Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Of je bedenkt een 'uniek Amsterdams' systeem. Geef iedere terminal een letter:

C: Centraal station
G: Gein
P: GaasperPlas
I: Isolatorweg
N: Noord
Z: Zuid

En de lijnen dan combinaties van die letters alnaargelang de route tussen twee kopstations:

M50: IG
M51: CI
M52: NZ
M53: CP
M54: CG
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Een beetje het Singapore-systeem, maar dan met letters. Ik zie ze er nog wel voor aan :lol:

Ben er trouwens wel blij mee dat ze niet kunstmatig de nummerrreeksen voor tram en bus gaan stroomlijnen. Traditie helpt mensen meer dan een net rijtje, waar je niks aan hebt als je gewoon wil weten welke tram je moet hebben, en dat toch met de eerstvolgende netswijziging weer verstoord wordt. Lijn 3 zou net zo goed 'konijn' kunnen heten, als het maar een unieke aanduiding is die niet op een verwarrende manier tegen conventies ingaat (zoals bijvoorbeeld een hoog nummer als '54' voor een metrolijn, of de M-prefixen voor Berlijnse tramlijnen).
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Caffer schreef:............. als het maar een unieke aanduiding is die niet op een verwarrende manier tegen conventies ingaat (zoals bijvoorbeeld een hoog nummer als '54' voor een metrolijn, of de M-prefixen voor Berlijnse tramlijnen).
Hmm.....de M-prefix voor een aantal tramlijnen in Berlijn is niet verwarrend, in ieder geval niet voor de Berlijners. Als een tramlijn daar een M-prefix heeft dan is dat een lijn die frequenter rijdt dan de “gewone” tramlijnen. Een soort R-net tram dus, zoals wij hier in NH voor R-net 3xx nummers gebruiken, om het verschil aan te geven tussen de HOV-bussen en de “gewone” buslijnen. Daarbij komt dat metrolijnen in DE, zoals bekend, over het algemeen de prefix “U” hebben, dus ook daar kan geen verwarring ontstaan.

Wat betreft het metronet in Amsterdam: men had ook de metrolijnen geen lijnnummer, maar een naam kunnen geven, dus Geinlijn, Ringlijn etc. Die hebben ze toch al eigenlijk. In Londen werkt dat goed: Jubilee line, Circle line etc....daar komt geen lijnnummer/-letter aan te pas.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Eén van de testreizigers heeft een videoverslag gemaakt van de eerste NZL testdag afgelopen vrijdag en op Youtube gezet, een aanrader om te kijken :D De hele video duurt wel 56 minuten :shock: maar je krijgt een goed beeld van de NZL.

https://m.youtube.com/watch?t=2078s&v=fNVPjAScqw8
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:
Caffer schreef:............. als het maar een unieke aanduiding is die niet op een verwarrende manier tegen conventies ingaat (zoals bijvoorbeeld een hoog nummer als '54' voor een metrolijn, of de M-prefixen voor Berlijnse tramlijnen).
Hmm.....de M-prefix voor een aantal tramlijnen in Berlijn is niet verwarrend, in ieder geval niet voor de Berlijners. Als een tramlijn daar een M-prefix heeft dan is dat een lijn die frequenter rijdt dan de “gewone” tramlijnen. Een soort R-net tram dus, zoals wij hier in NH voor R-net 3xx nummers gebruiken, om het verschil aan te geven tussen de HOV-bussen en de “gewone” buslijnen. Daarbij komt dat metrolijnen in DE, zoals bekend, over het algemeen de prefix “U” hebben, dus ook daar kan geen verwarring ontstaan.

Wat betreft het metronet in Amsterdam: men had ook de metrolijnen geen lijnnummer, maar een naam kunnen geven, dus Geinlijn, Ringlijn etc. Die hebben ze toch al eigenlijk. In Londen werkt dat goed: Jubilee line, Circle line etc....daar komt geen lijnnummer/-letter aan te pas.
Tot de jaren negentig was dat het geval, Gaasperplaslijn en Geinlijn. Alhoewel deze lijnen na de komst van lijn 51 (en later 50) officieël de lijnnummers 53 en 54 kregen werden deze niet op de treinen en treinaanwijzers getoond. Toen de oude oranje treinaanwijzers steeds slechter functioneerde en vaak niets getoond werd ging men over tot het plaatsen van borden achter de voorruit met lijnnummers op de Zilvermeeuwen. In 2000 werden de Zilvermeeuwen toen voorzien van filmkasten met gekleurde lijncijfers en bestemmingen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

"Volgende station Vijzelgracht. Overstappen op tram 1, 7 en 19" :D Dat is even wennen........... :shock:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: Wat betreft het metronet in Amsterdam: men had ook de metrolijnen geen lijnnummer, maar een naam kunnen geven, dus Geinlijn, Ringlijn etc. Die hebben ze toch al eigenlijk. In Londen werkt dat goed: Jubilee line, Circle line etc....daar komt geen lijnnummer/-letter aan te pas.
Dat hadden we tot eind 2009 in Rotterdam, maar met name op de Calandlijn gaf dat toch te veel verwarring, waardoor elke routevariant zijn eigen lijn (met bijbehorende letter) kreeg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Als je van Geinlijn en Gaasperplaslijn gaat spreken heb je dat probleem al minder. Nadeel van namen vind ik - naast hun lengte - in dit specifieke geval: aan welke lijn ga je de naam 'Ringlijn' meegeven? M50 is de lijn die nu wel als zodanig wordt aangeduid, maar de toekomstige M51 lijkt toch meer op een ring.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, dat wordt dan inderdaad moeilijk, bij de nieuwe route van lijn 51 volgend jaar. Met bijvoorbeeld lijn 52 straks.....ik ben er van overtuigd, dat de meeste mensen deze lijn tot in lengte van jaren de Noord-Zuidlijn zullen blijven noemen en niet lijn 52.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er wordt ook nog altijd van de Amstelveenlijn gesproken. Weliswaar wil de politiek van die besmette naam af, maar het is maar om aan te tonen dat lijnnamen en -nummers prima naast elkaar kunnen bestaan.

Bovendien dienen ze vaak een ander doel. Een lijnnummer heeft betrekking op een specifieke route in een lijnvoering met een duidelijk bepaald begin- en eindpunt. Een naam verwijst in Amsterdam vaak naar infrastructuur, waarbij de afbakening ook niet helemaal helder is. Waar beginnen en eindigen de Oostlijn, Geinlijn, Gaasperplaslijn, Ringlijn en Amstelveenlijn?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Ja, dat wordt dan inderdaad moeilijk, bij de nieuwe route van lijn 51 volgend jaar. Met bijvoorbeeld lijn 52 straks.....ik ben er van overtuigd, dat de meeste mensen deze lijn tot in lengte van jaren de Noord-Zuidlijn zullen blijven noemen en niet lijn 52.
Dat lijkt me logisch, omdat die lijn al bij de geboorte binnen de criteria van drie hier voorgestelde benamingsmethodieken past: als eigennaam, als geografische bepaalde lijnrichting en als combinatie van de beide eindhaltes volgens systeem Alargule.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Daar heb je gelijk in.....dat klopt. Het was overigens wel een zware bevalling, om in jouw terminologie te blijven. :D :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Namen zijn vaak projectnamen die in de volksmond zijn gaan doorleven. De 'Zuidtangent' is de naam van de vrije busbaan tussen Schiphol en Haarlem-Schalkwijk, maar de hele lijn 300 wordt zo genoemd. Mooi voorbeeld van hoe het gek kan lopen is de Betuweroute die in de media vaak Betuwelijn wordt genoemd en de 'oude' Betuwelijn nu als Merwede-Lingelijn door het leven gaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

fred1954 schreef:Eén van de testreizigers heeft een videoverslag gemaakt van de eerste NZL testdag afgelopen vrijdag en op Youtube gezet, een aanrader om te kijken :D De hele video duurt wel 56 minuten :shock: maar je krijgt een goed beeld van de NZL.

https://m.youtube.com/watch?t=2078s&v=fNVPjAScqw8
"Centraal Station, uitstappen rechterzijde, overstappen op metro 51, 53, 54, tram 2, 4, 11, 12, 13, 14, 17, 26, bus 18, 21, 22, 48, 248, streekvervoer en trein"

Ongetwijfeld de langste automatische halteafroep die het GVB tot nu toe heeft gekend. Ben benieuwd of het de standaard wordt, of gewoon een foutje was dat nog gecorrigeerd moet. Bij Europaplein zijn ze de 62 en 65 vergeten dus er zal nog wel een keer naar al die afroepen gekeken worden.
fred1954 schreef: Hmm.....de M-prefix voor een aantal tramlijnen in Berlijn is niet verwarrend, in ieder geval niet voor de Berlijners.
De 50-reeks voor metro's is voor de meeste Amsterdammers ook niet verwarrend. Die nummers zijn al zo sinds ik klein was dus voor mij hoort alles in de 50 gewoon bij metro's. Maar voor mensen van buiten is het volkomen onlogisch, zelfde geldt voor de 'Metrolinien' in Berlijn.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik vond een mooie overzichtsfoto van de oostkant van IJzijde met, naar ik aanneem, de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de calamiteitenlus voor lijn 26.

Afbeelding
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef:Eén van de testreizigers heeft een videoverslag gemaakt van de eerste NZL testdag afgelopen vrijdag en op Youtube gezet, een aanrader om te kijken (..)
Mwah, de manier van opnemen was wat schokkerig, vind ik.
Ben al afgehaakt met kijken..

Hopelijk vergeet men die DIXI's niet weg te halen voor de opening..
Laten staan kan ook.. 'goedkoop' pissen wordt dat dan (zal wel een smeerboel zijn natuurlijk). :wink:
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, het begin is niet zo interessant, maar even door scrollen en dan wordt het beter m.i. Ik ga deze week op test , dus was wel benieuwd hoe het ging en wat ik kan verwachten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Ik bedoel het dan ook andersom. Wat mij betreft is het prima om een metrolijn M3 te nummeren, alleen als door technische of organisatorische problemen de M wegvalt doubleurt het nummer met tramlijn 3 en dat is wel verwarrend natuurlijk, zeker omdat het metrosysteem in Amsterdam hybride is. Er rijden ook sneltrams. Nu vervalt dat argument vanaf komende zomer, maar als de Uithoorn-lijn in dienst komt ontstaat het probleem weer.
GVB heeft de wens uitgesproken om metro's met letters weer te geven en niet M1, M2, etc.
Alargule schreef:Of je bedenkt een 'uniek Amsterdams' systeem. Geef iedere terminal een letter:

[...]

En de lijnen dan combinaties van die letters alnaargelang de route tussen twee kopstations:

M50: IG
M51: CI
M52: NZ
M53: CP
M54: CG
En dan ook nog vierkante vakjes ernaast met met een kleurencombinatie die met de route/bestemming samenhangt voor nóg meer duidelijkheid.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Eén van de testreizigers heeft een videoverslag gemaakt van de eerste NZL testdag afgelopen vrijdag en op Youtube gezet, een aanrader om te kijken :D De hele video duurt wel 56 minuten :shock: maar je krijgt een goed beeld van de NZL.

https://m.youtube.com/watch?t=2078s&v=fNVPjAScqw8
Foutje in de afroep bij Station Vijzelgracht: Overstappen op lijn 1, 9 en 19. :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja, dat meende ik ook te horen, maar dacht dat het aan mijn gehoor lag.... :D

Wat de metro “lettering” betreft...doe dan maar gewoon A,B,C etc.....i.p.v. CI etc.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nee dat hoorde je goed. :wink:

Volgens mij ontbreekt er ook nog een 24.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Vinny schreef:Namen zijn vaak projectnamen die in de volksmond zijn gaan doorleven. De 'Zuidtangent' is de naam van de vrije busbaan tussen Schiphol en Haarlem-Schalkwijk, maar de hele lijn 300 wordt zo genoemd.
Slecht voorbeeld. De lijn heette namelijk ook officieel "Zuidtangent". Dat stond zelfs met koeienletters op het busmaterieel. En sinds de naam Zuidtangent is afgeschaft, is die naam ook vrijwel helemaal verdwenen uit de volksmond. Zo goed als iedereen heeft het tegenwoordig over "de 300". Alleen in vakliteratuur en op OV-bijeenkomsten wil de naam "Zuidtangent" nog wel eens opduiken.
Laatst gewijzigd door paolie op ma 23 apr 2018, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Afbeelding
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Die busbaan heet volgens mij ook nog steeds zuidtangent. Iig als ik Google maps mag geloven.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Volgens mijn google-maps heet de busbaan nu R-Net..... :?
https://www.google.nl/maps/@52.3020285, ... ,19z?hl=nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten