek in, gebeurt overal.
50-nummering bij de metro had je nu wel makkelijk kunnen laten vallen. Waarom wordt er gezegd dat alfanumerieke nummers niet getoond kunnen worden, we zien nu toch ook overal M5x? De M-prefix die nu overal doorgevoerd wordt zie ik niet meer terug in dit flutdocumentje, kan ik er van uit gaan dat die M wel blijft? Hou dat dan please. Het begint nu juist in te burgeren, zet het door.
Grootste giller vond ik het nachtbusnetwerk, dat in de 200 genummerd gaat worden, 'een tijdelijke situatie'. Sowieso zijn er zoveel 'tijdelijke situaties' waar nog wordt gezocht naar een geschikt moment het aan te passen. HALLO! Dat is er nu meer dan ooit en dan doe je niks!
Ik hoop dat er nog even naar gekeken wordt.
@Suus: 19 gaat wel de kleur behouden denk ik. Het gaat voor een belangrijk deel over de (een) ring, dat een éénvoudig gekleurd vlak betekent.
Ik kan me ergens wel vinden in het feit dat men bestaande lijnnummers zoveel mogelijk wil handhaven. Daarbij is het nou eenmaal een jammerlijk feit dat het hoogste nummer 26 is terwijl er maar 15 (14? 13?) lijnen zijn, dan vallen er hoe dan ook gaten. Is Amsterdam niet uniek in, gebeurt overal.
50-nummering bij de metro had je nu wel makkelijk kunnen laten vallen. Waarom wordt er gezegd dat alfanumerieke nummers niet getoond kunnen worden, we zien nu toch ook overal M5x? De M-prefix die nu overal doorgevoerd wordt zie ik niet meer terug in dit flutdocumentje, kan ik er van uit gaan dat die M wel blijft? Hou dat dan please. Het begint nu juist in te burgeren, zet het door.
Grootste giller vond ik het nachtbusnetwerk, dat in de 200 genummerd gaat worden, 'een tijdelijke situatie'. Sowieso zijn er zoveel 'tijdelijke situaties' waar nog wordt gezocht naar een geschikt moment het aan te passen. HALLO! Dat is er nu meer dan ooit en dan doe je niks!
Ik hoop dat er nog even naar gekeken wordt.
@Suus: 19 gaat wel de kleur behouden denk ik. Het gaat voor een belangrijk deel over de (een) ring, dat een éénvoudig gekleurd vlak betekent.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 9 met groen vlak hoort bij elkaar, al heel lang. Ga je daar 19 van maken (had van mij 9 mogen blijven) hoort daar een andere kleur bij. Simpel. Dat een enkele kleur bij een ringlijn hoort, wist ik niet, maar dan klopte de lijnkleur van lijn 9 dus ook al lange tijd niet meer? Lijnkleuren is überhaupt een moeilijke discussie, de kleuren en nummers in het display van de Combino zijn dermate klein, dat ik me afvraag of die kleuren nog wel een functie hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten